RK-22-2005-27.doc | |
Číslo materiálu | 27 |
Číslo jednací | RK-22-2005-27 |
Název | "Pořadník investičních akcí" a "Pořadník oprav" na silniční síti kraje Vysočina |
Zpracoval | I. Ševecová, H. Strnadová |
Předkládá | L. Staněk, P. Kolář |
Počet příloh | |
Popis problému | Návrhy na provádění investičních akcí a oprav byly na základě požadavků obcí a správců silniční sítě (zástupců SÚS) v předchozím období řazeny do tzv. "Plánu akcí na silniční síti", který se dále dělil na "Prioritní akce kraje Vysočina", dále jen "Priorit" a na "Zásobník akcí kraje Vysočina" dále jen "Zásobník". Ze staveb uvedených v "Prioritách" a "Zásobníku" je 1x ročně dle návrhů správců silniční sítě, odboru majetkového a odboru dopravy a silničního hospodářství navržena příloha Rozpočtu kraje Vysočina na investiční akce (příloha M4) a souvislé opravy (příloha D2). Tento postup je z hlediska odboru majetkového a odboru dopravy a silničního hospodářství nepřehledný, nesystémový a neumožňuje s ohledem na dlouhodobou přípravu dopravních staveb v dostatečném předstihu jednak plánovat investiční činnost, stejně tak i plánovat a připravovat opravy na silniční síti. Je nutné, aby kraj Vysočina realizoval svou investiční politiku (zejména v oblasti dopravních staveb) na základě "strategického střednědobého investičního plánu" a "plánu oprav" na základě pořadníků. Tyto plány by měly být schvalovány zastupitelstvem kraje v rámci schvalování rozpočtu a rozpočet na konkrétní rozpočtové období by z něj přebíral akce konkretizované v přípravné a realizační části. K sestavení plánů je potřebné pokud možno co nejobjektivněji stanovit priority kraje. Je samozřejmé, že v přechodném období musí být vzat v úvahu stav rozpracovanosti na stavbách, jejichž příprava byla zahájena na základě stávajících "Priorit". Důležitost "strategického střednědobého investičního plánu" spatřuje odbor majetkový zejména v tom, že příprava komplikovaných staveb může trvat i více než 4 roky a je nutné všechny dílčí etapy přípravy plánovat v čase a ve vazbě na předpokládané dosažitelné finanční zdroje. Tento plán je nutné provázat i v plánovacím období čerpání prostředků z EU v rámci jednotlivých operačních programů. Odbor dopravy a silničního hospodářství společně s odborem majetkovým a s Ing. Špačkem, členem Dopravní komise Rady kraje Vysočina, z důvodu objektivnosti a opodstatněnosti jednotlivých požadavků zařazených v "Prioritách" a "Zásobníku" navrhl a zpracoval kritéria, která byla předložena Dopravní komisi Rady kraje Vysočina a následně schválena usnesením rady kraje č. 0532/16/2005/RK. Tato schválená kritéria jsou podkladem pro stanovení Pořadníku investičních akcí a pořadníku oprav na silniční síti kraje Vysočina, který je vlastně nástrojem a podkladem pro sestavení "strategického střednědobého investičního plánu" a "plánu oprav". Při tvorbě "Pořadníku investičních akcí" a "Pořadníku oprav" na silniční síti kraje Vysočina byla posuzována všechna stanovená kritéria mimo kritéria "jiný vliv", které je posuzováno a navrhováno Dopravní komisí Rady kraje Vysočina. "Pořadník investičních akcí" a "Pořadník oprav" na silniční síti kraje Vysočina je sestaven tak, že všechny akce uvedené v pořadníku mají u kritéria "spolufinancování" (je uvedeno: nemá) a u kritéria "životní prostředí" (je uvedeno: nehodnoceno), jednotné hodnocení. Kritérium "dopravní zatížení" vychází ze sčítání dopravy na silniční síti, "dopravní význam" z programu rozvoje kraje a mapových podkladů, "nezaměstnanost" ze statistických údajů ČSÚ, "technický stav" vychází z ČSN a Technických podmínek (TP) na základě posouzení správců komunikací a "stavební stav" ze sledování stavu povrchu vozovek od fy PavEx Consalting s.r.o. u silnic II. tříd a správců komunikací u silnic III. tříd. Přístup do databáze kritérií s právem zařadit, hodnotit a měnit má Ing. Staněk, Ing. Handa z odboru dopravy a silničního hospodářství a Ing. Strnadová z odboru majetkového. Součet investičních akcí k 30. 6. 2005 je 204 akcí v celkové odhadované hodnotě 6,2 miliardy Kč (nejedná se o úplné vyčíslení s ohledem na dostupnost údajů), součet souvislých oprav k 30. 6. 2005 (včetně výsledků měření fy PavEx Consalting s.r.o.) je 302 akcí v celkové odhadované hodnotě 2,4 miliardy Kč. |
Návrh řešení | Odbor dopravy a silničního hospodářství společně s odborem majetkovým navrhuje radě kraje vzít na vědomí nově vytvořený "Pořadník investičních akcí" a "Pořadník oprav" v kraji Vysočina dle materiálu RK-22-2005-27, př. 1 a př. 2. Další požadavky ze strany obcí a ostatních subjektů navrhuje odbor dopravy a silničního hospodářství pravidelně předkládat Dopravní komisi rady kraje, na základě jejího usnesení průběžně zařazovat do "Pořadníků" tzv. "pod čarou" a v měsíci červnu vždy k 30. 6. daného roku ohodnotit dle schválených kritérií, aktualizovat "Pořadníky" a předložit radě kraje k projednání na další období. Takto nově sestavené "Pořadníky" by měly být podkladem k navržení rozpočtu kraje Vysočina, přílohy rozpočtu - dotace SÚS na souvislé opravy silnic II. a III. třídy a mostů, v následujícím roce a k případným úpravám střednědobého investičního plánu a jeho prostřednictvím i k obsahu přílohy rozpočtu - investice v dopravě. Odbor dopravy silničního hospodářství společně s odborem majetkovým navrhují radě kraje akce mající charakter "havarijní" řešit průběžně dle naléhavosti nezávisle na "Pořadnících". Odbor dopravy a silničního hospodářství společně s odborem majetkovým dále navrhují "Pořadníky" zveřejnit na internetových stránkách kraje Vysočina. |
Stanoviska | Ředitelé Správ a údržeb silnic kraje Vysočina se podíleli na bodovém hodnocení "Pořadníku investičních akcí" a "Pořadníku oprav" a nemají k němu připomínek. Dopravní komise rady kraje Vysočina - zasedání DK proběhne dne 17. 6. 2005 a stanovisko, které dopravní komise přijme sdělí předseda dopravní komise, Ing. Kodet, ústně na jednání rady kraje. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí "Pořadník investičních akcí" a "Pořadník oprav" na silniční síti kraje Vysočina dle materiálů RK-22-2005-27, př. 1 a př. 2 a ukládá * odboru majetkovému na základě pořadníku investičních akcí, zpracovat a předložit návrh "střednědobého investičního plánu" jako podklad pro rozpočet kraje; * odboru dopravy a silničního hospodářství na základě pořadníku oprav zpracovat a předložit plán oprav v roce 2006 jako podklad pro přílohu rozpočtu kraje Vysočina. |
Odpovědnost | odbor dopravy a silničního hospodářství, odbor majetkový |
Termín | 31. 12. 2005 |