Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-39-2017-44

RK-39-2017-44.doc  RK-39-2017-44pr01.doc  RK-39-2017-44pr02.doc
Číslo materiálu44
Číslo jednacíRK-39-2017-44
NázevZásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro dotační tituly odboru sociálních věcí pro rok 2018
Zpracoval J. Bína, M. Beranová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPředmětem materiálu je návrh Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací na provozování domácí hospicové péče na rok 2018 a Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu dobrovolnictví, programů specifické primární prevence rizikového chování ve školách a svozu klientů do denních stacionářů a center denních služeb v Kraji Vysočina pro rok 2018.
Podpora domácí hospicové péče:
Zastupitelstvo Kraje Vysočina v červnu 2017 schválilo Strategii paliativní péče v Kraji Vysočina do roku 2020, která počítá s financováním domácí hospicové péče z rozpočtu kraje a kraj si tak v dotačním řízení stanoví, jaký rozsah hospicové péče bude financovat. S tímto financováním bude možné počítat i v dlouhodobém časovém výhledu. Domácí hospicová péče je financována z rozpočtu kraje od r. 2010 dosud. V rozpočtu na rok 2017 byla na financování hospicové péče navržena částka 10 000 000 Kč s tím, že předpokládáme financování níže uvedených složek hospicové péče. Pro rok 2017 bylo na financování domácí hospicové péče v rámci Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací na provozování domácí hospicové péče na rok 2017 navrženo 6 000 000 Kč.
Domácí hospicová péče se skládá jednak z činností, které spadají do odlehčovací služby, kterou mají provozovatelé registrovanou jako sociální službu financovanou podle schválených pravidel pro poskytování vyrovnávací platby z prostředků kraje a MPSV. O financování této složky hospicové péče již provozovatelé požádali v dotačním řízení podle zásad schválených zastupitelstvem kraje v červnu a podle nich bude stanoven příspěvek kraje na vyrovnávací platbu s přepočtem na úvazek. Další složkou domácí hospicové péče jsou činnosti, které nelze zařadit mezi činnosti definované zákonem o sociálních službách (např. zdravotnické úkony, zapojení lékařů, půjčování pomůcek anebo práce s pozůstalými). Tyto činnosti je nutné z rozpočtu kraje spolufinancovat na základě samostatných Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina, přičemž tyto činnosti jsou hrazené i z dalších zdrojů (např. ze zdravotního pojištění, úhrad klientů apod.). Zároveň předpokládáme financování pilotního projektu zavádění lékařské péče s celodenní dostupností spolufinancované Všeobecnou zdravotní pojišťovnou.
OSV předkládá návrh postupu při financování tzv. domácí hospicové péče pro rok 2017 s tím, že počet všech pracovních úvazků uvedených v žádosti bude pro účely výpočtu dotace upraven tak, aby počet hodin přímé péče o klienty předpokládaný na rok 2017 v žádosti o dotaci dosahoval 60 % fondu pracovní doby pracovních úvazků v přímé péči uvedených v této žádosti a počet úvazků v nepřímé nepřekračoval 30 % celkových úvazků ani po jejich snížení. Pokud bude počet úvazků vyhovovat těmto podmínkám, bude zachován počet úvazků dle žádosti. Na každý pracovní úvazek z počtu dle žádosti, případně z počtu upraveného dle předcházejícího odstavce bude stanovena dotace až do výše 32 000 Kč měsíčně. Celková výše dotace bude tedy stanovena jako součin uznaného počtu úvazků a společné částky v maximální výši až 42 000 Kč měsíčně. V loňském roce se jednalo o částku 32 000 Kč měsíčně na pracovní úvazek, přičemž osobní náklady v oblasti narostly zhruba o 30 %. V případě nižšího požadavku bude respektován tento požadavek. V materiálu RK-39-2017-44, př. 1 je uveden návrh znění Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací na provozování domácí hospicové péče na rok 2018.
V materiálu RK-39-2017-44, př. 2 je zpracován dotační program Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu dobrovolnictví, programů specifické primární prevence rizikového chování ve školách a svozu klientů do denních stacionářů a center denních služeb v Kraji Vysočina pro rok 2018 na níže uvedené dotační tituly, které byly v minulosti uvedeny samostatnými zásadami. Po projednání s odborem regionálního rozvoje byly předmětné dotační tituly spojeny do jedněch zásad.
Podpora dobrovolnictví:
V rozpočtu Kraje Vysočina je zahrnuto 2 888 000 Kč na podporu dobrovolnictví, které kraj Vysočina dlouhodobě podporuje již od roku 2006. V roce 2017 byla na území kraje podpořena síť 10 center, která se zabývala dobrovolnictvím a neformální pomocí, a to částkou 2 424 880 Kč. V roce 2016 odpracovalo 1 187 dobrovolníků 45 185 dobrovolnických hodin.
Dobrovolnictví se stalo fenoménem, jehož rozvoj kraj dlouhodobě podporuje a každoročně si pro jeho podporu vyčleňuje finanční prostředky. Bezplatná laická pomoc v sociálních službách posiluje spolupráci v přirozené komunitě a je přínosná pro pracovníky v sociálních službách, klienty i pro samotné dobrovolníky. Z dotací kraje bývají financovány především náklady na koordinátora dobrovolníků, na jejich vyhledávání, zaškolování a administrativu spojenou s touto agendou, na cestovní náhrady a další související výdaje.
Podpora programů specifické primární prevence rizikového chování ve školách:
Do konce roku 2012 zajišťoval Kraj Vysočina programy primární prevence ve školách prostřednictvím individuálního projektu Podpora systému primární prevence sociálně patologických jevů . Projekt počítá s minimální pětiletou udržitelností. Od roku 2013 Kraj Vysočina každoročně podporuje programy primární prevence na školách prostřednictvím dotací ze svého rozpočtu. Programy primární prevence, které dodávají do škol externí certifikovaní dodavatelé (nestátní neziskové organizace), se zaměřují na prevenci rizikového chování u žáků, jako jsou např. závislosti na návykových látkách, šikana, xenofobie, vandalismus, záškoláctví, gambling, kyberšikana, extremismus, působení sekt apod. Programy jsou přizpůsobené vnímání konkrétní cílové skupiny a účinnost je ovlivňována i skutečností, že jej zajišťují externí odborníci.
Ze sociologických výzkumů, které byly provedeny v rámci individuálního projektu, vyplynulo, že potřeba programů primární prevence je vysoká, a to jak z pohledu pedagogů, tak z pohledu samotných žáků.
Na základě předložených Zásad se předpokládá rozdělení částky 3 500 000 Kč jednotlivým poskytovatelům.
Dotace bude určena na programy primární prevence pro oba stupně ZŠ a nižší stupně šestiletých nebo osmiletých gymnázií v kraji. V rámci dotačního řízení jsou alokovány částky na jednotlivé okresy. Tyto alokace byly stanoveny klíčem, ve kterém byl poloviční váhou zohledněn počet žáků škol a počet odučených hodin primární prevence v roce 2015 v jednotlivých okresech. Do žádostí budou poskytovatelé uvádět předpokládané počty programů ve školách v jednotlivých okresech s tím, že na území kraje není předem stanoveno teritoriální rozdělení pro jednotlivé žadatele. Ve výzvě požadujeme, aby poskytovatelé realizovali programy tříhodinové a v jednom školním nebo kalendářním roce realizovali v dané třídě dva návazné programy.
Dotace kraje činí až 1400,- Kč na hodinu programu. Jedná se o příspěvek na krytí celkových nákladů na zajištění programu (realizaci dvěma spolupracujícími lektory ve třídě, náklady na cestu do školy, na mzdu pracovníků při cestě do školy, při přípravě programu, při dojednání programu se školou, při jeho vyhodnocení a podílí se i na financování doby dovolených a doby vzdělávání lektorů). Poskytovatelé mohou žádat o částečnou úhradu od školy a získávat prostředky z dalších zdrojů. Kritéria Zásad by je měla vést k tomu, aby se snažili o zvyšování efektivity zabezpečení programů (efektivní využití pracovního týmu; pokud poskytovatel nebude mít pro tým dostatečné využití, musí jej omezit).
V roce 2016, byla nově zavedena možnost vyčlenit část prostředků pro certifikovanou selektivní prevenci, pokud bude v některé z partnerských škol nezbytná (jedná se preventivní program zaměřený na konkrétní již zjištěný problém, který se ve třídě vyskytl), toto je umožněno i pro rok 2018. Dále počítáme z možností, že pokud některý z poskytovatelů bude místo programu se dvěma lektory zajišťovat program jedním lektorem, bude dotace na hodinu programu adekvátně snížena.
Na základě posouzení žádostí podle kritérií Zásad zpracuje OSV pro radu a zastupitelstvo kraje návrh na poskytnutí dotací.
Podpora svozu klientů do denních stacionářů a center denních služeb:
Svoz klientů do ambulantního zařízení je fakultativní činností při poskytování sociálních služeb v denních stacionářích a centrech denních služeb. Na tuto fakultativní činnost jsou vynaloženy takové náklady, které nelze pokrýt pouze z úhrad od klientů a darů, a jednotlivým zařízením tak vznikají poměrně významné ztráty, s jejichž vykrytím mají již několikátým rokem značné problémy. Pobyt ve stacionáři je totiž také hrazen ze strany klientů a vyšší úhrady za svoz by vedlo k omezení návštěvnosti stacionářů a k problémům se zabezpečením péče o klienty na straně rodin. Přispívá k tomu také fakt, že na dokrytí ztráty nelze, na podkladě stanovených pravidel MPSV, využít příspěvek na vyrovnávací platbu. Někteří poskytovatelé se tak v loňském roce obrátili na odbor sociálních věcí s individuální žádostí o dotaci. Na základě těchto žádostí byla v roce 2016 na uvedený účel poskytnuta z rozpočtu Kraje Vysočina celková částka ve výši 1 604 tis. Kč, a to pro 13 ambulantních zařízení (denní stacionáře a centra denních služeb) v našem kraji. Nákladovost se u jednotlivých zařízení liší podle vzdálenosti a četnosti svozů u jednotlivých klientů.
Vzhledem k výše uvedenému si provedl odbor sociálních věcí analýzu nákladovostí svozů klientů do stacionářů, na jejímž podkladě zpracoval návrh dotačního titulu na jejich zabezpečení.
Dle předmětných Zásad bude, na podkladě žádostí jednotlivých poskytovatelů, vypočten příspěvek kraje na klienta a měsíc, který bude stanoven jako rozdíl mezi měsíčními náklady na svoz na klienta (zejména mzda řidiče, náklady na PHM, opravy, pojištění apod., vyjma nákladů na odpisy) a mezi měsíčními příjmy na klienta (zejména příjmy od klientů a z jiných zdrojů např. od obcí, z darů, sbírek apod.). Při výpočtu stanovil kraj minimální částku vlastních příjmů na klienta a měsíc alespoň 500 Kč. V případě, že organizace těchto příjmů nedosáhne, započte kraj do příjmů tuto částku (500 Kč). Celkový příspěvek kraje pro zařízení na rok 2018 pak bude stanoven jako součin vypočteného příspěvku kraje na klienta měsíčně a celkového počtu klientů a počtu měsíců za rok. Pro tento dotační titul navrhujeme vyčlenit částku 2 000 tis. Kč v rámci projednávaného rozpočtu kraje.
Návrh řešení Navrhujeme radě kraje doporučit zastupitelstvu kraje k vyhlášení Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací na provozování domácí hospicové péče na rok 2018 dle materiálu RK-39-2017-44, př. 1 a Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu dobrovolnictví, programů specifické primární prevence rizikového chování ve školách a svozu klientů do denních stacionářů a center denních služeb v Kraji Vysočina pro rok 2018 RK-39-2017-44, př. 2.
StanoviskaStanovisko OI: Podpora byla zaevidována v systému eDotace - ID ZZ02343.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje vyhlásit Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací na provozování domácí hospicové péče na rok 2018 dle materiálu RK-39-2017-44, př. 1 a Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu dobrovolnictví, programů specifické primární prevence rizikového chování ve školách a svozu klientů do denních stacionářů a center denních služeb v Kraji Vysočina pro rok 2018 RK-39-2017-44, př. 2.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 30. 6. 2018
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz