Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-30-2016-54

RK-30-2016-54.doc
Číslo materiálu54
Číslo jednacíRK-30-2016-54
NázevAktualizace Strategie ochrany krajinného rázu Kraje Vysočina - návrh na provedení rozpočtového opatření na kapitole Životní prostředí
Zpracoval J. Joneš, R. Slouka
Předkládá E. Horná
Počet příloh
Popis problémuMateriál řeší aktualizaci Strategie ochrany krajinného rázu Kraje Vysočina.
Zastupitelstvo Kraje Vysočina usnesením 0302/05/2007/ZK mj. uložilo Radě Kraje Vysočina zvážit možnosti realizace dalších kroků a opatření, které by zastavily nebo alespoň regulovaly živelný a nesystémový nárůst počtu větrných elektráren na území Kraje Vysočina.
V reakci na uvedené usnesení zastupitelstva kraje vzala rada kraje usnesením 1386/29/2007/RK na vědomí záměr zpracovat Strategii ochrany krajiny v Kraji Vysočina - ochrany krajinného rázu (dále též SOKR ) a uložila odboru realizovat záměr zpracování SOKRu.
S ohledem na úkoly uložené v uvedených usneseních byl v roce 2008 SOKR zpracován autorským týmem Studio B&M, sdružení fyzických osob, Žďár nad Sázavou - Praha. V průběhu zpracování byl SOKR projednáván jak s politickou reprezentací kraje, tak se zástupci obcí a měst a nevládními organizacemi (a to jak příznivci, tak odpůrci větrných elektráren).
V mírném předstihu před zahájením zpracování SOKRu byly od října 2007 zpracovávány Zásady územního rozvoje Kraje Vysočina (dále jen ZÚR ). Projektanti obou děl (ZÚR a SOKR) se dohodli na řešení krajinného rázu tak, že ZÚR odkáže řešení ochrany krajinného rázu na SOKR. Proto ZÚR (vydaný formou opatření obecné povahy č. 1/2008 dne 16. 9. 2008) v čl. 120 odkazoval na regulativy SOKRu. ZÚR v této podobě byl napaden třemi obcemi a Nejvyšší správní soud s účinností od září 2009 rozhodl, že ZÚR nemůže odkazovat na dokument, který nebyl přijat formou opatření obecné povahy (a proto soud zrušil bod 115 písm. b), bod 121 a bod 122 písm. b) ZÚR). Na druhou stranu je důležité, že z rozsudku Nejvyššího správního soudu a z jeho odůvodnění vyplývá, že nevyhověl žalobě v argumentaci, že by kraj nemohl v ZÚR chránit krajinný ráz a regulovat některé způsoby využití území. Soud zamítl žalobu proti bodům ZÚR 117, 118, 119 písm. c), 120, 122 písm. a), čímž potvrdil relevantnost ochrany genia loci, vizuálních hodnot, hodnot krajinného rázu ap. Nejvyšší správní soud jednoznačně souhlasil s Krajem Vysočina, že větrné elektrárny představují zcela nepochybně nadmístní prvek v rámci daného území a potvrdil kompetenci kraje koordinovat a usměrňovat pomocí zásad územního rozvoje územní plánování jednotlivých obcí na území kraje mimo jiné z hlediska ochrany krajinného rázu.
V reakci na uvedenou situaci byla přepracována a následně na jednání Zastupitelstva Kraje Vysočina dne 1. 2. 2011 usnesením 0051/01/2011/ZK přijata Strategie ochrany krajinného rázu v (přepracované) části E. Zásady ochrany krajinného rázu dle materiálu ZK-01-2011-47 jako výchozí materiál pro aktualizaci a doplnění zásad územního rozvoje za účelem ochrany krajinného rázu. SOKR byl takto (část E.) implementován do Aktualizace č. 1 ZÚR, která byla vydána Zastupitelstvem Kraje Vysočina na jednání dne 18. 9. 2012 usnesením 0468/05/2012/ZK.
SOKR v dosavadním znění (všechny části) jsou na krajském internetu na odkaze http://www.kr-vysocina.cz/strategie-ochrany-krajinneho-razu-kraje-vysocina/d-4016899/p1=53027.

Nyní v návaznosti na Politiku územního rozvoje ČR, ve znění Aktualizace č. 1, schválenou usnesením vlády ČR č. 2761 ze dne 15. dubna 2015, bude třeba řešit problematiku vymezování lokalit vhodných pro využití obnovitelných zdrojů energie, zejména vysokých větrných elektráren apod., a to s ohledem na ochranu krajinného rázu. Zastupitelstvo Kraje Vysočina schválilo na jednání 21. 6. 2016 usnesením 0338/04/2016/ZK Zprávu o uplatňování ZÚR ve znění Aktualizace č. 1. V této zprávě o uplatňování ZÚR na str. 16 problematiku zmiňuje s tím, že bude řešena dle připravenosti tohoto rozvojového záměru. K tomu je třeba uvést, že v ochraně přírody nemáme relevantní podklady pro účast na řešení uvedené problematiky (stávající SOKR na tento úkol nepřináší z pohledu krajinného rázu dostatečné informace). Zpráva o uplatňování ZÚR dále v kapitole Požadavky a podmínky pro zpracování návrhu aktualizace ZÚR (body 5 a 6 na str. 25 a 26) uvádí řadu připomínek ke stávajícímu znění SOKRu.
Orgány ochrany přírody a krajiny považují též za potřebné po více než pěti letech od zpracování a schválení SOKRu jeho prověření a aktualizování. SOKR je v praxi využíván a osvědčuje se. Například byl SOKR opakovaně podkladem odboru životního prostředí a zemědělství pro přípravu materiálů do rady kraje při posuzování vlivů záměrů výstavby větrných parků a větrných elektráren. SOKR též byl využit při zpracování dokumentace posuzování vlivů na životní prostředí u akce: Vedení 400 kV Kočín - Mírovka ap., je využíván jako podklad pro stanoviska k UPD i pro kauzální rozhodování o ochraně krajinného rázu.
Podle § 77a odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny zpracovává kraj prognózy, koncepce a strategie ochrany přírody ve své územní působnosti, nejde-li o národní park nebo chráněnou krajinnou oblast, národní přírodní rezervaci, národní přírodní památku nebo jejich ochranné pásmo.
Ochrana krajinného rázu je zakotvena v § 12 zákona č. 114/92 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v úplném znění. Krajinný ráz je definován jako přírodní, kulturní a historická charakteristika určitého místa či oblasti. Zároveň je chráněn před činností snižující jeho estetickou a přírodní hodnotu. Zásahy do krajinného rázu, zejména umísťování a povolování staveb mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny, harmonického měřítka a vztahů v krajině.
Strategie jako koncepční materiál nemá normativní charakter - není závazný a vynutitelný, neukládá úkoly. Strategie však může přispět k postupu při vyhodnocování estetické a přírodní hodnoty krajinného rázu, při vymezování cenných prostorů s převahou pozitivních hodnot krajinného rázu, při identifikaci základních znaků a hodnot jednotlivých vymezených prostorů a stanovení jejich ochrany.
Návrh řešení Jak vyplývá z kapitoly popisu problému, je zapotřebí doplnit informace a podklady k ochraně krajinného rázu Kraje Vysočina aktualizací SOKRu.
Aktualizace SOKRu by mohla obsahovat nyní zejména (použité termíny jsou blíže vysvětleny v rozborové části SOKRu, na výše uvedeném odkaze internetu Kraje Vysočina):
- zapracování připomínek vzniklých používáním stávajícího materiálu (připomínky ze strany úseku územního plánování, obecních úřadů obcí s rozšířenou působnosti a Krajského úřadu Kraje Vysočina),
- upřesnění a doplnění materiálu dle aktuálních změn v krajině - upřesnění hranic oblastí krajinného rázu a vymezených tzv. míst krajinného rázu a tzv. dotčeného krajinného prostoru dle aktuálního stavu,
- rozbor území z hlediska přípravy posouzení vhodnosti míst k umisťování větrných a fotovoltaických elektráren, vytvoření mapy citlivosti z pohledu ochrany hodnot krajinného rázu (použitelnost jako informace pro územní plánování, informace zpracovateli ZÚR nebo podklad pro stanovisko k aktualizaci ZÚR),
- vytvoření aktuálních geografických dat ve formátu shapefile (*.shp) se základní topologií:
- data oblastí a míst krajinného rázu (v polygonové reprezentaci),
- předěly a vymezující horizonty, osy v krajině, hranice oblastí a míst krajinného rázu apod. (v liniové reprezentaci),
- body zájmů ochrany krajiny jako jsou dominanty apod. (v bodové reprezentaci).
Zpracování aktualizace SOKRu navrhujeme veřejnou zakázkou malého rozsahu dle nabídky původního autorského týmu Studio B&M, sdružení fyzických osob za cenu 175 tis. Kč (nejsou plátci DPH). V rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016 nejsou prostředky na zpracování aktualizace SOKRu alokovány na kapitole Životní prostředí, ale byly uvedeny jako Další možné požadavky OŽPZ v roce 2016 viz str. 38 materiálu Rozpočet kraje 2016 - včetně komentáře. Vzhledem k nedořešené situaci (zejména ze strany ústředních orgánů z hlediska problematiky vymezování lokalit vhodných pro využití obnovitelných zdrojů energie) nyní navrhujeme jen částečnou aktualizaci SOKR a její postupné doplňování, tzn. rozložení aktualizace či zpracování doplňků po etapách, a to v reakci na aktuální situaci (např. na aktualizace materiálů vydávaných Krajem Vysočina, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem pro místní rozvoj či Ministerstvem životního prostředí ve vztahu k obnovitelným zdrojům, např. Územní energetická koncepce Kraje Vysočina apod.) a podle časové potřeby připravenosti na řešení problematiky.
StanoviskaOE: Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Strategické a koncepční materiály ke dni 6. 9. 2016 činí 5 000 tis. Kč.

OddPKŽÚ nemá k návrhu usnesení připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
zahájit práce na zpracování aktualizace Strategie ochrany krajinného rázu Kraje Vysočina;
ukládá
OŽPZ zajistit zpracování aktualizace Strategie ochrany krajinného rázu Kraje Vysočina;
schvaluje
rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Životní prostředí, § 3799 - Ostatní ekologické záležitosti o částku 175 tis. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní záležitosti jinde nezařazené, položky Strategické a koncepční materiály o částku 175 tis. Kč na zpracování aktualizace Strategie ochrany krajinného rázu Kraje Vysočina.
Odpovědnost OŽPZ
Termín 31. 3. 2017
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz