RK-11-2016-62.doc RK-11-2016-62pr01.xls RK-11-2016-62pr02.doc RK-11-2016-62pr03.pdf | |
Číslo materiálu | 62 |
Číslo jednací | RK-11-2016-62 |
Název | Zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz o prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na financování sociálních služeb - rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci |
Zpracoval | J. Bína, K. Píbilová |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Předkládaný návrh se zabývá rozdělením části prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu v rámci souhrnné dotace financování sociálních služeb na provozní náklady příspěvkovým organizacím kraje zřizovaným v sociální oblasti a na úseku zdravotnictví, pokud poskytují sociální služby. Tyto prostředky budou poskytnuty formou zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz , přičemž se jeho použití řídí pravidly pro poskytování vyrovnávací platby. MPSV rozhodlo o poskytnutí souhrnné dotace pro Kraj Vysočina v částce 440 695 000 Kč (ÚZ 13305). Přijetí dotace do rozpočtu kraje je řešeno samostatným materiálem, který je předložen na jednání rady kraje. Zastupitelstvo kraje usnesením č. 0047/01/2016/ZK schválilo poskytnutí dotace pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 219 171 000 Kč, s tím že výplata dotace je podmíněna doručením rozhodnutí MPSV o poskytnutí dotace na provoz sociálních služeb v kraji a připsání prostředků dotace na účet kraje. Zbytek poskytnuté dotace MPSV ve výši 221 524 000 Kč bude rozdělen mezi příspěvkové organizace kraje formou příspěvku na provoz. |
Návrh řešení | Navrhujeme schválit rozpis části účelové dotace z MPSV (ÚZ 13 305) na kapitole Sociální věci dle materiálu RK-11-2016-62, př. 1. Při výpočtu příspěvku kraje na vyrovnávací platbu bylo postupováno následujícím způsobem: - Pro každou službu byly od hodnoty obvyklých nákladů přepočítaných na počet lůžek u pobytových služeb a na počet pracovních úvazků u terénních a ambulantních služeb odečteny minimální požadované příjmy od klientů a minimální požadované příjmy od zdravotních pojišťoven (u služeb poskytovaných za úhradu z těchto zdrojů) a dále byla odečtena hodnota minimální požadované výše z jiných zdrojů. Tento postup i použité hodnoty jsou stanoveny zastupitelstvem ve schválených zásadách. - Aby nebyl výše uvedený postup ohrožující je pro každý druh sociální služby určena hodnota přechodového mechanismu, tj. že vyrovnávací platba a optimální příspěvek kraje nevzrostou a neklesnou oproti skutečnosti roku 2015 o více než 5 (u ambulantních a terénních služeb) nebo 10 % (u pobytových služeb). Ve výjimečných případech nebylo možné přechodový mechanismus použít - organizace, u kterých došlo ke zřízení nových služeb v průběhu roku 2015. Protože optimální výše příspěvku kraje je dosavadními rozpočtovanými prostředky kryta 88%, musel být použit redukční mechanismus - výše příspěvku kraje byla plošně upravena na reálnou hodnotu právě tímto procentem. U příspěvkových organizací kraje navrhujeme v radě kraje schválit navýšení příspěvku na provoz, který bude v části přidělené tímto způsobem sledován pod účelovým znakem 13 305. Výše příspěvků na provoz pro jednotlivé organizace je uvedena v materiálu RK-11-2016-62, př. 1 a povinnosti spojené s použitím prostředků z MPSV zřizovatel na příspěvkové organizace přenese schválením Závazného pokynu zřizovatele k použití části Příspěvku na provoz poskytnuté s účelovým znakem 13 305 dle materiálu RK-11-2016-62, př. 2. |
Stanoviska | Ekonomický odbor nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření v rámci kapitoly Sociální věci. Stanovisko OI: podpora byla zaevidována v systému eDotace - ID PR01669. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje * rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-11-2016-62, př. 1; * zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče a zdravotnictví dle materiálu RK-11-2016-62, př. 1; * Závazný pokyn zřizovatele k použití části Příspěvku na provoz poskytnuté s účelovým znakem 13 305 dle materiálu RK-11-2016-62, př. 2. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí |
Termín | 31. 12. 2016 |