Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-29-2015-24

RK-29-2015-24.doc  RK-29-2015-24pr01.xls
Číslo materiálu24
Číslo jednacíRK-29-2015-24
NázevMonitorování kvality vzdělávání
Zpracoval J. Hadravová, T. Doleželová
Předkládá K. Ubr
Počet příloh
Popis problémuRadě Kraje Vysočina je předložen návrh na poskytnutí podpory na monitorování kvality vzdělávání v učebních oborech.
Jedním z důležitých faktorů pro zvyšování kvality vzdělávacích služeb, které poskytují střední školy, je zjišťování zpětné vazby o výsledcích vzdělávání a o dopadech a účinnosti realizovaných opatření. Pro rozhodování je přitom důležité, aby sledování vytipovaných výstupů bylo systematické a opakované. V sektoru středoškolského vzdělávání zajišťuje MŠMT jediný povinný standardizovaný nástroj, a tím je společná část maturitní zkoušky. Ta se orientuje pouze na skupinu všeobecně vzdělávacích předmětů. V případě učebních oborů využívají školy tzv. jednotného zadání závěrečných zkoušek, které do určité míry sjednocují způsob hodnocení odborných znalostí a dovedností při závěrečné zkoušce.
Dle zpětné vazby zaměstnavatelů jsou pro uplatnění v praxi vedle odborných znalostí neméně důležité i další obecné osobnostní kompetence. Právě v učebních oborech existují mezi mladými lidmi značné rozdíly v přístupu k vlastnímu rozvoji a v motivaci ke vzdělávání, což se promítá jednak do nižší účinnosti práce učitelů, jednak do snížené uplatnitelnosti na trhu práce.
Kraj Vysočina již na tuto situaci reagoval a zavedl motivační stipendia, která motivují žáky a žákyně k docházce do školy a k vlastnímu rozvoji. Druhým krokem v oblasti učebních oborů je zavedení nástroje zaměřeného na monitorování obecných kompetencí, např. aplikace matematického myšlení v denní praxi, finanční gramotnost, porozumění praktickým textům, práce s informacemi. Pilotně byl nástroj poprvé ověřen v roce 2013 (usnesení 2178/39/2013/RK ze dne 3. 12. 2013). K testování se přihlásilo 19 z 20 krajem zřizovaných středních škol s učebními obory. Celkový počet zapojených žáků a žákyň byl 1 589. V případě třetích ročníků využilo monitorování 82 % učňů a učnic. Polovina škol (9) využila i monitorování žáků v prvních ročnících. V letošním roce se už do testování přihlásilo všech 18 škol a všechny testují i v prvních ročnících. Celkový počet přihlášených žáků a žákyň je 2 495, což je přibližně o 200 účastníků více než v loňském roce. Souhrnné údaje jsou uvedeny v materiálu RK-29-2015-24, př. 1. Dle orientační zpětné vazby považují ředitelé a ředitelky monitorování za užitečné, a to zejména v případě, že bude používáno opakovaně a systémově. Kraj v loňském školním roce podpořil monitorování částkou ve výši 100 Kč na účastníka monitorování (celkem 228 200 Kč), v letošním roce je částka na účastníka monitorování 110 Kč (celkem cca 274 450 Kč).
Návrh řešení Radě kraje je navrženo pokračovat v systémovém používání monitorování obecných kompetencí učňů a učnic i v roce 2015 a finančně podpořit střední školy zřizované krajem v používání standardizovaného nástroje v učebních oborech skupiny H:
- částkou 110 Kč na každého žáka či žákyni ze třetího ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů;
- částkou 110 Kč na každého žáka či žákyni z prvního ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů.
Dle počtu žáků a žákyň by maximální částka poskytnutá školám činila 274 450 Kč. V rozpočtu kraje v kapitole Školství, mládeže a sportu je počítáno s odpovídající částkou (500 000 Kč). Vzhledem k tomu, že monitorování bude probíhat na přelomu listopadu a prosince, bude návrh rozpočtového opatření pro poskytnutí prostředků jednotlivým školám předložen na prosincové jednání rady kraje.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
schválit záměr poskytnout středním školám zřizovaným krajem finanční podporu na používání standardizovaného monitorovacího nástroje v učebních oborech skupiny H:
- ve výši 110 Kč na každého žáka či žákyni ze třetího ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů;
- částkou 110 Kč na každého žáka či žákyni z prvního ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů.
Odpovědnost odbor školství, mládeže a sportu
Termín 31. 12. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz