RK-14-2005-66.doc | |
Číslo materiálu | 66 |
Číslo jednací | RK-14-2005-66 |
Název | Systém finanční kontroly v příspěvkových organizacích zřízených krajem Vysočina |
Zpracoval | M. Ňachaj |
Předkládá | M. Ňachaj, E. Janoušková |
Počet příloh | |
Popis problému | Dne 8. 4. 2003 schválila Rada kraje Vysočina usnesením č. 327/12/2003/RK Pravidla kraje Vysočina k zavedení systému finanční kontroly u příspěvkových organizací zřízených krajem Vysočina (dále jen Pravidla). Na základě tohoto usnesení byli ředitelé příspěvkových organizací povinni v termínu do 30. 6. 2003 zavést ve svých organizacích vnitřní kontrolní systém v souladu se zákonem o finanční kontrole ve veřejné správě č. 320/2001 Sb. (dále jen zákon). Vzhledem k tomu, že při následných veřejnosprávních kontrolách vykonaných v uplynulých dvou letech bylo ověřeno, že v příspěvkových organizacích zřízených krajem byl systém finanční kontroly více méně zaveden, je nyní aktuální a po získaných zkušenostech i vhodné Pravidla zrušit. Podle zákona jsou příspěvkové organizace orgánem veřejné správy a jejich ředitelé jsou plně odpovědni za zavedení a udržování vnitřního kontrolního systému ve své organizaci. To znamená, že je v jejich kompetenci rozhodovat o dalším udržování systému finanční kontroly v souladu se zákonem. |
Návrh řešení | Na základě výše uvedených skutečností proto byly v průběhu ledna roku 2005 osloveny odbory školství, mládeže a sportu, dopravy a silničního hospodářství, sociálních věcí a zdravotnictví a kultury a památkové péče (dále jen odvětvové odbory) se žádostí o sdělení stanoviska k těmto otázkám: - zrušení Pravidel, - možnost nahrazení Pravidel metodikou k vnitřnímu kontrolnímu systému, - vhodnost zřízení útvaru interního auditu v některých příspěvkových organizacích. Po vyhodnocení předaných stanovisek, která se v některých dílčích skutečnostech lišila, lze učinit následující závěry: - vzhledem k neaktuálnosti zrušit Pravidla, - nevytvářet místo Pravidel novou speciální metodiku, neboť příspěvkové organizace mohou v případě potřeby využít již zpracovanou metodickou pomůcku Centrální harmonizační jednotky MF č. CHJ-10 k zajištění fungování vnitřního kontrolního systému ve veřejné správě (řídící kontrola v rámci finančního řízení) z května 2004, - potřeba zřízení interního auditu byla konstatována v případě nemocnic, resp. Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina. Pokud jde o povinnost zřídit útvar interního auditu, zákon umožňuje v případech s malou pravděpodobností výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými prostředky nahradit interní audit výkonem veřejnosprávní kontroly. O využití této možnosti rozhoduje ve své působnosti zřizovatel příspěvkových organizací. |
Stanoviska | Stanoviska odvětvových odborů byla posouzena a jsou zahrnuta v následujícím návrhu usnesení.s tím, že v otázce zřízení interního auditu u příspěvkových organizací jsou navrženy k rozhodnutí dvě varianty. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje zrušení Pravidel kraje Vysočina k zavedení systému finanční kontroly u příspěvkových organizací zřízených krajem Vysočina schválených usnesením č. 327/12/2003/RK a souhlasí s využitím metodické pomůcky Centrální harmonizační jednotky MF č. CHJ-10 pro zajištění fungování vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřízených krajem Vysočina |
Odpovědnost | vedoucí odborů kontroly, školství, mládeže a sportu, dopravy a silničního hospodářství, sociálních věcí a zdravotnictví a kultury a památkové péče |
Termín | 12. 4. 2005 |