Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-23-2015-83

RK-23-2015-83.doc  RK-23-2015-83pr01.pdf  RK-23-2015-83pr02.pdf
Číslo materiálu83
Číslo jednacíRK-23-2015-83
NázevKrajský akční plán vzdělávání
Zpracoval J. Hadravová
Předkládá K. Ubr
Počet příloh
Popis problémuMateriál řeší zahájení zpracování Krajského akčního plánu Kraje Vysočina, který je předpokladem pro čerpání finančních prostředků z Operačního programu Výzkum, věda a vzdělávání (dále jen OP VVV ) a z Integrovaného regionálního operačního programu (dále také IROP ) pro oblast vzdělávání.
Dohoda o partnerství pro programové období v části 2.1.2 uvádí, že v oblasti regionálního školství bude velká část intervencí zajištěna prostřednictvím sběru a vyhodnocení specifických potřeb na regionální a místní úrovni. Tyto potřeby budou zahrnuty ve spolupráci s partnery v území do krajských (a místních) akčních plánů rozvoje vzdělávání, které budou sloužit pro koordinaci a zacílení výzev v OP VVV v prioritní ose 3 (neinvestiční projekty) a v IROP v prioritní ose 2 (investiční projekty).
Krajské akční plány (dále také KAP ) budou prioritně zaměřeny na oblast středních a vyšších odborných škol bez rozdílu zřizovatele a umožní krajům plánovat, koordinovat a sledovat tematické intervence v OP VVV a IROP ve shodě s dlouhodobými potřebami a prioritami kraje a škol v území, mimo jiné i v návaznosti na Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Kraje Vysočina, jehož aktualizace bude probíhat letos na podzim a v zimě. Kromě středoškolských témat budou také řešena některá systémová témata, např. kariérové poradenství, technické a přírodovědné vzdělávání, a to s důrazem na spolupráci různých typů škol a dalších partnerů. Zpracování KAP je nezbytnou podmínkou pro čerpání prostředků pro oblast vzdělávání IROP.
Tvorba KAPu a jeho následné vyhodnocování bude financována z prioritní osy 3 OP VVV. Bude se jednat o individuální projekt, jehož příjemci budou kraje, realizován bude jako jeden projekt (s možností průběžných změn) po celou dobu programového období (cca 2015 - 2022). MŠMT ČR dne 8. 7. 2015 vyhlásilo výzvu č. 02_15_002 pro individuální projekty OP VVV Krajské akční plány rozvoje vzdělávání (viz RK-23-2015-83, př. 1). Kraj využije prostředků projektu pro vytvoření realizačního týmu s odpovídajícími kompetencemi. KAP má na území krajů přispět ke zlepšení řízení škol, k rozvoji hodnocení kvality vzdělávání a plánování strategických kroků vedoucích ke zvýšení kvality vzdělávací soustavy kraje i jednotlivých škol. Proto bude realizační tým na specifická témata vytvářet své tematické pracovní skupiny. Obdobné pracovní skupiny budou současně pracovat na aktualizaci Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Kraje Vysočina.
V rámci Regionální stálé konference je vytvořena Pracovní skupina Vzdělávání, na jejíchž jednáních budou rovněž projednávána klíčová témata KAP. Tato platforma nebude dle metodiky KAP financována z prostředků výše uvedeného individuálního projektu MŠMT. Realizační tým KAP bude pro Pracovní skupinu Vzdělávání (a RSK) připravovat podklady a výstupy.
Metodika KAP ke složení realizačního týmu uvádí: Jako nejvhodnější řešení považuje ŘO OP VVV, aby členy realizačního týmu byli zaměstnanci školského odboru daného kraje. Jako vhodné doporučujeme doplnit do realizačního týmu také zaměstnance odborů regionálního rozvoje - z hlediska následné udržitelnosti výstupů a výsledků projektu v území se jedná o optimální řešení. (viz RK-21-2015-83, př. 2). OŠMS v souladu s organizačním řádem zabezpečuje mimo jiné koordinaci a usměrňování rozvoje lidských zdrojů a vzdělávání jako stěžejního oboru samostatné působnosti kraje v oblasti sociální politiky, územního a hospodářského rozvoje kraje a zabezpečuje řešení úkolů koncepčního charakteru a přípravu systémových podpůrných opatření. Dále také zpracovává analýzy a publikační výstupy z výsledků statistických zjišťování, a to zejména z dokumentace škol a školských zařízení a ze školních matrik, z odvětvových statistik MŠMT, MPSV a MF a průřezových statistik ČSÚ a připravuje koncepční a strategické dokumenty v oblasti školského vzdělávání, vzdělávání dospělých a rozvoje lidských zdrojů na území kraje.
V přenesené působnosti zpracovává OŠMS dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji a pravidelně sbírá informace pro výroční zprávu kraje o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy.
Návrh řešení OŠMS navrhuje Radě Kraje Vysočina vzít na vědomí informaci o krajských akčních plánech a uložit Odboru školství, mládeže a sportu zajistit činností směřující ke zpracování KAP včetně předložení projektové žádosti do výzvy MŠMT zaměřené na podporu tvorby krajských akčních plánů.
StanoviskaOdbor regionálního rozvoje:
ORR souhlasí s navrženým řešením a je připraven s OŠMS na tvorbě tohoto dokumentu spolupracovat. Neexistence zpracovaného KAP by mohla ohrozit následné čerpání prostředků z IROP a OPVVV do oblasti vzdělávání prostřednictvím individuálních projektů či šablon a to nejen u krajských projektů a jeho PO, ale i projektů dalších subjektů z regionu. Členové Regionální stálé konference (RSK) a Pracovní skupiny vzdělávání RSK pro vzdělávání jsou průběžně o problematice KAP a MAP informováni. Pracovní skupina vzdělávání RSK je platforma, přes kterou by měl být KAP realizován tak, aby nedocházelo k duplicitám činností jednotlivých pracovních skupin a byla zaručena návaznost na RSK. Rozšíření pracovní skupiny vzdělávání RSK je možné.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
informaci o tvorbě krajských akčních plánů vzdělávání;
ukládá
Odboru školství, mládeže a sportu:
* zajistit činnosti směřující ke zpracování krajského akčního plánu vzdělávání v Kraji Vysočina;
* připravit a předložit radě kraje projektovou žádost individuálního projektu do OP VVV, zaměřeného na podporu zpracování a evaluaci krajského akčního plánu v Kraji Vysočina.
Odpovědnost OŠMS
Termín do 30. 12. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz