Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-14-2015-15

RK-14-2015-15.doc
Číslo materiálu15
Číslo jednacíRK-14-2015-15
NázevRozpočtové opatření na kapitole Školství, mládeže a sportu - rozvoj technické tvořivosti a zručnosti v základních školách s využitím technických stavebnic
Zpracoval K. Ubr, T. Doleželová
Předkládá K. Ubr
Počet příloh
Popis problémuMateriál předkládá k projednání návrh na podporu rozvoje technické tvořivosti v základních školách.
Mezi představiteli kraje a zástupci firem probíhají četná jednání, jejichž cílem je nalézt konkrétní opatření vedoucí ke zvýšení motivace absolventů škol k volbě technických profesí a příslušného vzdělávání. V roce 2013 byla zahájena konkrétní spolupráce s firmou BOSCH DIESEL, s.r.o. (využití konstrukčních stavebnic Merkur ve výuce pracovních činností ve 4. - 8. ročníku ve 13 základních školách). Firma má zájem na rozšíření obdobných aktivit i pro 1. - 3. ročník základních škol a požádala kraj o pomoc při zavedení stavebnic do výuky. Na společných jednáních v červnu a srpnu 2014 byl dohodnut základní rámec možné spolupráce (dvouetapový projekt, stavebnice, postavičky Čtyřlístku). Po projednání v radě kraje (usnesení 1682/27/2014/RK) zahájila práce metodická skupina pro zavedení do výuky. Výsledkem diskusí v týmu a se zástupci firmy BOSCH DIESEL, s.r.o. byla změna stavebnice. Metodická skupina vyvíjí stavebnici na principu dílků s otvory, šrouby a dalšími spojovacími prvky, která je přizpůsobená věku a schopnostem dětí v 1. až 3. třídě (např. oproti Merkuru větší a lehčí dílky, větší šrouby a jejich stoupání). Zásadním rozdílem je komplexnost stavebnice. Základní barvou je bílá, je možné na ni dokreslovat či dopisovat, dílky umožňují hravou formu výuky matematiky apod. Stavebnici budou doprovázet pracovní listy pro žáky (probíhají grafické práce) a metodické listy pro učitele. Pro každý ročník jsou zpracovány úlohy pro 10 vyučovacích hodin. Úlohy jsou přednostně koncipovány do výuky pracovních činností, ale je možné je snadno využít i v jiných hodinách či jiným způsobem. Ukázka bude předvedena při jednání rady kraje.
Proběhla také jednání se zástupci Čtyřlístku o licencích, nepodařilo se však dohodnout snížení ceny licence, proto byla prozatím jednání pozastavena.
Návrh řešení Kraj Vysočina zřizuje technické střední školy a má zájem, aby do nich vstupovali motivovaní absolventi a absolventky základních škol s přiměřenou zručností a konstrukční tvořivostí.
Na základě pozitivní zpětné vazby o používání stavebnic Merkur ve 4. až 8. ročnících a očekávání stavebnice pro mladší děti je radě kraje navrženo, aby výše popsané stavebnice byly pořízeny z rozpočtu kraje a poskytnuty do všech škol pro každého žáka a žákyni prvních ročníků jako vstupní motivační nástroj k rozvoji manuální zručnosti a tvořivosti. Stavebnici tak bude mít k dispozici každé dítě a bude s ní pracovat od prvního do třetího ročníku. Na základě zkušeností bude navrženo pořízení dalších stavebnic v příštím roce. Pořízení jiného vybavení základních škol (jiné stavebnice či nářadí) by pak již kraj nepořizoval, pouze by se podílel na zpracování metodik (stejně jako to bylo v případě stavebnic Merkur).
Předpokládaný počet pořizovaných stavebnic pro letošní rok je 5800 - 6000 a vychází z odhadovaného počtu prvňáků, počtu škol + nezbytná rezerva. Na základě předběžné kalkulace bude cena bez DPH do 2 mil. Kč (na zhotovení stavebnic bude vyhlášeno výběrové řízení). Na základě výsledku výběrového řízení bude dokončena definitivní podoba metodik a bude zajištěn jejich tisk.
Za tímto účelem je radě kraje navrženo schválit rozpočtové opatření spočívající v posílení kapitoly Školství, mládeže a sportu, § 3113 Základní školy (UZ 00326 - Systémová podpora na posílení technického a přírodovědného vzdělávání v ZŠ) o částku 2 mil. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje o stejnou částku. V položce Systémová podpora na posílení technického a přírodovědného vzdělávání v ZŠ (ÚZ 00326) je nyní alokováno 0,9 mil. Kč, část prostředků je využita na zajištění soutěže Stavíme z Merkuru, část na činnost metodického týmu nové stavebnice, zbytek bude využit na pořízení stavebnic a tisk metodik s nimi souvisejících.
Podpora technické tvořivosti v základních školách je v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Kraje Vysočina 2012.
StanoviskaStanovisko odboru ekonomického: Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje ke dni 22. 4. 2015 činí 31 528 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
informaci o společném postupu Kraje Vysočina a firmy BOSCH DIESEL, s.r.o. při rozvoji technické tvořivosti a zručnosti žáků a žákyň základních škol dle materiálu RK-14-2015-15;
ukládá
OŠMS zabezpečit pořízení stavebnic pro rozvoj zručnosti a tvořivosti v prvním až třetím ročníku základních škol včetně metodik a pracovních listů;
schvaluje
rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Školství, mládeže a sportu, § 3113 Základní školy o částku 2 mil. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje o částku 2 mil. Kč na pořízení technických stavebnic pro rozvoj zručnosti a tvořivosti v prvním až třetím ročníku základních škol.
Odpovědnost odbor školství, mládeže a sportu, odbor ekonomický
Termín 31. 8. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz