RK-12-2015-37.doc RK-12-2015-37pr01.doc RK-12-2015-37pr02.doc RK-12-2015-37pr03.doc RK-12-2015-37pr04.doc RK-12-2015-37pr05.doc RK-12-2015-37pr06.doc | |
Číslo materiálu | 37 |
Číslo jednací | RK-12-2015-37 |
Název | Nákup elektrické energie a plynu - porovnání variant nákupu na komoditní burze x procesu zadávání veřejných zakázek |
Zpracoval | D. Buřičová, V. Kotrbová, K. Lisa |
Předkládá | D. Buřičová |
Počet příloh | |
Popis problému | Jedná se o rozhodnutí o způsobu nákupu elektrické energie a plynu pro Kraj Vysočina (dále také kraj ) a příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina v roce 2015. Kraj Vysočina prováděl nákup energií v letech 2010 - 2014 otevřeným nadlimitním řízením v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon ), s hodnocením prostřednictvím elektronické aukce dle § 96 zákona. S příspěvkovými organizacemi zřizovanými krajem kraj uzavírá smlouvy o společném postupu zadavatelů. Vzhledem k tomu, že v souvislosti s novelou zákona účinnou od 1. 4. 2012 se veřejná zakázka na nákup zemního plynu i elektřiny stala významnou veřejnou zakázkou (veřejné zakázky s předpokládaným finančním objemem vyšším než 50 mil. Kč bez DPH), v důsledku čehož dochází ke značnému prodloužení doby trvání výběrového řízení (v podmínkách kraje cca 200 dnů, zohlednit je přitom třeba zejména 1,5 násobek lhůty pro podání nabídek a nutnost projednat odůvodnění účelnosti veřejné zakázky zastupitelstvem kraje), je Radě Kraje Vysočina předkládán k rozhodnutí materiál porovnávající výhody a nevýhody postupu v případě veřejné zakázky a komoditní burzy. Podle ustanovení § 23 odst. 5 písm. c) zákona je možné na nákup dodávek a služeb nabízených a kupovaných na komoditních burzách použít jednací řízení bez uveřejnění. V tomto případě jde navíc o jednací řízení bez uveřejnění, ve kterém není nutno vypracovávat písemnou výzvu. Takovéto zadávací řízení není zákonem nijak formalizováno s výjimkou nutnosti oznámit výsledek zadávacího řízení, vyhotovit písemnou zprávu zadavatele a plnit zveřejňovací povinnosti dle § 147a zákona. Otevřené nadlimitní zadávací řízení je dle zákona velice formalizovaný proces svázaný množstvím lhůt a podléhají navíc přezkumu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Nákup na komoditní burze lze oproti tomu realizovat v relativně krátké době několika týdnů (a to včetně výběru dohodce, přes kterého by kraj, jako subjekt, který není oprávněn na burze obchodovat, musel v případě obchodu na burze postupovat). Porovnání časové náročnosti otevřeného nadlimitního řízení a nákupu energií na komoditní burze je uvedeno v materiálu RK-12-2015-37, př. 1 a RK-12-2015-37, př. 2. Obchod na komoditní burze je zpoplatněn burzovními poplatky, za služby dohodce je pak nutné hradit dohodné - podle typu burzy. Burzovní poplatky a dohodné jsou stanoveny procentem z celkového finančního objemu obchodů uzavřených osobou oprávněnou k burzovním obchodům na jednom burzovním shromáždění, nicméně klade nepoměrně menší administrativní nároky na zadavatele. Analýza analýzy silných a slabých stránek procesů při nákupu energií veřejnou zakázkou a na komoditní burze je uvedená v materiálu RK-12-2015-37, př. 3. U otevřeného nadlimitního řízení je nutno počítat minimálně s časovými náklady na provedení elektronické aukce, na administraci a veřejných zakázek, na činnost komisí v průběhu zadávacího řízení. Informativní analýza výsledků soutěže z roku 2014 v porovnání s výsledky v té době vysoutěženou cenou na burze je uveden v materiál RK-12-2015-37, př. 4. Komplexní analýza ročního průběhu nákupu plynu a elektrické energie na burze je uveden v materiálu RK-12-2015-37, př. 5 a RK-12-2015-37, př. 6. Analýzy prokázaly, že oba typy nákupů jsou srovnatelné. |
Návrh řešení | Předkladatel navrhuje Radě Kraje Vysočina vzít na vědomí informace uvedené v materiálu RK-12-2015-37 včetně příloh a rozhodnout o způsobu, kterým bude pro Kraj Vysočina a příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina proveden nákup elektrické energie a plynu v roce 2015 na rok 2016, a to tradičním osvědčeným způsobem formou otevřeného nadlimitního řízení s hodnocením prostřednictvím elektronické aukce - viz varianta II. Návrh vychází jednak z porovnání výsledků elektronické aukce provedené v roce 2014 a z výsledků obchodování na komoditní burze se stejnými komoditami ve stejném období (materiál RK-12-2015-37, př. 4), z průběhu obchodování na burze uvedeného v materiálech RK-12-2015-37, př. 5, 6 a dále z analýzy silných a slabých stránek procesů při nákupu energií veřejnou zakázkou a na komoditní burze uvedené v materiálu RK-37-2015-37, př. 3. Dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů rozhoduje rada kraje o ostatních záležitostech v samostatné působnosti. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | VARIANTA I Rada kraje bere na vědomí informace uvedené v materiálech RK-12-2015-37, RK-12-2015-37, př. 1, RK-12-2015-37, př. 2, RK-12-2015-37, př. 3, RK-12-2015-37, př. 4, RK-12-2015-37, př. 5, RK-12-2015-37, př. 6 rozhoduje že Kraj Vysočina provede nákup elektrické energie a plynu pro Kraj Vysočina a příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina v roce 2015 na burze. VARIANTA II Rada kraje bere na vědomí informace uvedené v materiálech RK-12-2015-37, RK-12-2015-37, př. 1, RK-12-2015-37, př. 2, RK-12-2015-37, př. 3, RK-12-2015-37, př. 4, RK-12-2015-37, př. 5, RK-12-2015-37, př. 6 rozhoduje že Kraj Vysočina provede nákup elektrické energie a plynu pro Kraj Vysočina a příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina v roce 2015 formou otevřeného nadlimitního řízení s hodnocením prostřednictvím elektronické aukce. |
Odpovědnost | Krajský úřad Kraje Vysočina |
Termín | 31. 12. 2015 |