Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-08-2015-60

RK-08-2015-60.doc
Číslo materiálu60
Číslo jednacíRK-08-2015-60
NázevPodpora zavádění modelu CAF do středních škol zřizovaných Krajem Vysočina
Zpracoval K. Ubr
Předkládá K. Ubr
Počet příloh
Popis problémuMateriál řeší podporu zavádění evaluačního nástroje CAF do středních škol zřizovaných krajem.
Kraj dlouhodobě rozvíjí oblast kvality. Jednou z aktivit, která probíhala v oblasti školství v letech 2013 a 2014, byla projektová aktivita Implementace modelu CAF ve vybraných školách . Tento pilotní projekt realizovala Vysočina Education a zapojily se do něj střední školy Gymnázium Žďár nad Sázavou, Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod a Střední zdravotnická škola a Vyšší zdravotnická škola Jihlava.
Výstupem projektu bylo zavedení evaluačního nástroje CAF na těchto školách, vznik aplikační příručky modelu pro školství a podpůrný software pro aplikaci modelu v organizaci. Ředitelé a ředitelka škol hodnotili přínosy jako velmi užitečné. Ředitelé Obchodní akademie a Hotelové školy Havlíčkův Brod a Gymnázia Žďár nad Sázavou seznámili s výstupy další školy na seminářích konaných v Havlíčkově Brodu a Žďáru nad Sázavou. Školy a jejich ředitelé jsou ochotni podělit se o své zkušenosti i v dalších okresech.
Projekt ukázal, že CAF je vhodným komplexním evaluačním nástrojem v oblasti školství, je poměrně jednoduchý, finančně nenáročný, umožnuje zavedení do organizace svými silami za konzultační podpory odborníka a je udržitelný bez dalších významných nároků na finance (např. bez nákladů na pravidelnou externí recertifikaci). CAF je vhodným nástrojem pro sledování vývoje organizace v klíčových oblastech a je tak vhodný pro identifikaci slabých a silných míst a plánování účelných opatření. Předpokladem pro úspěšné zavedení a používání nástroje je iniciativa a znalosti školního CAF týmu a využívání standardizovaných monitorovacích nástrojů.
Návrh řešení OŠMS s ohledem na pozitivní dopad CAF na proces plánování v organizacích navrhuje podpořil zapojení dalších škol kraje do implementace tohoto nástroje. Setkání v prvních dvou okresech měla kladný ohlas u účastníků, OŠMS společně s Vysočinou Education tedy zorganizují obdobná setkání i v dalších třech okresech. Po jejich skončení ověří reálný zájem škol o zavedení CAF (dle předběžných signálů by v první fázi mohlo mít zájem cca 10 organizací). OŠMS navrhuje podpořit zavedení nástroje ve školním roce 2015/16 i finančně z rozpočtu kraje. Odhad nákladů na zavedení v jedné škole činí cca 50 tis. Kč (finanční motivace členů školního CAF týmu a zajištění externího konzultanta).
Současně bude OŠMS společně se školami a Vysočinou Education vytipovávat vhodné monitorovací nástroje (např. sledování klimatu, kvality vzdělávacího procesu, zpětné vazby od učitelů a žáků apod.). Cílem je pomoci školám zavést evaluační prostředí rámcově zastřešené CAF a doplněné standardizovanými monitorovacími metodikami a nástroji. Zavedení CAF nevylučuje současné používání normy ISO 9001, která se více specializuje na procesy a jejich transparentnost. Implementace modelu CAF ve školách umožní těmto školám plnit i další požadavky na činnost vyplývající z požadavků České školní inspekce.
Celkově je implementace modelu CAF v oblasti veřejné správy hodnocena velmi dobře a jeho rozšíření v oblasti školství by mohlo pomoci zlepšovat kvalitu poskytovaného vzdělávání.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
záměr podporovat zavádění nástroje CAF ve středních školách zřizovaných krajem;
ukládá
OŠMS informovat radu kraje o zájmu středních škol používat nástroj CAF.
Odpovědnost odbor školství, mládeže a sportu, Vysočina Education
Termín červen 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz