RK-08-2015-60.doc | |
Číslo materiálu | 60 |
Číslo jednací | RK-08-2015-60 |
Název | Podpora zavádění modelu CAF do středních škol zřizovaných Krajem Vysočina |
Zpracoval | K. Ubr |
Předkládá | K. Ubr |
Počet příloh | |
Popis problému | Materiál řeší podporu zavádění evaluačního nástroje CAF do středních škol zřizovaných krajem. Kraj dlouhodobě rozvíjí oblast kvality. Jednou z aktivit, která probíhala v oblasti školství v letech 2013 a 2014, byla projektová aktivita Implementace modelu CAF ve vybraných školách . Tento pilotní projekt realizovala Vysočina Education a zapojily se do něj střední školy Gymnázium Žďár nad Sázavou, Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod a Střední zdravotnická škola a Vyšší zdravotnická škola Jihlava. Výstupem projektu bylo zavedení evaluačního nástroje CAF na těchto školách, vznik aplikační příručky modelu pro školství a podpůrný software pro aplikaci modelu v organizaci. Ředitelé a ředitelka škol hodnotili přínosy jako velmi užitečné. Ředitelé Obchodní akademie a Hotelové školy Havlíčkův Brod a Gymnázia Žďár nad Sázavou seznámili s výstupy další školy na seminářích konaných v Havlíčkově Brodu a Žďáru nad Sázavou. Školy a jejich ředitelé jsou ochotni podělit se o své zkušenosti i v dalších okresech. Projekt ukázal, že CAF je vhodným komplexním evaluačním nástrojem v oblasti školství, je poměrně jednoduchý, finančně nenáročný, umožnuje zavedení do organizace svými silami za konzultační podpory odborníka a je udržitelný bez dalších významných nároků na finance (např. bez nákladů na pravidelnou externí recertifikaci). CAF je vhodným nástrojem pro sledování vývoje organizace v klíčových oblastech a je tak vhodný pro identifikaci slabých a silných míst a plánování účelných opatření. Předpokladem pro úspěšné zavedení a používání nástroje je iniciativa a znalosti školního CAF týmu a využívání standardizovaných monitorovacích nástrojů. |
Návrh řešení | OŠMS s ohledem na pozitivní dopad CAF na proces plánování v organizacích navrhuje podpořil zapojení dalších škol kraje do implementace tohoto nástroje. Setkání v prvních dvou okresech měla kladný ohlas u účastníků, OŠMS společně s Vysočinou Education tedy zorganizují obdobná setkání i v dalších třech okresech. Po jejich skončení ověří reálný zájem škol o zavedení CAF (dle předběžných signálů by v první fázi mohlo mít zájem cca 10 organizací). OŠMS navrhuje podpořit zavedení nástroje ve školním roce 2015/16 i finančně z rozpočtu kraje. Odhad nákladů na zavedení v jedné škole činí cca 50 tis. Kč (finanční motivace členů školního CAF týmu a zajištění externího konzultanta). Současně bude OŠMS společně se školami a Vysočinou Education vytipovávat vhodné monitorovací nástroje (např. sledování klimatu, kvality vzdělávacího procesu, zpětné vazby od učitelů a žáků apod.). Cílem je pomoci školám zavést evaluační prostředí rámcově zastřešené CAF a doplněné standardizovanými monitorovacími metodikami a nástroji. Zavedení CAF nevylučuje současné používání normy ISO 9001, která se více specializuje na procesy a jejich transparentnost. Implementace modelu CAF ve školách umožní těmto školám plnit i další požadavky na činnost vyplývající z požadavků České školní inspekce. Celkově je implementace modelu CAF v oblasti veřejné správy hodnocena velmi dobře a jeho rozšíření v oblasti školství by mohlo pomoci zlepšovat kvalitu poskytovaného vzdělávání. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje záměr podporovat zavádění nástroje CAF ve středních školách zřizovaných krajem; ukládá OŠMS informovat radu kraje o zájmu středních škol používat nástroj CAF. |
Odpovědnost | odbor školství, mládeže a sportu, Vysočina Education |
Termín | červen 2015 |