Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-02-2015-46

RK-02-2015-46.doc  RK-02-2015-46pr01.pdf  RK-02-2015-46pr02.pdf
Číslo materiálu46
Číslo jednacíRK-02-2015-46
NázevNávrh na rozpočtové opatření - úhrada odvodu za porušení rozpočtové kázně na základě kontrolního zjištění
Zpracoval J. Bína, D. Šálková
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina v období od 1. 6. 2009 do 31. 5. 2013 realizoval projekt Podpora vybraných sociálních služeb na území kraje Vysočina - individuální projekt pod registračním číslem CZ.1.04/3.1.00/05.00030. Prostřednictvím projektu byly od 1. 1. 2010 do 31. 3. 2013 financovány vybrané služby sociální prevence v Kraji Vysočina. Projekt byl financován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu České republiky a zaměřoval se na zajištění dostupnosti vybraných služeb sociální prevence osobám sociálně vyloučeným nebo ohroženým sociálním vyloučením na celém území Kraje Vysočina. Cílem poskytování těchto sociálních služeb bylo poskytnout podporu osobám za účelem sociálního začlenění a pomoci těmto osobám se zapojit do sociálního, ekonomického a kulturního života společnosti a umožnit jim návrat na trh práce. Celková výše schválené dotace byla 290 771 036,00 Kč z toho 247 155 380,60 Kč z rozpočtu Evropské unie a 43 615 655,40 Kč ze státního rozpočtu. Na zajištění a rozšíření sítě vybraných sociálních služeb v Kraji Vysočina byly použity finanční prostředky v celkovém objemu 265 929 962,54 Kč. Z těchto prostředků bylo podporováno a zajišťováno celkem 51 služeb sociální péče po dobu 39 měsíců. Kraj Vysočina přistoupil, spolu s ostatními kraji, k financování služeb sociální prevence prostřednictvím individuálních projektů na základě vyjádření MPSV ČR, že pro použití finančních prostředků z fondů Evropské unie budou platit obdobné podmínky jako při vnitrostátním financování sociálních služeb.
Dne 9. 1. 2013 byla Finančním úřadem pro Kraj Vysočina zahájena kontrola na základě podnětů vydaných MPSV odborem interního auditu a kontroly na podezření z porušení rozpočtové kázně. Podezření z porušení rozpočtové kázně spočívá v neoprávněném nárokování nezpůsobilých výdajů projektu v celkové výši 1 311 551,00 Kč, z toho 1 114 818,00 Kč z rozpočtu Evropské unie a 196 733,00 Kč ze státního rozpočtu. Konkrétně se dle uvedené zprávy jedná o tyto výdaje:
- na rekvalifikační kurz ředitelky střediska Fokus Vysočina,
- na výmalbu Domova pro matky v Třebíči,
- na rekonstrukční stavební práce na Azylovém domě pro muže v Třebíči,
- na pořízení anténního digit. zesilovače s anténou a rozvodem na Azylovém domě pro muže v Třebíči
- na nákup stravenek pro zaměstnance jednotlivých sociálních zařízení

Finančním úřadem pro Kraj Vysočina, byly jako způsobilé uznány tyto výdaje:
- na rekvalifikační kurz ředitelky střediska Fokus Vysočina,
- na výmalbu Domova pro matky v Třebíči,
- na pořízení anténního digit. zesilovače s anténou a rozvodem na Azylovém domě pro muže v Třebíči
Finančním úřadem pro Kraj Vysočina, byly jako nezpůsobilé vyčísleny tyto výdaje:
- na rekonstrukční stavební práce na Azylovém domě pro muže v Třebíči,
- na nákup stravenek pro zaměstnance jednotlivých sociálních zařízení
Rekonstrukční a stavební práce na Azylovém domě v Třebíči se týkaly opravy kotelny a kanalizace, které byly v havarijním stavu. Poskytovatel sociální služby vyhodnotil tento výdaj jako způsobilý, jelikož provozuschopná kotelna a kanalizace je nezbytně nutná pro poskytování sociální služby Azylové domy. Celková hodnota opravy kotelny a kanalizace byla 327 540,00 Kč. V účetnictví poskytovatele je tato částka zaúčtovaná jako oprava.
Nákup stravenek pro zaměstnance jednotlivých zařízení vyhodnotili jednotliví poskytovatelé sociálních služeb jako výdaj způsobilý, jelikož byl v souladu s jejich vnitřními předpisy a většina z poskytovatelů má registrovaných v registru poskytovatelů více služeb než bylo financováno z individuálního projektu, přičemž někteří zaměstnanci mají úvazky dělené a částí se podíleli na službách hrazených z individuálního projektu a částí úvazku pracovali ve službách hrazených z jiných zdrojů. Administrativně nebylo možné poskytovat zaměstnanecké výhody ve formě stravenek pouze na část úvazku a také nebylo možné pro některé služby vnitřní předpisy v rámci jedné organizace oddělovat. Celková hodnota za nákup stravenek pro zaměstnance byla 984 011,00 Kč.

Je třeba uvést, že v průběhu projektu nebyl názor na závaznost příručky pro vysoutěžené dodavatele sociálních služeb jednoznačný (byly rozdílné názory, zda platba má charakter úhrady za dodávku služby nebo charakter dotace).

Ve dnech 9. 11. 2010 - 11. 11. 2010 proběhla věcná a finanční kontrola projektu MPSV ČR, při které nebyly u příjemce dotace zjištěny žádné nedostatky. Při kontrole vybraných poskytovatelů na místě nebyly shledány nedostatky typu, které následně shledal audit operace konaný MPSV ČR v roce 2012. Přílohou každé monitorovací zprávy poskytovatele služby byly i soupisky účetních dokladů, ve kterých byly výdaje za nákup stravenek a příspěvek na životní pojištění uvedeny. Monitorovací zprávy byly také součástí kontroly. Projektový tým tedy neměl důvod se domnívat, že při v administraci projektu nepostupuje správně.

Na základě zjištění auditu operace Individuálního projektu Podpora vybraných sociálních služeb na území kraje Vysočina nebyly poskytovatelům sociálních služeb od 1. 8. 2012 propláceny výdaje na stravenky.

Ze zprávy nezávislého auditora o ověření výdajů projektu ze dne 16. 7. 2013 vyplynulo, že celkové výdaje uvedené v Přehledu čerpání způsobilých výdajů projektu byly vynaloženy v souladu s požadavky stanovenými Rozhodnutím o poskytnutí dotace. Do výdajů projektu byly zahrnuty pouze uhrazené způsobilé výdaje obsažené v rozpočtu projektu.
Návrh řešení Dne 28. 11. 2014 byl Finančním úřadem pro Kraj Vysočina doručen Platový výměr č. 313/2014 viz RK-02-2015-46, př. 1 a Platový výměr č. 314/2014 viz RK-02-2015-46, př. 2.
S ohledem na tuto skutečnost je nutné provést rozpočtové opatření, které spočívá v navýšení kapitoly Evropské projekty, zvláštní účet IP Sociální prevence o částku 1 311 560 Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje o částku 1 311 560 Kč určenou na úhradu odvodu za porušení rozpočtové kázně.
V rámci dalšího postupu odbor sociálních věcí zajistí podání žádosti o prominutí odvodu a jednání o uplatnění nároku na náhradu škody vůči subjektům, u kterých byly nedostatky v čerpání prostředků zjištěny.
StanoviskaEkonomický odbor nemá připomínky k rozpočtovému opatření. Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje ke dni 7. 1. 2015 činí 44 780 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
odvod za porušení rozpočtové kázně ve výši 1 311 551 Kč dle materiálů RK-02-2015-46, př. 1, RK-02-2015-46, př. 2;
schvaluje
rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Evropské projekty, zvláštní účet IP Sociální prevence o částku 1 311 560 Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje o částku 1 311 560 Kč určenou na úhradu odvodu za porušení rozpočtové kázně.
Odpovědnost odbor sociálních věcí, odbor ekonomický
Termín 31. 1. 2015
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz