RK-35-2014-70.doc RK-35-2014-70pr01.doc | |
Číslo materiálu | 70 |
Číslo jednací | RK-35-2014-70 |
Název | Monitorování kvality vzdělávání |
Zpracoval | K. Ubr |
Předkládá | K. Ubr |
Počet příloh | |
Popis problému | Radě Kraje Vysočina je předložen návrh na poskytnutí podpory na monitorování kvality vzdělávání v učebních oborech. Jedním z důležitých faktorů pro zvyšování kvality služby poskytované středními školami je zjišťování zpětné vazby o výsledcích vzdělávání a o dopadech a účinnosti realizovaných opatření. Pro rozhodování je přitom důležité, aby sledování vytipovaných výstupů bylo systematické a opakované. V sektoru středoškolského vzdělávání zajišťuje MŠMT jediný povinný standardizovaný nástroj, a tím je společná část maturitní zkoušky. Ta se orientuje pouze na skupinu všeobecně vzdělávacích předmětů. V případě učebních oborů využívají školy tzv. jednotného zadání závěrečných zkoušek, které do určité míry sjednocují způsob hodnocení odborných znalostí a dovedností při závěrečné zkoušce. Dle zpětné vazby zaměstnavatelů jsou pro uplatnění v praxi vedle odborných znalostí neméně důležité i další obecné osobnostní kompetence. Právě v učebních oborech existují mezi mladými lidmi značné rozdíly v přístupu k vlastnímu rozvoji a v motivaci ke vzdělávání, což se promítá jednak do nižší účinnosti práce učitelů, jednak do snížené uplatnitelnosti na trhu práce. Kraj Vysočina již na tuto situaci reagoval a zavedl motivační stipendia, která motivují žáky a žákyně k docházce do školy a k vlastnímu rozvoji. Druhým krokem v oblasti učebních oborů je zavedení nástroje zaměřeného na monitorování obecných kompetencí, např. aplikace matematického myšlení v denní praxi, finanční gramotnost, porozumění praktickým textům, práce s informacemi. Pilotně byl nástroj poprvé ověřen v minulém roce (usnesení 2178/39/2013/RK ze dne 3. 12. 2013). K testování se přihlásilo 19 z 20 krajem zřizovaných škol s učebními obory. Celkový počet zapojených žáků a žákyň byl 1589. V případě třetích ročníků využilo monitorování 82% učňů a učnic. Polovina škol (9) využila i monitorování žáků v prvních ročnících. Každá škola obdržela výsledky členěné dle oborů a výsledky obdržel rovněž každý účastník. Souhrnné údaje jsou uvedeny v materiálu RK-35-2014-70, př. 1. Dle orientační zpětné vazby hodnotí ředitelé a ředitelky monitorování za užitečné, a to zejména v případě, že bude používáno opakovaně a systémově. Kraj v koňském roce podpořil monitorování částkou ve výši 100 Kč na účastníka monitorování (celkem 158 900 Kč). |
Návrh řešení | Radě kraje je navrženo pokračovat v systémovém používání monitorování obecných kompetencí učňů a učnic i v roce 2014 a finančně podpořit střední školy zřizované krajem v používání standardizovaného nástroje v učebních oborech skupiny H: - částkou 100 Kč na každého žáka či žákyni ze třetího ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů; - částkou 100 Kč na každého žáka či žákyni z prvního ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů. Dle počtu žáků a žákyň ze statistických výkazů by maximální částka poskytnutá školám činila 280 000 Kč. V rozpočtu kraje v kapitole Školství, mládeže a sportu je počítáno s odpovídající částkou (500 000 Kč). Vzhledem k tomu, že monitorování bude probíhat stejně jako v loňském roce na přelomu listopadu a prosince, bude návrh rozpočtového opatření pro poskytnutí prostředků jednotlivým školám předložen na prosincové jednání rady kraje. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje rozhoduje schválit záměr poskytnout středním školám zřizovaným krajem finanční podporu na používání standardizovaného monitorovacího nástroje v učebních oborech skupiny H: - ve výši 100 Kč na každého žáka či žákyni ze třetího ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů; - částkou 100 Kč na každého žáka či žákyni z prvního ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů. |
Odpovědnost | odbor školství, mládeže a sportu |
Termín | 31. 12. 2014 |