Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-22-2014-53

RK-22-2014-53.doc  RK-22-2014-53pr01.pdf  RK-22-2014-53pr02.pdf  RK-22-2014-53pr03.doc
Číslo materiálu53
Číslo jednacíRK-22-2014-53
NázevPodnájemní smlouvy Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace
Zpracoval J. Plotová
Předkládá S. Měrtlová
Počet příloh
Popis problémuNemocnice Jihlava, příspěvková organizace, dále také nemocnice , má na základě Smlouvy o nájmu nemovitostí uzavřené s krajem jako vlastníkem, v nájmu pozemek p.č. 3480/44 v k.ú. a obci Jihlava, na kterém se nachází budova gynekologicko porodnického pavilonu. V tomto objektu jsou umístěny mj. centrální operační sály.
Nemocnice se rozhodla uvedený majetek podnajmout třetím poskytovatelům zdravotních služeb k provozování jednodenní chirurgie v oboru gynekologie, konkrétně MUDr. Liboru Kopuletému, IČO 63439026, a MUDr. Janu Majerovi, IČO 47367016. Důvodem je mj. dosavadní spolupráce s uvedenými poskytovateli při zajišťování ústavní pohotovostní služby nemocnice. Podnájemní smlouvy jsou obsaženy v materiálech RK-22-2014-53, př. 1
a RK-22-2014-53, př. 2. Obě jsou uzavřeny na dobu 3 let. Výpočet nájemného předložila nemocnice formou kalkulace v materiálu RK-22-2012-53, př. 3.
Užívání zdravotnického zařízení pro činnost jiného poskytovatele zdravotních služeb připouští ustanovení § 16 odst. 2 písm. b) zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů. Poskytovatelem zdravotních služeb v pronajatém zdravotnickém zařízení je jeho uživatel (zde podnájemce).
Návrh řešení 1) Podnájem nemovitostí. Nemocnice je na základě Smlouvy o nájmu nemovitostí oprávněna přenechat nemovitosti nebo jejich části k užívání třetí osoby, pokud tyto dočasně nepotřebuje k dosažení účelu nájmu, a to nejdéle na dobu 3 let, za nájemné nejméně ve výši v místě a čase obvyklém, s výpovědní dobou nejdéle 3 měsíců a s možností každoročního jednostranného zvýšení nájemného minimálně o roční míru inflace. Podnájemní smlouvy neobsahují inflační doložku, ačkoliv jsou uzavřeny na dobu 3 let.
2) Nájem movitých věcí. Součástí podnájmu je užívání movitých věcí ve zdravotnickém zařízení jako jedna z podmínek splnění věcného a technického vybavení k poskytování zdravotních služeb. K nájmu movitých věcí na dobu delší 1 roku je nemocnice povinna si předem opatřit souhlas zřizovatele, a to podle čl. 2 odst. 2 písm. c) Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina ze dne 13. 12. 2011 č. 09/11. Tento souhlas nebyl předem udělen.
3) Nemocnice je příspěvkovou organizací zřízenou za účelem poskytování zdravotních služeb, a to vlastními silami a na vlastní odpovědnost. Nemocnice je zřizovatelem pověřena k poskytování tzv. služeb obecného hospodářského zájmu ve smyslu Rozhodnutí Evropské komise ze dne 20. prosince 2011 o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu (2012/21EU). Nemocnice je mj. pověřena k poskytování péče v odbornosti: lůžková péče - gynekologie a porodnictví, ambulantní péče - gynekologie a porodnictví, dětská gynekologie.

Užívání prostor nemocnice ve smyslu § 16 odst. 2 písm. b) zákona o zdravotních službách pro poskytování zdravotních služeb třetími subjekty se obecně neslučuje s účelem, pro který byla nemocnice zřízena. Případné takové užívání by muselo splnit řadu podmínek, mj. by musely být vypořádány otázky veřejné podpory nemocnice a třetích subjektů užívajících majetek, transparentního výběru třetích subjektů a případných dotačních podmínek, za kterých byl majetek pořízen.
Na základě výše uvedeného odbor zdravotnictví radě kraje doporučuje uložit řediteli nemocnice rozvázat smlouvy obsažené v materiálech RK-22-2014-53, př. 1
a RK-22-2014-53, př. 2, a to bezodkladně, a podat o tom ve lhůtě do 7 kalendářních dnů zprávu odboru zdravotnictví.
StanoviskaOdbor analýz a podpory řízení a oddělení právní a krajského živnostenského úřadu:
Navrhované řešení smluv není v souladu s pravidly veřejné podpory. Pokud by nemocnice měla záměr uvedeným způsobem využívat svoje kapacity, pak by bylo nutné buď učinit veřejnou nabídku a vybrat nejvhodnější nabídku, nebo stanovit tržní cenu pronájmu znaleckým posudkem. Z předložených dokladů není patrno, zda tak bylo učiněno. V případě veřejné nabídky lze předpokládat, že by měli zájem i jiné subjekty a cena by tudíž byla vyšší. S tímto aspektem souvisí hlediska 3E a absence jejich zohlednění při rozhodování. Dalším aspektem je to, zda nebyly pronajímané prostory a přístroje pořízeny z evropských peněz. Pokud by tomu tak bylo, pak by zřejmě bylo nutné požádat o souhlas s pronájmem poskytovatele dotace (pokud by příjemcem dotace byl kraj, musel by tak učinit kraj).
Na základě výše uvedeného není možné souhlasit s předloženým postupem nemocnice.
Návrh usneseníRada kraje
ukládá
řediteli Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, rozvázat smlouvy obsažené v materiálech RK-22-2014-53, př. 1 a RK-22-2014-53, př. 2, a to bezodkladně, a podat o tom ve lhůtě do 7 kalendářních dnů zprávu odboru zdravotnictví.
Odpovědnost odbor zdravotnictví, ředitel Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace
Termín 31. 7. 2014
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz