RK-19-2014-51upr1.doc | |
Číslo materiálu | 51upr1 |
Číslo jednací | RK-19-2014-51upr1 |
Název | Zrušení Zásad kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina |
Zpracoval | Z. Kadlec, M. Magrot |
Předkládá | J. Běhounek |
Počet příloh | |
Popis problému | V návaznosti na přijetí zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), připravil v roce 2013 Legislativní výbor Zastupitelstva Kraje Vysočina nové Zásady kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina. Návrh vycházel z ustálené praxe kontrolní činnosti výborů v Kraji Vysočina. Zastupitelstvo kraje schválilo Zásady kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina dne 10. 12. 2013 usnesením č. 0582/07/2013/ZK. Kraj Vysočina obdržel dne 20. 5. 2014 výzvu Ministerstva vnitra, odboru dozoru a kontroly veřejné správy, č. j. MV- 53679-5/ODK-2014 ze dne 16. května 2014, ke zjednání nápravy, kde Ministerstvo vnitra vysvětluje, v jakých ustanoveních Zásad kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina č. 15/13 spatřuje rozpor se zákonem, a to konkrétně se zákonem o krajích a s kontrolním řádem, včetně odůvodnění (viz materiál RK-19-2014-51, př. 1). Obsahem materiálu RK-19-2014-51, př. 2, je stanovisko Ústavu státu a práva Akademie věd České republiky, v. v. i., k otázce právního postavení kontrolních výborů zastupitelstev krajů ve smyslu platné právní úpravy, ze dne 9. května 2014. |
Návrh řešení | Hejtman kraje navrhuje radě kraje vzít na vědomí výzvu Ministerstva vnitra, odboru dozoru a kontroly veřejné správy, č. j. MV- 53679-5/ODK-2014 ze dne 16. května 2014, ke zjednání nápravy, která obsahuje též sdělení, v jakých ustanoveních Zásad kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina č. 15/13 spatřuje rozpor se zákonem včetně odůvodnění dle materiálu RK-19-2014-51, př. 1. Dále hejtman kraje navrhuje, aby rada kraje doporučila zastupitelstvu kraje zrušit Zásady kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina č. 15/13 ze dne 10. prosince 2013. Existenci zásad žádný zákon nenařizuje, je tedy možné postupovat jen podle zákona, bez dalšího prováděcího předpisu. Stejně tak je nutné zrušit i původní Pravidla kontrolní činnosti výborů schválená usnesením č. 067/06/01/ZK ze dne 20. 11. 2001, která zrušením Zásad kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina č. 15/13 ze dne 10. prosince 2013 opět vstoupí v účinnost nicméně jejich využití je vzhledem k přijetí nového kontrolního řádu obsolentní. Přijetí Zásad kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina jakožto vnitřního předpisu kraje bylo vedeno snahou k usnadnění spolupráce výborů s orgány kraje i k provádění samotných kontrol. Jeho absence však jistě nepřinese žádné neřešitelné problémy do budoucna. Kraj Vysočina nemá žádný zájem na jakémkoliv omezování kontrolní činnosti výborů, pokud tato bude smysluplná a vedená upřímnou snahou o fungování veřejné správy. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí výzvu Ministerstva vnitra, odboru dozoru a kontroly veřejné správy, č. j. MV- 53679-5/ODK-2014 ze dne 16. května 2014, ke zjednání nápravy, která obsahuje též sdělení, v jakých ustanoveních Zásad kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina č. 15/13 spatřuje rozpor se zákonem včetně odůvodnění dle materiálu RK-19-2014-51, př. 1; doporučuje zastupitelstvu kraje zrušit: - Zásady kontrolní činnosti výborů Zastupitelstva Kraje Vysočina č. 15/13 ze dne 10. prosince 2013; - Pravidla kontrolní činnosti výborů schválená usnesením č. 067/06/01/ZK ze dne 20. 11. 2001. |
Odpovědnost | hejtman kraje |
Termín | 31. 7. 2014 |