RK-16-2014-28.doc RK-16-2014-28pr01.doc | |
Číslo materiálu | 28 |
Číslo jednací | RK-16-2014-28 |
Název | Návrh Pravidel Rady Kraje Vysočina pro úhradu nákladů na provádění péče o pozemky z důvodů ochrany přírody ve zvláště chráněných územích |
Zpracoval | J. Joneš |
Předkládá | E. Horná |
Počet příloh | |
Popis problému | Materiál se zabývá návrhem Pravidel Rady Kraje Vysočina pro úhradu nákladů na provádění péče o pozemky z důvodů ochrany přírody ve zvláště chráněných územích. Kraj v přenesené působnosti zajišťuje péči o zvláště chráněná území ochrany přírody v kategoriích přírodní rezervace a přírodní památka a v jejich ochranných pásmech (mimo území chráněných krajinných oblastí) podle § 77a odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o ochraně přírody ) a § 77a odst. 4 písm. e) zákona o ochraně přírody, kraj v přenesené působnosti také zajišťuje péči o evropsky významné lokality (opět mimo chráněné krajinné oblasti) podle § 77a odst. 4 písm. l) zákona o ochraně přírody. Podle § 69 odst. 1 zákona o ochraně přírody lze za provedení prací péče o pozemky z důvodů ochrany přírody (zde tedy z důvodů péče o pozemky v přírodních rezervacích a památkách, jejich ochranných pásmech a v evropsky významných lokalitách) poskytnout finanční příspěvek vlastníkům nebo nájemcům dotčených pozemků (na základě písemné dohody ve smyslu § 68 odst. 2 zákona o ochraně přírody). Podmínky poskytnutí příspěvku a náležitosti dohody pak částečně upravuje § 19 vyhlášky MŽP č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o ochraně přírody. |
Návrh řešení | Odbor životního prostředí a zemědělství proto navrhuje péči o zvláště chráněná území v kompetenci kraje, kterou zajišťují vlastníci a nájemci pozemků na těchto územích, řešit formou příspěvku na základě písemných dohod. Aktuálně v roce 2014 očekáváme, že z celkového objemu péče o zvláště chráněná území by cca 20 až 25 % by mohlo být řešeto prostřednictví vlastníků či nájemců. Do budoucna by se tento podíl mohl zvyšovat. Z pohledu odboru životního prostředí a zemědělství je nejefektivnější, pokud to charakter území a předmětů ochrany dovoluje, aby byli v péči o pozemky angažováni vlastníci nejvyšší možnou měrou. Jedná se většinou o pozemky, které jsou hospodářsky nevyužitelné (nebo je silně neefektivní na nich hospodařit) - rašeliniště, podmáčené pozemky, silně svažité či jinak těžko přístupné nebo kamenité pozemky apod. Odbor má zájem o péči o zvláště chráněná území vlastníky a nájemci pozemků, protože bez jejich kladného vztahu jak k pozemkům, tak k předmětu ochrany přírody, a obecně k ochraně formou zvláště chráněného území, je péče o území ochrany přírody neudržitelná. Odbor životního prostředí a zemědělství navrhuje, aby rada kraje přijala pravidla pro úhradu nákladů na provádění péče o pozemky z důvodů ochrany přírody ve zvláště chráněných územích dle přílohy 1 tohoto materiálu. Při přípravě pravidel odbor vyšel zejména z inspirace administrace příspěvků, které poskytuje Ministerstvo životního prostředí či správy chráněných krajinných oblastí (http://www.dotace.nature.cz/ ) a ze zkušeností zadávání zakázek v minulém a v letošním roce. V návrhu pravidel je řešen zejména postup uzavírání dohod a vyúčtování hotových činností. Dále jsou v návrhu pravidel uvedeny základní dokumenty pro administraci poskytování příspěvku na základě písemných dohod s vlastníky či nájemci pozemků. Pravidla dále obsahují ceník předpokládaných opatření péče o pozemky (tzv. managementových opatření), ceník vychází z obdobných opatření zadávaných smlouvou o dílo v minulých letech, a předpokládáme, že bude v dalších letech upravován v závislosti na aktuálních výsledcích veřejných soutěží (u prací nezajišťovaných vlastníky, ale vysoutěženými zhotoviteli). K zajišťování péče o zvláště chráněná území krajem jsou schváleny finanční prostředky v rozpočtu kraje na rok 2014, na kapitole Životní prostředí, § 3742 - Chráněné části přírody. Uvedený návrh pravidel pro úhradu nákladů na provádění péče o pozemky z důvodů ochrany přírody ve zvláště chráněných územích dle přílohy 1 tohoto materiálu nebude mít vliv na rozpočet Kraje Vysočina (rozsah péče zůstává zachován, navrhován je jiný způsob administrace). |
Stanoviska | Odbor ekonomický: Ve schváleném Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2014, v kapitole Životní prostředí, § 3742 je schválena částka 5 250 000 Kč na péči o přírodní parky, zvláště chráněná území a evropsky významné lokality. OddPKŽÚ nemá k návrhu usnesení připomínky. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje pravidla pro úhradu nákladů na provádění péče o pozemky z důvodů ochrany přírody ve zvláště chráněných územích dle materiálu RK-16-2014-28, př. 1; svěřuje v souladu s § 59 odst. 4 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, hejtmanovi kraje rozhodování o uzavírání Dohod o realizaci managementových opatření dle vzorové dohody uvedené v materiálu RK-16-2014-28, př. 1. |
Odpovědnost | OŽPZ |
Termín | 31. 12. 2014 |