RK-16-2014-20.doc RK-16-2014-20pr01.xls | |
Číslo materiálu | 20 |
Číslo jednací | RK-16-2014-20 |
Název | Návrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina na rok 2014 za odvětví sociální péče |
Zpracoval | L. Hondlová |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Příspěvkové organizace zřízené Krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a výsledku hospodaření rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovacích listin zřizovatel. Při sestavování finančního plánu na rok 2014 příspěvkové organizace vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z investičního fondu dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0528/07/2013/ZK), schválené dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí a z předpokládaných výnosů z hlavní a doplňkové činnosti. Finanční plán pro rok 2014 byl u části organizací sestaven jako nevyrovnaný z těchto důvodů: - U Domova důchodů Ždírec, příspěvkové organizace, došlo ke zvýšení nákladů souvisejících s převzetím rekonstruované budovy ve Ždírci a se zavedením nového stravovacího provozu a nové prádelny v budově ve Ždírci. - V Domově pro seniory Havlíčkův Brod, příspěvkové organizaci, došlo k navýšení nákladů souvisejících s převzetím nové budovy v Havlíčkově Brodě. - U Domova pro seniory Velké Meziříčí, příspěvkové organizace, jsou vyšší náklady spojené s provozem nové budovy. V roce 2013 se příspěvková organizace z důvodu Českého účetního standardu (ČÚS č. 708) dostala do záporného výsledku hospodaření ve výši 808 tis. Kč. - U Ústavu sociální péče Lidmaň, příspěvkové organizace, dlouhodobě nepostačují dosahované příjmy na pokrytí provozních nákladů organizace. Ze strany zřizovatele byla tato situace v minulosti řešena navýšením příspěvku na provoz a to nad rámec schváleného příspěvku. - U Ústavu sociální péče Zboží, příspěvkové organizace, dochází k navýšení odpisů (nová budova). V roce 2013 se příspěvková organizace dostala do záporného výsledku hospodaření také z důvodu Českého účetního standardu (ČÚS č. 708). - U Ústavu sociální péče Nové Syrovice, příspěvkové organizace, došlo v roce 2013 k dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření především zapojením rezervního a investičního fondu. V tomto roce již organizace fondy zapojovat nemůže. - U Psychocentra - manželské a rodinné poradny Kraje Vysočina, příspěvkové organizace, jsou vyšší náklady z důvodu zajištění provozu náhradní rodinné péče. Záporný výsledek hospodaření je u některých příspěvkových organizací, stejně jako v roce 2013, částečně řešen zapojením jejich rezervního fondu. Zbývající část záporného výsledku hospodaření bude řešena i zapojením investičního fondu (odvod z investičního fondu a navýšení příspěvku na provoz) na základě zpracovaných rozborů hospodaření k 30. 6. 2014 a výhledu hospodaření do konce roku. Nové finanční plány včetně návrhu řešení budou znovu projednány s řediteli příspěvkových organizací a předloženy radě kraje ke schválení. Pokud by vývoj hospodaření příspěvkových organizací odpovídal předpokládaným příjmům a výdajům uvedeným v předkládaných finančních plánech, musela by být potom tato situace řešena ze strany zřizovatele navýšením závazného ukazatele příspěvek na provoz , jak tomu bylo i v roce 2013. U Diagnostického ústavu sociální péče Černovice, příspěvkové organizace, bude z důvodu nového projednání návrhu finančního plánu na rok 2014 (úprava plánovaných nákladů a projednání nové organizační struktury v příspěvkové organizaci), finanční plán předložen v rámci samostatného materiálu. Z důvodu transformace, v časovém horizontu jednoho měsíce, bude u Domova Jeřabina, příspěvkové organizace, Ústavu sociální péče Křižanov, příspěvkové organizace a Domova bez zámku, příspěvkové organizace ke schválení příprava personálního výhledu těchto příspěvkových organizací a teprve na jeho základě bude upraven jejich mzdový limit jako závazný ukazatel. V souvislosti s touto úpravou dojde také ke změně výše jejich předpokládaných nákladů a k dosažení záporného výsledku hospodaření. |
Návrh řešení | Odbor sociálních věcí předkládá radě kraje: - Finanční plány výnosů a nákladů na rok 2014 dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1; - Plány čerpání investičního fondu dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1; - Stanovení způsobu usměrňování prostředků na platy na rok 2014 a závazný ukazatel Limit prostředků na platy jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně, a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-16-2014-20, př. 1. Finanční prostředky jsou poskytovány jako příspěvek na provoz dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. |
Stanoviska | Ekonomický odbor nemá k materiálu připomínky. Vyrovnaný či mírně přebytkový plán předložilo celkem 14 zařízení, zbývajících 7 zařízení (Domov Háj, Ústav sociální péče Nové Syrovice, Ústav sociální péče Lidmaň, Domov pro seniory Havlíčkův Brod, Domov důchodců Ždírec, Domov pro seniory Velké Meziříčí a Psychocentrum) sestavilo plán jako schodkový v úhrnné výši 11 353 tis. Kč (tato bilance se dále prohloubí o předpokládanou ztrátu DÚSP Černovice). Oproti roku 2013 je plánovaná ztráta nižší o 20 270 tis. Kč. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje * finanční plán výnosů a nákladů příspěvkových organizací za odvětví sociální péče na rok 2014 dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1; * tvorbu a použití peněžních fondů, odpisový plán, investiční plán a plán údržby a oprav u organizací sociální péče na rok 2014 dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1; stanoví * u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2014: - celkový objem použití investičního fondu; - jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1; * závazný ukazatel Limit prostředků na platy dle materiálu RK-16-2014-20, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost zařízení sociální péče jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků; * použití příspěvku na provoz z rozpočtu zřizovatele k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů z dlouhodobého majetku; zmocňuje * ředitele příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí: - k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu; - k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy příspěvkové organizace za předchozího souhlasu vedoucí odboru sociálních věcí a vedoucího majetkového odboru; * odbor sociálních věcí k prodloužení termínu odvodů z investičního fondu do rozpočtu zřizovatele na základě předložené oprávněné žádosti příspěvkové organizace za podmínky, že stanovená odvodová povinnost za kalendářní rok bude splněna nejpozději do 20. 12. 2014; souhlasí * se zapojením fondu odměn u příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok; * s případným použitím rezervního fondu u příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí v průběhu účetního období k pokrytí nákladů na provoz; ukládá * vedoucí odboru sociálních věcí a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřovat návrhy příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí k řešení havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy; * vedoucí odboru sociálních věcí předložit do rady kraje návrh finančního plánu na rok 2014 za Diagnostický ústav sociální péče Černovice, příspěvkovou organizaci v termínu do 1. 7. 2014 a po projednání rozborů hospodaření k 30. 6. 2014 a 30. 9. 2014 materiál o výsledcích hospodaření krajských zařízení sociální péče společně s výhledem ke konci roku 2014 včetně případného návrhu na změnu finančního plánu na tento rok; * ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina odvětví sociální péče: - provádět odvody z investičního fondu do rozpočtu kraje s tím, že odvodová povinnost za 1. pololetí bude zabezpečena do 15. 9. 2014, za 2. pololetí do 30. 11. 2014; - zajistit jako součást ročního rozboru hospodaření přehled o výsledku hospodaření podle jednotlivých doplňkových činností vymezených ve zřizovací listině, v případě vykázání ztráty u jednotlivé doplňkové činnosti uvést důvody tohoto stavu a přijmout nápravná opatření k odstranění tohoto nežádoucího vývoje pro následující účetní období; - promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru sociálních věcí nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření; - předložit výsledky hospodaření za 1. pololetí 2014 a k 30. 9. 2014 společně s výhledem ke konci letošního roku odboru sociálních věcí v termínu do 1. 8. 2014, resp. do 20. 10. 2014; - zavést ve svých zařízeních úsporná opatření, zapojit volné finanční prostředky rezervního fondu k úhradě potřebných nákladů a zajistit tak dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření či snížení předpokládané ztráty ke konci roku; - informovat vedoucí odboru sociálních věcí o všech nových skutečnostech, které mají dopad na schválený finanční plán a které mohou vést ke zhoršení výsledku hospodaření v daném roce. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí, majetkový odbor a ředitelé příspěvkových organizací za odvětví sociálních věcí |
Termín | 31. 12. 2014 |