RK-07-2014-52.doc RK-07-2014-52pr01.pdf RK-07-2014-52pr02.pdf | |
Číslo materiálu | 52 |
Číslo jednací | RK-07-2014-52 |
Název | Informace o doporučení výběrové komise MPSV k podpoře projektů Transformace ÚSPMP Těchobuz II. a Transformace ÚSP Křižanov II. z Integrovaného operačního programu |
Zpracoval | J. Bína, E. Komínková |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj Vysočina navrhl zařazení Ústavu sociální péče pro mentálně postižené Těchobuz, p. o. (dnes Domov Jeřabina, p. o.) a Ústav sociální péče Křižanov, p. o. do projektu transformace pobytových zařízení sociální péče, jejichž investiční náklady jsou financované z Integrovaného operačního programu. Důvodem byla skutečnost, že obě organizace sídlí v areálu zámku, který po stavební stránce nevyhovuje potřebám bydlení současného počtu klientů a požadavkům na kvalitní způsob poskytování sociálních služeb a není ani vhodný k zásadní přestavbě. Transformace obou zařízení již byla zahájena prostřednictvím projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz I. a III. a Transformace ÚSP Křižanov I. Projekty Transformace ÚSPMP Těchobuz II a Transformace ÚSP Křižanov I jsou navazující a MPSV v procesu hodnocení rozhodlo, že jsou způsobilé k tomu, aby jim byla poskytnuta dotace. Protože však nyní nemá prostředky na plné krytí dotace pro tyto projekty, nemohla jim být dotace přidělena a jsou s projekty z ostatních krajů zařazeny v pořadníku, podle kterého jim budou přidělovány prostředky, pokud se předkladatel rozhodne pro jejich realizaci. U všech projektů MPSV provedlo oslovení předkladatele, zda a z jakých podmínek mají zájem o realizaci podaného projektu (viz přílohy 1 a 2 předloženého materiálu). Předfinancování obou projektů schválilo zastupitelstvo Usnesením 0059/01/2012/ZK a Usnesením 0246/03/2011/ZK. V současné době dochází u obou projektů k dokončování realizační projektové dokumentace a k její kontrole na MPSV. Oba projekty prošly výběrovou komisí MPSV a byly doporučeny k finanční podpoře z IOP. Vzhledem k současnému stavu čerpání prostředků z Integrovaného operačního programu v oblasti intervence 3.1 - Služby v oblasti sociální integrace, byly projekty i přes úspěšné hodnocení zařazeny do seznamu náhradních projektů v pořadí 1. Transformace ÚSPMP Těchobuz II. s rozpočtem 64 416 411,17,- Kč, z toho způsobilé výdaje ve výši 60 298 687,- Kč a v pořadí 3. Transformace ÚSP Křižanov II. s rozpočtem 52 872 057,- Kč z toho způsobilé výdaje ve výši 49 426 439,89,- Kč. Prvním třem projektům v náhradním seznamu byla nabídnuta zbývající částka k čerpání ve výši 27 263 112,- Kč. Vzhledem k tomu, že projekty byly schváleny jako celky, v případě čerpání prostředků z IOP je třeba zrealizovat projekt v celém rozsahu. Rozdíl mezi poskytnutou dotací a rozpočtem projektu bude třeba zafinancovat z rozpočtu kraje. Dotaci ve výši 27 263 112,- Kč lze použít na financování pouze jednoho z uvedených projektů. MPSV tak požaduje stanovisko, zda bude kraj pokračovat v realizaci těchto projektů a zda bude čerpat výše zmíněnou dotaci za těchto podmínek. V případě předfinancování projektu nemusí kraj čerpat uvedenou dotaci v této výši, ale může sdělit MPSV zájem o dofinancování případné dotace až do výše způsobilých výdajů projektu v případě, že dojde k navýšení prostředků v oblasti intervence 3.1 - Služby v oblasti sociální integrace. K této situaci může dojít z důvodu nečerpání přidělené dotace v plné výši v projektech transformace realizovaných v ostatních krajích. Tato skutečnost bude známa po ukončení výběrových řízení na stavební práce v těchto projektech, kde dochází zpravidla ke snížení hodnoty stavby a tedy i ke snížení reálného rozpočtu projektu. Rozdíl mezi skutečným rozpočtem projektu a schválenou dotací z IOP bude použit na dofinancování projektů dle pořadí uvedeném v seznamu náhradních projektů. Vzhledem k umístění projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz II. na 1. místě, lze reálně očekávat navýšení dotace. |
Návrh řešení | Navrhujeme radě kraje vzít na vědomí informaci o doporučení výběrové komise MPSV k podpoře projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz II. z Integrovaného operačního programu dle RK-07-2014-52, př. 1 a uložit odboru sociálních věcí zpracovat odpověď spočívající v informování MPSV o pokračování v realizaci projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz II. s využitím dotace z IOP, ne však v nabídnuté výši, ale formou předfinancování projektu z rozpočtu kraje a pozdějším využitím dofinancované dotace po ukončení výběrových řízení v ostatních krajích. Projekt Transformace ÚSPMP Těchobuz II v případě Domova Jeřabina uzavírá proces úplné transformace zařízení s cílem opuštění původního areálu zámku a zahájení poskytování pobytových služeb komunitního typu v běžném prostředí měst a obcí všem uživatelům Domova Jeřabina s mentálním a kombinovaným postižením. Tento projekt s nárokem na dotaci 60 mil. Kč je v rámci pořadníku první pod čarou a z ústní konzultace vyplývá, že na něj bude přednostně přidělena částka 27 mil. Kč i veškeré další prostředky získané nižším čerpáním v jiných projektech, pokud se kraj rozhodne pro jeho realizaci. Možnost získání dalších prostředků sníženým čerpáním v jiných projektech považujeme za pravděpodobnou, protože v mnoha případech bývají zejména dodávky staveb vysoutěžené za nižší ceny, než je uvedeno v rozpočtech projektů. MPSV také provede jednání s jednotlivými kraji o projektech, které se dosud nerealizují dle harmonogramu, a bude žádat závazné vyjádření k jejich další realizaci. V tomto procesu je možné i odstoupení od realizace některého projektu, ale pro získání plné dotace mohou být dostatečné rozdíly mezi rozpočtovanými a vysoutěženými cenami. V současné době by v realizaci projektu proběhlo vyhlášení výběrového řízení a souběžně s jeho realizací může OSV sledovat pravděpodobnost získání dalších prostředků na projekt. Před uzavřením smlouvy o dodávce stavby neponese realizace projektu další významné náklady. Navrhujeme radě kraje vzít na vědomí informaci o doporučení výběrové komise MPSV k podpoře projektu Transformace ÚSP Křižanov II. z Integrovaného operačního programu dle RK-07-2014-52, př. 2 a uložit odboru sociálních věcí zpracovat odpověď spočívající v informování MPSV o tom, že v případě projektu Transformace ÚSP Křižanov II nemá kraj o jeho realizaci za nabídnutých podmínek a v termínech stávajícího Integrovaného operačního programu zájem, ale bude se připravovat na jeho realizaci v případě vypsání vhodného dotačního titulu. Projekt Transformace ÚSP Křižanov II. řeší částečnou transformaci zařízení s cílem snížení kapacity pobytové služby v současném sídle organizace v areálu zámku a tím zvýšení kvality prostředí a podmínek pro poskytování pobytových služeb. V pořadníku je až na třetím místě pod čarou a možnost přidělení plné dotace je méně pravděpodobná. Možnost získání prostředků není vyloučena, ale jejich přidělení by přišlo v takovém termínu, že by nezbyl dostatek času na realizaci do data předpokládaného ukončené financování v roce 2015. Mohl by však být v připravené podobě realizován v dalším plánovacím období, protože vzhledem k mezinárodním úmluvám je pravděpodobné, že projekty tohoto typu budou financovány. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí informaci o doporučení výběrové komise MPSV k podpoře projektů Transformace ÚSPMP Těchobuz II. a Transformace ÚSP Křižanov II. z Integrovaného operačního programu dle materiálů RK-07-2014-52, př. 1 a RK-07-2014-52, př. 2; ukládá * odboru sociálních věcí zpracovat odpověď spočívající v informování MPSV o pokračování v realizaci projektu Transformace ÚSPMP Těchobuz II. s využitím dotace z IOP, ne však v nabídnuté výši, ale formou předfinancování projektu z rozpočtu kraje a pozdějším využitím dofinancované dotace po ukončení výběrových řízení v ostatních krajích; * odboru sociálních věcí zpracovat odpověď v informování MPSV o tom, že v případě projektu Transformace ÚSP Křižanov II nemá kraj o jeho realizaci za nabídnutých podmínek a v termínech stávajícího Integrovaného operačního programu zájem, ale bude se připravovat na jeho realizaci v případě vypsání vhodného dotačního titulu. |
Odpovědnost | OSV |
Termín | 30. 11. 2015 |