RK-39-2013-48.doc RK-39-2013-48pr01.doc | |
Číslo materiálu | 48 |
Číslo jednací | RK-39-2013-48 |
Název | Monitorování kvality vzdělávání |
Zpracoval | K. Ubr |
Předkládá | M. Pech |
Počet příloh | |
Popis problému | Radě Kraje Vysočina je předložen návrh na poskytnutí podpory na monitorování kvality vzdělávání v učebních oborech. Jedním z důležitých faktorů pro zvyšování kvality služby poskytované středními školami je zjišťování zpětné vazby o výsledcích vzdělávání a o dopadech a účinnosti realizovaných opatření. Pro rozhodování je přitom důležité, aby sledování vytipovaných výstupů bylo systematické a opakované. V sektoru středoškolského vzdělávání zajišťuje MŠMT jediný povinný standardizovaný nástroj, a tím je společná část maturitní zkoušky. Ta se orientuje pouze na skupinu všeobecně vzdělávacích předmětů. V případě učebních oborů využívají školy tzv. jednotného zadání závěrečných zkoušek, které do určité míry sjednocují způsob hodnocení odborných znalostí a dovedností při závěrečné zkoušce. Dle zpětné vazby zaměstnavatelů jsou pro uplatnění v praxi vedle odborných znalostí neméně důležité i další obecné osobnostní kompetence. Právě v učebních oborech existují mezi mladými lidmi značné rozdíly v přístupu k vlastnímu rozvoji a v motivaci ke vzdělávání, což se promítá jednak do nižší účinnosti práce učitelů, jednak do snížené uplatnitelnosti na trhu práce. Kraj Vysočina již na tuto situaci reagoval a zavedl motivační stipendia, která motivují žáky a žákyně k docházce do školy a k vlastnímu rozvoji. OŠMS připravuje návrh osvědčení pro ty učně a učnice, kteří opakovaně získávali krajské stipendium a prokázali tím vyšší motivaci k vlastnímu rozvoji. Toto osvědčení pak je možné předložit zaměstnavateli. Vedle těchto dvou nástrojů chybí v učebních oborech středních škol standardizované monitorování obecných kompetencí, např. aplikace matematického myšlení v denní praxi, finanční gramotnost, porozumění praktickým textům, práce s informacemi. Dle předběžného průzkumu má o používání takového nástroje zájem 18 krajem zřizovaných škol z 20. Významnou překážkou v používání je zvýšení finančních nákladů pro školy. |
Návrh řešení | Radě kraje je navrženo snížit finanční bariéru a podpořit v roce 2013 střední školy zřizované krajem v používání standardizovaného monitorovacího nástroje v učebních oborech skupiny H dle specifikace a za podmínek popsaných v materiálu RK-39-2013-48, př. 1, a to: - částkou 100 Kč na každého žáka či žákyni ze třetího ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů; - částkou 100 Kč na každého žáka či žákyni z prvního ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů. Dle počtu žáků a žákyň ze statistických výkazů by maximální částka poskytnutá školám činila 280 000 Kč. V rozpočtu kraje v kapitole Školství, mládeže a sportu je počítáno s odpovídající částkou (500 000 Kč). Vzhledem k tomu, že v současné době probíhá monitorování, bude návrh rozpočtového opatření pro poskytnutí prostředků jednotlivým školám předložen na prosincové jednání rady kraje. Na základě zkušeností z roku 2013 OŠMS připraví a předloží v roce 2014 radě kraje obecná pravidla pro poskytování podpory. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje rozhoduje schválit záměr poskytnout středním školám zřizovaným krajem finanční podporu na používání standardizovaného monitorovacího nástroje v učebních oborech skupiny H dle specifikace a za podmínek popsaných v materiálu RK-39-2013-48, př. 1, a to: - ve výši 100 Kč na každého žáka či žákyni ze třetího ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů; - částkou 100 Kč na každého žáka či žákyni z prvního ročníku učebních oborů skupiny H; maximálně však do výše skutečných nákladů. |
Odpovědnost | odbor školství, mládeže a sportu |
Termín | 31. 12. 2013 |