Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-05-2005-21

RK-05-2005-21.doc  RK-05-2005-21pr1.doc  RK-05-2005-21pr2.doc  RK-05-2005-21pr3.doc
Číslo materiálu21
Číslo jednacíRK-05-2005-21
NázevZpráva o činnosti v samostatné působnosti při posuzování vlivů na životní prostředí a při integrovaném povolování
Zpracoval L. Vávrová, J. Klečanský
Předkládá J. Joneš
Počet příloh
Popis problému

Usnesením rady kraje 119/09/2002/RK bylo odboru životního prostředí uloženo plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako dotčeného územního samosprávného celku podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen "zákon o EIA").
Usnesením rady kraje 192/08/2003/RK bylo odboru životního prostředí plnit úkoly kraje v samostatné působnosti jako účastníka řízení o vydání integrovaného povolení podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (dále jen "zákon o IPPC").
V obou případech bylo odboru životního prostředí uloženo podávat o činnosti zprávy radě kraje. Text obou usnesení je v příloze č. 3. tohoto materiálu.

Návrh řešení

Podle zákona o EIA zajišťoval odbor životního prostředí v roce 2004 zastupování kraje v samostatné působnosti u procesů vedených Ministerstvem životního prostředí. Jednalo se o 7 záměrů posuzování vlivů na životní prostředí. Odbor zajišťoval zveřejnění informací veřejnosti, dále zpracoval vyjádření k oznámením, k dokumentacím a k posudkům, zúčastnil se jednoho veřejného projednání v rámci jednotlivých procesů. Záměry včetně jejich současného stavu jsou uvedené v příloze č. 1 materiálu RK-05-2005-21.
Dále bylo odborem životního prostředí vedeno podle zákona o EIA celkem 61 procesů posuzování vlivů záměrů na životní prostředí. Tyto byly odborem zajišťovány jak v přenesené působnosti, tak na základě výše zmíněného usnesení i v samostatné působnosti (jednalo se zejména o vyjadřování kraje k oznámením, k dokumentacím a k posudků záměrů). Detailní přehled posuzovaných záměrů je uvedený v informačním systému na internetu na adrese http://www.ceu.cz/eia/is/info_kraj.asp?urad=VYS. V informačním systému jsou k dispozici i podstatné části podkladů a všechny procesní písemnosti.
Celkem bylo 42 procesů ukončeno ve zjišťovacím řízení (dle § 7 zákona o EIA) s tím, že záměr nepodléhá dalšímu posuzování, 8 procesů bylo ukončeno souhlasným stanoviskem (dle § 10 zákona o EIA). Posuzování dvou problematických procesů bylo ukončeno na žádost oznamovatele (odstoupení od záměru).
Nejčetněji se vyskytovaly záměry z oblasti chovu hospodářských zvířat (16 záměrů) a skladové a obchodní komplexy (12). Nejproblematičtějšími záměry byly na výstavby obaloven živičných směsí a větrných elektráren.
Nově byly od 1. 5. 2004 posuzovány koncepce z hlediska vlivu na životní prostředí. Jednalo se výlučně o posuzování územních plánů obcí a to v 77 případech. Pro územní plány je přehled v informačním systému na internetu http://www.ceu.cz/eia/sea/UPD/Default.aspx (do vyhledávání zadat kód VYS).
Žádný záměr ani územní plán obce se neukázal natolik regionálně významný ani neobsahoval rozporná stanoviska, aby jej bylo zapotřebí předkládat radě kraje k rozhodnutí o dalším postupu v samostatné působnosti.

Podle zákona o IPPC bylo v roce 2004 odborem životního prostředí vedeno celkem
29 správních řízení o vydání kompletního integrovaného povolení (přehled je v př. 2 materiálu RK-05-2005-21) a 6 správních řízení o změně a aktualizaci integrovaného povolení.
V řízeních převažují skládky odpadů, zemědělské velkochovy a dále průmyslové a potravinářské podniky. Jedná se převážně o stávající zařízení, kde musí proběhnout komplexní posouzení činnosti podniku v ochraně životního prostředí a veřejného zdraví za podmínky používání nejlepší dostupné techniky.
Detailní přehled posuzovaných záměrů je uvedený v informačním systému na internetu na adrese http://www.env.cz/ippc. V informačním systému jsou k dispozici i podstatné části podkladů a všechny procesní písemnosti.
O veškerých řízeních jsou v rámci samostatné působnosti vždy předem elektronicky informováni kontaktní pracovníci odborů lesního a vodního hospodářství a zemědělství, regionálního rozvoje a majetkového na zhodnocení, zda uvedený záměr není v rozporu s programy rozvoje kraje.
Nejproblémovějšími procesy se ukázala povolení veterinárního asanačního ústavu ve Věži a skláren na olovnatý křišťál Antonínův Důl, kdy bylo nutné řešit provoz zařízení s ohledem místní zájmy dotčených obcí.
Ani zde se žádný záměr neukázal natolik regionálně závažný či problematický, aby jej bylo zapotřebí předkládat radě kraje k rozhodnutí o dalším postupu v samostatné působnosti.

Stanoviska

Stanoviska nebyla vyžádána

Návrh usnesení

Rada kraje
bere na vědomí
předloženou zprávu o činnosti v samostatné působnosti při integrovaném povolování a při posuzování vlivů na životní prostředí.
Odpovědnost odbor životního prostředí
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz