RK-21-2013-07.doc RK-21-2013-07pr01.xls RK-21-2013-07pr02.doc RK-21-2013-07pr03.doc RK-21-2013-07pr04.doc RK-21-2013-07pr05.doc RK-21-2013-07pr06.doc RK-21-2013-07pr07.doc RK-21-2013-07pr08.doc RK-21-2013-07pr09.doc RK-21-2013-07pr10.doc RK-21-2013-07pr11.doc RK-21-2013-07pr12.doc RK-21-2013-07pr13.doc RK-21-2013-07pr14.xls RK-21-2013-07pr15.doc RK-21-2013-07pr16.doc RK-21-2013-07pr17.doc RK-21-2013-07pr18.doc RK-21-2013-07pr19.doc RK-21-2013-07pr20.doc RK-21-2013-07pr21.doc RK-21-2013-07pr22.doc RK-21-2013-07pr23.doc RK-21-2013-07pr24.doc | |
Číslo materiálu | 07 |
Číslo jednací | RK-21-2013-07 |
Název | Koncept řešení dopadů demografického vývoje do středních škol zřizovaných krajem |
Zpracoval | K. Ubr |
Předkládá | M. Pech |
Počet příloh | |
Popis problému | Materiál předkládá návrh řešení dopadů demografického vývoje do sítě středních škol zřizovaných krajem. V roce 2010 byla orgány kraje projednána studie dopadů demografického vývoje do středních škol zřizovaných krajem. Mezi dílčími dokumenty bylo rovněž vyhodnocení slučování z let 2003 - 2005. Na základě studie byl v roce 2011 zpracován a předložen k diskusi návrh opatření. Všechny materiály včetně vyjádření a připomínek jsou zveřejněny na webových stránkách kraje http://www.kr-vysocina.cz/studie-analyzy/ds-301568/p1=39242. Základním výsledkem diskuse byl zájem měst zachovat oborovou nabídku na svém území a neochota místních gymnázií přispět k jejímu udržení. Mezitím dále postupovala středním školstvím vlna demografického poklesu, v jejímž důsledku dále klesal počet žáků. Úbytky v krajem zřizovaných středních školách činily ve školním roce 2010/11 cca 800, 2011/12 cca 1000 a 2012/13 cca 1000. Pro srovnání: 1000 žáků odpovídá více než 40 třídám nebo 2- 3 školám. Vývoj v jednotlivých školách není rovnoměrný a je zachycen v materiálu RK-21-2013-07, př. 1. Na základě počtu žáků v prvních ročnících je možné přesněji odhadnout počet žáků v roce 2016/17 (po skončení demografického poklesu) - rovněž uvedeno v přehledu. V materiálu RK-21-2013-07, př. 2 je znázorněn graf relativního úbytku počtu žáků v krajem zřizovaných středních školách v jednotlivých městech (větší města jsou díky své přirozené spádové oblasti spíše postižena méně). S ohledem na výše uvedené byl připraven koncept řešení dopadů demografického vývoje založený na páteřní síti středních škol. Kromě toho je v konceptu navrženo řešit situaci v nejvíce ohrožených menších školách. Koncept je v materiálu RK-21-2013-07, př. 3. Koncept byl postupně projednáván v radě kraje (12. 3.), s řediteli a ředitelkami dotčených středních škol a školského zařízení (18. 2.), ve výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost (průběžně od únorového zasedání) a pro krajské zastupitele byl uspořádán seminář (30. 4.). Koncept byl také představen na radnicích příslušných měst a základním a středním školám sídlícím na jejich území (duben) a firmám na kulatém stole (20. 5.). Od 18. 2. probíhala intenzivní jednání s řediteli a ředitelkami škol a školského zařízení, jejichž cílem bylo připravit podkladové materiály pro jednání orgánů kraje (v souladu s úkolem z rady kraje ze dne 12. 3.). Podklady jsou uvedeny v materiálech RK-21-2013-07, př. 4 - RK-21-2013-07, př. 13. V příloze RK-21-2013-07, př. 14 je pro informaci uveden přehled středních škol spojených v minulých letech (od vzniku kraje). Dne 3. 6. 2013 schválilo Zastupitelstva města Pacov záměr převzít od kraje Gymnázium Pacov dnem 1. 1. 2015 (znění usnesení je v materiálu RK-21-2013-07, př. 15). |
Návrh řešení | Zastupitelstvu kraje je předložen k projednání návrh řešení dopadů demografického vývoje do sítě středních škol a jednotlivá opatření. Při spojování organizací do větších celků bylo potřebné určit přejímající (nástupnické) organizace. V případě řešení perspektivy menších škol zpravidla navrhl nástupnické organizace OŠMS po projednání s řediteli a ředitelkami škol, v případě center odborného vzdělávání měli ředitelé a ředitelky možnost dohodnout se (2 případy) nebo mohli svým odstoupením z funkce umožnit konání konkurzu (2 případy). V tomto druhém případě pak OŠMS navrhl přejímající organizaci z těch škol, v kterých je možné konat konkurz. V jednom případě nevyužili ředitelé žádnou z těchto možností a přejímající organizaci navrhl OŠMS (jedním z podkladů byly koncepce řízení zpracované řediteli). Rovněž názvy spojených organizací byly řešeny na základě jednání s řediteli a ředitelkami a ve většině případů je to konsensus. Úprava názvů budoucích přejímajících organizací bude řešena dodatkem zřizovací listiny. Nelze vyloučit, že se v příštích letech nedostanou do obtíží další školy. Koncept obsahuje rámcový přístup, který je možné využít při jejich řešení a rovněž je možné využít postupy, které byly použity při projednávání a zpracování podkladů v níže popsaných případech. |
Stanoviska | Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina projednal koncept a konkrétní navrhovaná opatření na svém zasedání dne 6. června 2013 a přijal dvě usnesení: Usnesením č. 14/06/2013/VVVZ vzal na vědomí koncept řešení dopadů demografického vývoje a podklady k navrhovaným opatřením včetně doplňujících informací. Usnesení bylo přijato 11 hlasy (0 proti, 0 se zdržel). Usnesením č. 15/06/2013/VVVZ doporučuje zastupitelstvu kraje přijmout navrhovaná opatření v síti středních škol k řešení dopadů demografického vývoje. Usnesení bylo přijato 11 hlasy (0 proti, 0 se zdržel). Rada Kraje Vysočina usnesením č. 0440/09/2013/RK ze dne 12. 3. 2013 schválila koncept řešení dopadů demografického vývoje do sítě středoškolského vzdělávání dle materiálů RK-09-2013-07, př. 3; pověřila radní pro oblast školství Janu Fialovou k jednání s městy a regionálními partnery; uložila OŠMS a ředitelům a ředitelkám příslušných škol a školského zařízení * připravit rámcové podklady k centrům odborného vzdělávání dle materiálu RK-09-2013-07, př. 3 (1a - e) a předložit k projednání radě kraje nejpozději 11. června 2013; * připravit návrh řešení perspektivy menších škol dle materiálu RK-09-2013-07, př. 3 (2a-d) a předložit k projednání radě kraje nejpozději 11. června 2013; * připravit návrh řešení Domova mládeže Jihlava a budovy Pražská v Moravských Budějovicích dle materiálu RK-09-2013-07, př. 3 (3a-b) a předložit k projednání radě kraje nejpozději 11. června 2013. |
Návrh usnesení | Rada kraje ukládá OŠMS a ředitelům a ředitelkám příslušných škol a školského zařízení zabezpečit přípravu na realizaci opatření, pokud budou schválena zastupitelstvem kraje; doporučuje zastupitelstvu kraje: * vzít na vědomí: - koncept Změny v síti středoškolského vzdělávání dle materiálu RK-21-2013-07, př. 3; - podklady k jednotlivým navrhovaným změnám dle materiálů RK-21-2013-07, př. 4, RK-21-2013-07, př. 5, RK-21-2013-07, př. 6, RK-21-2013-07, př. 7, RK-21-2013-07, př. 8, RK-21-2013-07, př. 9, RK-21-2013-07, př. 10, RK-21-2013-07, př. 11, RK-21-2013-07, př. 12; - informaci o uvolnění budovy Pražská ve správě Gymnázia a Střední odborné školy Moravské Budějovice dle materiálu RK-21-2013-07, př. 13; - usnesení Zastupitelstva města Pacov o záměru převzít od Kraje Vysočina vzdělávací činnost střední školy Gymnázium Pacov dnem 1. 1. 2015 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 15; * rozhodnout: - sloučit Střední školu technickou Jihlava a Střední školu automobilní Jihlava a Střední průmyslovou školu Jihlava dnem 1. 7. 2014 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 16; - sloučit Střední školu řemesel Třebíč a Střední průmyslovou školu Třebíč dnem 1. 7. 2014 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 17; - sloučit Střední školu technickou Žďár nad Sázavou a Vyšší odbornou školou a Střední průmyslovou školu, Žďár nad Sázavou, Studentská 1 dnem 1. 7. 2014 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 18; - sloučit Obchodní akademii a Jazykovou školu s právem státní jazykové zkoušky Jihlava a Střední školu obchodu a služeb Jihlava a Střední zdravotnickou školu a Vyšší odbornou školu zdravotnickou Jihlava dnem 1. 7. 2014 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 19; - sloučit Obchodní akademii Dr. Albína Bráfa a Jazykovou školu s právem státní jazykové zkoušky Třebíč a Hotelovou školu Třebíč dnem 1. 7. 2014 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 20; * rozhodnout: - sloučit Střední školu řemesel a služeb Velké Meziříčí a Hotelovou školu Světlá a Obchodní akademii Velké Meziříčí dnem 1. 7. 2014 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 21; - sloučit Střední odborné učiliště technické, Chotěboř, Žižkova 1501 a Vyšší odbornou školu a Obchodní akademií Chotěboř dnem 1. 7. 2014 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 22; - sloučit Obchodní akademii, Pelhřimov, Jirsíkova 875 a Gymnázium Pelhřimov dnem 1. 7. 2014 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 23; - sloučit Domov mládeže a Školní jídelnu Jihlava a Střední školu stavební Jihlava dnem 1. 1. 2015 dle materiálu RK-21-2013-07, př. 24. |
Odpovědnost | odbor školství, mládeže a sportu, ředitelé a ředitelky příslušných škol a školských zařízení |
Termín | 31. 12. 2014 |