RK-38-2012-27.doc RK-38-2012-27pr01.doc | |
Číslo materiálu | 27 |
Číslo jednací | RK-38-2012-27 |
Název | Zdravotní plán - aktualizace programové (strategické) části |
Zpracoval | E. Tomášová, L. Šedivý |
Předkládá | L. Kettner |
Počet příloh | |
Popis problému | Zastupitelstvo Kraje Vysočina dne 18. 12. 2007 přijalo usnesení č. 0518/07/2007/ZK, kterým schválilo Zdravotní plán kraje Vysočina. Zdravotní plán definuje strategické cíle a priority kraje v oblasti zdravotnictví, kterých chce kraj dosáhnout ve střednědobém horizontu. 8. července 2008 Rada Kraje Vysočina mimo jiné svým usnesením č. 0945/22/2008/RK uložila odboru sociálních věcí a zdravotnictví a náměstkovi hejtmana kraje pro oblast zdravotnictví aktualizovat Zdravotní plán Kraje Vysočina do 31. března 2009. Usnesením č. 0510/12/2009/RK rada kraje zrušila usnesení č. 0945/22/2008/RK v části, kterou ukládala odboru sociálních věcí a zdravotnictví a náměstkovi hejtmana pro oblast zdravotnictví aktualizovat Zdravotní plán kraje Vysočina do 31. 3. 2009 a uložila odboru zdravotnictví zaktualizovat Zdravotní plán kraje Vysočina do 31. 12. 2009. Usnesením č. 1753/37/2009/RK rada kraje zrušila usnesení č. 0510/12/2009/RK v části, kterou ukládá odboru zdravotnictví aktualizaci Zdravotního plánu kraje Vysočina do 31. 12. 2009 a uložila odboru zdravotnictví zaktualizovat Zdravotní plán kraje Vysočina v části týkající se zdravotnických zařízení zřizovaných krajem v termínu do 30. 9. 2010. Usnesením č. 1437/29/2010/RK rada kraje zrušila usnesení č. 1753/37/2009/RK v části, kterou ukládá odboru zdravotnictví aktualizaci Zdravotního plán kraje Vysočina do 30. 9. 2010 a uložila odboru zdravotnictví zaktualizovat Zdravotní plán kraje Vysočina v termínu do 30. 6. 2011. Usnesením č. 1092/23/2011/RK uložila rada kraje odboru zdravotnictví zpracovat v termínu do 31. 12. 2011 definice tezí pro novou verzi Zdravotního plánu kraje Vysočina a v termínu do 31. 12. 2012 předložit novou verzi Zdravotního plánu Kraje Vysočina v souladu s legislativními změnami státu včetně vyspecifikovaných výstupů a návrhů komplexního řešení. Usnesením č. 2110/41/2011/RK rada kraje vzala na vědomí vydefinování tezí pro zpracování nové verze Zdravotní plánu Kraje Vysočina. |
Návrh řešení | V návaznosti na usnesení č. 1980/37/2012/RK, kterým rada kraje doporučila nemocnicím zřizovaným Krajem Vysočina: * vyčkat na další jednání zástupců krajů, Asociace českých a moravských nemocnic a Asociace krajských nemocnic s vedením zdravotních pojišťoven a Ministerstva zdravotnictví ČR o smluvních podmínkách; * až do odvolání neuzavírat se zdravotními pojišťovnami smlouvy o zajištění zdravotní péče od 1. ledna 2013; * akceptovat v plném rozsahu Deklaraci členských nemocnic AČMN a AKN o společném postupu při uzavírání smluv se zdravotními pojišťovnami. A dále vzhledem ke změnám legislativy v oblasti zdravotnictví a zpracovávání zákonné normy stanovující strukturu lůžkové sítě ze strany státu je nezbytné, aby Zdravotní plán jakožto strategický dokument byl připravován v kontextu nově přijatých změn v oblasti zdravotnictví a koncepce ministerstva zdravotnictví, která bude schválena. Dosud nebyly Kraji Vysočina ředitelem VZP MUDr. Pavlem Horákem, CSc., MBA zodpovězeny základní dotazy mající přímou návaznost na poskytování a úhradu péče v nemocnicích v rámci procesu restrukturalizace, které byly v kopii zaslány ministru zdravotnictví ČR MUDr. Leoši Hegerovi. Jedná se o následující stěžejní okruhy: 1. Akreditace oborů s definování minimálního počtu lůžek daných odborností a proces specializačního vzdělávání lékařů s dopadem do uskutečňování praktické části specializačního vzdělávání. 2. Spojený lůžkový fond: požadavky a pravidla ze strany VZP vůči poskytovatelům pro fungování spojeného lůžkového fondu. 3. Jednodenní péče: vydefinování pravidel a podmínky pro převedení některých výkonů z režimu lůžkové péče do režimu jednodenní péče, metodika kalkulace cen jednotlivých výkonů a nabízené ceny jednotlivých výkonů. Významný vliv na rozsah struktury péče v kraji má též nařízení vlády č. 307/2012 Sb., o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb, které nabývá účinnosti dne 1. 1. 2013. Současně došlo k posunu v jednání s VZP ohledně předání dat pro analýzu potřebnosti. Data by měla být postupně předávána odboru zdravotnictví od prosince roku 2012. U vydefinovaných tezí, které vzala rada kraje na vědomí usnesením č. 2110/41/2011/RK, došlo díky nastavenému systému úhrad k dílčím úpravám. Na aktualizaci Zdravotního plánu kraje Vysočina je průběžně pracováno, data uvedená Socio-ekonomické analýze jsou aktualizována, ale pro definování rozsahu a struktury péče v Kraji Vysočina chybějí zásadní informace pro strategické rozhodnutí. Na základě výše popsaného je radě kraje předkládán výčet nejpodstatnějších aktivit a činností zrealizovaných, probíhajících či plánovaných odborem zdravotnictví v období od 1. 3. 2009 doposud dle materiálu RK-38-2012-27, př. 1. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje ruší usnesení č. 1092/23/2011/RK v části: ukládá odboru zdravotnictví předložit v termínu do 31. 12. 2012 novou verzi Zdravotního plánu Kraje Vysočina v souladu s legislativními změnami státu včetně vyspecifikovaných výstupů a návrhů komplexního řešení ; bere na vědomí výčet nejpodstatnějších aktivit a činností zrealizovaných, probíhajících či plánovaných odborem zdravotnictví v období od 1. 3. 2009 doposud dle materiálu RK-38-2012-27, př. 1; ukládá odboru zdravotnictví informovat vždy k 30. 6. a 31. 12. radu kraje o průběhu prací na aktualizaci Zdravotního plánu Kraje Vysočina a k 31. 12. 2014 předložit radě kraje zaktualizovaný Zdravotní plán Kraje Vysočina. |
Odpovědnost | odbor zdravotnictví |
Termín | 31. 12. 2014 |