RK-36-2012-55.doc RK-36-2012-55pr01.doc RK-36-2012-55pr02.doc RK-36-2012-55pr03.doc RK-36-2012-55pr04.doc | |
Číslo materiálu | 55 |
Číslo jednací | RK-36-2012-55 |
Název | Zajištění pohotovostní služby a prohlídek těl zemřelých v Kraji Vysočina |
Zpracoval | E. Tomášová, S. Měrtlová, J. Plotová |
Předkládá | L. Kettner |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), v přenesené působnosti odpovídá za organizaci a zajištění pohotovostní služby (lékařské pohotovostní služby, lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů), a prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnická zařízení. Na zajištění pohotovostní služby jsou jednotliví poskytovatelé zdravotních služeb ze zákona povinni se podílet, a to pod sankcí pokuty udělené krajským úřadem. Zákon však nestanoví, za jakých podmínek a jakým způsobem má být pohotovostní služba zajištěna (zejména způsob stanovení podílu na pohotovostní službě, časový rozsah, způsob jejího výkonu a financování). Pohotovostní služba a prohlídky těl zemřelých jsou nyní v Kraji Vysočina zajištěny takto: - lékařská pohotovostní služba: vykonávána centrálně v nemocnicích zřizovaných krajem, zajištěna zvlášť pro dospělé a pro děti a dorost, - lékárenská pohotovostní služba: zajištěna centrálně v nemocnicích zřizovaných krajem, neobjevily se problémy při stávajícím způsobu zajištění této pohotovostní služby, - pohotovostní služba zubních lékařů: v okresech Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou, Pelhřimov a Třebíč poskytována v ordinacích jednotlivých poskytovatelů (prostřednictvím smluv mezi nemocnicemi a poskytovateli). V okrese Jihlava je dosud zajištěna centrálně na adrese Vrchlického 57 (prostřednictvím Českého červeného kříže, který zajišťuje lékaře pro výkon této služby), zvažuje se přechod na systém zavedený v ostatních okresech, tj. pohotovostní služba v ordinacích jednotlivých poskytovatelů. Probíhá jednání se stomatology v okr. Jihlava; nabízejí se dvě řešení, a to využití shodného postupu jako v dalších okresech (smlouvy s nemocnicemi) anebo uzavření smluv s krajem, - prohlídky těl zemřelých: centrálně prostřednictvím rozšíření provozních hodin lékařské pohotovostní služby nemocnic zřizovaných krajem. Rada kraje usnesením č. 1223/26/2012/RK ze dne 3. 7. 2012 vzala na vědomí způsob zajištění pohotovostní služby a prohlídek těl zemřelých a současně uložila odboru zdravotnictví vyhodnotit provozní, organizační i finanční hledisko zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 30. 9. 2012 a předložit vyhodnocení radě kraje do 30. 10. 2012, včetně případného návrhu na přijetí nezbytných opatření a sjednocení fungování této služby na území Kraje Vysočina. Každé z nemocnic zřizované krajem je na zajištění pohotovostní služby poskytována částka ve výši 4 mil. Kč ročně, a to formou příspěvku od zřizovatele dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění. V přílohách tohoto materiálu jsou obsaženy průběžné ekonomické výsledky jednotlivých nemocnic týkající se lékařské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů (dále také LPS ) a prohlídek těl zemřelých. V materiálu RK-36-2012-55, př. 1 je uveden přehled hospodaření nákladových středisek LPS včetně prohlídek těl zemřelých za období 1. - 6./2012, 2. čtvrtletí 2012, 1. - 9./2012 předložené jednotlivými nemocnicemi. Nemocnice v rámci hospodaření těchto středisek vykazují rozdílné výsledky hospodaření. Některé nemocnice mají do hospodaření středisek LPS započten poměr z vyplacených mezd za zajišťování ústavní pohotovostní služby - ÚPS (Nemocnice Havlíčkův Brod, Nemocnice Pelhřimov a Nemocnice Třebíč), některé nemocnice uvedly, že tento dopočet provedou až k 31. 12. (Nemocnice Jihlava, Nemocnice Nové Město na Moravě). Od roku 2013 provede odbor zdravotnictví ve spolupráci s ekonomy nemocnic sjednocení způsobu účtování stanovením metodiky, aby byla získaná ekonomická data vzájemně srovnatelná. Dále je v materiálu uveden přehled ošetřených pacientů v rámci LPS a počet provedených prohlídek těl zemřelých od počátku výkonu této činnosti, která byla nemocnicím dána zřizovací listinou. V materiálu RK-36-2012-55, př. 2 jsou uvedeny aktuální sazby a ordinační hodiny provozování jednotlivých LPS. Materiál RK-36-2012-55, př. 3 uvádí přehled systému a finančního zajištění prohlídek těl zemřelých v jednotlivých nemocnicích kraje. Materiál RK-36-2012-55, př. 4 obsahuje doplňující informace k nákladům na dopravu při zajištění prohlídek zemřelých. |
Návrh řešení | Z důvodu rozdílného způsobu zobrazování hospodaření nákladových středisek LPS odbor zdravotnictví navrhuje provést další vyhodnocení zajištění LPS a prohlídek těl zemřelých po uzavření účetního období, tj. k 31. 12. 2012. Odbor zdravotnictví navrhuje radě kraje: * vzít na vědomí vyhodnocení zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 30. 9. 2012 dle materiálů RK-36-2012-55, př. 1, RK-36-2012-55, př. 2, RK-36-2012-55, př. 3 a RK-36-2012-55, př. 4, * uložit odboru zdravotnictví vyhodnotit provozní, organizační i finanční hledisko zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 31. 12. 2012 a předložit vyhodnocení radě kraje do 31. 3. 2013, včetně případného návrhu na přijetí nezbytných opatření a sjednocení fungování této služby na území Kraje Vysočina. * uložit ředitelům zřizovaných nemocnic předložit odboru zdravotnictví do 28. 2. 2013 ekonomicko-provozní data a informace za jednotlivé nemocnice a předložit společný návrh ke zvýšení efektivnosti nemocnicemi zajišťovaných služeb (lékařské pohotovostní služby /včetně prohlídek těl zemřelých/, lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů), který dále povede k postupnému sjednocování systému v rámci kraje v průběhu roku 2013. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí vyhodnocení zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 30. 9. 2012 dle materiálů RK-36-2012-55, př. 1, RK-36-2012-55, př. 2, RK-36-2012-55, př. 3 a RK-36-2012-55, př. 4;, ukládá * ředitelům Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvkové organizace, Nemocnice Pelhřimov, příspěvkové organizace a Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace, předložit odboru zdravotnictví do 28. 2. 2013 ekonomicko-provozní data a informace za jednotlivé nemocnice a předložit společný návrh ke zvýšení efektivnosti nemocnicemi zajišťovaných služeb (lékařské pohotovostní služby /včetně prohlídek těl zemřelých/, lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů), který dále povede k postupnému sjednocování systému v rámci kraje v průběhu roku 2013; * odboru zdravotnictví vyhodnotit provozní, organizační i finanční hledisko zajištění lékařské pohotovostní služby (včetně prohlídek těl zemřelých), lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby zubních lékařů v Kraji Vysočina ke dni 31. 12. 2012 a předložit vyhodnocení radě kraje do 31. 3. 2013, včetně případného návrhu na přijetí nezbytných opatření a sjednocení fungování této služby na území Kraje Vysočina. |
Odpovědnost | odbor zdravotnictví, ředitel Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvkové organizace, Nemocnice Pelhřimov, příspěvkové organizace a Nemocnice Třebíč, příspěvkové |
Termín | 31. 3. 2013 |