RK-23-2012-58.doc RK-23-2012-58pr01.pdf | |
Číslo materiálu | 58 |
Číslo jednací | RK-23-2012-58 |
Název | Koncepce rodinné politiky Kraje Vysočina na období 2012 až 2016 |
Zpracoval | H. Šteflová, V. Švarcová |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj již dlouhodobě vyvíjí či podporuje řadu prorodinných aktivit. Jde např. o realizaci projektu Rodinné pasy, který v roce 2006 zavedl jako druhý kraj v ČR a který aktuálně probíhá na přeshraniční úrovni. Zmínit je rovněž třeba podporu prorodinných činností příspěvkových organizací kraje a neziskových organizací, podporu mateřských a rodinných center či realizaci projektů zaměřených na rovné příležitosti mužů a žen atd. Odbor sociálních věcí (dále též OSV) byl s cílem systémového strategického zastřešení těchto aktivit kraje radou pověřen přípravou koncepce rodinné politiky Kraje Vysočina. Práce na koncepci byly zahájeny v roce 2010. OSV se v rámci příprav koncepce seznámil s Národní koncepcí rodinné politiky (MPSV 2005), Národní koncepcí podpory rodin s dětmi (MPSV 2008), s manuálem MPSV k tvorbě rodinné politiky na úrovni krajů a obcí z roku 2008, s existujícími koncepcemi ostatních krajů a s projekty a vybranými inovativními a inspirativními aktivitami realizovanými zejména ve spolupráci s agenturou Dema. Za důležitý dílčí podklad lze považovat Souhrnnou analýzu výzkumných zjištění a poznatků: Co potřebuje rodina na Vysočině, kterou pro kraj uvedená agentura zpracovala v lednu 2011. Dále v březnu 2011 OSV uspořádal na krajském úřadě konferenci na téma Rodinná politika v centru pozornosti krajů a obcí , která se stala dalším významným zdrojem koncepce. Neopomenutelný podklad představuje kromě výstupů interní činnosti rovněž Analýza potřeb rodin kraje Vysočina z května 2011, jejíž zpracování kraj zadal společnosti Sociotrendy. |
Návrh řešení | Odbor sociálních věcí, odpovědný dle platného organizačního řádu krajského úřadu za tvorbu a realizaci koncepce rodinné politiky kraje, předkládá radě kraje v materiálu RK-23-2012-58, př. 1 návrh (historicky první) Koncepce rodinné politiky Kraje Vysočina na období 2012 až 2016. Hlavním cílem nové koncepce pro období 2012 - 2016 je v první řadě ukotvit rodinnou politiku jako jednu z plnohodnotných regionálních politik, která bude dále cíleně rozvíjena a její jednotlivá opatření posilována. Struktura dokumentu odpovídá vytýčenému cíli kraje. Vedle základního úvodu do problematiky obsahuje jak část analytickou, tak část koncepční. Vychází z deklarace podpory rodiny prostřednictvím prorodinné politiky, jejíž potřebnost dokládá zhodnocení situace rodin v Kraji Vysočina. Koncepce je tedy postavena na analýze potřeb rodin. V rámci koncepce byly zohledněny provedené průzkumy a analýzy potřeb obyvatel kraje stejně jako dostupné relevantní údaje o demografické struktuře obyvatelstva a situaci domácností. Předkládaná Koncepce rodinné politiky Kraje Vysočina je zastřešujícím dokumentem, jehož obecným cílem je vytvořit na úrovni kraje prostředí příznivé rodině a podpořit systémový přístup k opatřením regionální rodinné politiky. Má napomáhat jak zvýšení účinnosti již realizovaných aktivit a opatření, tak realizaci dalších opatření uvedených v návrhové části tohoto dokumentu. Návrhová část pak vychází ze zpracovaných analýz a zjišťování potřeb obyvatel kraje a uvádí ta nejefektivnější opatření, která vedou k systémovým změnám a řeší reálné potřeby. Jde o souhrn provázaných aktivit a opatření za účelem podpory rodin při naplňování jejich funkcí. Opatření jsou rozdělena do 4 pilířů a rozpracována na jednotlivá doporučení, která budou následně podpořena ještě podrobnějšími realizačními plány (po dobu platnosti koncepce konkrétně třemi). Koncepce sleduje také kroky, které Kraj Vysočina v podpoře rodin činil či činí, jejím cílem je realizovaná opatření a aktivity zefektivnit a zkvalitnit. Jde zejména o projekt Rodinné pasy Kraje Vysočina či dotační programy na podporu prorodinných aktivit. Neméně důležitá je i podpora činností, které usnadňují harmonizaci pracovního a rodinného života, sociální začlenění pečujících osob a podporují rozvoj rodičovských kompetencí a budování zdravých rodinných a mezigeneračních vztahů. Významné změny čekají také systém péče o ohrožené děti. I tuto skutečnost cíle a opatření krajské koncepce reflektují, podporu je třeba směřovat k rozvoji a zkvalitnění služeb pro rodiny, které se ocitly v obtížné sociální situaci spojené s rizikem ohroženého vývoje a výchovy dětí a ke službám pro rodiny s dětmi v náhradní rodinné péči. Důležitá je rovněž propagace rodinné politiky a konkrétních prorodinných opatření s cílem vytvářet v regionu prostředí přátelské celé rodině. Podpora v pojetí koncepce spočívá nejen ve finanční podpoře rodin, ale zejména v podpoře služeb pro rodiny, realizaci vzdělávacích, informačních a osvětových aktivit. Účinnost opatření je podpořena alokací adekvátních zdrojů (institucionálních, personálních i finančních). Konečná verze materiálu byla dopracována po proběhlé širší diskuzi a zohlednění připomínek odborných partnerů. Odbor sociálních věcí doporučuje radě kraje, aby si kompetenci schválit tuto koncepci vyhradilo Zastupitelstvo Kraje Vysočina ve smyslu § 37 zákona o krajích. |
Stanoviska | Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady Kraje Vysočina usnesením 010/02/2012/Kspp ze dne 29. 3. 2012 vzala na vědomí informaci o návrhu opatření Koncepce rodinné politiky Kraje Vysočina dle materiálu KSPP-02-2012-05, př. 1 a doporučila radě kraje opatření Koncepce rodinné politiky Kraje Vysočina dle tohoto materiálu ke schválení. |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje: * vyhradit si v souladu s § 37 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, pravomoc schválit Koncepci rodinné politiky Kraje Vysočina na období 2012 až 2016 dle materiálu RK-23-2012-58, př. 1; * schválit Koncepci rodinné politiky Kraje Vysočina na období 2012 až 2016 dle materiálu RK-23-2012-58, př. 1. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí, event. další dotčené odbory KrÚ |
Termín | 2012- 6- 26 |