RK-06-2012-16.doc | |
Číslo materiálu | 16 |
Číslo jednací | RK-06-2012-16 |
Název | Usměrňování rozsahu prostředků na platy a na odměny za pracovní pohotovost u příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina |
Zpracoval | M. Palán, A. Vlachová |
Předkládá | A. Krištofová, M. Pech |
Počet příloh | |
Popis problému | Materiál řeší problematiku mzdové regulace u příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina. Vláda ČR svým nařízením č. 381/2010 Sb., kterým změnila nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, zároveň zrušila nařízení vlády č. 447/2000 Sb., které mimo jiné upravovalo regulaci prostředků na platy u příspěvkových organizací zřízených územními samosprávnými celky, a to bez náhrady. Požadavek na stanovení pravidel pro stanovení plánovaných objemů prostředků na platy a na odměny za pracovní pohotovost (dále jen limit prostředků na platy ) pro příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina je dán zejména tím, že prostředky na platy jsou plně nebo z větší části hrazeny z rozpočtu kraje, ze státního rozpočtu (odvětví školství a sociální věci) nebo z ostatních veřejných rozpočtů (zdravotnictví). Vedle toho je potřeba stanovení tohoto limitu vyvolána i tím, že právní předpisy (zákoník práce, nařízení vlády č. 564/2006 Sb.) nestanoví maximální výši stropu pro odměňování zaměstnanců - např. u odměn, případně smluvního platu nebo je stanovena maximální výše dílčí složky platu, jako je tomu např. u osobního příplatku. Tyto skutečnosti mohou pak vést ke vzniku neodůvodněných rozdílů vývoje průměrné mzdy mezi druhově shodnými organizacemi a z toho vyplývajících požadavků na pokrytí vyšší mzdové náročnosti z rozpočtu kraje. K zajištění optimálního modelu řízení příspěvkových organizací a výkonu zřizovatelské funkce je proto vhodné nastavit věcný a právní rámec pro řádné usměrňování systému odměňování založeného na veřejných rozpočtech u krajských příspěvkových organizací. Je třeba dále i podotknout, že stanovení limitu prostředků na platy pro příspěvkové organizace dle tehdejšího nařízení vlády č. 447/2000 Sb. se v minulosti osvědčilo a tento ukazatel je každoročně součástí rozpisu závazných ukazatelů finančního plánu příspěvkových organizaci na příslušný rok. Výše uvedené se nevztahuje na školy a školská zařízení vzhledem ke specifickému systému jejich financování z úrovně státu dle školského zákona. V jejich případě odbor školství, mládeže a sportu krajského úřadu stanovuje jako součást rozpisu přímých výdajů na vzdělávání - prostřednictvím krajských normativů a příslušných jednotek výkonů - závazné a orientační ukazatele. Závaznými ukazateli jsou přímé výdaje (NIV) celkem, z toho: - prostředky na platy členěné na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků - prostředky na ostatní osobní náklady členěné pro pedagogické pracovníky a pro nepedagogické pracovníky. Pro úplnost se dodává, že orientačními ukazateli pak jsou odvody na sociální a zdravotní pojištění, příděl do FKSP a ostatní neinvestiční výdaje (tzv. ONIV). |
Návrh řešení | Ekonomický odbor navrhuje, aby byl nastaven právní a věcný rámec pro stanovení ukazatele Limit prostředků na platy pro příspěvkové organizace, s výjimkou škol a školských zařízení financovaných prostřednictvím přímých výdajů, jako nezbytného nástroje pro zajištění řádného výkonu zřizovatelské funkce ve smyslu § 59 odst. 1 písm. i) zákona o krajích, ve znění pozdějších předpisů. Jeho výši stanoví rada kraje jako absolutní objem v rámci peněžních prostředků vymezených finančním vztahem k rozpočtu zřizovatele. Pro účely hodnocení plnění tohoto ukazatele, tedy zda příspěvková organizace za sledovaný rok dodržela stanovený limit prostředků na platy, platí postup ten, že se bude porovnávat tento limit s celkovým objemem prostředků zahrnujících: - prostředky zúčtované v kalendářním roce do nákladů k výplatě nebo úhradě platových tarifů nadtarifních složek platu (příplatek za vedení, osobní a zvláštní příplatek a ostatní příplatky) včetně odměn - prostředky zúčtované v kalendářním roce do nákladů k výplatě nebo úhradě náhrad platu např. při čerpání dovolené nebo placených překážek v práci dle zákoníku práce - náhrady mzdy za dočasnou pracovní neschopnost zúčtované v kalendářním roce do nákladů k výplatě nebo úhradě těchto plnění a sníženém o: - částky prostředků na platy uhrazené nebo zúčtované v tomto kalendářním roce z účelově přijatých provozních transferů (např. dotace od úřadů práce, dotace od Ministerstva kultury, transfery na projekty financované z operačních programů) výjimkou prostředků na platy účelově přijatých sociálními a zdravotnickými zařízeními od Ministerstva práce a sociálních věci na podporu poskytování sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů - částky prostředků vyplacené nebo zúčtované v doplňkové činnosti - náhrady mzdy za dočasnou pracovní neschopnost zúčtované v kalendářním roce do nákladů k výplatě nebo úhradě těchto plnění. Příspěvková organizace překročí stanovený limit prostředků na platy, jestliže je celkový objem prostředků na platy zúčtovaný do nákladů za kalendářní rok k výplatě nebo úhradě dle předchozí věty vyšší, než tento stanovený limit. Překročení limitu prostředků na platy, které příspěvková organizace neuhradí k 31. 12. běžného roku z fondu odměn, se považuje za porušení rozpočtové kázně ve smyslu ustanovení § 28 odst. 7 písm. e) zákona č. 250/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Předmětem usměrňování nejsou odměny zúčtované do nákladů z titulu plnění založeného na základě dohod konaných mimo pracovní poměr uzavíraných dle zákoníku práce (dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení práce). Školy a školská zařízení mohou překročit závazné ukazatele mzdových prostředků stanovené v rámci přímých výdajů na vzdělávání o: - další účelově přijaté mzdové prostředky různých poskytovatelů - mzdové prostředky vyplacené z vlastních příjmů vybíraných v souladu s právními předpisy - mzdové prostředky vyplacené v doplňkové činnosti - náhrady mezd za dočasnou pracovní neschopnost - prostředky na platy uhrazené z fondu odměn. Pro školské příspěvkové organizace, které nejsou financovány prostřednictvím přímých výdajů na vzdělávání (Vysočina Education, školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických zařízení a středisko služeb školám, příspěvková organizace a Školní statek Humpolec) platí postup aplikovaný shodně jako u ostatních krajských příspěvkových organizací. |
Stanoviska | Odbor kultury a památkové péče nemá připomínky. Odbor dopravy a silničního hospodářství nemá k předkládanému materiálu připomínky. Odbor sociálních věcí nemá připomínky a souhlasí s návrhem usnesení. Odbor zdravotnictví souhlasí s navrhovaným řešením. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí že usměrňování výše prostředků vynakládaných na platy zaměstnanců včetně stanovení závazných ukazatelů u škol a školských zařízení, které jsou financovány prostřednictvím přímých výdajů na vzdělávání, je upraveno zákonem č. 561/2004 Sb. (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a prováděcími předpisy k tomuto zákonu; stanovuje * pro účely usměrňování rozsahu prostředků na platy a na odměny za pracovní pohotovost u příspěvkových organizací zřizovaných krajem, s výjimkou škol a školských zařízení financovaných prostřednictvím přímých výdajů na vzdělávání, ukazatel Limit prostředků na platy jako závazný ukazatel finančního plánu; * způsob hodnocení dodržení limitu prostředků na platy za kalendářní rok postupem dle materiálu RK-06-2012-16. |
Odpovědnost | ředitelé příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina |
Termín | 31. 3. 2012 |