RK-03-2011-56.doc RK-03-2011-56pr01.doc | |
Číslo materiálu | 56 |
Číslo jednací | RK-03-2011-56 |
Název | Výstavba větrných elektráren v k. ú. Lomy u Jemnice - stanovisko kraje ke zjišťovacímu řízení dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí |
Zpracoval | J. Joneš |
Předkládá | Z. Ryšavý |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj Vysočina obdržel oznámení záměru Výstavba větrných elektráren v k. ú. Lomy u Jemnice v rámci zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o EIA ). Oznámení záměru je zpracováno pro dvě větrné elektrárny typu Vestas V90-2,0 MW o celkovém výkonu 4,0 MW s maximální výškou včetně listu rotoru 150 m. Doprava související se záměrem bude probíhat po silnicích II. třídy č. 410 a 151, dále po silnicích III. třídy č. 15222 a 41013. Nově bude vybudován úsek k místu stavby v délce cca 620 m a šířce 4,5 m. Energetické připojení bude provedeno podzemním kabelovým vedením 22 kV v délce cca 2300 m na stávající vedení rozvodné sítě společnosti EON severně od obce Lomy. Orientační situace umístění elektráren dle oznámení záměru viz materiál RK-03-2011-56, př. 1. Oznamovatelem záměru je firma OSTWIND CZ, s r.o., Kubánské náměstí 1391/11, 10 000 Praha 10, IČ 26881047. Plný text oznámení je k dispozici v elektronické formě (spolu se souvisejícími dokumenty) v informačním systému http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=VYS504 a v tištěné formě na odboru životního prostředí. Účelem zjišťovacího řízení dle § 7 odst. 1 zákona o EIA je zejména stanovit, zda záměr má významný vliv na životní prostředí a bude dále posuzován ve smyslu zákona o EIA. Zákon o EIA stanoví, že k jednotlivým dokumentům zpracovávaným v průběhu procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) se může kromě veřejnosti, dotčených obcí a dotčených správních úřadů vyjádřit též kraj jako územní samosprávný celek. S ohledem na usnesení Zastupitelstva kraje Vysočina 0302/05/2007/ZK, kterým bylo Radě kraje Vysočina uloženo zvážit možnosti realizace dalších kroků a opatření, které by zastavily nebo alespoň regulovaly živelný a nesystémový nárůst počtu větrných elektráren na území kraje Vysočina, považuje předkladatel vysoké větrné elektrárny za regionálně významné záměry s nutností informování Rady kraje Vysočina. V rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je možno, aby kraj vyjádřil svůj postoj k popisovanému záměru výstavby větrných elektráren Výstavba větrných elektráren v k. ú. Lomy u Jemnice vyjádřením Rady kraje Vysočina k oznámení záměru (na vyjádření k oznámení je lhůta do 25. 1. 2011). |
Návrh řešení | Z důvodů uvedených v popisu problému navrhujeme Radě kraje Vysočina v souladu s ustanovením § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, ve vyjádření k oznámení uvedeného záměru požadovat další posuzování záměru dle zákona o EIA. Záměr představuje výrazný zásah do krajinného rázu (narušení měřítka a harmonických vztahů v krajině), což kromě ovlivnění poměrů v dotčeném území představuje i určité riziko v souvislosti s potenciálem rozvoje turistiky, agroturistiky a cykloturistiky, pro které je zajímavá současná krajina venkovského typu. Krajinný ráz území Vysočiny patří k cenným hodnotám kraje a významnou měrou se podílí na vytváření jeho identity i na udržování a prohlubování vzájemné sounáležitosti zdejších obyvatel. Rizikem je rovněž ztráta atraktivity prostředí v souvislosti s možnými zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich životnosti. Rozvoj a výstavba větrných elektráren na území kraje Vysočina není zahrnuta do žádné z prioritních oblastí definovaných v Územní energetické koncepci kraje Vysočina. |
Stanoviska | OÚPSŘ Obec Lomy nemá platný územní plán. Návrh ploch pro větrné elektrárny se nachází v nezastavěném území. V tomto území nelze dle platných právních předpisů umístit stavbu pro výrobu energie. Vymezení ploch pro větrné elektrárny není v souladu s vydanými Zásadami územního rozvoje kraje Vysočina, které nabyly účinnosti dne 22. 11. 2008. Větrné elektrárny svým dopadem na okolí mají nadmístní význam, což potvrdil svým rozhodnutím i Nejvyšší správní soud (NSS). V rozsudku NSS č.j. 5 Ao 1/2009 - 186 ze dne 3. 7. 2009 se konstatuje, že větrné elektrárny představují zcela nepochybně nadmístní prvek v rámci daného území. V Zásadách územního rozvoje kraje Vysočina nejsou vymezeny plochy nadmístního významu pro větrné elektrárny v obci Lomy. Z definice plochy nadmístního významu vyplývá, že obec ani nikdo jiný nemůže vymezit plochy nadmístního významu a tedy také umístit stavby nadmístního významu, které by nebyly obsažené v nadřazené územně plánovací dokumentaci (v tomto případě Zásady územního rozvoje kraje Vysočina). K závaznosti jednotlivých nástrojů územně plánovací dokumentace se vyslovil NSS, a to v rozsudku ze dne 23. 9. 2009, č. j. 1 Ao 1/2009 - 185, v němž se zabýval mimo jiné tím, zda obec může ve svém územním plánu vymezit plochu nadmístního významu, která není vymezena v zásadách územního rozvoje (§ 36 odst. 1 stavebního zákona). V této souvislosti NSS konstatoval, že vymezení ploch nadmístního významu je pro pořizování územních plánů obcí závazné ve dvojím smyslu: pozitivním a negativním. V pozitivním smyslu jsou nadřazenou územně plánovací dokumentací vymezené rozvojové plochy nadmístního významu pro územní plány obcí závazné tak, že obec je povinna tyto rozvojové plochy vymezené v nadřazené dokumentaci respektovat a vymezit je i ve svém územním plánu. V negativním smyslu jsou závazné tak, že obec ve svém územním plánu nemůže vymezit rozvojové plochy nadmístního významu, které v nadřazené územně plánovací dokumentaci obsaženy nejsou. Tak jako obec nemůže svým územním plánem stanovovat plochy, kterými by buď přímo zasáhla do územního obvodu jiných obcí nebo by je významně ovlivnila, tak ani nikdo jiný nemůže umístit stavby nadmístního významu bez souladu s nadřazenou územně plánovací dokumentací. Vymezení takových ploch je tedy ve výlučné kompetenci kraje. OŽP Větrné elektrárny na temeni plochého hřbetu ve výšce přibližně 570 m n. m. v k. ú. Lomy u Jemnice budou viditelné z dálkových i blízkých pohledů a negativně ovlivní krajinný ráz rozsáhlého území. Dle Strategie krajinného rázu kraje Vysočina, zpracované autorským týmem Studio B&M, sdružení fyzických osob, Žďár nad Sázavou - Praha, je třeba zachovat opatření k ochraně pozitivních hodnot krajinného rázu a jednou z nich je zachování dimenze, měřítka a hmot, což výstavba větrných elektráren porušuje. Dojde k potlačení esteticky hodnotného obrazu krajiny z významných vyhlídkových bodů jako referenčních míst vnímání obrazu krajiny a chápání krajinné scény oblasti, především z vrcholové části kopce nad Krasonicemi a Vlčí hory severně od Jemnice. Dle Strategie krajinného rázu kraje Vysočina je mimo jiné znakem charakteristiky této oblasti celková otevřenost krajiny uzavřená do táhlých zalesněných hřbetů a právě k typickým pozitivním prvkům oblasti patří, že jsou tyto významné zalesněné horizonty nenarušené, což by po realizaci stavby neplatilo. Území je citlivé na zastavování volné krajiny nadměrnými objekty, na umisťování vertikál technicistní povahy do volné krajiny. Oblast je také významná vysokou estetickou hodnotou sídel v původním uspořádání, navíc se ve vzdálenosti 2 km vzdušnou čarou nachází zámek v Knínicích, 4,5 km zámek v Krasonicích, 1,5 km barokní zámek v Budči a zámek v 6 km vzdálených Budíškovicích (Jihočeský kraj). Vlivy na krajinný ráz je proto třeba v dokumentaci vyhodnotit. OŽP dále rozporuje celým oznámením prolínající názor, že se jedná o alternativní zdroj energie a díky němu dojde k omezení emisí znečišťujících látek a ozónu a snížení závislosti na fosilních palivech. Větrné elektrárny ze své podstaty nejsou schopny trvale výrobu zajistit a tedy jiný zdroj nahradit. Vždy se bude jednat pouze o zdroj doplňkový. OSH Souhlasí s návrhem řešení a návrhem usnesení. Z dokumentace záměru Výstavba větrných elektráren v k. ú. Lomy u Jemnice vyplývá, že výstavba dvou větrných elektráren (dále jen VE) o výšce 150 m je plánována v blízkosti zpevněné polní cesty spojující obce Lomy a Radkovice u Budče (VE 1 ve vzdálenosti cca 350 m, VE 2 ve vzdálenosti cca 75 m). Dokumentace obsahuje určitá opatření k řešení problematiky vzniku námrazy, nelze však s jistotou vyloučit negativní vliv na bezpečnost v okolí VE. Při využití technologie, která v zimním období spolehlivě nezamezí tvorbě námrazy na lopatkách rotoru VE a jejímu následnému odlétávání, by provoz VE v k. ú. Lomy u Jemnice mohl představovat zvýšené bezpečnostní riziko a stát se potenciálním zdrojem ohrožení životů a zdraví osob a zvířat nacházejících se v blízkosti těchto staveb. ORR Rozvoj a výstavba větrných elektráren na území kraje Vysočina nejsou zahrnuty do žádné z prioritních oblastí definovaných v Územní energetické koncepci kraje Vysočina. Přestože jde o výstavbu pouze dvou větrných elektráren na okrajovém území kraje Vysočina, jednalo by se v tomto případě o zásah do cenné lokality se zachovalou estetickou a přírodní hodnotou krajinného rázu Vysočiny, ležící na značené turistické trase z Jemnice do Želetavy, u které lze z hlediska regionálního rozvoje předpokládat negativní vliv na její další rozvoj a kvalitu života v oblasti. Kromě vlivu na případný rozvoj turismu a rekreačního potenciálu dotčeného území lze předpokládat také vliv na hodnotu soukromého majetku (nemovitostí). Vzdálenost od nejbližší obce Radkovice u Budče nedosahuje ani 1 km. OLVHZ Nemá k předloženému materiálu připomínky. OM Souhlasí s návrhem usnesení. Nemovitý majetek kraje Vysočina není dle podkladů záměru Výstavba větrných elektráren v k. ú. Lomy u Jemnice přímo dotčen. ODSH Souhlasí s návrhem usnesení. Upozorňuje na ochranná pásma silnic II. a III. tříd a povinnost napojení místních a účelových komunikací na silnice II. a III. tříd v souladu s povolením dle § 10 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Silničním správním úřadem v těchto věcech je obecní úřad obce s rozšířenou působností. OKPPCR Souhlasí s navrženým usnesením z důvodu skutečnosti, že výstavba větrných elektráren by bezesporu změnila charakter kulturní krajiny, respektive krajinného rázu dotčeného území. OPaKŽÚ Nemá k navrhovanému usnesení připomínky. |
Návrh usnesení | Rada kraje dává v souladu s § 6 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů jako orgán kraje příslušný dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů toto vyjádření: Vysočina, se sídlem v Jihlavě, jako dotčený územní samosprávný celek, z důvodů: a) vědomí potřeby chránit krajinný ráz území Vysočiny, neboť ten patří k nejcennějším hodnotám kraje a významnou měrou se podílí na vytváření jeho identity i na udržování a prohlubování vzájemné sounáležitosti zdejších obyvatel; b) zdůraznění skutečnosti, že elektrická energie vyrobená s využitím energie větru je čistou energií z tzv. obnovitelných zdrojů, ale zároveň patří k energii zatížené relativně vysokými výrobními náklady; c) závislosti větrných elektráren na vnějších vlivech (dostatečná síla větru) a nutnosti zabezpečit dodávky elektrické energie v momentě výpadku větrných elektráren záložními zdroji (což může představovat pro energetickou soustavu ČR závažný problém v případě masivního rozvoje výstavby větrných elektráren); d) nezahrnutí rozvoje a výstavby větrných elektráren na území kraje Vysočina do žádné z prioritních oblastí definovaných v Územní energetické koncepci kraje Vysočina; e) vnímání rizika dlouhodobého poškození krajinného rázu a tedy i atraktivity prostředí zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich technické či morální životnosti; f) ochrany bezpečnosti a zdraví osob pohybujících se po pozemní komunikaci; g) jednoznačně neprokázaného významného převážení celospolečenského zájmu na realizaci větrného parku nad veřejným zájmem ochrany přírody a krajiny - konkrétně zájmem ochrany krajinného rázu; h) potřeby ochrany přírodního a rekreačního potenciálu území; i) nesouladu se Zásadami územního rozvoje kraje Vysočina (pro tyto záměry nadmístního významu nejsou plochy v Zásadách územního rozvoje kraje Vysočina vymezeny, viz rozsudky Nejvyššího správního soudu č.j. 5 Ao 1/2009-186 ze dne 3. 7. 2009 a č. j. 1 Ao 1/2009-185 ze dne 23. 9. 2009); nesouhlasí se záměrem Výstavba větrných elektráren v k. ú. Lomy u Jemnice a požaduje další posuzování záměru podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, při dalším posuzování požaduje zohlednění tohoto nesouhlasu. |
Odpovědnost | OŽP |
Termín | 25. 1. 2011 |