Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-08-2009-49

RK-08-2009-49.doc  RK-08-2009-49pr1.doc  RK-08-2009-49pr10.xls  RK-08-2009-49pr2.doc  RK-08-2009-49pr3.doc  RK-08-2009-49pr4.doc  RK-08-2009-49pr5.doc  RK-08-2009-49pr6.xls  RK-08-2009-49pr7.xls  RK-08-2009-49pr8.xls  RK-08-2009-49pr9.xls
Číslo materiálu49
Číslo jednacíRK-08-2009-49
NázevNávrh na úpravu zřizovacích listin nemocnic zřizovaných krajem
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová, A. Krištofová
Počet příloh
Popis problémuMateriál navazuje na sérii technickoorganizačních opatření k zajištění daňové optimalizace v souvislosti s dopadem novely zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, účinné od 1. 1. 2009, na základě které se kraj Vysočina stane v roce 2009 plátcem daně z přidané hodnoty (dále jen DPH). Jedním z dalších opatření je vyjmutí majetku ze správy nemocnic ke dni 1. 5. 2009 a další přípravné práce týkající se dlouhodobého hmotného movitého majetku.
Usnesením Zastupitelstva kraje Vysočina č. 074/02/2003/ZK dne 31. 3. 2003 byly pro nemocnice schváleny zřizovací listiny. Podle těchto zřizovacích listin nebyl nemocnicím předán do správy nemovitý majetek (kromě rozestavěných staveb) a movitý odpisovaný hmotný majetek. Užívání tohoto majetku, který nemocnice potřebovaly pro vlastní činnost, upravila Rada kraje Vysočina usnesením č. 586/19/2003/RK ze dne 3. 6. 2003, a to prostřednictvím nájemního vztahu mezi krajem a příslušnou nemocnicí s povinným plněním úhrad nájemného do rozpočtu kraje.
Podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a publikovaného výkladového stanoviska Ministerstva financí ČR ve Zprávách MF ČR platí hledisko, že majetek pořízený příspěvkovou organizací z investiční dotace zřizovatele je ve vlastnictví zřizovatele a příspěvková organizace využívá tento majetek pro vlastní činnost v uživatelském vztahu tzv. správy, a to v rozsahu práv a povinností vymezených zřizovací listinou. Povinností příspěvkové organizace je o tomto majetku účtovat na příslušných účtech a odepisovat jej prostřednictvím účetních odpisů. Z hlediska daňových aspektů příspěvková organizace nemůže u majetku svěřeného do správy uplatnit daňové odpisy, které jsou uznatelnou nákladovou položkou při stanovení základu daně z příjmů podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
Kraj Vysočina systémovým opatřením hned při přechodu státních nemocnic na kraj vymezil majetkoprávní poměry tak, že nemovitosti a odpisovaný movitý hmotný majetek nebyl nemocnicím předán do správy, ale užívání tohoto majetku je upraveno nájemní smlouvou. Změnu případného majetkového vztahu je nutné vyjádřit úpravou zřizovacích listin.
Návrh řešení Přípravné opatření č. 1
Nemocnice v průběhu let 2005 - 2008 investovaly z nájemného a kapitálových výdajů do nákupu nové přístrojové techniky a do technického zhodnocení budov, které užívají na základě nájemní smlouvy. Vše probíhalo samozřejmě dle řádně schváleného investičního plánu se souhlasem kraje.
Předkládaný návrh předpokládá upravit dodatkem zřizovací listiny rozsah dlouhodobého hmotného majetku svěřeného do správy nemocnic zřizovaných krajem. Jde o vyjmutí odpisovaného hmotného movitého majetku ze správy, pořízeného od roku 2005 do 1. března 2009, k jehož pořízení byly použity finanční prostředky dotací od kraje.
Soupis movitého majetku vyjímaného ze správy nemocnic za období let 2005 až 2008 je obsahem materiálu RK-08-2009-49, př. 1 - 5 s tím, že tento soupis bude doplněn o majetek pořízený v letošním roce, tedy nejpozději ke dni 1. března 2009. Účinnost dodatků zřizovacích listin je od 1. 5. 2009. Návrh zároveň předpokládá, že další užívání majetku vyjmutého ze správy nemocnic bude následně upraveno způsobem, o kterém bude rada a zastupitelstvo průběžně informována.
Radě kraje se navrhuje doporučit Zastupitelstvu kraje schválit předložené znění dodatků zřizovacích listin nemocnic.

Přípravné opatření č. 2
V případě, že by kraj řešil převod movitého majetku na jiného majitele (na své nemocnice), je nutné řešit povinnosti vyplývající z ustanovení § 41 zákona 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Dle tohoto zákona platí, že:
věci, které přešly z vlastnictví státu do vlastnictví územního samosprávného celku podle zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky do majetku krajů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 290/2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků České republiky na kraje a obce, občanská sdružení působící v oblasti tělovýchovy a sportu a o souvisejících změnách a o změně zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky, ve znění zákona č. 10/2001 Sb., a zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, v souvislosti s přechodem některých zřizovatelských funkcí k nemocnicím, jsou ve vlastnictví tohoto územního samosprávného celku a nebyly tímto územním veřejným samosprávným celkem vloženy do veřejného zdravotnického zařízení, musí být při převodu vlastnického práva přednostně nabídnuty státu, jinému územnímu samosprávnému celku nebo jinému veřejnému zdravotnickému zařízení.
Přednostní nabídka státu je předkládána Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových v Praze. Při převodu-prodeji movitého majetku kraje nemocnicím by měl kraj dostát této povinnosti
Vzhledem k tomu, že nabytí a převod movitých věcí je tato činnost vyhrazena radě kraje i když se jedná o poměrně velký objem, doporučuje se radě kraje z časových důvodů (dle zkušeností se na odpověď z tohoto úřadu čeká cca měsíc a víc) rozhodnout o předložení nabídku Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových v Praze na převod souboru majetku dle materiálu RK-08-2008-49, př. 6 - 7. Jde o dlouhodobý hmotný movitý majetek se zůstatkovou cenou.
StanoviskaStanovisko pracovní skupiny pro DPH je zapracované do materiálu.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit:
- dodatek č. 9 Zřizovací listiny Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace dle materiálu RK-08-2009-49, př. 1;
- Dodatek č. 11 Zřizovací listiny Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace dle materiálu RK-08-2009-49, př. 2;
- Dodatek č. 10 Zřizovací listiny Nemocnice Pelhřimov, příspěvkové organizace dle materiálu RK-08-2009-49, př. 3;
- Dodatek č. 10 Zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace dle materiálu RK-08-2009-49, př. 4;
- Dodatek č. 10 Zřizovací listiny Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvkové organizace dle materiálu RK-08-2009-49, př. 5 a
schvaluje
předložit nabídku Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových v Praze na převod souboru majetku dle materiálu RK-08-2008-49, př. 6 - 10 dle § 41 zákona č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů, v platném znění.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 31. 12. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz