Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-07-2009-39

RK-07-2009-39.doc  RK-07-2009-39pr1.doc
Číslo materiálu39
Číslo jednacíRK-07-2009-39
NázevNávrh na provedení rozpočtového opatření na kapitole Sociální věci - zabezpečení výkonu inspekcí sociálních služeb
Zpracoval J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuKrajským úřadům je dle z. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, od 1. 1. 2007 svěřen výkon inspekcí sociálních služeb. Na inspekcích se podílejí jednak pracovníci OSVZ a jednak vyškolení externisté. Krajský úřad v současné době registruje 205 služeb podléhajících inspekci. Rozsah inspekcí plánovaných v roce 2009 je uveden v materiálu RK-07-2009-39, př. 1, přičemž uvádí pouze řádné plánované inspekce. Kromě nich musí krajský úřad zabezpečit ještě jednodenní následné inspekce, případně inspekce mimořádné.
Inspekce jedné služby trvá 3 dny a inspekční tým je minimálně 3 členný. Vzhledem k účasti externích inspektorů je inspekce vždy v průběhu těchto 3 dnů ukončena předáním zápisu z inspekce. (Pozdější dokončení zápisu, předání a projednání v zařízení by znamenalo další zvláštní cestu externistů na Vysočinu.) Členové týmu zpravidla první den zahájí inspekci, provedou prohlídku zařízení, strukturované rozhovory s klienty a jednáním s pracovníky zařízení s využitím vnitřní dokumentace zjišťují splnění části kritérií. Druhý den pokračuje jednáním s pracovníky zařízení s cílem zjistit naplnění všech kriterií. Oba dny večer následuje práce na zprávě z inspekce. Třetí den inspekční tým zprávu dokončuje, provádí dílčí ověření a tiskne kompletní materiál. Poté provede jeho předání a projedná jej s kontrolovanou osobou. Před inspekcí probíhá ještě studium dokumentace zařízení. Pro pracovníka krajského úřadu tedy inspekce znamená třídenní pobyt v místě inspekce s večerní prací nad rámec fondu pracovní doby. Zároveň zajišťují přípravnou fázi inspekce, která zahrnuje administrativní práce a komunikaci za účelem získání externistů, spolupráci se zařízením na organizaci inspekce a zajištění dokumentace zařízení pro přípravu před inspekcí. V případě velkých služeb (domovy pro seniory, pečovatelské služby s klienty v terénu) roste počet rozhovorů s uživateli, které jsou součástí inspekční činnosti, a proto je vhodnější 4 členný tým se dvěma zástupci krajského úřadu a dvěma externisty. S přípravou a se zpracováním inspekční zprávy se časová náročnost jedné inspekce pohybuje okolo 44 hodin.
Členem inspekčního týmu je minimálně jeden zaměstnanec KrÚ. V roce 2008 byly 2 externisté placeni na základě dotačního programu MPSV, přičemž výše dotace činila 516 tis. Kč. Pro rok 2009 již tento dotační program vypsán nebude, protože ve schváleném státním rozpočtu jsou navýšené prostředky na financování těchto externistů zahrnuty v příspěvku, který stát poskytuje krajům na výkon státní správy. Vzhledem k změně způsobu financování nebyly tyto prostředky zahrnuty ve výdajích schváleného rozpočtu kraje na kapitole Sociální věci. Z úsporných důvodů jsme počet externistů až na výjimky omezili na účast jednoho externisty a následné inspekce budou pracovníci OSVZ zajišťovat bez externistů. Náklady na financování externistů jsou uvedeny v materiálu RK-07-2009-39, př. 1.
Návrh řešení K zabezpečení inspekcí navrhujeme navýšit rozpočet na kapitole Sociální věci o částku 836 tis. Kč. Z těchto prostředků budou z uvedené kapitoly hrazeny náklady na účast externích inspektorů na zabezpečení agendy inspekcí sociálních služeb, které jsou nástrojem pro zvyšování kvality sociálních služeb na území kraje. Stát z důvodu inspekcí navýšil krajům příspěvek na výkon státní správy o 5 % (3 % inflace + prostředky na výkon inspekcí sociálních služeb), aby umožnil krajským úřadům zapojit odborníky z praxe, kteří zároveň prošli specializovaným vzděláním inspektorů. Při praktické realizaci inspekcí se účast externích odborníků osvědčila.
StanoviskaEkonomický odbor nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření. Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje ke dni 11. 2. 2009 je 27 236 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Sociální věci, § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti o částku 836 tis. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 Ostatní činnosti j. n., položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje o částku 836 tis. Kč určenou na zabezpečení inspekcí sociálních služeb.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 31. 12. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz