Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-05-2009-34

RK-05-2009-34.doc  RK-05-2009-34pr1.doc  RK-05-2009-34pr2.pdf
Číslo materiálu34
Číslo jednacíRK-05-2009-34
NázevVariantní studie proveditelnosti pro naplnění Plánu odpadového hospodářství kraje Vysočina
Zpracoval Z. Fixa
Předkládá J. Joneš
Počet příloh
Popis problémuMateriál avizuje veliký úkol, který budou muset subjekty v kraji řešit na úseku nakládání s odpady, popisuje možné cesty jeho řešení, přičemž žádné řešení není jednoznačné.
Zastupitelstvo kraje Vysočina schválilo usnesením č. 261/04/2004/ZK ze dne 27.7.2004 Plán odpadového hospodářství kraje Vysočina (dále jen POH KV). Závaznou část POH KV vyhlásil kraj obecně závaznou vyhláškou kraje. Obecně závazná vyhláška kraje byla zveřejněna ve Věstníku kraje dne 10.8.2004. Z vyhodnocení POH KV vyplývá, že dlouhodobě nejsou plněny nebo jsou plněny s výhradami níže uvedené cíle:
1. zvýšit materiálové využívání komunálních odpadů (50% do r. 2010 ve srovnání s rokem 2000),
2. omezovat odstraňování odpadů skládkováním (o 20% do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000),
3. snížit skládkování kompostovatelných a spalitelných odpadů (bez kvantifikace),
4. snížit hmotnostní podíl biologicky rozložitelných komunálních odpadů uložených na skládky (na 50% hmotnostních do roku 2013 ve srovnání s hmotnostním objemem biologicky rozložitelných odpadů ukládaných na skládky v roce 1995) - plněn s výhradami.
Plnění uvedených cílů je uloženo Nařízením vlády č. 197/2003 Sb., Plán odpadového hospodářství ČR a nelze je v POH KV měnit. Řešení nakládání s odpady (vedoucí k plnění cílů) je povinností původců odpadů v kraji (zde zejména měst, městysů a obcí) a kraj může plnit roli poradní, koordinační apod.
Na hledání cest řešení popsaného problému pracovala k tomuto účelu vytvořená pracovní skupina složená ze zástupců samospráv obcí, technických služeb obcí, svozových společností a kraje Vysočina. Tato skupina doporučila zpracovat variantní studii pro nakládání s problematickými odpady. Dne 19.6.2007 Rada kraje Vysočina usnesením č. 0907/21/2007/RK schválila záměr kraje zpracovat Variantní studii proveditelnosti pro naplnění POH KV (dále jen studie), jejímž cílem bylo zpracovat varianty možného řešení nakládání s komunálním odpadem a doporučit nejvýhodnější variantu nakládání s komunálním odpadem v kraji Vysočina s ohledem na plnění cílů POH KV.
Podle zadávacích podmínek schválených usnesením rady kaje č. 0942/22/2007/RK ze dne 10.7.2007, byl vybrán zpracovatel - Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. (smlouva podepsána dne 16.11.2007). Dílo bylo po zapracování všech připomínek předáno dne 22.8.2008. Stručná anotace díla je uvedena v materiálu RK-05-2009-34, př. 1, celé dílo je v materiálu RK-05-2009-34, př. 2. Dílo obsahuje analytickou část, návrh řešení zejména pro nakládání s biologicky rozložitelnými odpady (řešení se dotýká všech cílů výše uvedených pod čísly 1-4), návrh variant řešení pro využívání směsného komunálního odpadu (pro cíle 2-4), finanční a ekonomickou analýzu a vyhodnocení variant.
Studie považuje za nezbytné plošné zavádění odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů (dále jen BRO) s následným zpracováním v současných nebo nově vybudovaných kompostárnách nebo bioplynových stanicích.
Pro plnění cíle materiálového využívání komunálních odpadů, je nutné plně (v technicky reálných mezích) uplatňovat třídění odpadů u původců. Přesto není možné tento cíl naplnit, pokud nebude dále materiálově využíván i zbytkový směsný komunální odpad.
Ve studii jsou rozpracovávány návrhy variant řešení nakládání se zbytkovým směsným komunálním odpadem (SKO):
I. Varianta výstavby zařízení na mechanicko - biologickou úpravu odpadů (MBÚ) a zajištění energetického využívání výstupního produktu (varianta doporučovaná ministerstvem životního prostředí) - zařízení spočívá v technologii roztřídění SKO na lehkou frakci (převážně papírový a plastový odpad - dobře spalitelný) a těžkou frakci (BRO, popílek, keramika apod.) Těžká frakce se po stabilizaci ukládá do skládky a lehká je spalitelná ve speciálním zařízení, avšak toto zařízení není v kraji vybudováno. Na zařízení MBÚ je možné čerpat dotace z EU s výjimkou výše zmíněného spalovacího zařízení, které bude nutné k tomuto účelu vystavět.
II. Využívání stávajících zařízení na energetické využívání SKO mimo kraj Vysočina - v úvahu přichází zařízení v Praze a Brně. Bylo by nutné uzavírat dlouhodobé smlouvy o dodávce odpadů. Rizikovými faktory v tomto případě jsou dopravní náklady, nemožnost ovlivňování cen vlivem monopolního postavení zařízení na trhu a případ naplnění kapacity zařízení. V kraji Vysočina by byla vybudována pouze překladiště odpadů.
III. Výstavba zařízení na přímé energetické využití SKO (není podporováno ministerstvem životního prostředí) - je v souladu s legislativou. Zařízení lze dimenzovat pro kraj Vysočina a je možné ho použít jako náhradu jiného ekologicky méně šetrného zdroje energie. Výstavbou tohoto zařízení by byly naplněny cíle POH snižování skládkování odpadů a snižování skládkování BRO, avšak nikoliv cíle materiálového využití komunálních odpadů. Na toto zařízení není možné čerpat dotace z EU a národních dotačních titulů.
IV. Připojení k záměru výstavby zařízení v jiném kraji (Pardubický, Královehradecký, Jihočeský kraj) - Rizikové faktory jsou podobné jako u varianty č. III. Rozdílem je možnost podílet se jako partner při výstavbě takovéhoto zařízení s výhodami partnera. Navíc je tu ale riziko, že takovéto zařízení nebude v okolních krajích realizováno.
V. Nulová varianta - ponechání stávajícího stavu - tato varianta nevede k naplňování cílů POH a pouze odsouvá problém nakládání s odpadem do budoucna, až budou naplněny kapacity skládek. V případě růstu poplatků za skládkování se tato varianta stává finančně nákladnější než ostatní varianty.
Na posledním zasedání pracovní skupiny, které se uskutečnilo dne 29.8.2008, bylo přijato toto usnesení:
Pracovní skupina se ztotožňuje se závěry Variantní studie proveditelnosti pro naplnění Plánu odpadového hospodářství Kraje Vysočina tj. využívání separovaně sbíraných BRO ve stávajících aerobních kompostárnách a připravovaných bioplynových stanicích a paralelním budováním integrovaných systémů na celou skupinu 20 - komunální odpady. Pracovní skupina se ztotožňuje se závěrem, že řešení povinností daných POH KV není možno uskutečnit bez energetického využití SKO. Proto doporučuje realizovat projekt založený na variantě III, která počítá s výstavbou energetického zařízení na využití SKO v kraji Vysočina jako nedílnou součást integrovaného systému nakládání s odpady.
Návrh řešení Odbor životního prostředí navrhuje Radě kraje Vysočina vzít na vědomí Variantní studii proveditelnosti pro naplnění Plánu odpadového hospodářství kraje Vysočina.
Odbor životního prostředí doporučuje v následujícím období seznámit s výsledky Variantní studie proveditelnosti pro naplnění POH KV původce SKO a BRO (zejména města, městyse a obce) a svozové společnosti činné na území kraje Vysočina; ustanovit novou pracovní skupinu, jejímž úkolem bude činnost k naplnění výsledků variantní studie proveditelnosti, komunikace s ministerstvem životního prostředí o národních strategiích v oblasti odpadového hospodářství a podíl na připomínkování nové legislativy v odpadovém hospodářství tak, aby mohl být naplňován POH KV.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
Variantní studii proveditelnosti pro naplnění Plánu odpadového hospodářství kraje Vysočina;
ukládá
odboru životního prostředí provádět úkony vedoucí k naplňování výsledků variantní studie proveditelnosti.
Odpovědnost OŽP
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz