RK-01-2009-10.doc RK-01-2009-10pr1.doc RK-01-2009-10pr2.doc | |
Číslo materiálu | 10 |
Číslo jednací | RK-01-2009-10 |
Název | Větrné elektrárny Lavičky - stanovisko kraje ke zjišťovacímu řízení dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí |
Zpracoval | J. Joneš |
Předkládá | Z. Ryšavý |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj Vysočina obdržel oznámení záměru Větrné elektrárny Lavičky v rámci zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o EIA ). Oznámení záměru je zpracováno pro 4 větrné elektrárny typu ENERCON E-33-330 kW o celkovém výkonu 1,32 MW. Celková výška větrné elektrárny činí 59 m (42,5 m stožár, 33 m průměr rotoru). Jedná se o bezpřevodovková zařízení. Pro realizaci stavby bude využita komunikace II/602 a dále buď II/354 Kochánov - Nové Město na Moravě nebo III/0026 Lavičky - Závist. Napojení na rozvodnou síť bude provedeno podzemním kabelem v délce cca 800 m. Orientační situace umístění elektráren dle oznámení záměru viz materiál RK-01-2009-10, př. 1. Oznamovatelem záměru je firma Wind Energy Systéms CZ s.r.o., Pod Střelnicí 2088/30, 680 01 Boskovice, IČ 60703113. Plný text oznámení je k dispozici v elektronické formě (spolu se souvisejícími dokumenty) v informačním systému http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=VYS402 a v tištěné formě na odboru životního prostředí. Účelem zjišťovacího řízení dle § 7 odst. 1 zákona o EIA je zejména stanovit, zda záměr má významný vliv na životní prostředí a bude dále posuzován ve smyslu zákona o EIA. Zákon o EIA stanoví, že k jednotlivým dokumentům zpracovávaným v průběhu procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) se může kromě veřejnosti, dotčených obcí a dotčených správních úřadů vyjádřit též kraj jako územní samosprávný celek. S ohledem na usnesení Zastupitelstva kraje Vysočina 0302/05/2007/ZK, kterým bylo Radě kraje Vysočina uloženo zvážit možnosti realizace dalších kroků a opatření, které by zastavily nebo alespoň regulovaly živelný a nesystémový nárůst počtu větrných elektráren na území kraje Vysočina, považuje předkladatel vysoké větrné elektrárny za regionálně významné záměry s nutností informování Rady kraje Vysočina. V rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je možno, aby kraj vyjádřil svůj postoj k popisovanému záměru výstavby větrných elektráren Lavičky vyjádřením Rady kraje Vysočina k oznámení záměru (na vyjádření k oznámení je lhůta do 8.1.2009). |
Návrh řešení | Z důvodů uvedených v popisu problému se navrhuje Radě kraje Vysočina v souladu s ustanovením § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, ve vyjádření k oznámení uvedeného záměru požadovat další posuzování záměru dle zákona o EIA. Záměr představuje zásah do krajinného rázu (narušení měřítka a harmonických vztahů v krajině), což kromě ovlivnění poměrů v dotčeném území představuje i určité riziko v souvislosti s potenciálem rozvoje turistiky, agroturistiky a cykloturistiky, pro které je zajímavá současná krajina venkovského typu. Krajinný ráz území Vysočiny patří k cenným hodnotám kraje a významnou měrou se podílí na vytváření jeho identity i na udržování a prohlubování vzájemné sounáležitosti zdejších obyvatel. Rizikem je rovněž ztráta atraktivity prostředí v souvislosti s možnými zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich životnosti. Rozvoj a výstavba větrných elektráren na území kraje Vysočina není zahrnuta do žádné z prioritních oblastí definovaných v Územní energetické koncepci kraje Vysočina. |
Stanoviska | OÚPSŘ Umístění VE v k.ú. Lavičky je v současné době (i za předpokladu kladné EIA) z hlediska OÚPSŘ nepřípustné. (kompletní vyjádření viz. materiál RK-01-2009-10, př. 2) OSH Doporučuje radě kraje nepodporovat realizaci záměru Větrné elektrárny Lavičky. (kompletní vyjádření viz. materiál RK-01-2009-10, př. 2). OSŘKŽÚ Nemá k návrhu usnesení připomínky. ORR Souhlasí s textem. OM Považuje za potřebné posouzení vlivu záměru Větrné elektrárny Lavičky podle zákona č. 100/2001Sb. (kompletní vyjádření viz. materiál RK-01-2009-10, př. 2) ODSH Souhlasí s návrhem usnesení (kompletní vyjádření viz. materiál RK-01-2009-10, př. 2) |
Návrh usnesení | Rada kraje dává v souladu s § 6 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů jako orgán kraje příslušný dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů toto vyjádření: Vysočina, kraj se sídlem v Jihlavě, jako dotčený územní samosprávný celek, z důvodů: a) vědomí potřeby chránit krajinný ráz území Vysočiny, neboť ten patří k nejcennějším hodnotám kraje a významnou měrou se podílí na vytváření jeho identity i na udržování a prohlubování vzájemné sounáležitosti zdejších obyvatel; b) zdůraznění skutečnosti, že elektrická energie vyrobená s využitím energie větru je čistou energií z tzv. obnovitelných zdrojů, ale zároveň patří k energii zatížené relativně vysokými výrobními náklady; c) závislosti větrných elektráren na vnějších vlivech (dostatečná síla větru) a nutnosti zabezpečit dodávky elektrické energie v momentě výpadku větrných elektráren záložními zdroji (což může představovat pro energetickou soustavu ČR závažný problém v případě masivního rozvoje výstavby větrných elektráren); d) vnímání rizika dlouhodobého poškození krajinného rázu a tedy i atraktivity prostředí zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich technické či morální životnosti; e) jednoznačně neprokázaného významného převážení celospolečenského zájmu na realizaci větrného parku nad veřejným zájmem ochrany přírody a krajiny - konkrétně zájmem ochrany krajinného rázu; f) potřeby ochrany přírodního a rekreačního potenciálu území; g) z důvodu ochrany bezpečnosti a zdraví osob pohybujících se po veřejné komunikaci nesouhlasí se záměrem Větrné elektrárny Lavičky a požaduje další posuzování záměru podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, při dalším posuzování požaduje zohlednění tohoto nesouhlasu. |
Odpovědnost | OŽP |
Termín | 8. 1. 2009 |