Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-35-2008-42

RK-35-2008-42.doc  RK-35-2008-42pr1.doc
Číslo materiálu42
Číslo jednacíRK-35-2008-42
NázevStanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti kraje Vysočina pro rok 2009
Zpracoval Z. Navrkal
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuStanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti musí předcházet stanovení objemu finančních prostředků v rozpočtu kraje Vysočina na rok 2009. Rozsah základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) pro území kraje, stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, zastupitelstvo kraje.
Základní právní normou upravující oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou linkovou osobní dopravu je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o silniční dopravě), včetně prováděcích vyhlášek a pro oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou drážní dopravu je zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, včetně prováděcích vyhlášek ( dále jen drážní zákon).
Nástrojem je právní institut závazku veřejné služby, jehož použití je podmíněno existencí veřejného zájmu na zajištění dopravní obslužnosti území. Závazek veřejné služby je závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu, a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal nebo by jej přijal pouze zčásti. V roce 2008 zajišťuje ZDO ve veřejné linkové osobní dopravě (dále jen VLOD) 21 dopravců a ve veřejné drážní osobní dopravě (dále jen VDOD) 2 dopravci. Závazek veřejné služby sjednává s dopravcem kraj a hradí dopravci prokazatelnou ztrátu vzniklou jeho plněním. Tento závazek vzniká na základě písemné smlouvy uzavřené mezi krajem a dopravcem. Všechny smlouvy o závazku veřejné služby jsou uzavřeny na dobu neurčitou a smluvní rozsah dopravy je pro každý rok stanovený dodatkem této smlouvy.
V rozpočtu pro rok 2008 jsou alokovány následující finanční prostředky pro úhradu prokazatelných ztrát dopravcům:
paragraf 2221- Provoz veřejné silniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 239 070 000 Kč, zvýšené zastupitelstvem kraje o 7 699 492 Kč (usnesení č. 0395/05/2008/ZK).
Paragraf 2221 - úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 23 230 tis. Kč. VLOD
paragraf 2242- Provoz veřejné železniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 263 610 000 Kč, zvýšené zastupitelstvem kraje o 4 711 178 Kč (usnesení č. 0395/05/2008/ZK).
paragraf 2242- úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 7 000 tis. Kč. VDOD
Podle stávajících ukazatelů budou v roce 2008 finanční prostředky na provoz veřejné silniční dopravy a provoz veřejné železniční dopravy vyčerpány.

Pro návrh rozsahu ZDO na rok 2009, byly použity jako základ původní částky bez zvýšení schváleného zastupitelstvem kraje. Některé obce v kraji Vysočina mají uzavřeny s dopravci smlouvy na ostatní dopravní obslužnost (ODO), a tím vázány vlastní finanční prostředky.
Návrh řešení Rada kraje Vysočina na svém zasedání dne 8. 7. 2008 projednala Záměr na stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti kraje Vysočina pro rok 2009 (viz materiál RK-22-2008-43) a přijala usnesení č. 0900/22/2008/RK. Schválený záměr rozsahu ZDO pro rok 2009 byl výchozí základnou pro předběžné projednání s dopravci.

A) Veřejná linková osobní doprava.
Odbor dopravy a silničního hospodářství (dále ODSH) shromáždil předběžné odborné odhady dopravců, kteří jsou zařazeni do ZDO, na rok 2009. Suma všech předběžných odborných odhadů dopravců VLOD převyšovala o 30% přijatý záměr. ODSH společně se zástupci kraje Vysočina projednali se sedmi dopravci zajišťujícími VLOD (96% celkového objemu) jejich předběžné odborné odhady. Při těchto jednáních se podařilo projednat snížení předběžných odborných odhadů na úroveň záměru ZDO pro rok 2009 při zachování stejného objemu kilometrů jako v roce 2008.

Současný systém a rozsah dopravní obsluhy VLOD se ukázal v roce 2008 jako odpovídající a přiměřený přepravním potřebám cestujících.

A1) Zkušební provozy:
V průběhu roku 2007 řešil ODSH 14 zkušebních provozů z toho bylo 9 do ZDO zahrnuto. Náklady byly finančně vyřešeny v rámci rozpočtu 2007. V letošním roce byly zatím zahájeny 3 zkušební provozy a odborný odhad prokazatelné ztráty je ve výši asi 67 tis. Kč. Lze předpokládat, že i v roce 2009 budou zavedeny další zkušební provozy, a to zejména po 1. 9. 2009 v souvislosti se změnami ve školské síti. Se zkušebními provozy bylo v návrhu rozsahu ZDO na rok 2008 počítáno v objemu 390 tis Kč a 30 000 km, který bude v letošním roce dostatečný. O stejnou částku navrhujeme povýšit rozsah ZDO na rok 2009.

Další požadavky na rok 2009 mimo zkušební provozy.

A2) Vliv inflace:
Viz materiál RK-35-2008-42, př.1.



Rok 2009
Rok 2008
Rok 2007
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
Rozsah ZDO v úrovni roku 2008 zvýšený o index všeobecné inflace 7% (viz. materiál RK-35-2008-42, př. 1) + bod A1
Maximálně do 256 200 tis.Kč

239 070 tis.Kč

229 020 tis.Kč
Rozsah ZDO vyjádřený počtem ujetých km
Maximálně do 15,8 mil km

15,8 mil. km

15,5 mil. km

Tento návrh zohledňuje bod A1) a dále vliv všeobecné inflace, kterou ODSH odhaduje dle materiálu RK-35-2008-42, př.1, ve výši 7%. Tím by měl být zachován rozsah ZDO ve stejném objemu jako v roce 2008. Dále zajišťuje částečně tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku do budoucna. Pokrývá i změny v dopravní obslužnosti vyřešené v roce 2008 a přecházející do roku 2009.
Žákovské jízdné:
Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za leden až říjen 2008 předpokládáme, že budou finanční prostředky roku 2008 vyčerpány. Předpokládáme, že pro rok 2009 bude postačovat stejný objem finančních prostředků, tj. 23 230 tis. Kč.

Poznámka:
V roce 2009 se předpokládá zpoplatnění (mýto) na komunikacích I. tř. V případě, že k tomuto kroku dojde, promítne se následně zpoplatnění komunikací do nákladů dopravců.
Světlá nad Sázavou:
V důsledku ukončení provozu ve Sklárnách Bohemia a.s. ve Světlé nad Sázavou ztratilo práci asi 1200 sklářů. Novou práci pro část sklářů nabídlo ČKD Kutná Hora a.s. Orgány kraje Vysočina nabídly pomoc v řešení dopravy do Kutné Hory. ODSH zahájil licenční řízení na základě žádosti dopravce Veolia Transport Východní Čechy a.s. na zřízení nové linky Světlá nad Sázavou - ČKD Kutná Hora. Podle předběžného odborného odhadu dopravce bude ztráta přibližně ve výši 850 000 Kč pro čtyři spoje v pracovní dny v roce 2009 v případě zařazení do ZDO. Vzhledem k tomu, že linka bude vedena i po území Středočeského kraje, byla předběžně projednána i spoluúčast tohoto kraje na hrazení prokazatelné ztráty.
Bývalý hejtman kraje požádal dopisem č.j. KUJI 79265/2008 ze dne 6. 11. 2008 Ministerstvo financí o dotaci na rok 2009 ve výši 2,0 mil. Kč.


B) Veřejná drážní osobní doprava.
ODSH shromáždil předběžné odhady plánu ztrát dopravců (České dráhy a.s. a Jindřichohradecké místní dráhy a.s.), kteří jsou zařazeni do ZDO, na rok 2009. Suma podle předpokladu plánu ztrát Českých drah (dále ČD) převyšovala o 60% přijatý záměr. ODSH společně se zástupci kraje Vysočina projednali se zástupci obou dopravců, kteří zajišťují VDOD (100% celkového objemu), jejich předběžné požadavky. S Jindřichohradeckými dráhami došlo k dohodě na prvním jednání, a proto další jednání byla již vedena pouze s ČD. Při jednání v srpnu 2008, zástupci ČD předložili nový požadavek na rok 2009, který představoval navýšení oproti roku 2008 o 11,43%. Rada kraje tento nový požadavek projednala dne 30. 9. 2009 (materiál RK-30-2008-16) a přijala usnesení č. 1353/30/2008/RK. Tímto usnesením rada kraje preferuje navýšení finančních prostředků na krytí ztrát z provozování VDOD ve výši 8% při zachování stejného objemu kilometrů jako v roce 2008.

Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou drážní osobní dopravou se ukázal v roce 2008 jako vyhovující a odpovídá přepravním potřebám obyvatel jednotlivých obcí. Tato skutečnost byla potvrzena i výsledkem dotazníkové ankety. V dubnu roku 2008 byly ODSH zorganizovány koordinační porady pro jednotlivé tratě za účasti zástupců obcí (většinou starostů), zástupců krajského centra ČD pro kraj Vysočina, zástupců Jindřichohradeckých místních drah, a.s. a zástupce kraje Vysočina. Při těchto jednáních byly se zástupci obcí projednány požadavky na změny jízdních řádů a návrh jízdního řádu 2008/2009. Začátkem září 2008 ODSH zorganizoval koordinační porady o návaznostech jízdních řádů VDOD a VLOD za účasti dopravců v drážní a linkové dopravě s cílem upřesnit návaznosti jízdních řádů.
Situace v drážní dopravě je složitější než v autobusové. Jedná se zejména o menší operativnost, která vyplývá z vázanosti na železniční dopravní cestu. Jízdní řád tvoří a zpracovává provozovatel dráhy, tj. Správa železniční dopravní cesty s.o. (dále SŽDC) a dálkovou dopravu (rychlíky) objednává Ministerstvo dopravy ČR včetně časových poloh. Z toho se pak odvíjí regionální doprava, kde konečným zpracovatelem jízdního řádu je provozovatel dráhy SŽDC.

Návrh na stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné drážní osobní dopravě:
B1) Vliv inflace:
Viz materiál RK-35-2008-42, př. 1.

B2) Usnesení rady kraje č. 1353/30/2008/RK.
Tímto usnesením rada kraje preferuje navýšení finančních prostředků na krytí ztrát z provozování VDOD ve výši 8% při zachování stejného objemu kilometrů jako v roce 2008.








Rok 2009
Rok 2008
Rok 2007
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
Rozsah ZDO v úrovni roku 2008 zvýšený o index všeobecné inflace 7% (viz. materiál RK-35-2008-42,př.1) + vliv bodu B2)
Maximálně do 284 699 tis.Kč

263 610 tis.Kč

253 960 tis.Kč
Rozsah ZDO vyjádřený počtem ujetých vlkm
Maximálně do 4,6 mil vlkm

4,6 mil vlkm

4,6 mil vlkm

Tento návrh zohledňuje vliv všeobecné inflace a výsledky jednání s ČD o výši finančních prostředků na krytí ztrát v rámci ZDO 2009 (viz materiál RK-30-2008-16).

Žákovské jízdné:
Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za leden až říjen 2008 předpokládáme, že budou finanční prostředky na rok 2008 postačovat s rezervou. Z porovnání let 2008/2007 za období leden až duben, je zřejmý mírně rostoucí trend indexem 1,01. I přes tento mírný nárůst předpokládáme, že pro rok 2009 bude postačovat stejný objem finančních prostředků, tj. 7 000 tis.Kč.
StanoviskaEkonomický odbor: V návrhu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2009 je na prokazatelnou ztrátu spojů základní dopravní obslužnosti v osobní autobusové dopravě plánovaná částka 256 200 tis. Kč a na žákovské jízdné částka 23 230 tis. Kč. Rozpočtově není pokryta prokazatelná ztráta ve výši 2 000 tis. Kč z provozování nově vzniklé linky Světlá nad Sázavou - ČKD Kutná Hora. Na pokrytí těchto výdajů bude kraj Vysočina žádat o účelovou dotaci ze státního rozpočtu. Na prokazatelnou ztrátu spojů základní dopravní obslužnosti v osobní drážní dopravě je v návrhu rozpočtu na rok 2009 plánována částka 284 699 tis. Kč a na žákovské jízdné částka 7 000 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti území kraje Vysočina pro rok 2009:
* ve veřejné linkové osobní dopravě maximálně do 256 200 tis. Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 15,8 mil. počtu ujetých km. Žákovské jízdné ve výši 23 230 tis. Kč;
* ve veřejné drážní osobní dopravě maximálně do 284 699 tis. Kč prokazatelných ztrát spojů základní dopravní obslužnosti a maximálně do 4,6 mil. počtu ujetých vlkm. Žákovské jízdné ve výši 7 000 tis. Kč.
Odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství
Termín 31. 12. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz