Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-09-2005-37

ZK-09-2005-37.doc  ZK-09-2005-37pr1.doc  ZK-09-2005-37pr2.doc  ZK-09-2005-37pr3.doc  ZK-09-2005-37pr4.doc  ZK-09-2005-37pr4upr1.doc  ZK-09-2005-37pr5.doc
Číslo materiálu37
Číslo jednacíZK-09-2005-37
NázevNávrh na úpravu zřizovacích listin nemocnic zřizovaných krajem Vysočina
Zpracoval D. Buřičová, H. Kolouchová
Předkládá P. Hájek
Počet příloh
Popis problémuUsnesením Zastupitelstva kraje Vysočina č. 074/02/2003/ZK dne 31. 3. 2003 byly pro nemocnice schváleny zřizovací listiny. Podle těchto zřizovacích listin nebyl nemocnicím předán do správy nemovitý majetek (kromě rozestavěných staveb) a movitý odpisovaný hmotný majetek. Užívání tohoto majetku, který nemocnice potřebovaly pro vlastní činnost, upravila Rada kraje Vysočina usnesením č. 586/19/2003/RK ze dne 3. 6. 2003, a to prostřednictvím nájemního vztahu mezi krajem a příslušnou nemocnicí s povinným plněním úhrad nájemného do rozpočtu kraje.
Podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a publikovaného výkladového stanoviska Ministerstva financí ČR ve Zprávách MF ČR platí hledisko, že majetek pořízený příspěvkovou organizací z investiční dotace zřizovatele je ve vlastnictví zřizovatele a příspěvková organizace využívá tento majetek pro vlastní činnost v uživatelském vztahu tzv. správy, a to v rozsahu práv a povinností vymezených zřizovací listinou. Povinností příspěvkové organizace je o tomto majetku účtovat na příslušných účtech a odepisovat jej prostřednictvím účetních odpisů. Z hlediska daňových aspektů příspěvková organizace nemůže u majetku svěřeného do správy uplatnit daňové odpisy, které jsou uznatelnou nákladovou položkou při stanovení základu daně z příjmů podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
Kraj Vysočina systémovým opatřením hned při přechodu státních nemocnic na kraj vymezil majetkoprávní poměry tak, že nemovitosti a odpisovaný movitý hmotný majetek nebyl nemocnicím předán do správy, ale užívání tohoto majetku je upraveno nájemní smlouvou. Vzhledem k systémovému vymezení užívání majetku dle nájemní smlouvy a obsahu schválených zřizovacích listin je nutné sjednotit majetkový vztah u odpisovaného hmotného majetku nově pořízeného do prosince 2005. Změnu majetkového vztahu je nutné vyjádřit úpravou zřizovacích listin.
Návrh řešení Návrh předpokládá upravit dodatkem zřizovací listiny obsah majetku svěřeného do správy příspěvkovým organizacím, kterým se vyjme ze správy odpisovaný hmotný majetek pořízený koncem roku 2004 a v průběhu roku 2005, k jehož pořízení byly použity investiční dotace kraje. Uvedeným krokem dojde k narovnání majetkových poměrů na původní systém zavedený k 1. 1. 2003. Soupis majetku vyjímaného ze správy jednotlivých nemocnic je obsahem materiálu ZK-09-2005-37, př. 1 - 5. Účinnost dodatků je odstupňována dle data pořízení odnímaného majetku. Návrh zároveň předpokládá, že další užívání majetku vyjmutého ze správy příspěvkových organizací dle materiálu ZK-09-2005-37, př. 1 - 5 bude následně upraveno dodatky ke smlouvám o nájmu movitých věcí. Kompetenční příslušnost k tomuto právnímu úkonu je podle § 59 odst. 1 písm. l) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, vyhrazena radě kraje.
Současně je třeba uvést, že v souvislosti ze založením akciových společností za účelem provozování nemocnic zastupitelstvo usnesením č. 0463/07/2005/ZK ze dne 18. 10. 2005 schválilo dodatky zřizovacích listin příspěvkových organizací typu nemocnic, jimiž se odnímá ze správy movitý majetek, který je ve vlastnictví kraje. Jednalo se o drobný hmotný majetek i majetek vedený v operativní evidenci, který přešel do vlastnictví kraje na základě zákona 290/2002 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků a movitý majetek, který příspěvkové organizace zavedly do účetnictví v průběhu roku 2005, aby bylo možné majetek ve správě příspěvkových organizací vložit do základního kapitálu akciových společností a zahájit tak provoz nemocnic ve formě akciových společností k 1. 1. 2006. Za tímto účelem byla účinnost připravené změny zřizovacích listin stanovena dnem vkladu odnímaného majetku do akciových společností (nezbytným předpokladem k tomuto kroku by bylo navýšení základního kapitálu akciových společností). Jelikož se tak dosud nestalo s ohledem na odložení data zahájení činnosti nemocnic jako akciových společností nejdříve od 1. 7. 2006 schválené usnesením rady kraje č. 1511/37/2005/RK ze dne 22. 11. 2005 a odpisovaný movitý hmotný majetek je třeba vzhledem k systémovému vymezení užívání majetku vyjmout ze správy příspěvkových organizací co nejdříve, ruší a nahrazují se v závěrečných ustanoveních předkládaných dodatků dodatky předcházejícího číselného označení, které tak de facto v účinnost nikdy nevstoupí.
Navrhujeme zastupitelstvu kraje schválit předložená znění dodatků zřizovacích listin příspěvkových organizací typu nemocnic.
StanoviskaRada kraje svým usnesením č. 1556/38/2005/RK ze dne 6. 12. 2005 doporučila zastupitelstvu kraje schválit předložené dodatky zřizovacích listin níže uvedených příspěvkových organizací.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
* dodatek č. 5 Zřizovací listiny Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2005-37, př. 1;
* dodatek č. 6 Zřizovací listiny Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2005-37, př. 2;
* dodatek č. 6 Zřizovací listiny Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2005-37, př. 3;
* dodatek č. 7 Zřizovací listiny Nemocnice Pelhřimov, příspěvkové organizace, dle materiálu ZK-09-2005-37, př. 4;
* dodatek č. 4 Zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace, dle materiálu
ZK-09-2005-37, př. 5.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 10. 1. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz