Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-09-2005-04

ZK-09-2005-04.doc  ZK-09-2005-04pr1.xls  ZK-09-2005-04pr2.doc  ZK-09-2005-04pr3.xls  ZK-09-2005-04pr4.xls
Číslo materiálu04
Číslo jednacíZK-09-2005-04
NázevNávrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2006
Zpracoval4 Návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2006 pro: jednání zastupitelstva kraje č. 9/2005 dne 21. 12. 2005 zpracovali: A. Krištofová, T. Vonka, M. Chvátalová
Předkládá M. Vystrčil, M. Houška
Počet příloh
Popis problémuKraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
Ekonomický odbor předkládá zastupitelstvu kraje k projednání konečnou verzi návrhu rozpočtu na rok 2006.
Návrh rozpočtu je předkládán ve formě 3 knih:
- Hlavní kniha rozpočtu 2006 (příloha 1)
- Komentář k rozpočtu 2006 (příloha 2)
- Přílohy k rozpočtu 2006 včetně tabulkové části a grafů (příloha 3)
Součástí návrhu je Přehled předpokládaného financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie v roce 2006 (příloha 4).
Návrh řešení Předkládaný návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2006 respektuje následující zásady:
1) navrhovaná výše příjmů očekávaných v roce 2006 činí 6 989 365 tis. Kč a je doplněna zdroji ve výši 24 195 tis. Kč z Fondu strategických rezerv. Celková navrhovaná výše zdrojů tak činí 7 013 560 tis. Kč. Výdajová část návrhu zahrnuje předpokládané finanční potřeby jednotlivých kapitol ve výši 6 913 560 tis. Kč a převod prostředků do Fondu strategických rezerv ve výši 100 000 tis. Kč. Celkové navrhované výdaje tak činí 7 013 560 tis. Kč;
2) rozpočet daňových příjmů vychází z predikce Ministerstva financí ČR pro rok 2006 a platného znění zákona 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, kde podíl krajů na sdílených daních činí 8,92% a stanovené procento pro kraj Vysočina je 7,338590. Predikce je snížena o vliv předpokládaných daňových novel a dále upravena u každé daně koeficientem 0,95;
3) Návrh dotací v rámci souhrnného dotačního vztahu kraje Vysočina ke státnímu rozpočtu na rok 2006 ve výši 349 797 tis. Kč vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2006. V souhrnném vztahu je obsažen příspěvek na výkon státní správy ve výši 63 736 tis. Kč (z toho na jednotky sboru dobrovolných hasičů 3 910 tis. Kč) a dotace na sociální služby ve výši 286 061 tis. Kč;
4) Účelová dotace na úhradu přímých nákladů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou ve výši 3 428 885 tis. Kč a ve výdajové části není rozepsána na jednotlivé organizace;
5) V návrhu rozpočtu je zahrnut vztah kraje ke zřizovaným příspěvkovým organizacím formou závazných ukazatelů příspěvku na provoz, odvodu z investičního fondu, investiční dotace a ostatní neinvestiční dotace;
6) Návrh rozpočtu obsahuje v příslušných kapitolách prostředky určené pro poskytování dotací obcím kraje Vysočina. O rozdělení těchto prostředků bude rozhodovat Zastupitelstvo kraje Vysočina v průběhu roku 2006;
7) Pro rok 2006 jsou v návrhu rozpočtu rozpočtovány příjmy z pronájmu nemovitého i movitého majetku nemocnic v celkové výši 180 000 tis. Kč. Ve výdajové části návrhu rozpočtu je na kapitole Zdravotnictví uvažováno s rozdělením těchto prostředků jednotlivým nemocnicím v průběhu roku 2006 formou dotací na investice, případně příspěvku na provoz;
8) Je navrhováno zachovat efektivní princip Nespecifikované rezervy (částka 103 150 tis. Kč), položky Péče o lidské zdroje s majetek kraje (částka 30 000 tis. Kč) a položky Strategické a koncepční materiály (částka 10 000 tis. Kč), které umožňují orgánům kraje řešit neznámé nebo nepředvídané potřeby kraje v průběhu roku i možný nesoulad mezi predikcí daňových příjmů a jejich skutečným výběrem. Celková výše kapitoly Rezerva a rozvoj kraje je 143 150 tis. Kč;
9) Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních (fondových) účtech kraje a není zahrnuto v celkovém objemu příjmů a výdajů návrhu rozpočtu. Přehled předpokládaných finančních potřeb, nutných k financování individuálních projektů a na kofinancování grantových schémat vyhlašovaných krajem (předpokládaná částka 480 977 tis. Kč) je obsažen v příloze 4 tohoto materiálu. Je předpoklad, že výše uvedené potřeby budou řešeny zapojením zdrojů Fondu strategických rezerv (disponibilní zdroje fondu ke konci roku 2005 jsou předpokládány ve výši cca 380 000 tis. Kč). V návrhu rozpočtu na rok 2006 je rovněž uvažováno s převodem prostředků z rozpočtu do Fondu strategických rezerv ve výši 100 000 tis. Kč. Zajištění zdrojů k financování evropských projektů bude v průběhu roku 2006 probíhat formou rozpočtových opatření. Další případné potřeby bude nutné řešit pomocí cizích zdrojů.
10) Hlavní kniha rozpočtu 2006 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace (část D Hlavní knihy rozpočtu 2006) a Přehled kulturních, společenských a sportovních akcí podporovaných krajem v roce 2006 (část E Hlavní knihy rozpočtu 2006).
StanoviskaNávrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2006 byl projednáván ve Finančním výboru zastupitelstva kraje dne 26. 10., dne 30. 11. a dne 14. 12. 2005, na semináři zastupitelů dne 23. 11. 2005, v radě kraje dne 1. 11. 2005 a v Rozpočtové komisi rady kraje ve dnech 4.11. a 2. 12. 2005. Rozpočtová komise doporučila návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2006 ke schválení a podpořila pravomoce navrhované radě kraje ke svěření dle návrhu níže uvedeného usnesení v plném rozsahu. Konečný návrh rozpočtu kraje na rok 2006 doporučila rada kraje na svém jednání dne 6. 12. 2005 zastupitelstvu kraje ke schválení.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
* rozpočet kraje Vysočina na rok 2006 v celkové výši a členění dle materiálu
ZK-09-2005-04, př. 1 - Hlavní kniha rozpočtu 2006;
* závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace materiálu
ZK-09-2005-04, př. 1 (hlavní kniha rozpočtu roku 2006, část D);
svěřuje
radě kraje provádění:
* všech rozpočtových opatření týkajících se přijetí účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití;
* všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 mil. Kč v jednotlivých případech kromě provádění rozpočtových opatření na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje;
* všech rozpočtových opatření souvisejících s výkonem zřizovatelské funkce, kdy dochází:
a) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje na základě uloženého odvodu z investičního fondu, popřípadě odvodu z provozu příspěvkové organizace a zároveň jsou této organizaci z výdajové části rozpočtu kraje poskytnuty finanční prostředky ve stejném objemu jako příspěvek na provoz, popřípadě dotace na investice nebo na úhradu ztráty z minulých let;
b) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje o:
- příjmy z prodeje movitého majetku kraje předaného příspěvkové organizaci do správy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje obhospodařovaných příspěvkovou organizací na základě příkazní smlouvy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje pronajatého příspěvkové organizaci na základě smlouvy o nájmu
a zároveň je ve výdajové části rozpočtu kraje ve stejném objemu upraven u této organizace příslušný dotační titul (příspěvek na provoz, investiční dotace) na její běžný nebo investiční rozvoj;
* úprav závazných ukazatelů příspěvkových organizací zřizovaných krajem s tím, že rozpočtová opatření týkající se použití prostředků na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje nejsou předmětem svěření;
bere na vědomí
přehled předpokládaného financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie dle materiálu ZK-09-2005-04, př. 4 s tím, že zajištění zdrojů k financování evropských projektů bude v roce 2006 probíhat formou rozpočtových opatření.
Odpovědnost rada kraje
Termín 21.12.2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz