Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-02-2017-70

ZK-02-2017-70.doc  ZK-02-2017-70pr01.pdf
Číslo materiálu70
Číslo jednacíZK-02-2017-70
NázevKrajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina
Zpracoval J. Hadravová, K. Ubr
Předkládá K. Ubr
Počet příloh
Popis problémuMateriál řeší projednání Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina (dále také KAP ).
Rada Kraje Vysočina svým usnesením č. 1431/23/2015/RK ze dne 28. 7. 2015 vzala na vědomí informaci o tvorbě krajských akčních plánů a uložila OŠMS zajistit činnosti směřující ke zpracování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání v Kraji Vysočina. Usnesením 0325/07/2016/RK uložila OŠMS zajistit předložení projektové žádosti s názvem Krajský akční plán Kraje Vysočina poskytovateli dotace MŠMT ČR, v rámci kterého je KAP zpracováván.
Realizační tým projektu Krajský akční plán Kraje Vysočina integrovaný do OŠMS uskutečnil celou řadu aktivit, které vyústily ve vlastní zpracování dokumentu KAP a jeho předložení na MŠMT ke schválení v souladu se závaznou metodikou Postupy KAP .
KAP stanovuje priority a jednotlivé kroky nutné k dosažení cílů vzdělávací politiky v území na základě potřebnosti, naléhavosti, přínosů a podloženosti reálnými daty a analýzami. Byl zpracován ve spolupráci s partnery v území. Povinně se skládá z těchto částí:
1) Analýza potřeb škol v Kraji Vysočina
2) Analýza potřeb v území
3) Prioritizace potřeb (včetně stanovení priorit v oblasti investic - tzv. Rámec pro investice do infrastruktury)
4) Návrh řešení
Ad 1) Analýza potřeb škol v Kraji Vysočina - zpracována Národním ústavem pro vzdělávání (dále také NÚV) v rámci projektu P-KAP (Podpora krajského akčního plánování - projekt realizuje NÚV a je zaměřen na podporu vzdělávání na středních a vyšších odborných školách v souladu se vzdělávací strategií MŠMT. Má za cíl zajistit metodickou podporu při využívání akčního plánování na úrovni kraje i škol). Analýza vychází z výstupů dotazníkového šetření ve středních a vyšších odborných školách v kraji. Cílem tohoto šetření bylo mapování aktuální situace škol a jejich potřeb a představuje zpětnou vazbu pro kraje pro tvorbu regionální vzdělávací politiky a vytváří tak prostor pro sladění prioritizace potřeb škol a kraje.
Ad 2) Analýza potřeb území je základním východiskem pro krajské akční plánování, vychází z metaanalýzy platných strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání a zaměstnanosti na národní i krajské úrovni, je podložena regionálně specifickými statistikami a daty. Jednou z částí analýzy je zhodnocení stavu uplatňování tzv. oblastí intervence, tedy témat krajského akčního plánu, v rámci kterých je vytvořen souhrn potřeb identifikovaných v území na základě logické linky problémy › příčiny › cíle . Oblastí intervence je devět, z nich šest povinně stanoveno MŠMT a tři oblasti nepovinné.
Povinné oblasti intervence:
* Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě
* Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědného, technického a environmentálního vzdělávání)
* Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů
* Rozvoj kariérového poradenství
* Rozvoj škol jako center celoživotního učení (dalšího profesního vzdělávání)
* Podpora inkluze
Nepovinné oblasti intervence:
* Rozvoj výuky cizích jazyků
* Zvyšování ICT kompetencí (vč. podpory konektivity a bezpečného internetu)
* Čtenářská a matematická gramotnost a obsah kurikula
Ad 3) Prioritizace potřeb - základním východiskem pro ni byla Analýza potřeb v území. Vlastní prioritizace byla provedena na základě jednání tzv. platforem a minitýmů, zaměřených na jednotlivé oblasti intervence. Jejich složení z odborníků umožnilo prioritizaci s ohledem na všechny části vzdělávací soustavy. Při prioritizaci byla pro účely posouzení míry důležitosti zohledněna tato hlediska: význam identifikované potřeby z pohledu Kraje Vysočina, význam z pohledu potřeb škol (viz část 1 KAP) a význam z pohledu odborníků v minitýmech. Členy těchto minitýmů byli odborníci z praxe - zástupci všech stupňů škol (MŠ, ZŠ a SŠ/VOŠ), zástupci zaměstnavatelů, úřadu práce a další partneři v území včetně zástupců MAP, NIDV a RIS3 Kraje Vysočina.
Součástí prioritizace potřeb je i Rámec pro investice do infrastruktury - seznam projektových záměrů sesbíraných v území pro výzvy č. 32 a 33 IROP - Infrastruktura pro SŠ a VOŠ a výzvy č. 56 a 57 - Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání. Zařazení projektových záměrů do těchto seznamů je podmínkou přijatelnosti projektů předložených do jednotlivých výzev IROP a odráží potřeby jednotlivých subjektů v investiční oblasti.
Ad 4) Návrh řešení v podobě akčního plánu. Obsahuje návrh řešení v jednotlivých oblastech intervence, které byly diskutovány na devíti jednáních minitýmů. Návrhy řešení jsou rozpracovány až na úroveň jednotlivých činností či aktivit. U každé aktivity je uvedené kritérium splnění, pomocí kterého bude sledována míra dosažení žádoucí změny, subjekty, zapojené do realizace aktivit a plánovaný termín, do kdy bude daná aktivita realizována. Celý dokument Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina viz ZK-02-2017-70, př. 1.
Výstupy z návrhové části KAP budou využity např. při zpracování projektové žádosti v rámci připravované výzvy MŠMT s názvem Implementace KAP. OŠMS zamýšlí připravit a předložit velký projekt, který v oblasti povinných i nepovinných intervencí bude řešit v KAP identifikované potřeby napříč vzdělávací soustavou. Další využití návrhové části KAP je pro zesouladění potřeb Místních akčních plánů, případně školních akčních plánů a využití je plánováno i při zacílení dalších výzev MŠMT z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Krajský akční plán rozvoje vzdělávání je tak důležitým strategickým dokumentem, jehož veškerá navrhovaná opatření byla definována na základě principů akčního plánování a budou dále evaluována.
Návrh řešení OŠMS předkládá orgánům kraje Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v Kraji Vysočina k projednání.
StanoviskaVýbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina vzal usnesením 13/03/2017/VVVZ na vědomí informace o Krajském akčním plánu rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina.

Odbor regionálního rozvoje: Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina je nezbytnou podmínkou pro možnost využití finančních prostředků ESI fondů při rozvoji regionálního školství.

Regionální stálá konference: na svém zasedání dne 6. 3. 2017 usnesením 12/09/2017/RSK schválila Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina dle materiálů
RSK-09-2017-12, př. 1 - př. 5.
Rada kraje projednala materiál dne 14. 3. 2017 a usnesením č. 0517/10/2017/RK doporučuje zastupitelstvu kraje vzít na vědomí informaci o Krajském akčním plánu.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
bere na vědomí
informaci o Krajském akčním plánu.
Odpovědnost OŠMS
Termín do 31. března zveřejnit a zaslat MŠMT ČR ke schválení
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz