Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-01-2017-06

ZK-01-2017-06.doc  ZK-01-2017-06pr01.doc  ZK-01-2017-06pr02.doc
Číslo materiálu06
Číslo jednacíZK-01-2017-06
NázevVyjádření podpory výstavbě nového jaderného zdroje v elektrárně Dukovany (NJZ EDU - projekt EDU 5, případně EDU 6)
Zpracoval Z. Kadlec, J. Murárik, R. Schell (konzultace a podpora ze strany firmy ČEZ, a. s., resp. skupiny ČEZ, provozovatele Jaderné elektrárny Dukovany)
Předkládá J. Běhounek
Počet příloh
Popis problémuJaderná elektrárna Dukovany (dále též jen EDU ) byla dokončována a spouštěna do provozu postupně, po jednotlivých blocích, v letech 1985 až 1987. Původně byla její plánovaná životnost 30 let. Elektrárna však splňuje všechny předpoklady pro další bezpečný a spolehlivý provoz, přičemž lze v závislosti na technickém a ekonomickém vývoji, jakož i v závislosti na politických rozhodnutích, podle provozovatele EDU (firmy ČEZ, a. s., resp. celé skupiny ČEZ, dále jen ČEZ ) očekávat prodlužování její životnosti na dobu 50-ti, případně až cca 60-ti let.
ČEZ požádal v 09/2015 Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen SÚJB ) o prodloužení povolení k provozování 1. reaktorového bloku a v 03/2016 obdržel od SÚJB rozhodnutí o povolení k jeho provozu. Vydané povolení je platné na dobu neurčitou, za předpokladu plnění podmínek uvedených v tomto rozhodnutí. Na počátku 01/2017 byla podána žádost o povolení provozu 2. reaktorovému bloku Jaderné elektrárny Dukovany po 10. 7. 2017. I pro zbylé dva reaktorové bloky bude v průběhu roku 2017 na SÚJB podána žádost o povolení jejich dalšího provozu. I přes maximální snahu o zachování a zajištění všech technických a zejména bezpečnostních hledisek nezbytných pro provozování jaderného zařízení nelze předpokládat neomezenou životnost tohoto zařízení a je nutné zajistit výstavbu nových jaderných bloků v souladu s Vládou České republiky schválenými dokumenty.
Jedná se především o:
* Bezpečnostní strategii České republiky (schválenou Vládou České republiky v 02/ 2015), kde mezi strategické zájmy státu patří mj. i zajištění energetické bezpečnosti České republiky.
* Státní energetickou koncepci (SEK) schválenou v 05/2015, která mimo jiné hovoří o posílení role jaderné energetiky v energetickém mixu k pokrytí spotřeby České republiky jako náhradě výroby elektřiny z uhelných elektráren. Jádro má dosáhnout podílu až 50 % na celkové tuzemské výrobě elektřiny, to vyžaduje podporu urychlení procesu projednávání, přípravy a realizace nových jaderných bloků ve stávajících lokalitách (Dukovany, Temelín) o celkovém výkonu do 2 500 MW, resp. o roční výrobě ve výši cca 20 TWh, v horizontu let 2030 - 2035. Případnou výstavbu dalšího nového bloku ve stávajících lokalitách jaderných elektráren je třeba časově cílit kolem termínu možného odstavení stávajících bloků EDU, tj. po r. 2035. Přitom mají být vytvořeny podmínky pro prodloužení životnosti stávajících bloků EDU na 50 (případně až na 60) let.
* Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v České republice (NAP), schválený v 06/2015, který definuje postup a úkoly vedoucí k naplnění SEK v oblasti jaderné energetiky. Ten mimo jiné doporučuje založení speciální společnosti, do níž budou vyvedena všechna relevantní aktiva pro dostavbu jaderných bloků v obou stávajících lokalitách, dále doporučuje zahájit komunikaci se strategickými partnery pro výstavbu nových jaderných bloků v České republice, projednat s Evropskou komisí způsob výběru dodavatele, financování a návratnost investice, pokračovat v přípravě projektů ve variantě 2 bloků s následnou výstavbou 1 bloku s možností rozšíření na 2 bloky v lokalitě Temelín i v lokalitě Dukovany. V neposlední řadě doporučuje zahájení přípravy legislativních úprav s cílem zjednodušit povolovací a licenční proces a minimalizovat s ním spojená rizika dopadů do termínů a nákladů.
Nejpozději před vydáním stavebního povolení je nezbytné znovu zhodnotit, zda přetrvává silná regulace a deformace cen elektrické energie a zda nedošlo ke stabilizaci tržní situace na elektroenergetickém trhu. To by umožnilo provést výstavbu na komerční bázi. I přes prodloužení povolení k provozování stávajících bloků v EDU je pro udržení pokračování výroby v této lokalitě klíčová výstavba nových bloků a jejich spuštění nejlépe před termínem odstavení stávající provozované technologie, aby nedošlo k přerušení kontinuity výroby v lokalitě a k odlivu odborného personálu.
Obě lokality, Dukovany i Temelín, čelí shodnému problému, který spočívá v nejednotnosti členských států Evropské unie v názoru na klimaticko-energetický balíček Evropské unie a na politiku zvýhodňování jednoho typu zdrojů elektřiny vůči jiným typům zdrojů. Z tohoto důvodu je vhodné a účelné společně podpořit včasné řešení a plnění úkolů z NAP v rámci Stálého výboru pro jadernou energetiku. To je klíčové pro vlastní přípravu projektů. Naplnění některých ze stanovených úkolů a vydaných doporučení je nezbytné pro uskutečnění rozhodnutí o realizaci takto finančně nákladných projektů. Jedná se zejména o úkoly související s ekonomickou návratností projektů a jejich průchodností přes nezbytná správní řízení a povolení a licenční proces nového jaderného zařízení v České republice.
Některé klíčové úkoly uložené NAP byly již splněny (jmenování vládního zmocněnce a ustavení Stálého výboru pro jadernou energetiku, vyčlenění projektů výstavby nových jaderných zdrojů do samostatných nových obchodních společností Elektrárna Dukovany II, a. s. a Elektrárna Temelín II, a. s.). Je však nutno říci, že řada dalších klíčových úkolů v odpovědnostech Ministerstva financí, Ministerstva průmyslu a obchodu či Ministerstva pro místní rozvoj jsou oproti stanoveným termínům v prodlení.
Za účasti Stálého výboru pro jadernou energetiku a dotčených ministerstev proběhlo v roce 2016 oslovení potenciálních zájemců o výstavbu požadavkem na zaslání komplexního souboru informací týkajících se obchodních, finančních, technických a ostatních oblastí přípravy a výstavby nových jaderných bloků. Informace jsou vstupem pro následné podkladové materiály a zpracovávané dokumenty určené pro rozhodování vlády. Klíčová rozhodnutí je třeba provést do poloviny roku 2017, tedy ještě před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, jinak lze důvodně očekávat další měsíce prodlení.
V 07/2016 bylo zveřejněno oznámení záměru výstavby nového jaderného zdroje v elektrárně Dukovany dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Zjišťovací řízení bylo ukončeno a Ministerstvo životního prostředí zveřejnilo na webových stránkách závěry, které ČEZ zapracuje do dokumentace EIA. Předložení dokumentace EIA na Ministerstvo životního prostředí se předpokládá v průběhu roku 2017.
V rámci předchozích volebních období byla k podpoře výstavby nového/nových bloků v lokalitě Dukovany přijata na úrovni orgánů Kraje Vysočina řada usnesení a závěrů podporujících tento projekt. S ohledem na změnu složení zastupitelstva kraje ve vazbě na výsledek krajských voleb uskutečněných v 10/2016 je žádoucí a potřebné vyjádřit kontinuitu stanoviska Kraje Vysočina k problematice podpory výstavby nového/nových bloků v EDU, tedy přijmout další usnesení zastupitelstva kraje v této věci.
Další informace vyplývají z připojených příloh:
* Hlavní důvody pro podporu urychlené realizace výstavby nového jaderného zdroje v EDU (rozumí se projekt výstavby nového výrobního bloku - EDU 5, případně dalšího bloku - EDU 6) jsou uvedeny v materiálu ZK-01-2017-06, př. 1,
* Historie podpory jaderné energetiky Krajem Vysočina je uvedena v materiálu
ZK-01-2017-06, př. 2.
Návrh řešení Předkladatel navrhuje Zastupitelstvu Kraje Vysočina:
- vzít na vědomí dřívější vyjádření podpory výstavbě nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany (NJZ EDU) zastupitelstvem kraje v minulých volebních obdobích dle materiálu ZK-01-2017-06, ZK-01-2017-06, př. 1. a ZK-01-2017-06, př. 2,
- podpořit přípravu výstavby nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany (projekt EDU 5) v souladu s Národním akčním plánem rozvoje jaderné energetiky v České republice, případně též dalšího bloku (projekt EDU 6),
- požadovat uspíšení přípravné, projektové a schvalovací fáze obou projektů (projekt EDU 5 a EDU 6),
- uložit
o hejtmanovi kraje, aby jako nestálý člen Stálého výboru pro jadernou energetiku požadoval urgentní splnění všech úkolů a doporučení vyplývajících z Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky v České republice a prováděl pravidelnou kontrolu jeho naplňování,
o hejtmanovi kraje dle možností pokračovat v projednávání této problematiky s předsedou vlády, ministrem průmyslu a obchodu, představiteli ČEZ, a. s., a dalšími osobami dle uvážení hejtmana, a to s využitím argumentů uvedených v materiálu ZK-01-2017-06, př. 1.
Dle § 1 odst. 4 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. Dle § 35 odst. 2 písm. d) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, patří do kompetence zastupitelstva kraje koordinace rozvoje územního obvodu kraje.
StanoviskaRada kraje materiál projednala na svém zasedání č. 04/2017 a doporučila navržené usnesení zastupitelstvu kraje ke schválení usnesením č. 0147/04/2017/RK.

Odbor regionálního rozvoje - Politická podpora směřovaná k rozšíření a prodloužení životnosti EDU je jednou z klíčových aktivit Strategie Kraje Vysočina 2020, kterou schválilo Zastupitelstvo Kraje Vysočina na svém zasedání dne 18. 12. 2012. Rovněž vyváření podmínek pro rozvoj jaderné energetiky v kraji je jednou z přednostních aktivit platného Programu rozvoje Kraje Vysočina.
Přínosy existence Jaderné elektrárny Dukovany jsou nezpochybnitelné, z mnoha jmenujme alespoň vliv na zaměstnanost v jihovýchodní části kraje, která se dlouhodobě potýká s nedostatkem pracovních příležitostí, dále na vzdělanostní strukturu, kdy v souvislosti s činností elektrárny existuje v daném regionu významný lidský kapitál v oborech souvisejících s energetikou a hospodářský vliv na region jako je např. vliv na vyšší kupní sílu a životní úroveň i přímá finanční pomoc EDU jako donátora pro celý mikroregion.

Odbor životního prostředí a zemědělství - na základě společností ČEZ zpracované studie Jakostní model povodí řeky Jihlavy po vodní dílo Dalešice (VD EDA) byla specifikována opatření pro zvýšení kvality vody řeky Jihlavy s nejvyšším přínosem, která jsou postupně Krajem Vysočina realizována. V současné době probíhá dle zadání ČEZ II. etapa zpracování tohoto jakostního modelu řeky Jihlavy, a to od VD EDA po VD Nové Mlýny.

Odbor sekretariátu hejtmana - v souladu s textem Memoranda o vzájemné spolupráci při provozu a dalším rozvoji Jaderné elektrárny Dukovany , které bylo podepsáno 2. 8. 2013 mezi ČEZ a. s, Krajem Vysočina a Jihomoravským krajem, odbor sekretariátu hejtmana vyjadřuje plnou podporu:
* programu LTO (long term operation) jehož cílem je prodloužení životnosti stávajících bloků pří zachování vysokého bezpečnostního standardu,
* výstavbě 5., případně dalšího 6. bloku EDU za účelem plynulé návaznosti výroby na stávající provozované bloky,
* výstavbě 5., případně 6. bloku EDU z důvodu zachování dvou silných zdrojů energie a dosažení tak strategicky výhodnějšího územního rozmístění těchto zdrojů energie z hlediska energetické bezpečnosti, obranyschopnosti a ochrany kritické infrastruktury České republiky.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
bere na vědomí
dřívější vyjádření podpory výstavbě nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany (NJZ EDU) zastupitelstvem kraje v minulých volebních obdobích dle materiálů ZK-01-2017-06,
ZK-01-2017-06, př. 1 a ZK-01-2017-06, př. 2;
podporuje
přípravu výstavby nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany (projekt EDU 5) v souladu s Národním akčním plánem rozvoje jaderné energetiky v České republice, případně též dalšího bloku (projekt EDU 6);
požaduje
uspíšení přípravné, projektové a schvalovací fáze obou projektů (projekt EDU 5 a EDU 6);
ukládá
* hejtmanovi kraje, aby jako nestálý člen Stálého výboru pro jadernou energetiku požadoval urgentní splnění všech úkolů a doporučení vyplývajících z Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky v České republice a prováděl pravidelnou kontrolu jeho naplňování,
* hejtmanovi kraje dle možností pokračovat v projednávání této problematiky s předsedou vlády, ministrem průmyslu a obchodu, představiteli ČEZ, a. s., a dalšími osobami dle uvážení hejtmana, a to s využitím argumentů uvedených v materiálu ZK-01-2017-06, př. 1.
Odpovědnost hejtman kraje
Termín 31. 12. 2017
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz