Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-05-2014-102

ZK-05-2014-102.doc  ZK-05-2014-102pr01.doc  ZK-05-2014-102pr02.doc  ZK-05-2014-102pr03.doc  ZK-05-2014-102pr04.doc  ZK-05-2014-102pr04upr1.doc
Číslo materiálu102
Číslo jednacíZK-05-2014-102
NázevRegionální stálá konference Kraje Vysočina
Zpracoval I. Fryšová, D. Vichr, M. Molák, P. Tlustoš
Předkládá M. Hyský
Počet příloh
Popis problémuJedná se o ustavení Regionální stálé konference Kraje Vysočina.

V programovém období Evropské unie 2014-2020 bude uplatňován princip tzv. územní dimenze, jejímž úkolem je lepší zacílení pomoci z evropských fondů podle specifických potřeb jednotlivých regionů. V rámci nových operačních programů (dále jen OP ) by měla být na územní dimenzi vyčleněna částka 200 mld. Kč, která bude čerpána prostřednictvím různých nástrojů (cílené výzvy, ITI, IPRÚ, CLLD) dle konkrétních regionálních požadavků a daností.
Na implementaci územní dimenze se bude podílet mimo jiné také Regionální stálá konference (dále jen RSK ), která představuje platformu na bázi partnerství složenou ze zástupců územních partnerů ustavenou v každém kraji mimo jiné za účelem co nejefektivnějšího čerpání evropských dotací v návaznosti na regionální priority a potřeby. Možnost spolupráce na bázi RSK vychází z národních dokumentů, jako je např. Dohoda o partnerství mezi Evropskou komisí a ČR či Národní dokument k územní dimenzi. RSK tak mají pomoci cíleně, snadněji a rychleji čerpat evropské prostředky v krajích pro oblasti, kde existují deficity, a obecně napomáhat řízení regionálního rozvoje kraje.
Na činnost RSK v krajích bude navazovat Národní stálá konference, jejímž členem bude kromě dalších partnerů vždy také zástupce krajské RSK a která bude přenášet výstupy jednotlivých RSK na úroveň řídících orgánů OP a doporučovat jim věcné zaměření výzev včetně nastavení harmonogramu dle konkrétních regionálních požadavků.
Samotná činnost RSK se bude řídit statutem RSK a jednacím řádem RSK. Finální verze těchto dokumentů je obsahem materiálů ZK-05-2014-102, př. 1 a ZK-05-2014-102, př. 2. Tyto dokumenty byly vypracovány pod vedením MMR jednotně pro všechny RSK. Dle dosavadního stanoviska MMR je jejich znění závazné a bez souhlasu MMR je nelze měnit.
Po obdržení nominací od definovaných členských institucí svolá hejtman kraje na základě čl. 3 statutu první zasedání RSK. Dopis, kterým byly partnerské instituce vyzvány ke jmenování člena RSK a jeho náhradníka je uveden v materiálu ZK-05-2014-102, př. 3. Hejtman kraje je předsedou RSK a zároveň jedním z pěti členů RSK zastupujících kraj. Dále je RSK složena z dalších územních partnerů, viz materiál ZK-05-2014-102, př. 1. Struktura institucí, které mají být zastoupeny v RSK, je závazná, upravovat nelze ani počet členů RSK. V případě potřeby je možné přizvat na jednání RSK další osoby či odborníky jako hosty.
RSK bude při své činnosti vycházet z tzv. Regionálního akčního plánu (dále jen RAP ), jehož příprava a schválení je v její gesci. Tento dokument by měl být zpracován výhledově během podzimu 2014 (předpoklad konec listopadu 2014) na základě manuálu připravovaného MMR (doposud není k dispozici, pravděpodobně bude krajům poskytnut v průběhu září 2014). RAP by měl rámcově vycházet z Programu rozvoje Kraje Vysočina a dalších regionálních strategií a koncepcí a dále ze Strategie regionálního rozvoje ČR, avšak měl by být prioritně zaměřen na čerpání evropských dotací v regionu. RAP se tak stane výchozím strategickým dokumentem pro zdůvodnění požadavků kraje jako celku na zacílení konkrétních výzev v rámci územní dimenze jednotlivých operačních programů, které budou prezentovány na úrovni Národní stálé konference a následně řídícím orgánům, a obecně by se měl stát základem pro čerpání evropských dotací v kontextu regionálního rozvoje kraje.
Činnost RSK bude po administrativní, organizační a koordinační stránce zajišťovat krajský úřad. Dle Statutu RSK jsou pracovníci sekretariátu zaměstnanci územně příslušného krajského úřadu, neurčí-li RSK konsenzuálně jinak. Vzhledem k úkolům RSK, které úzce souvisejí s agendou evropských fondů a kohezní politiky EU, se předpokládá, že by sekretariát RSK organizačně spadal pod Odbor regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina. Náklady související s touto agendou budou hrazeny z OP Technická pomoc.
Návrh řešení Odbor regionálního rozvoje Krajského úřadu Kraje Vysočina navrhuje Zastupitelstvu Kraje Vysočina:
- rozhodnout o ustavení platformy spolupráce s označením Regionální stálá konference Kraje Vysočina dle principů a pravidel uvedených v materiálu ZK-05-2014-102, ZK-05-2014-102, př. 1 a ZK-05-2014-102, př. 2,
- nominovat za Kraj Vysočina členy a jejich náhradníky do regionální stálé konference dle materiálu ZK-05-2014-102, př. 4.
StanoviskaRada kraje doporučila zastupitelstvu kraje na svém zasedání dne 2 9. 2014 usnesením č. 1622/26/2014/RK přijmout navržené usnesení.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
rozhoduje
o ustavení platformy spolupráce s označením Regionální stálá konference Kraje Vysočina dle principů a pravidel uvedených v materiálech ZK-05-2014-102, ZK-05-2014-102, př. 1
a ZK-05-2014-102, př. 2;
nominuje
za Kraj Vysočina členy a jejich náhradníky do regionální stálé konference dle materiálu
ZK-05-2014-102, př. 4.
Odpovědnost ORR
Termín 31. 9. 2014
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz