Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-04-2005-56

ZK-04-2005-56.doc  ZK-04-2005-56pr1.doc  ZK-04-2005-56pr2.doc  ZK-04-2005-56pr3.doc
Číslo materiálu56
Číslo jednacíZK-04-2005-56
NázevFinancování sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi a obcemi v roce 2005
Zpracoval6 Financování sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi a obcemi v roce 2005 pro: jednání zastupitelstva kraje č. 4/2005 dne 29. 6. 2005 zpracoval (a): J. Bína, A. Řehořová
Předkládá J. Vondráček
Počet příloh
Popis problémuSociální služby poskytované nestáními neziskovými organizacemi byly v průběhu devadesátých let i po roce 2000 financovány jednak z dotací MPSV stanovené na základě hodnocení jednotlivých projektů a jednak z dalších zdrojů, k nimž patřily dotace obcí, nadací, nadačních fondů, sponzorské dary nebo úhrady klientů. V roce 2003 byly podpořeny služby nestátních neziskových organizací z rozpočtu kraje formou akceptování jejich vlastních požadavků omezených maximálním procentem podpory a podmínění dotace podporou obce.
V roce 2004 podpořilo Ministerstvo práce a sociálních věcí nestátní neziskové organizace na úseku sociálních služeb jednak přímo dotacemi pro jednotlivé projekty poskytnuté v rámci vlastního vyhlášeného programu a jednak nepřímo prostřednictvím dotací poskytnutých k tomuto účelu do rozpočtu krajů. Kraj Vysočina na základě pravidel schválených zastupitelstvem a popsaných níže přerozdělil na podporu nestátních neziskových organizací celkem 23 464 tis. Kč, z nichž 18 068 tis. Kč bylo čerpáno z uvedené dotace poskytnuté do rozpočtu kraje Ministerstvem práce a sociálních věcí. Principy, na jejichž základě byly stanoveny dotace nestátním neziskovým organizacím v roce 2004 jsou blíže popsány v materiálu ZK-04-2005-56, př. 1.
V roce 2005 kraj Vysočina nepožádal o prostředky ze státního rozpočtu, které by dále přerozděloval. V oblasti financování podpory sociálních služeb poskytovaných NNO bylo pro kraj Vysočina vyhlášeno MPSV dotační výběrové řízení pro rok 2005, které se vztahovalo na všechny kategorie poskytovatelů, včetně těch, kteří zajišťují sociální služby pro seniory a zdravotně postižené. Na jeho základě byly zatím nestátním neziskovým organizacím z kraje Vysočina přiznány dotace v celkové výši 62 780 tis. Kč, z toho 44 347 tis. Kč pro poskytovatele sociálních služeb pro seniory a zdravotně postižené. Celkem před ukončením námitkového řízení v roce 2005 byly prostředky poskytnuté na území kraje Vysočina ze státního rozpočtu o 9 435 tis. Kč nižší než v loňském 2004 po ukončení všech námitkových řízení.
I v letošním roce bylo realizováno námitkové řízení, které však proběhlo pouze v jednom kole a návrh na zvýšení dotací v rozhodnutí o námitkách příslušná komise předložila na počátku měsíce května. V rámci tohoto řízení se nestátním neziskovým organizacím podle obsahu návrhu podařilo získat 5 787 800 Kč na projekty pro seniory a zdravotně postižené a 882 700 Kč na ostatní projekty. Informace o tomto doporučení byla v kompletní podobě k dispozici 6. 5. 2005 a na jejím základě je nyní možné jednat o objemu financí potřebných k podpoře nestátních neziskových organizací a obcí při poskytování sociálních služeb. Po tomto námitkovém řízení lze konstatovat, že do kraje Vysočina bylo pro nestátní neziskové organizace ze státního rozpočtu poskytnuto o 2 766 100 Kč méně než v roce 2004.
V rozpočtu kraje jsou v současné době schváleny prostředky na podporu NNO a obcí v tomto rozsahu:
Schválený rozpočet:
Pečovatelská služba 15 555 000 Kč
Domovy důchodců 7 950 000 Kč
Rezerva vzniklá neposkytnutím dotace pro DD Moravec 870 000 Kč
Soc. pomoc dětem a mládeži - denní stacionáře 2 040 000 Kč
Celkem 26 415 000 Kč

Výdaje na dotace v roce 2004:

Pečovatelská služba (včetně podpory nepřetržitého provozu) 14 104 000 Kč
Domovy důchodců 11 421 196 Kč
Ostatní projekty 17 537 821 Kč
Celkem 43 068 017 Kč
Vlastní výdaje z rozpočtu kraje bez státní dotace: 25 068 017 Kč

Rozdíl mezi rozpočtem 2005 a skutečným čerpáním: 1 346 983 Kč

V roce 2004 bylo nestátním neziskovým organizacím kromě vlastních prostředků kraje ve výši 5 396 021 Kč přerozděleno také 18 068 000 Kč poskytnutých jako dotace ze státního rozpočtu prostřednictvím MPSV. Vlastní prostředky kraje byly v roce 2004 rozpočtovány především pro pečovatelskou službu a domovy důchodců, přičemž zdrojem pro podporu ostatních projektů se stala zmíněná státní dotace. Rozpočet pro rok 2005 vycházel z rozpočtu na rok 2004 schváleného před poskytnutím státní dotace s tím, že při jeho přípravě nebylo rozhodnuto o nepodání žádosti kraje Vysočina o dotaci MPSV pro rok 2005. Z toho důvodu jsou zdroje pro podporu nestátních neziskových organizací pro rok 2005 značně nevyvážené a při jejím respektování by pro podporu některých kategorií sociálních služeb (všech kromě pečovatelské služby a domovů důchodců) byly k dispozici příliš omezené zdroje ve výši 2 910 000 Kč s ohledem na krácení dotace z MPSV pro rok 2005 ve výši 2 766 000 Kč.
Návrh řešení Navržené změny:

Pečovatelská služba:
Výpočet výše dotace formou příspěvku ve výši 50 000 Kč na přepočtený pracovní úvazek namísto příspěvku na klienta pečovatelské služby. (Pro rok 2006 dopracujeme postup o posuzování vztahu mezi výší pracovních úvazků a výkonem pečovatelské služby.)
Důvodem k této změně je skutečnost, že poskytování dotací ve vazbě na počet klientů pečovatelské služby vedlo k významnému zvýhodnění poskytovatelů, zabezpečujících v průměru méně frekventované nebo méně časově náročné výkony. Počet klientů na jeden pracovní úvazek se pohybuje od 8 klientů až po 128 klientů. Procentuální podíl dotací kraje, případně zvýšené dotací MPSV, na celkových provozních nákladech tak rostl u poskytovatelů zabezpečujících časově nenáročné výkony (donáška obědů, pedikúra) a klesal u poskytovatelů časově náročnějších výkonů (úklid, celková hygiena).
V návaznosti na tyto disproporce odbor hledal vhodný ukazatel, na který by bylo možné vázat výpočet poskytnuté dotace. Zjištěné informace o rozpočtech a o významných rozdílech v procentu osobních nákladů v celkovém rozpočtu projektů svědčí o značných rozdílech ve skladbě rozpočtu a v zahrnutí některých položek do rozpočtu pečovatelské služby. Jako ukazatel, který vyjadřuje pracovní náročnost poskytované služby může nejlépe sloužit počet pracovních úvazků zabezpečujících projekt. Připadá tedy v úvahu poskytnutí dotace kraje formou příspěvku na náklady pracovního úvazku. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná pouze o příspěvek a k dofinancování nákladů na pracovní úvazek je nezbytné využití vlastních zdrojů, nevzniká nebezpečí neodůvodněného růstu počtu zaměstnanců pečovatelské služby.


Domovy důchodců:
Kategorii domovů důchodců navrhujeme poskytnout dotaci ve výši 10 000 Kč na lůžko a rok při zvýhodnění Domu sv. Antonína Moravské Budějovice na úkor Diakonie Myslibořice s ohledem na to, že státní dotace pro Dům sv. Antonína nedosáhla výše dotace na lůžko pro obecní zařízení, zatímco dotace pro Diakonii Myslibořice tuto výši překročila. Postup je zvolen z důvodu umístění domovů důchodců v obcích rozdílné velikostmi a tudíž s různými rozpočtovými možnosti obcí při podílení se na financování provozu domovů důchodců.

Protidrogové projekty:
S ohledem na podporu z Fondu Vysočiny nenavrhujeme podpořit s výjimkou dvou projektů, které neobdržely z formálních důvodů dotaci. Tyto dva projekty navrhujeme podpořit ve výši snížené oproti možné podpoře z grantového programu, a to z důvodů závislosti klientů na této službě.

U ostatních níže uvedených projektů navrhujeme při stanovení výše dotace vycházet ze skutečných nákladů roku 2004 se zohledněním výsledku hodnocení závislosti klientů na službě ve škále 1 - 5 a hodnocení územní působností ve škále 1 - 2. (Vlastní pomocný nástroj hodnocení, který je uveden v příloze 1 materiálu ZK-04-2005-56, př. 3 a zpracován v duchu připravovaného zákona o sociálních službách.)

Azylové domy:
S ohledem na skutečnost že nákladnost služby není přímo závislá na počtu lůžek azylového domu navrhujeme stanovit výši dotace formou podílu na skutečných nákladech společně s ostatními projekty nevyčleněnými jako domovy důchodců nebo pečovatelská služba. Předpokladem poskytnutí dotace bude naplnění standardu azylového domu.

Na základě výše uvedených principů byl zpracován model rozdělení dotací jednotlivým poskytovatelům sociálních služeb s tím, že na základě žádostí, které budou podány do 26. 6. 2005 může dojít k mírným změnám při dodržení celkového objemu prostředků. Na základě modelového výpočtu lze konstatovat, že dle navržených principů by byly finanční prostředky rozděleny takto:

Obce: NNO:
Pečovatelská služba 10 227 750 Kč 145 000 Kč
Domovy důchodců 5 450 000 Kč 2 500 000 Kč
Azylové domy 222 970 Kč 2 747 864 Kč
Stacionáře 3 919 751 Kč
Ostatní služby 3 285 415 Kč
Celkem 15 900 720 Kč 12 598 030 Kč

K realizaci poskytnutí dotací na azylové domy, stacionáře a ostatní sociální služby v kraji Vysočina v tomto rozsahu navrhujeme změnou rozpočtu využít 4 500 tis. Kč z prostředků původně plánovaných pro pečovatelskou službu s tím, že při stanovení výše dotace jako násobku počtu úvazků a částky 50 tis. Kč a po uplatnění odpočtu dotace z MPSV bude podpořena pouze pečovatelská služba poskytovaná obcemi a nikoliv projekty nestátních neziskových organizací dotované z programu MPSV. Uvedený obnos tak bude ušetřen. Po projednání se zástupci NNO navrhujeme tyto prostředky využít k podpoře ostatních jimi poskytovaných služeb včetně azylových domů a stacionářů. Kromě tohoto opatření navrhujeme navýšení rozpočtu v kapitole Sociální věci o částku o 2 766 tis. Kč z důvodu letošního poklesu dotace MPSV pro nestátní neziskové organizace v kraji Vysočina oproti roku 2004. Ve fázi schvalování systému podpory sociálních služeb navrhujeme toto navýšení provést v § 4399 Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti s tím, že konkrétní určení prostředků pro jednotlivé kategorie služeb v rámci rozpočtové skladby bude schváleno spolu se stanovením výše dotací pro konkrétní poskytovatele na základě jimi podaných žádostí.
Zdůvodnění tohoto návrhu v souvislosti spolu s bližším popisem situace v oblasti sociálních služeb je uvedeno v materiálu ZK-04-2005-56, př. 2. Zásady podpory sociálních služeb v kraji Vysočina pro rok 2005, v nichž jsou promítnuty popsané změny jsou uvedena v materiálu ZK-04-2005-56, př. 3.
Stanoviska
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
Zásady podpory sociálních služeb v kraji Vysočina pro rok 2005 dle materiálu
ZK-04-2005-56, př. 3 a
souhlasí
s přípravou změny rozpočtu kapitoly Sociální věci a jeho navýšení o 2 766 tis. Kč z kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 Ostatní činnosti j.n., položka Nespecifikované rezervy k realizaci podpory sociálních služeb v rozsahu dle materiálu ZK-04-2004-56.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor
Termín 31. 7. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz