Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-04-2005-47

ZK-04-2005-47.doc  ZK-04-2005-47pr1.doc  ZK-04-2005-47pr2.xls
Číslo materiálu47
Číslo jednacíZK-04-2005-47
NázevZásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích z rozpočtu kraje Vysočina a způsobu kontroly jejich využití (dále jen "Zásady")
Zpracoval P. Bureš, O. Kameníková, J. Merunková
Předkládá V. Kodet
Počet příloh
Popis problémuPříspěvky na hospodaření v lesích byly až do této doby národním programem, systém má dlouholetou tradici a program je široké veřejnosti dobře znám. Každoročně vláda prováděla pouze dílčí změny v pravidlech poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích a způsobu kontroly jejich využití, která byla přílohou zákona o státním rozpočtu ČR a která byla projednávána s odborníky z této oblasti. Podle § 46 zák. č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o lesích"), byl příspěvek poskytován zejména na výchovu porostů do 40 let věku, ekologické a k přírodě šetrné technologie při hospodaření v lesích, zvyšování podílu melioračních a zpevňujících dřevin, opatření k zalesnění, ochraně lesa, k zajištění mimoprodukčních funkcí lesa, podporu sdružování vlastníků lesů malých výměr.
V minulém období krajský úřad postupoval podle Směrnice Ministerstva zemědělství č.j. 42328/2002-5030 ze dne 25. 3. 2003 o postupu krajských úřadů při poskytování finančních příspěvků a služeb na hospodaření v lesích - evidence žádosti, kontrola náležitostí žádosti, projednávání a vyúčtování příspěvku, vyhotovení soupisek plateb, na základě kterých Ministerstvo zemědělství provádělo platby.
Dnem 3. 1. 2005 nabyl účinnost zákon č. 1/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, kterým byl zvýšen procentní podíl daňových příjmů rozpočtů krajů. Do tohoto zvýšeného procentního podílu byly zahrnuty i finanční prostředky, které byly do roku 2004 alokovány ve státním rozpočtu, kapitole Ministerstva zemědělství na podporu hospodaření v lesích, poskytované podle § 46 zákona o lesích. Zákonem č. 1/2005 Sb., se rovněž mimo jiné mění zákon o lesích. Ve smyslu provedené změny zákona o lesích zajišťuje poskytování služeb nebo finančních příspěvků podle § 46 v zastoupení státu krajský úřad. Tato změna zákona o lesích ponechává úhradu poskytování finančních příspěvků i nadále na státu, avšak finanční prostředky potřebné k tomuto účelu nebyly již zahrnuty v kapitole Ministerstva zemědělství. Vzhledem k tomu, že se jednalo o tradiční nástroj podpory hospodaření v lesích, je vhodné poskytnout finanční prostředky na tyto příspěvky z rozpočtu kraje.
V případě uvedených příspěvků se jedná o tzv. veřejné podpory ve smyslu čl. 87 (bývalý čl. 92) a násl. Smlouvy ES a Nařízení Rady (ES) č. 659/1999. Nové podpory podléhají notifikaci Evropské komisi (jedná se o proces prověření, zda takovéto příspěvky nejsou v rozporu s předpisy ES). Podpory zavedené před vstupem ČR do EU a zachované po 1. květnu 2004 mohou být považovány za existující, pokud byly ve stanovené lhůtě nahlášeny Evropské komisi zvláštní notifikační procedurou. Podle dopisu Ministerstva zemědělství ze dne 22. 4. 2005 byl za Ministerstvo zemědělství předán Komisi k 31. 8. 2004 soupis obsahující mimo jiné i podpory do lesního hospodářství (příspěvky na hospodaření v lesích). Zároveň byly Ministerstvem zemědělství sděleny i kódy, pod kterými jsou jednotlivé podpory Komisí evidovány. Aby byla možnost poskytovat příspěvky na hospodaření v lesích i v letošním roce bez náročného procesu notifikace nové podpory, je nutné zachovat poskytování příspěvků na základě Ministerstvem zemědělství oznámené existující podpory (Závazná pravidla poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích v roce 2004 a způsobu kontroly jejich využití podle Přílohy č. 10 k zákonu č. 457/2003 Sb., o státním rozpočtu. ČR). Z uvedeného důvodu bylo nutné při zpracování návrhu Zásad zachovat v nejvyšší možné míře předmět i podmínky Ministerstva zemědělství oznámené existující podpory. Jakákoliv změna existující podpory, která by nebyla pouhou úpravou čistě formální nebo administrativní povahy, by byla pro účely Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 považována za novou podporu.
V Zásadách jsou dotační tituly uvedené pod jednotlivými písmeny. Písmena neobsazena jsou uvedena z důvodu využití stávajícího programu.
Návrh řešení Je předložen návrh Zásad - příloha č. 1. včetně jejich příloh (formuláře) příloha č. 2 tohoto materiálu.
Poskytováním příspěvků dochází k částečné eliminaci faktorů ohrožujících lesy kraje Vysočina a zlepšení stavu slabých stránek lesního hospodářství. Zásady byly vypracovány na základě ověřených a notifikovaných dotačních titulů, které byly v minulých letech využívány. Vzhledem ke skutečnosti, že žadatelé s touto formou finanční podpory počítají i v tomto roce, je vhodné uhradit finanční prostředky na tyto příspěvky z rozpočtu kraje, z kapitoly Zemědělství.
StanoviskaOdbor informatiky
Odbor informatiky souhlasí s navrhovaným řešením. Technické zabezpečení systému je s OLVHZ průběžně konzultováno.

Odbor regionálního rozvoje
Pokud budou příspěvky poskytovány v souladu s notifikací provedenou ČR-Ministerstvem zemědělství, nemělo by dojít k porušení zákazu veřejné podpory.
Podle čl. 1 písm. c) Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 je změna existující podpory novou podporou, kterou je třeba notifikovat.

Odbor kontroly
Ze stávající právní úpravy a jednání mezi krajem a MZ je zřejmé, že za daného stavu legislativy není možné dojít k jednoznačnému resp. správnému řešení dané problematiky, které by nějaký právní předpis neporušilo:
1) Zákon o lesích stanoví, že kraj (jako orgán státní správy) má v zastoupení státu poskytovat fin. příspěvky na hosp. v lesích. Z tohoto ustanovení a v návaznosti na přílohu č. 10 zákona o státním rozpočtu na rok 2005 se dá vyvodit, že by kraj měl poskytovat příspěvky v přenesené působnosti.
2) Z dosavadního smyslu zákona o rozpočtovém určení daní se vyvozovalo, že peníze, které takto kraj dostane do svého rozpočtu, bude kraj rozdělovat v rámci samostatné působnosti.
3) Novelou zákona o rozpočtovém určení daní (z. č. 1/2005 Sb.) dochází ke změně, peníze jsou v rozpočtu kraje, ale mají být rozdělovány v přenesené působnosti. Tento závěr vyplývá i z důvodové zprávy k této novele. Jde ovšem proti základnímu smyslu reformy veřejné správy, tj. samostatnému rozhodování krajů.
Závěr:
Z materiálů, které máme k dispozici nemůžeme posoudit, co k tomu MZ vedlo. Jedním z důvodů může být i to, že stát, jako poskytovatel veřejné podpory, má tento druh finančních příspěvků notifikován EK. Je nutné se zamyslet, zda nezpůsobíme nezákonnost veřejné podpory, když navrhovanými zásadami změníme poskytovatele těchto finančních prostředků ze státu na kraj. Lze předpokládat, že EU "nedohlédne" až na krajskou úpravu těchto prostředků. Stát má zákonnost této veřejné podpory zabezpečenu v právních předpisech právě onou "přenesenou působností" (tj. kraj v zastoupení státu). Pokud bychom tedy přijali navrhované řešení, je nutné si ověřit (resp. nechat předložit), která Pravidla uvedená v příloze č. 10 zákona o státním rozpočtu má stát notifikovaná, zda na rok 2005 nebo na rok 2004. V dopisu MZ ze dne 22. 4. 2005 jsou uváděna pravidla pro rok 2005.
Vzhledem k tomu, že se jedná o provizorní řešení, je na zvážení, zda do zásad nezapracovat odkaz na zákon o lesích (např. fin. prostředky jsou poskytovány ve smyslu zákona o lesích) a tím zabezpečit alespoň minimální návaznost na již notifikovanou podporu státu.
Ostatní připomínky odboru kontroly byly zapracovány do předkládaného materiálu.

Ministerstvo zemědělství
MZe k uvedeným nejasnostem odborem kontroly zaslalo toto vyjádření:
"Změna poskytovatele veřejné podpory ze státu na kraj není z hlediska slučitelnosti se společným trhem ES na závadu, pro Komisi není tato změna problematická, tuto skutečnost tedy nelze chápat jako nějakou zásadní změnu a není ji třeba Komisi notifikovat.
Členský stát musí Evropské komisi garantovat, že (i v případě změny poskytovatele) neprovede žádné zásadnější změny v notifikovaných podporách (zvýšení rozpočtu na příspěvek nad 20%, změny sazeb nahoru i dolů, zpřísnění kritérií pro žadatale atd.), aniž by o těchto změnách byla Komise dopředu informována a schválila je. Z toho vyplývá, že pokud se daný kraj bude držet verze Pravidel, která byla notifikována Komisi k 31.8.2004 - tj. "Závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích v roce 2004 a způsobu kontroly jejich použití" - (s drobnými úpravami čistě administrativního charakteru), je možné dále tyto podpory poskytovat (bez ohledu na změnu poskytovatele).
Z tohoto důvodu důrazně doporučujeme převzít znění "Závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích v roce 2005 a způsobu kontroly jejich použití" (jejichž znění je identické s notifikovanými Pravidly z předchozího roku) s výjimkou příspěvku podle písmene "G", jehož znění je třeba převzít ze "Závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích v roce 2004 a způsobu kontroly jejich použití". V případě eventuelního obsazení příspěvku podle písmene "A" je třeba vycházet ze znění "Závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích v roce 2005 a způsobu kontroly jejich použití" s výjimkou předmětu příspěvku "g)", který by bylo nutné vypustit, stejně tak jako vypustit z celého textu příspěvku podle písmene "A" vše, co má návaznost na předmět příspěvku "g)" (v souladu s notifikovanými Pravidly z roku 2004)."

Odbor interního auditu
Předložený materiál je s odborem interního auditu průběžně konzultován.

Ekonomický odbor
Ekonomický odbor nemá k předloženému materiálu připomínky.

Návrh Zásad byl konzultován s dotčenými odbory krajského úřadu. Jejich připomínky byly zapracovány do předkládaného materiálu.

Usnesením 0725/19/2005/RK ze dne 31. 5. 2005 rada kraje doporučila zastupitelstvu kraje schválit Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích z rozpočtu kraje Vysočina a způsobu kontroly jejich využití.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích z rozpočtu kraje Vysočina a způsobu kontroly jejich využití podle materiálů
ZK-04-2005-47, př. 1 a př. 2.
Odpovědnost odbor lesního a vodního hospodářství a zemědělství
Termín trvale
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz