Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-03-2011-47

ZK-03-2011-47.doc
Číslo materiálu47
Číslo jednacíZK-03-2011-47
NázevRozpočtové opatření na kapitole Evropské projekty - průběžné financování globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zpracoval J. Hadravová
Předkládá M. Hyský
Počet příloh
Popis problémuJedná se o rozpočtové opatření týkající se převodu prostředků z Fondu strategických rezerv na zvláštní účet globálního grantu Zvyšování kvality ve vzdělávání v kraji Vysočina,
reg. č. CZ.1.07/1.1.01, za účelem zajištění plynulosti jeho průběžného financování. Globální grant realizuje kraj Vysočina, roli tzv. Zprostředkujícího subjektu (dále také ZS ) plní Odbor regionálního rozvoje, Oddělení grantových programů Krajského úřadu kraje Vysočina.
Usnesením č. 1120/25/2008/RK ze dne 19. 8. 2008 Rada kraje Vysočina schválila Rozhodnutí o poskytnutí dotace na globální grant Operačního programu Vzdělávání
pro konkurenceschopnost (dále také OP VK ) reg. č. CZ.1.07/1.1.01 dle materiálu
RK-25-2008-43, př. 1. Dále rada kraje usnesením č. 1657/35/2009/RK ze dne 24. 11. 2009 schválila Rozhodnutí č. 1 a č. 2 o změně Rozhodnutí o poskytnutí dotace na globální granty Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (Rada kraje schvaluje znění Rozhodnutí č. 1 o změně Rozhodnutí o poskytnutí dotace na globální grant Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost reg. č. CZ.1.07/1.1.01, dle materiálu
RK-35-2009-55, př. 1; znění Rozhodnutí č. 2 o změně Rozhodnutí o poskytnutí dotace na globální grant Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost reg. č. CZ.1.07/1.1.01), ve kterých došlo mimo jiné k navýšení zálohové platby. Dne 11. 12. 2009 byly v souladu s výše zmiňovanými rozhodnutími připsány zálohové platby ve výši 50 % celkových způsobilých výdajů globálních grantů na zvláštní účty globálních grantů.
Průběžné financování globálního grantu probíhá tak, že příjemcům grantových projektů jsou propláceny způsobilé výdaje jimi realizovaných projektů na základě překládaných žádostí
o platbu a monitorovacích zpráv. Tyto žádosti o platbu, předložené formou tzv. Souhrnné žádosti o platbu (dále také SŽOP ), následně proplatí řídící orgán OP VK, což je MŠMT, na účet globálního grantu. Ani navýšení zálohových plateb na globální granty nepokrývá dostatečně potřebu finančních prostředků, která je způsobena značným zpožděním proplácení SŽOP ze strany řídícího orgánu. V současné době tedy není na bankovním účtu globálního grantu dostatek finančních prostředků na pokrytí závazků vůči příjemcům finanční podpory, jejichž žádosti o platbu jsou schváleny k proplacení.
Ke dni 31. 3. 2010 byla předložena řídícímu orgánu Souhrnná žádost č. 4 o proplacení výdajů v rámci globálního grantu a vyúčtování poskytnutého předfinancování v celkové výši 19 977 866,32 Kč. K 20. 4. 2011 nebyla tato SŽOP schválena a tedy ani proplacena na účet globálního grantu. V průběhu následujícího období byly již předloženy také SŽOP č. 5, 6 a 7 za výše uvedený globální grant v celkové výši 38 821 955,50 mil. Kč.
Administrace souhrnné žádosti kraje Vysočina byla a je průběžně komunikována a urgována prostřednictvím telefonických rozhovorů, e-mailové komunikace a při osobních jednáních pracovníků oddělení grantových programů s pracovníky řídícího orgánu. Z důvodu zpoždění administrace byl dne 8. 3. 2011 odeslán radním kraje Vysočina Ing. Bc. Martinem Hyským dopis týkající se problematického financování, do dnešního dne nedošla odpověď. O řešení situace byl následně požádán dne 12. 4. 2011 emailem (od Ing. Bc. Hyského) vrchní ředitel sekce řízení operačních programů EU, Dr. Ing. Jaroslav Kuba, Ph.D, MBA, rovněž bez odpovědi.
Ze strany řídícího orgánu byl dne 14. 3. 2011 zaslán všem krajům email od ředitelky odboru řízení OP VK Bc. Hany Podubecké (ve funkci od 24. 1. 2011), ve kterém je zpoždění administrace souhrnných žádostí odůvodňováno mimo jiné vysokou chybovostí při tvorbě souhrnných žádostí. Toto však není případ ZS kraje Vysočina. Případné chyby v podkladech jsou způsobeny nefunkčností monitorovacího informačního systému, prostřednictvím kterého jsou podklady zpracovávány. Chybovost v údajích zadávaných pracovníky oddělení grantových programů je téměř nulová.
Zpoždění v proplácení žádostí o platbu příjemcům grantových projektů, kterými jsou v převážné míře příspěvkové organizace kraje, obcí a neziskové organizace, může způsobit komplikace v jejich cash flow. Příspěvkové organizace se dostanou do situace, kdy projektové aktivity budou financovat z vlastních provozních prostředků nebo budou požadovat od svých zřizovatelů půjčky na zajištění financování projektových aktivit. Administrace žádostí o půjčku je časově i organizačně náročnou činností a její poskytnutí ze strany zřizovatele je nejisté. V případě nedostatku finančních prostředků může dojít rovněž ke zpoždění plnění harmonogramu grantových projektů a tím související ohrožení splnění výstupů projektů (monitorovacích indikátorů) a z toho vyplývající sankce ze strany poskytovatele (kraje) vyplývající z ustanovení Smlouvy o realizaci grantového projektu. Další možnou variantou je i žádost o prodloužení realizace grantového projektu, čímž se proces realizace i administrace opět neúměrně prodlužuje.
Návrh řešení Rada kraje Vysočina doporučuje Zastupitelstvu kraje Vysočina schválit převod finančních prostředků ve výši 3,5 mil. Kč z Fondu strategických rezerv kraje či jiných zdrojů na zvláštní účet kraje určený na financování globálního grantu Zvyšování kvality ve vzdělávání v kraji Vysočina. Tím bude zajištěn dostatek finančních prostředků na dočasné pokrytí závazků vůči příjemcům podpory, jejichž žádosti o platbu jsou v současné době schváleny k proplacení. Poté co bude souhrnná žádost č. 4 ze strany řídícího orgánu kraji Vysočina proplacena, budou neprodleně finanční prostředky do Fondu strategických rezerv vráceny.
Předkladatel tohoto materiálu na Zastupitelstvo kraje Vysočina v případě, že do termínu jednání Zastupitelstva kraje Vysočina by byly požadované prostředky ze strany MŠMT poskytnuty a připsány na účet globálního grantu, tento materiál stáhne z projednávání zastupitelstva kraje jako bezpředmětný.
StanoviskaRada kraje Vysočina doporučila Zastupitelstvu kraje Vysočina svým usnesením č. 0710/15/2011/RK schválit převod finančních prostředků ve výši 3,5 mil. Kč z Fondu strategických rezerv či jiných zdrojů na zvláštní účet kraje GG 1.1. OP VK určený na financování globálního grantu Zvyšování kvality ve vzdělávání v kraji Vysočina, reg. č. CZ.1.07/1.1.01. s tím, že po proplacení žádosti ze strany Školství, mládeže a tělovýchovy ČR budou finanční prostředky vráceny do Fondu strategických rezerv.
Ekonomický odbor souhlasí s návrhem usnesení s tím, že po proplacení žádosti ze strany MŠMT budou finanční prostředky vráceny do Fondu strategických rezerv.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
převod finančních prostředků ve výši 3,5 mil. Kč z Fondu strategických rezerv či jiných zdrojů na zvláštní účet kraje GG 1.1. OP VK určený na financování globálního grantu Zvyšování kvality ve vzdělávání v kraji Vysočina, reg. č. CZ.1.07/1.1.01. s tím, že po proplacení žádosti ze strany Školství, mládeže a tělovýchovy ČR budou finanční prostředky vráceny do Fondu strategických rezerv.
Odpovědnost ORR
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz