Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-02-2005-66

ZK-02-2005-66.doc  ZK-02-2005-66pr1 (1).txt  ZK-02-2005-66pr1.doc  ZK-02-2005-66pr2 (1).txt  ZK-02-2005-66pr2.doc  ZK-02-2005-66pr3 (1).txt  ZK-02-2005-66pr3.doc  ZK-02-2005-66pr4 (1).txt  ZK-02-2005-66pr4.doc  ZK-02-2005-66pr5 (1).txt  ZK-02-2005-66pr5.doc
Číslo materiálu66
Číslo jednacíZK-02-2005-66
NázevNávrh na úpravu zřizovacích listin nemocnic zřizovaných krajem Vysočina
Zpracoval: D. Buřičová, P. Dvořák, M. Palán
Předkládá F. Dohnal
Počet příloh
Popis problému

Usnesením Zastupitelstva kraje Vysočina č. 074/02/2003 dne 31. 3. 2004 byly pro nemocnice schváleny zřizovací listiny. Podle těchto zřizovacích listin nebyl nemocnicím předán do správy nemovitý majetek (kromě rozestavěných staveb) a movitý odpisovaný hmotný majetek. Užívání tohoto majetku, který nemocnice potřebovaly pro vlastní činnost, upravila Rada kraje Vysočina usnesením č. 586/19/2003 ze dne 3. 6. 2003, a to prostřednictvím nájemního vztahu mezi krajem a příslušnou nemocnicí s povinným plněním úhrad nájemného do rozpočtu kraje.
Podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a publikovaného výkladového stanoviska Ministerstva financí ČR ve Zprávách MF ČR platí hledisko, že majetek pořízený příspěvkovou organizací z investiční dotace zřizovatele je ve vlastnictví zřizovatele a příspěvková organizace využívá tento majetek pro vlastní činnost v uživatelském vztahu tzv. správy, a to v rozsahu práv a povinností vymezených zřizovací listinou. Povinností příspěvkové organizace je o tomto majetku účtovat na příslušných účtech a odepisovat jej prostřednictvím účetních odpisů. Z hlediska daňových aspektů příspěvková organizace nemůže u majetku svěřeného do správy uplatnit daňové odpisy, které jsou uznatelnou nákladovou položkou při stanovení základu daně z příjmů podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
Při výkonu zřizovatelské funkce kraj poskytl nemocnicím v uplynulých dvou letech (roky 2003 a 2004) na pořízení dlouhodobého majetku investiční dotace (včetně dotací ISPROFIN) v úhrnné výši 543 970 tis. Kč, z toho:
Nemocnici Havlíčkův Brod ve výši 48 546 tis. Kč
Nemocnici Jihlava ve výši 62 387 tis. Kč
Nemocnici Pelhřimov ve výši 286 297 tis. Kč
Nemocnici Třebíč ve výši 41 700 tis. Kč
Nemocnici Nové Město na Mor. ve výši 105 040 tis. Kč.
Investiční dotace byly poskytnuty zejména na pořízení nového majetku a dokončení rozestavěných staveb ke dni přechodu nemocnic do zřizovatelské působnosti kraje Vysočina, tj. k 31. 12. 2002, a zčásti na technické zhodnocení majetku, který nemocnice užívají na základě nájemní smlouvy.
Kraj Vysočina systémovým opatřením hned při přechodu státních nemocnic na kraj vymezil majetkoprávní poměry tak, že nemovitosti a odpisovaný movitý hmotný majetek nebyl nemocnicím předán do správy, ale užívání tohoto majetku je upraveno nájemní smlouvou. Vzhledem k systémovému vymezení užívání majetku dle nájemní smlouvy a obsahu schválených zřizovacích listin je nutné sjednotit majetkový vztah u dokončených investičních akcí, které byly rozestavěny k 31. 12. 2002 a odpisovaného hmotného majetku nově pořízeného v roce 2003 a 2004. Změnu majetkového vztahu je nutné vyjádřit i úpravou zřizovací listiny.

Návrh řešení

Návrh předpokládá upravit dodatkem zřizovací listiny obsah majetku svěřeného do správy příspěvkové organizace, kterým se vyjme ze správy odpisovaný hmotný majetek pořízený v letech 2003 a 2004, včetně dokončených investic, které byly rozestavěny k 31. 12. 2002, a k jejich pořízení (dokončení) byly použity investiční dotace kraje. Uvedeným krokem dojde k narovnání majetkových poměrů na původní systém zavedený k 1. 1. 2003. Soupis majetku vyjímaného ze správy jednotlivých nemocnic je součástí materiálu ZK-02-2005-66, př.1 - 5. Návrh zároveň předpokládá, že další užívání majetku vyjmutého ze správy příspěvkových organizací dle materiálu ZK-02-2005 př. 1 - 5 bude následně upraveno dodatkem ke smlouvě o nájmu nemovitostí, resp. movitých věcí. Kompetenční příslušnost k tomuto právnímu úkonu je podle § 59 odst. 1 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, vyhrazena radě kraje.
V dodatku zřizovací listiny Nemocnice Jihlava je na její vlastní žádost zapracována ještě další drobná změna spočívající v rozšíření předmětu činnosti této organizace.

Stanoviska

Rada kraje svým usnesením č. 0363/12/2005/RK ze dne 15. 3. 2005 doporučila zastupitelstvu kraje schválit předmětné dodatky zřizovacích listin příspěvkových organizací typu nemocnic.

Návrh usnesení

Zastupitelstvo kraje
schvaluje
* dodatek č. 2 Zřizovací listiny Nemocnice Havlíčkův Brod dle materiálu ZK-02-2005-66, př. 1;
* dodatek č. 2 Zřizovací listiny Nemocnice Jihlava dle materiálu ZK-02-2005-66, př. 2;
* dodatek č. 4 Zřizovací listiny Nemocnice Pelhřimov dle materiálu ZK-02-2005-66, př. 3;
* dodatek č. 1 Zřizovací listiny Nemocnice Třebíč dle materiálu ZK-02-2005-66, př. 4;
* dodatek č. 3 Zřizovací listiny Nemocnice Nové Město na Moravě dle materiálu
ZK-02-2005-66, př. 5.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, majetkový a ekonomický
Termín duben 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz