Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-07-2010-15

ZK-07-2010-15.doc  ZK-07-2010-15pr01.doc  ZK-07-2010-15pr02.doc  ZK-07-2010-15pr03.doc  ZK-07-2010-15pr04.doc  ZK-07-2010-15pr05.doc  ZK-07-2010-15pr06.doc  ZK-07-2010-15pr07.doc
Číslo materiálu15
Číslo jednacíZK-07-2010-15
NázevNávrh rozpočtového opatření na kapitole Zdravotnictví
Zpracoval E. Tomášová, D. Buřičová, L. Kettner
Předkládá J. Běhounek
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřizované krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu schváleného zřizovatelem.
Ztrátové hospodaření nemocnic negativním způsobem ovlivnilo několik níže uvedených vlivů:

1. Vliv navýšení osobních nákladů v důsledku
- nařízení vlády č. 74/2009 Sb., od 1. 4 2009, které změnilo platy THP pracovníkům,
- nařízení č. 130/2009 Sb., s účinností od 1. 6. 2009, kterým došlo ke zvýšení tarifních platů v průměru o 3,5 %.
- nařízení vlády č. 137/2009 Sb., od 1. 7. 2009 kterým došlo od 1. 7. 2009 k novému zařazení sester do jiných platových tříd.
- nařízení vlády č. 201/2009 Sb., účinné od 1. 7. 2009, kde ve srovnání s původními tarify byly platové tarify pro zdravotnické pracovníky zvýšeny o 3,5 %.
Všechny tyto změny se plně projevily v roce 2010.

2. Změna v systému úhrad za poskytnutou zdravotní péči
Oproti minulým zvyklostem se referenčním obdobím pro výpočet výše úhrady v roce 2010 nestal rok předchozí (2009), nýbrž rok 2008. Zároveň byly úhrady rozčleněny do samostatných segmentů (paušál, DRG alfa, ambulance, balíčky, mimořádně nákladná péče, centra), čímž se celý systém stal nepřehledný a složitý. Kromě toho byly zpřísněny regulační podmínky pro nekrácení úhrad.
Ztrátové hospodaření generuje závazky - nemocnice nejsou schopny za této situace dostát svým povinnostem vůči dodavatelům. Závazky po splatnosti za všechny nemocnice jsou ve výši 378 816 tis. Kč, z toho 104 545 tis. Kč tvoří závazky nad 180 dnů.

3. Úsporná opatření
Odbor zdravotnictví se maximálně snaží zajistit kontrolu nad vykazováním zdravotní péče tak, aby bylo minimalizováno riziko regulací, které by mělo za následek snížení úhrad.

Pro docílení úspor v nákladech na zdravotnický materiál zavedl odbor zdravotnictví v nemocnicích informační systém NEOS - centrální objednávkový systém. Vyjednáváním s dodavateli o cenách došlo k 31. 10. 2010 (za 4 měsíce provozu) k úspoře cca 900 tis. Kč u 6 největších dodavatelů, kteří tvoří 29 % objemu dodávek.
Kromě finanční úspory při nákupu zdravotnického materiálu přináší zavedení společného objednávkového systému do nemocnic i jiná pozitiva, které nelze kvantitativně vyjádřit. Jde zejména o:
- přehled o dodavatelích a objednávaném sortimentu zdravotnického materiálu, nákupních cenách;
- větší možnost výběru položky při tvorbě objednávky oddělením nemocnice (porovnání nabídky dodavatelů);
- dodavatelé začínají vnímat nemocnice kraje jako jeden subjekt (silnější pozice při vyjednávání);
- vnímání řízeného nákupu komodit by mělo dodavatele vést k odpovědnější tvorbě nabídky.
Nicméně snahy o jednotnou cenu jsou často ovlivňované různou platební schopností nemocnic. Toto je jeden z hlavních důvodů pro radikální snížení závazků, čímž dojde k lepší vyjednávací pozici s dodavateli.
Dalším krokem pro snížení nákladů byla realizace centralizovaných zakázek organizovaných odborem zdravotnictví na dodávku elektrické energie (úspora 6,8 mil Kč) a plynu (úspora 19 809 690 Kč za období 05/2010 - 04/2011, což představuje 46,3 %).
Současně bylo vypsáno několik dalších centralizovaných zakázek na spotřební materiál a antibiotika (nyní probíhá), které povedou k zajištění jednotných cen pro všechny nemocnice.
Návrh řešení Pro zlepšení cash-flow nemocnic, k docílení reálné možnosti snížení jednotkových cen materiálů, zvláště pak léků a SZM, a tím zlepšení vyjednávacích podmínek s dodavateli a následně k zajištění lepších podmínek pro vypisování veřejných zakázek na dodávky materiálů a služeb a k zajištění vyrovnaného hospodaření nemocnic lze schválit poskytnutí půjčky, příspěvku na provoz či dotace na investice (nebo kombinace půjčky a dotace) s tím, že finanční prostředky nemocnice použijí v plné míře na vylepšení cash-flow (vyjma Nemocnice Nové Město na Moravě, p. o.).
Z důvodu vyšší motivace ze strany nemocnic navrhuje odbor zdravotnictví poskytnutí příspěvku kombinovaným způsobem:
- 70 % provozní dotace (vyjma Nemocnice Nové Město na Moravě,p. o., které by byla celá částka 9 513 tis. Kč poskytnuta formou investiční dotace)
- 30 % finanční půjčka.
Zdrojem pro rozdělení jsou dosud nepoužité narozpočtované finanční prostředky na kapitole Zdravotnictví:
- nedočerpané prostředky z poplatků ve výši 38 800 tis. Kč;
- kapitálové výdaje ve výši 27 261 tis. Kč;
- vrácený odpočet daně z přidané hodnoty do rozpočtu kraje ve výši 53 772 tis. Kč;
- nevyčerpané prostředky určené na personální stabilizace nemocnic, na krytí nákladů vyplývajících ze strategického rozhodnutí zřizovatele a dále na krytí případných vícenákladů spojených s evropskými projekty (nákupy přístrojů, event. stavební práce související s instalací přístrojů) a na krytí případných provozních ztrát a závazků ve výši 14 733 tis. Kč;
- nevyčerpané investiční prostředky na nákup aut nových posádek ZZS ve výši
8 500 tis. Kč
celkem 143 066 tis. Kč.

Odbor zdravotnictví vypracoval několik variant pro rozdělení, přičemž nejobjektivnější variantou pro dosažení popsaného účelu je varianta uvedená v materiálu ZK-07-2010-15, př. 1 a 2.
Návrh na rozdělení finančních prostředků je uveden v příloze ZK-07-2010-15, př. 2.
Návrh rozpočtového opatření je uveden v příloze ZK-07-2010-15, př. 3.
Návrh smlouvy o půjčce pro Nemocnici Havlíčkův Brod, příspěvkovou organizaci je uveden v příloze ZK-07-2010-15, př. 4, pro Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci v příloze
ZK-07-2010-15, př. 5, pro Nemocnici Třebíč, příspěvkovou organizaci v příloze
ZK-07-2010-15, př. 7 a pro Nemocnici Pelhřimov, příspěvkovou organizaci v příloze
ZK-07-2010-15, př. 6. Návrh smluv byl konzultován s oddělením právním a krajského živnostenského úřadu.
StanoviskaEkonomický odbor provedl odsouhlasení správnosti rozpočtového opatření, které se uskutečňuje v rámci kapitoly Zdravotnictví za použití rozpočtovaných prostředků u položek 5901 - Nespecifikované rezervy a 6901 - Rezervy kapitálových výdajů. Mimo to se navrhuje zapojit i nevyčerpané prostředky spojené s úhradou regulačních poplatků. Obsahem rozpočtového opatření je vytvořit nezbytné podmínky pro zlepšení finanční situace nemocnic, tedy podstatným způsobem snížit dosavadní zadluženost nemocnic. Poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu kraje se příznivě promítne do cash flow nemocnic s následkem výrazného snížení platební neschopnosti u závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti. Realizace tohoto opatření se uskuteční do konce letošního roku a jeho dopad se příznivě výsledkově promítne i do výsledku hospodaření. Při stanovení klíče pro rozdělení prostředků z rozpočtu kraje se vycházelo především z hlediska smysluplnosti tohoto opatření, tedy zodpovědně a přitom výrazně přistoupit k oddlužení nemocnic a tak dát managementu nemocnic motivaci pro hledání dalších rezerv a úspor. Dalším momentem je ta skutečnost, že prostředky z rozpočtu kraje budou uvolňovány nemocnicím jednak ve formě dotačního titulu k pokrytí provozních nákladů, zatímco druhá část těchto zdrojů má charakter návratné půjčky, jejíž splatnost zpět do rozpočtu zřizovatele je stanovena do konce roku 2012. Je třeba dále zdůraznit, že se tímto krokem vytváří i příznivé podmínky pro sjednávání daleko výhodnějších obchodních podmínek v příštím roce při dodavatelsko odběratelských vztazích v rámci centralizovaného objednávkového systému. Z těchto všech hledisek a za situace, kdy systém veřejného zdravotnictví vzhledem k chybějícím zdrojům prochází krizí, je nutné přistupovat a hodnotit úsilí zřizovatele k zajištění dalšího rozvoje krajského zdravotnictví.

Rada kraje usnesením č. 1850/38/2010/RK doporučila zastupitelstvu kraje schválit rozpočtové opatření na kapitole Zdravotnictví v členění dle rozpisu dle materiálu
ZK-07-2010-15, př. 3 a změnu závazných ukazatelů Příspěvek na provoz a Investiční dotace dle materiálu ZK-07-2010-15, př. 3.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
* rozpočtové opatření na kapitole Zdravotnictví v členění dle rozpisu dle materiálu
ZK-07-2010-15, př. 3;
* změnu závazných ukazatelů Příspěvek na provoz a Investiční dotace dle materiálu ZK-07-2010-15, př. 3;
rozhoduje
uzavřít smlouvy o půjčce pro nemocnice zřizované krajem Vysočina dle materiálů
ZK-07-2010-15, př. 4, ZK-07-2010-15, př. 5, ZK-07-2010-15, př. 6, ZK-07-2010-15, př. 7;
ukládá
* ředitelům Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace, Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace, Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace, Nemocnice Pelhřimov, příspěvkové organizace:
- poskytnuté finanční prostředky použít v plném rozsahu za účelem vylepšení cash-flow do 31. 12. 2010;
- zaslat na odbor zdravotnictví kopie výpisů z účtu dokladující úhrady včetně položkového rozpisu s uvedením IČO a názvu dodavatele, uhrazené částky, data splatnosti faktury a krátkého popisu závazku;
- finanční půjčku splácet na účet kraje ve formě dvou splátek ve výši dle materiálů
ZK-07-2010-15, př. 4, ZK-07-2010-15, př. 5, ZK-07-2010-15, př. 6, ZK-07-2010-15, př. 7 s úhradou první splátky nejpozději k 30. 6. 2012 a druhé splátky k 31. 12. 2012;
* ředitelce Nového Města na Moravě, příspěvkové organizace, použít investiční dotaci zejména na vybavení rekonstruovaného interního pavilonu, na rekonstrukci urgentního příjmu a rekonstrukci gynekologických ambulancí.
Odpovědnost odbor zdravotnictví, ředitelé nemocnic zřizovaných krajem, ekonomický odbor
Termín 31. 12. 2012
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz