Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-02-2010-87

ZK-02-2010-87.doc  ZK-02-2010-87pr1.xls  ZK-02-2010-87pr2.xls  ZK-02-2010-87pr3.doc  ZK-02-2010-87pr4.xls  ZK-02-2010-87pr5.xls
Číslo materiálu87
Číslo jednacíZK-02-2010-87
NázevPoskytnutí 2. části dotace nestátním neziskovým organizacím poskytujícím sociální služby v kraji Vysočina na kalendářní rok 2010 - návrh na provedení rozpočtového opatření v rámci kapitoly Sociální věci
Zpracoval J. Bína, O. Tvarůžková
Předkládá P. Krčál
Počet příloh
Popis problémuFinancování sociálních služeb lze charakterizovat jako vícezdrojové. Nejvýznamnějšími zdroji jsou dotace z MPSV a úhrady uživatelů (úhrady uživatelů jsou upraveny zákonem o sociálních službách a prováděcí vyhláškou - některé služby se poskytují za částečnou úhradu, další jsou ze zákona poskytované bez úhrady). Dalšími méně významnými zdroji jsou dotace kraje, obcí, platby zdravotních pojišťoven, dary od sponzorů, nadací apod.
Vlastní řízení o dotacích z MPSV probíhá tím způsobem, že MPSV na přelomu srpna a září vyhlásí dotační řízení. Poskytovatelé přibližně v měsíční lhůtě podávají žádosti písemně na krajské úřady a elektronicky na MPSV a na krajské úřady. Krajský úřad provede kontrolu splnění formálních požadavků a v případě potřeby vyzve poskytovatele k jejich odstranění. Následně vyplní formulář souhrnné žádosti s doporučením výše dotací. MPSV prostřednictvím své dotační komise provede vlastní posouzení a navrhne výše dotací pro jednotlivé služby. O přiznaných dotacích vydá MPSV oficiální rozhodnutí a finanční prostředky poukazuje ve splátkách poskytovatelům průtokem přes účet kraje.

Pečovatelská služba
Specifickým vývojem prošlo financování pečovatelské služby. Až do konce roku 2006 měly ke státním dotacím na pečovatelskou službu přístup pouze nestátní neziskové organizace. Pečovatelské služby obcí byly dotovány pouze z rozpočtu kraje. Tento rozdílný přístup vedl k rozdílné úrovni dotací a umožňoval obcím, ve kterých působily nestátní neziskové organizace, vynakládat méně na provoz pečovatelské služby než v obcích, které si tuto činnost zabezpečují ve vlastní působnosti. Tento přístup motivoval obce k předávání pečovatelské služby jiným poskytovatelům z finančních důvodů. Na jednání rady kraje č. 28/2008 byl schválen záměr financovat pečovatelskou službu obcí a NNO stejnými částkami na úvazek z prostředků kraje a MPSV. V dotačním řízení je možné zohlednit velikost obce, případně služby, ale nebude se rozlišovat podle typu poskytovatele. Toto usnesení předpokládalo, že obce se budou muset stejným způsobem podílet na pečovatelské službě, kterou poskytují svými zaměstnanci nebo svou příspěvkovou organizací a stejným způsobem na službě, kterou pro jejich občany poskytují nestátní neziskové organizace.

Nestátní neziskové organizace poskytující sociální služby jsou závislé na získávání finančních prostředků zejména z dotačního řízení MPSV a dále z prostředků kraje, případně z rozpočtu obcí. V rozpočtu kraje Vysočina byl na kalendářní rok 2010 pro tyto poskytovatele sociálních služeb schválen celkový objem 31 730 000 Kč. Vzhledem ke skutečnosti, že u dotací z MPSV dochází z počátku roku ke zpoždění výplat oproti předem stanoveným termínům, byla na základě rozhodnutí zastupitelstva kraje na posledním zasedání v roce 2009, usnesení č. 0561/07/2009/ZK, mezi tyto poskytovatele rozdělena částka
17 854 500 Kč. Při dodržení schváleného rozpočtu je tedy možné nyní rozdělit mezi tyto poskytovatele částku 13 041 700 Kč.

V prosinci 2009 byla usnesením zastupitelstva kraje č. 0561/07/2009/ZK schválena dotace i pro nestátní neziskové organizace, jež od roku 2010 mají své služby financovány z individuálního projektu z ESF. Výsledky vyhlášených výběrových řízení byly známy až po jednání zastupitelstva kraje. Jelikož financování služeb z individuálního projektu začalo od ledna 2010, schválená částečná dotace na tyto služby nebyla vyplacena.
Návrh řešení Pro rozdělení zbývající částky z rozpočtu kraje Vysočina ve výši 13 041 700 Kč pro poskytovatele sociálních služeb na kalendářní rok 2010, navrhujeme postupovat dle následujícího klíče.

Pečovatelská služba
Na pečovatelskou službu navrhujeme poskytnout dotaci bez rozlišení, zda-li jde o pečovatelskou službu provozovanou obcí nebo nestátní neziskovou organizací. Navrhujeme poskytnout dotaci ve výši doplatku do částky 140 tis. Kč na jeden pracovní úvazek pečovatelské služby při započtení dotace z MPSV a předchozí dotace kraje, pokud poskytovatel vyjíždí zabezpečovat pečovatelskou službu do jiných obcí, případně jde-li o malého poskytovatele, jehož velikost je nižší než 2 pracovní úvazky. Pro ostatní poskytovatele navrhujeme poskytnout dotaci ve výši doplatku do částky 75 tis. Kč na jeden pracovní úvazek pečovatelské služby při započtení dotace z MPSV a předchozí dotace kraje, dle materiálu ZK-02-2010-87, př. 1. Tímto způsobem dojde k navýšení dotací u poskytovatelů služby, která je nejdůležitější sociální službou pro občany v domácím prostředí.

Ostatní sociální služby
Navrhujeme při započtení dotace z MPSV a předchozí dotace kraje poskytnout doplatek do výše 102 % součtu dotace z MPSV a kraje v roce 2009, dle materiálu ZK-02-2010-87, př. 2.
Nově vzniklé služby nebylo možno ze stávajícího rozpočtu financovat.
O poskytování 2. části dotací pro poskytovatele sociálních služeb bude uzavřena smlouva, podle vzoru uvedeného v materiálu ZK-02-2010-87, př. 3. Kraj si vyhrazuje nárok na vrácení části dotace v případě, že součet dotací od Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a kraje Vysočina na rok 2010 přesáhne součet výše požadavku od Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a kraje Vysočina na rok 2010, uvedeného příjemcem v Žádosti poskytovatele sociální služby o dotaci ze státního rozpočtu pro rok 2010.

V případě částečné dotace pro nestátní neziskové organizace, jež od ledna 2010 mají své služby financovány z individuálního projektu z ESF navrhujeme zastupitelstvu kraje zrušit část usnesení č. 0561/07/2009/ZK dle přílohy č. 4. ve výši 1 853 500 Kč, protože tato výplata se v souladu s uvedeným usnesením nerealizovala, aby nedošlo k duplicitnímu čerpání prostředků z ESF a z rozpočtu kraje.
StanoviskaRada kraje doporučila usnesením č. 0419/09/2010/RK zastupitelstvu kraje:
* vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
* rozhodnout poskytnout dotace pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši
13 041 700,- Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-09-2010-39, př. 1,
RK-09-2010-39upr1, př. 2upr1,
* schválit vzorovou smlouvu o poskytnutí dotací dle materiálu RK-09-2010-39, př. 3;
* schválit rozpočtové opatření na kapitole Sociální věci dle materiálu RK-09-2010-39upr1., př. 5;
* zrušit část usnesení zastupitelstva kraje č. 0561/07/2009/ZK dle materiálu
RK-09-2010-39, př. 4.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
si vyhrazuje
rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
rozhoduje
poskytnout dotace pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 13 041 700,- Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálů ZK-02-2010-87, př. 1, ZK-02-2010-87, př. 2;
schvaluje
* vzorovou smlouvu o poskytnutí dotací dle materiálu ZK-02-2010-87, př. 3;
* rozpočtové opatření na kapitole Sociální věci dle materiálu ZK-02-2010-87, př. 5;
ruší
část usnesení zastupitelstva kraje č. 0561/07/2009/ZK dle materiálu ZK-02-2010-87, př. 4.
Odpovědnost OSV,OE
Termín 2010- 4- 30
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz