Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-02-2009-10

ZK-02-2009-10.doc  ZK-02-2009-10pr1.doc  ZK-02-2009-10pr2.doc
Číslo materiálu10
Číslo jednacíZK-02-2009-10
NázevZákonodárná iniciativa k novele zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní)
Zpracoval Z. Kadlec J. Murárik
Předkládá J. Běhounek
Počet příloh
Popis problémuPracovní skupina složená ze zástupců sdružení obcí Energoregion 2020, zástupců obcí kraje Vysočina a Jihomoravského kraje ležících v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Dukovany, ze zástupců obcí ležících v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín včetně obcí, v jejichž územním obvodu se nacházejí stavby uvedené energetické výrobny, a ze zástupce Senátu Parlamentu České republiky (senátor Vítězslav Jonáš) připravila za odborně-administrativní podpory příslušných útvarů a zaměstnanců Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky návrh novely zákona č. 243/2000 Sb. Cílem tohoto návrhu je dosáhnout v zákoně č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní) úpravy postavení dotčených krajů a obcí, na jejichž území je umístěna výroba elektřiny. Návrh zákona je v materiálu ZK-02-2009-10, př.1. Předpokládáme, že bude učiněn pokus o předložení tohoto návrhu formou zákonodárné iniciativy skupiny senátorů popř.poslanců k projednání Parlamentu České republiky.
Návrh řešení Navržená novela především reaguje na opakované připomínky obcí a krajů, do jejichž rozpočtu dle současné právní úpravy nenáležejí podíly výnosu daně z elektřiny upravené v části čtyřicáté sedmé zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů.
Cílem novely je tedy možnost kompenzovat omezení a částečně přispět na vyvolané rozvojové potřeby krajů a obcí plynoucí z umístění jaderných a uhelných elektráren na jejich území. Tato území jsou totiž významně zatížena z hlediska infrastruktury, veřejných služeb, jsou na ně kladeny vyšší požadavky z hlediska vybavenosti a rozvoje, často jsou omezena zejména ve svém dalším využití a v případě uhelných elektráren dochází k podstatnému zatížení životního prostředí. Podíly na výnosu daně územním samosprávám pomohou uvedená omezení a nevýhody kompenzovat.
Návrh zákona předpokládá novelu zákona č. 243/2000 Sb. konkrétně v § 3 a v § 4. Změna by se týkala úpravy znění obou těchto paragrafů a kromě jiného by se odkazovala na existenci tzv. zóny havarijního plánování (dále ZHP) u zařízení vyrábějícího elektřinu. Zóna havarijního plánování je pro jaderná zařízení stanovena § 2, písm. n), bod 3 zákona č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, v platném znění. Státní úřad pro jadernou bezpečnost stanovuje (na návrh provozovatele - držitele povolení k umístění, výstavbě nebo provozu jaderného zařízení nebo pracoviště s velmi významným zdrojem ionizujícího záření ve smyslu § 1 odst. 1 Nařízení vlády č.11/1999 Sb., o zóně havarijního plánování) ZHP případně její další členění. V případě Jaderné elektrárny Dukovany (dále EDU) je území ZHP vymezeno kružnicí o poloměru 20 km se středem v EDU a dále je členěno na pásmo 5km a 10 km. Toto území je zakotveno ve Vnějším havarijním plánu EDU.
Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a mezinárodněprávními závazky České republiky.
StanoviskaRada kraje materiál projednala na svém zasedání č. 8/2009 a doporučila zastupitelstvu ke schválení usnesením č. 0330/08/2009/RK.

Stanovisko Legislativního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina
vzhledem ke skutečnosti, že zasedání legislativního výboru se uskuteční 9. 3. 2009 bude stanovisko k předmětnému materiálu sděleno předsedou legislativního výboru přímo na jednání zastupitelstva kraje 10. 3. 2009.

Stanovisko Pracovní skupiny pro pravidla soužití jaderných zařízení s okolními obcemi
materiál ZK-02-2009-10, př. 2. projednán na řádném jednání 9. října 2008.

Stanovisko odboru regionálního rozvoje
Odbor regionálního rozvoje nemá připomínky k navrhovanému materiálu.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
vyjadřuje
podporu zákonodárné iniciativě dle materiálů ZK-02-2009-10, ZK-02-2009-10, př. 1
a ZK-02-2009-10, př. 2.
Odpovědnost Zastupitelstvo kraje Vysočina
Termín 10. 3. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz