ZK-02-2009-10.doc ZK-02-2009-10pr1.doc ZK-02-2009-10pr2.doc | |
Číslo materiálu | 10 |
Číslo jednací | ZK-02-2009-10 |
Název | Zákonodárná iniciativa k novele zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní) |
Zpracoval | Z. Kadlec J. Murárik |
Předkládá | J. Běhounek |
Počet příloh | |
Popis problému | Pracovní skupina složená ze zástupců sdružení obcí Energoregion 2020, zástupců obcí kraje Vysočina a Jihomoravského kraje ležících v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Dukovany, ze zástupců obcí ležících v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín včetně obcí, v jejichž územním obvodu se nacházejí stavby uvedené energetické výrobny, a ze zástupce Senátu Parlamentu České republiky (senátor Vítězslav Jonáš) připravila za odborně-administrativní podpory příslušných útvarů a zaměstnanců Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky návrh novely zákona č. 243/2000 Sb. Cílem tohoto návrhu je dosáhnout v zákoně č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní) úpravy postavení dotčených krajů a obcí, na jejichž území je umístěna výroba elektřiny. Návrh zákona je v materiálu ZK-02-2009-10, př.1. Předpokládáme, že bude učiněn pokus o předložení tohoto návrhu formou zákonodárné iniciativy skupiny senátorů popř.poslanců k projednání Parlamentu České republiky. |
Návrh řešení | Navržená novela především reaguje na opakované připomínky obcí a krajů, do jejichž rozpočtu dle současné právní úpravy nenáležejí podíly výnosu daně z elektřiny upravené v části čtyřicáté sedmé zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů. Cílem novely je tedy možnost kompenzovat omezení a částečně přispět na vyvolané rozvojové potřeby krajů a obcí plynoucí z umístění jaderných a uhelných elektráren na jejich území. Tato území jsou totiž významně zatížena z hlediska infrastruktury, veřejných služeb, jsou na ně kladeny vyšší požadavky z hlediska vybavenosti a rozvoje, často jsou omezena zejména ve svém dalším využití a v případě uhelných elektráren dochází k podstatnému zatížení životního prostředí. Podíly na výnosu daně územním samosprávám pomohou uvedená omezení a nevýhody kompenzovat. Návrh zákona předpokládá novelu zákona č. 243/2000 Sb. konkrétně v § 3 a v § 4. Změna by se týkala úpravy znění obou těchto paragrafů a kromě jiného by se odkazovala na existenci tzv. zóny havarijního plánování (dále ZHP) u zařízení vyrábějícího elektřinu. Zóna havarijního plánování je pro jaderná zařízení stanovena § 2, písm. n), bod 3 zákona č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, v platném znění. Státní úřad pro jadernou bezpečnost stanovuje (na návrh provozovatele - držitele povolení k umístění, výstavbě nebo provozu jaderného zařízení nebo pracoviště s velmi významným zdrojem ionizujícího záření ve smyslu § 1 odst. 1 Nařízení vlády č.11/1999 Sb., o zóně havarijního plánování) ZHP případně její další členění. V případě Jaderné elektrárny Dukovany (dále EDU) je území ZHP vymezeno kružnicí o poloměru 20 km se středem v EDU a dále je členěno na pásmo 5km a 10 km. Toto území je zakotveno ve Vnějším havarijním plánu EDU. Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a mezinárodněprávními závazky České republiky. |
Stanoviska | Rada kraje materiál projednala na svém zasedání č. 8/2009 a doporučila zastupitelstvu ke schválení usnesením č. 0330/08/2009/RK. Stanovisko Legislativního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina vzhledem ke skutečnosti, že zasedání legislativního výboru se uskuteční 9. 3. 2009 bude stanovisko k předmětnému materiálu sděleno předsedou legislativního výboru přímo na jednání zastupitelstva kraje 10. 3. 2009. Stanovisko Pracovní skupiny pro pravidla soužití jaderných zařízení s okolními obcemi materiál ZK-02-2009-10, př. 2. projednán na řádném jednání 9. října 2008. Stanovisko odboru regionálního rozvoje Odbor regionálního rozvoje nemá připomínky k navrhovanému materiálu. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje vyjadřuje podporu zákonodárné iniciativě dle materiálů ZK-02-2009-10, ZK-02-2009-10, př. 1 a ZK-02-2009-10, př. 2. |
Odpovědnost | Zastupitelstvo kraje Vysočina |
Termín | 10. 3. 2009 |