Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-09-2006-33

ZK-09-2006-33.doc  ZK-09-2006-33pr1.doc  ZK-09-2006-33pr2.doc  ZK-09-2006-33pr3.doc  ZK-09-2006-33pr4.doc  ZK-09-2006-33pr5.doc  ZK-09-2006-33pr6.doc  ZK-09-2006-33pr7.doc
Číslo materiálu33
Číslo jednacíZK-09-2006-33
NázevNávrh na zrušení usnesení 0840/18/2006/RK a návrh na změnu formy poskytnutí finančních prostředků z kapitoly Zdravotnictví spojeného s rozpočtovým opatřením
Zpracoval V. Švarcová, A. Krištofová
Předkládá M. Houška
Počet příloh
Popis problémuOrgány kraje Vysočina usneseními č. 0840/18/2006/RK a č. 0321/04/2006/ZK dle přílohy ZK-09-2006-33, př. 7 se rozhodly řešit dlouhodobě složitou finanční situaci nejzadluženějších nemocnic jednorázovým posílením jejich provozních prostředků z rozpočtu zřizovatele tak, aby se zlepšila jejich platební morálka při úhradách závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti. Zastupitelstvo kraje pro tento účel schválilo převod částky 34 655 tis. Kč z rozpočtu kraje do správy nemocnic s určením pro:
- Nemocnici Havlíčkův Brod, příspěvkovou organizaci 5 447 tis. Kč;
- Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci 27 728 tis. Kč;
- Nemocnici Třebíč, příspěvkovou organizaci 1 480 tis. Kč.
Navržený převod finančních prostředků do správy nemocnic kopíroval řešení téhož finančního problému u obchodních společností prostřednictvím navýšení provozního kapitálu jejich zakladateli, resp. jejich společníky.
Stávající legislativa platná pro hospodaření územních samosprávných celků a jimi zřizovaných příspěvkových organizací nedefinuje pojem "svěření majetku do správy" a jeho obsah nebyl dosud vymezen ani na popud Ústavního soudu.
Při řešení situace, kdy kraj měl záměr posílit hodnotu finančního majetku ve správě nemocnic pro zlepšení finančních toků (cash flow) při úhradách závazků po lhůtě splatnosti, se ukázalo nerovné postavení příspěvkových organizací zřizovaných územními samosprávnými celky v porovnání s příspěvkovými organizacemi zřizovanými státem. Zatímco u státních příspěvkových organizací zřizovatel může poskytnout jednorázovou dotaci na úhradu ztráty minulých let, u příspěvkových organizací zřizovaných územními samosprávnými celky je tento způsob řešení ztráty právními předpisy vyloučen. Připouští se jen možnost poskytnutí příspěvku na provoz běžného roku, který je však podle zákona o daních z příjmů u zdravotnických zařízení zdanitelným příjmem.
Z těchto důvodů je žádoucí, a to zejména k zajištění daňové optimalizace, zrušit shora označené usnesení a změnit formu poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu kraje zadluženým nemocnicím.
Návrh řešení Navrhuje se přijmout opatření, kterým vyčleněné prostředky v rozpočtu kraje určené původně na zlepšení finanční situace zadlužených nemocnic formou svěření do správy budou těmto organizacím poskytnuty ve formě peněžitého daru, a to v původních objemech. Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů svěřuje rozhodovací pravomoc pro poskytovaní darů - včetně peněžitých darů - v hodnotě nad 100 tis. Kč zastupitelstvu kraje (§ 36 odst. 1 písm.b) zákona). Podle ustanovení § 30, resp. § 31 zákona č. 250/200 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů je peněžitý dar příjmem rezervního fondu, resp. investičního fondu příspěvkové organizace. Jiné omezující podmínky pro poskytnutí a přijetí daru tyto citované zákony nemají stanoveny. Z daňového hlediska přijetí daru není předmětem daně z příjmů dle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Příjem z titulu daru podléhá dani darovací, avšak podle § 6 odst. 3 písm. d) zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších úprav dotace, příspěvky a podpory z rozpočtu územních samosprávných celků nejsou předmětem darovací daně. Vzhledem k záměru kraje řešit finanční situaci nemocnic zapojením vlastních zdrojů a stanovisku předsedy vlády ČR ze dne 27. 4. 2006, že další oddlužování zdravotnických zařízení zřízených bývalými okresními úřady z prostředků státního rozpočtu považuje za definitivně uzavřené, je nezbytné, aby zdravotnická zařízení použila dar na krytí ztráty za předchozí léta, což zlepší jejich finanční situaci k likvidaci provozních závazků z obchodního styku po lhůtě splatnosti.
Zastupitelstvu kraje se navrhuje:
a) rozhodnout o poskytnutí peněžitého daru pro:
- Nemocnici Havlíčkův Brod, příspěvkovou organizaci ve výši 5 447 tis. Kč,
- Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci ve výši 27 728 tis. Kč;
- Nemocnici Třebíč, příspěvkovou organizace ve výši 1 480 tis. Kč;
b) schválit nové dodatky zřizovacích listin nemocnic, kterými se zruší stávající dodatky zřizovacích listin o předání finančního majetku do správy schválené usnesením 0321/04/2006/ZK ze dne 20. 6. 2006.
StanoviskaRada kraje usnesením č. 1689/35/2006/RK doporučila zastupitelstvu kraje rozhodnout o poskytnutí daru pro Nemocnici Havlíčkův Brod, příspěvkovou organizaci ve výši 5 447 tis. Kč, pro Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci ve výši 27 728 tis. Kč, pro Nemocnici Třebíč, příspěvkovou organizaci ve výši 1 480 tis. Kč.Rada rovněž doporučila zastupitelstvu schválit příslušné dodatky zřizovacích listin
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
rozhoduje
* poskytnout peněžitý dar pro Nemocnici Havlíčkův Brod, příspěvkovou organizaci, IČ 00179540 ve výši 5 447 tis. Kč a uzavřít smlouvu dle materiálu ZK-09-2006-33, př. 4;
* poskytnout peněžitý dar pro Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci, IČ 00090638 ve výši 27 728 tis. Kč a uzavřít smlouvu dle materiálu ZK-09-2006-33, př. 5;
* poskytnout peněžitý dar pro Nemocnici Třebíč, příspěvkovou organizaci, IČ 00839396 ve výši 1 480 tis. Kč a uzavřít smlouvu dle materiálu ZK-09-2006-33, př. 6;
schvaluje
* dodatek č. 8 Zřizovací listiny Nemocnice Havlíčkův Brod, příspěvkové organizace dle materiálu ZK-09-2006-33, př. 1
* dodatek č. 8 Zřizovací listiny Nemocnice Jihlava, příspěvkové organizace dle materiálu ZK-09-2006-33, př. 2;
* dodatek č. 7 Zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace dle materiálu ZK-09-2006-33, př. 3;
Odpovědnost odbory sociálních věcí a zdravotnictví, odbor ekonomický a ředitelé Nemocnice Havlíčkův Brod, Nemocnice Jihlava a Nemocnice Třebíč
Termín do 12. 12. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz