Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-04-2006-64

ZK-04-2006-64.doc  ZK-04-2006-64pr1.doc  ZK-04-2006-64pr2.doc  ZK-04-2006-64pr3.xls
Číslo materiálu64
Číslo jednacíZK-04-2006-64
NázevStanovení kapacit u školských zařízení zřizovaných krajem Vysočina
Zpracoval Z. Ludvík
Předkládá M. Matějková
Počet příloh
Popis problémuDne 25. 1. 2006 vydalo MŠMT k metodickému pokynu č.j. 28 778/2004-21
(materiál ZK-04-2006-64, př. 1) Dodatek č. 1 metodiky transformace sítě škol, předškolních zařízeních a školských zařízení na školský rejstřík (materiál ZK-04-2006-64, př. 2, kterým upřesňuje bod 3 výše uvedené metodiky ve věci údajů v rejstříku škol a školských zařízení (dále jen "školský rejstřík").
V souladu s ustanovením § 144 odst. 1 písm. e) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "školský zákon"), je povinným údajem zapisovaným do rejstříku škol a školských zařízení (dále jen "školský rejstřík") nejvyšší povolený počet dětí, žáků a studentů ve škole nebo školském zařízení, včetně jejich odloučených pracovišť, lůžek, stravovaných, tříd, skupin nebo jiných obdobných jednotek, uvedených v rozhodnutí o zápisu do rejstříku škol a školských zařízení. Tento údaj vyjadřuje v případě školských zařízení nejvyšší počet dětí, žáků, studentů, stravovaných nebo jiných obdobných jednotek (v praxi používaná zkratka "kapacita"), kterým může dané školské zařízení poskytovat školské služby. Právnická osoba vykonávající činnost školského zařízení je oprávněna přijmout zájemce nebo poskytovat školské služby pouze do výše povoleného počtu (kapacity), uvedeného v rozhodnutí příslušného správního orgánu o zápisu do rejstříku škol a školských zařízení.
S ohledem na skutečnost, že žádné z ustanovení školského zákona nepřipouští výjimku z této povinnosti u žádného z druhů či typů školských zařízení, je nutné tento údaj do rejstříku škol a školských zařízení zapisovat.
Stanovené maximální kapacity mají přitom navíc vazbu na prostředky poskytované na přímé výdaje na vzdělávání v tom smyslu, že krajský úřad nemůže poskytnout normativní prostředky na vyšší počet jednotek než je uveden ve školském rejstříku. V případech, kdy prostředky jsou poskytovány dle počtu potencionálních klientů (viz níže, např. domy dětí a mládeže), je z důvodu souladu taková jednotka použita i pro kapacity, i když taková jednotka přímo nevychází z prostorových či personálních možností jednotlivých organizací. Na druhé straně takto stanovená kapacita nijak neomezuje příslušné organizace v počtech klientů, jimž mohou poskytovat služby, ani jim nebrání v rozšiřování činnosti např. v odloučených pracovištích. Použitá metodika normativního financování pak zajišťuje, že případný nárůst počtu klientů v jednotlivých organizacích nevyvolává zvýšení celkových výdajů pro příslušný typ organizací.
Návrh řešení OŠMS Krajského úřadu kraje Vysočina předkládá zastupitelstvu kraje k projednání návrh se stanovením kapacit u školských zařízení zřizovaných krajem Vysočina (materiál ZK-04-2006-64, př. 2).
Protože údaj o kapacitě a jednotce výkonů není u všech školských zařízení, jejichž zřizovatelem je kraj Vysočina, ve školském rejstříku uveden, připravil OŠMS v souladu s tímto dodatkem pro právnické osoby, které vykonávají činnost školských zařízení - pedagogicko-psychologických poraden, domů dětí a mládeže, speciálně pedagogických center, středisek služeb školám, středisek volného času, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, školních statků a plaveckých škol tabulku s návrhem počtu (kapacitou) a návrhem jednotky výkonů daného školského zařízení (materiál ZK-04-2006-64, př. 3). Kapacita byla navržena tak, aby v budoucnu nedošlo k jejímu překročení a vyhovovala metodice financování přímých nákladů.
Jako jednotka výkonů u domů dětí a mládeže je navržen potencionální účastník. Potencionálními účastníky se rozumí žáci zapsaní do základních škol a středních škol a studenti zapsaní do vyšších odborných škol v okrese, kde má dům dětí a mládeže sídlo.
Jako jednotka výkonů u pedagogicko-psychologických poraden je navržen potencionální klient. Potencionálními klienty se rozumí děti zapsané do mateřských škol, žáci zapsaní do základních škol a středních škol a studenti zapsaní do vyšších odborných škol v okrese, kde má pedagogicko-psychologická poradna sídlo.
Jako jednotka výkonů u zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, středisek služeb školám a speciálně pedagogických center je navržen také potencionální klient.
Jako jednotka výkonů u školních statků je navržen potencionální žák a student. Potencionálními žáky a studenty se rozumí žáci zapsaní do středních škol vyučující zemědělské obory a studenti zapsaní do vyšších odborných škol vyučující zemědělské obory v okrese, kde má školní statek sídlo.
Jako jednotka výkonů u plaveckých škol je navržen potencionální žák. Potencionálními žáky se rozumí žáci zapsaní do základních škol ve 3. - 5. ročníku v okrese, kde má plavecká škola sídlo.
Všechny jednotky byly zvoleny tak, aby byly v souladu s metodikou rozpisu rozpočtu přímých výdajů na vzdělávání.
Pokud bude v zastupitelstvu kraje schváleno ukončení činnosti Střediska pro volný čas při Domově mládeže, Jihlava, Žižkova 58/1347, bude z usnesení vypuštěn kód 9A. Z tohoto důvodu jsou předkládány dvě varianty usnesení: Varianta A pro případ schválení ukončení činnosti, varianta B pro případ neschválení ukončení činnosti střediska.
OŠMS v souladu s výše uvedeným požádalo ředitele školských zařízení o zaslání stanovisek k navržené kapacitě a jednotce výkonů (materiál ZK-04-2006-64, př. 3). V případě schválení tohoto návrhu připraví OŠMS žádosti o zápis změny v údajích zapisovaných do rejstříku škol a školských zařízení a předá je k rozhodnutí příslušnému správnímu orgánu.
StanoviskaStanovisko rady kraje:
Rada kraje doporučila zastupitelstvu kraje na svém jednání dne 6. 6. 2006 usnesením č. 0853/18/2006/RK schválit návrhy na stanovení kapacit školských zařízení zřizovaných krajem Vysočina, které jsou označeny v materiálu RK-18-2006-35, př. 3 kódy 1A, 2A, 3A, 4A, 5A, 6A, 7A, 8A, 10A, 11A, 12A, 13A, 14A, 15A, 16A, 17A, 18A, 18B, 19A, 20A, 21A.
Návrh usneseníVarianta A
Zastupitelstvo kraje
schvaluje
návrhy na stanovení kapacit školských zařízení zřizovaných krajem Vysočina, které jsou označeny v materiálu ZK-04-2006-64, př. 3 kódy 1A, 2A, 3A, 4A, 5A, 6A, 7A, 8A, 10A, 11A, 12A, 13A, 14A, 15A, 16A, 17A, 18A, 18B, 19A, 20A, 21A.
Odpovědnost odbor školství, mládeže a sportu
Termín 30. 7. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz