Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-02-2006-81

ZK-02-2006-81.doc  ZK-02-2006-81pr1.xls
Číslo materiálu81
Číslo jednacíZK-02-2006-81
NázevNávrh na provedení rozpočtového opatření - přerozdělení dotace poskytnuté kraji Vysočina Ministerstvem práce a sociálních věcí na podporu nestátních neziskových organizací poskytujících sociální služby seniorům a osobám se zdravotním postižením, povýšení
Zpracoval A. Řehořová, J. Bína
Předkládá J. Vondráček
Počet příloh
Popis problémuNa jednání rady kraje dne 25. 10. 2005 byl projednán materiál předložený odborem sociálních věcí a zdravotnictví týkající se podání žádosti na Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále jen "MPSV") pro rok 2006 v "Programu podpory sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi (dále jen "NNO") na regionální úrovni seniorům a osobám se zdravotním postižením". Součástí předkládaného materiálu byly i Zásady zastupitelstva kraje Vysočina pro přerozdělení výše uvedené dotace.
Rada kraje svým usnesením č. 1390/33/2005/RK schválila podání předmětné žádosti o dotaci MPSV a vyhlášení výzvy k podávání žádostí o poskytnutí dotace a současně doporučila zastupitelstvu kraje schválit Zásady.
Zastupitelstvo kraje následně na svém jednání dne 29. 11. 2005 schválilo usnesením č. 0519/08/2005/ZK Zásady zastupitelstva kraje pro přerozdělení dotace vyplacené kraji Vysočina MPSV na podporu NNO poskytujících sociální služby seniorům a osobám se zdravotním postižením.
Nestátní neziskové organizace podávaly svoje žádosti dle zveřejněné výzvy do 9. prosince 2005.
Návrh řešení Na základě předložené žádosti o dotaci ze státního rozpočtu (kapitoly MPSV) pro rok 2006 obdržel kraj rozhodnutí odboru sociálních služeb MPSV o poskytnutí neinvestiční dotace na podporu NNO, které poskytují sociální služby seniorům a osobám se zdravotním postižením na území kraje Vysočina v celkové výši 50 176 000 Kč. Člen rady kraje Vysočina Jiří Vondráček svým dopisem požádal MPSV o řešení problému nedostatečného navýšení dotace. Při jejím výpočtu navýšením dotace roku 2005 o 13 % totiž MPSV nezohlednilo objem prostředků poskytnutých v loňském roce v rámci námitkového řízení. V současné době je potvrzeno vydání rozhodnutí Ministerstvem práce a sociálních věcí o zohlednění požadavku kraje Vysočina a o jeho kladném doporučení ministrem. Konečná výše dotace je tedy stanovena na částku 56 654 tis. Kč.
S ohledem na skutečnost, že počátkem roku 2006 ( v době, kdy byly vyhodnoceny žádosti jednotlivých poskytovatelů) nebylo definitivně rozhodnuto o výši dodatečně přiznané dotace MPSV, odbor sociálních věcí a zdravotnictví navrhnul radě i zastupitelstvu kraje prozatím schválit poskytnutí záloh ve výši 30% výše loňských dotací na jednotlivé projekty. Dotace MPSV bude rozdělena do tří splátek, takže kraj obdrží první splátku ve výši 33% přidělené částky do 31. 1. 2006, proto mohly být z této první splátky uhrazeny navrhované zálohové platby pro NNO. S ohledem na pravidla splátek stanovená pro kraj Rozhodnutím bude druhá splátka (do 30. 4. 2006) rovna částce, která dokryje obě platby do 60% výše přidělené dotace. Třetí splátka splatná do konce srpna 2006 bude tvořit zbývající část, tj. 40% přidělené dotace.

Odbor sociálních věcí a zdravotnictví shromáždil žádosti poskytovatelů uvedených služeb o poskytnutí dotace a připravil v souladu se Zásadami návrh na schválení poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele dle materiálů ZK-02-2006-81, př. 1.
Žádosti poskytovatelů byly vyhodnoceny dle schválených Zásad z hledisek, zda nepřesahují rámec podporované sítě, zda personální zabezpečení odpovídá rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb v návaznosti na rozpočet projektu v porovnání s ostatními poskytovateli, zda deklarované výdaje odpovídají rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb v porovnání s ostatními poskytovateli, zda případný nárůst rozpočtu projektu oproti odhadu skutečnosti roku 2005 a případné rozšíření projektu jsou potřebné, u stacionárních služeb bylo sledováno využití služby. Po tomto posouzení byla každé službě navržena dotace takovým způsobem, že byla vypočtena suma požadavků na dotaci všech žadatelů, po případném pokrácení o zbytné a neefektivní výdaje níže popsaným způsobem, následně byl zjištěn podíl požadavku na dotaci každého žadatele na této sumě, přidělená dotace byla navržena ve výši násobku zjištěného podílu a rozdělované částky.
Podle Zásad nebyly financovány nově vzniklé služby a u některých služeb dochází k omezení objemu poskytnutých financí v souvislosti s jejich nákladností nebo s tím, že si konkurují v témže regionu při zaměření na stejnou cílovou skupinu. Financovány nejsou ani samostatné projekty, které neslouží k přímému poskytování služby, ale pouze k jejich podpoře ve formě výcviku a koordinace dobrovolníků.
U pečovatelské služby se stanovená dotace odvíjela od srovnání výkonů a pracovních úvazků. S ohledem na to, že poskytovatelé pečovatelské služby nemají jasně ohodnoceny jednotlivé výkony z hlediska nákladů, nebylo možné provést detailní porovnání a určit nákladnost služby podle typů poskytovaných výkonů. Z těchto důvodů byly vypočteny doporučené počty úvazků pro každého poskytovatele tím způsobem, že byly odvozeny od průměrného počtu výkonů připadajícího na jeden úvazek v pečovatelské službě. Doporučené počty byly vynásobeny průměrným požadavkem a tak byla stanovena výše upraveného požadavku. Náklady přesahující tento požadavek byly považovány za zbytné a neefektivní. Kraj by měl zajistit určitý "minimální" standard v této službě a případné nadstandardní požadavky by měly být řešeny mezi obcemi a poskytovateli těchto služeb. V některých případech byl uvedený způsob prolomen a odbor přihlédl k náročnosti výkonu pečovatelské služby, která probíhá pouze v terénu, v domácnostech klientů a je celkově náročnější než poskytované služby v domech s pečovatelskou službou. Vzhledem k tomu, že v některých případech došlo ke změně v rozsahu zabezpečované služby, a to i v jiných kategoriích, snížila se při omezeném objemu rozdělovaných prostředků dotace na některé projekty. Tato skutečnost bude zohlednitelná při posuzování dotací z krajských prostředků. Jedná se o typ služby, kterou některé obce zabezpečují sami ve své režii. Proto je možné i od obcí, které mají výhodu v tom, že je v nich pečovatelská služba financována výhodněji vzhledem k jejímu provozování nestátní neziskovou organizací, očekávat vyšší podíl na financování pečovatelské služby. Obce jsou na místní úrovni nejlépe schopny posoudit potřebnost rozsahu a financování pečovatelské služby.
U ostatních poskytovatelů ostatních typů sociálních služeb byl výpočet prováděn s ohledem na 13% navýšení dotace MPSV, které určitým způsobem zohledňuje řešení podfinancování tohoto sektoru, jenž činilo ve srovnání s organizacemi zřizovanými krajem 22%. U organizací zřizovaných krajem dochází při srovnání let 2004 - 2006 k 18% navýšení nákladů. Proto bylo zvoleno 30% navýšení maximální hranice zvýšeného požadavku. V některých případech rozšíření počtu uživatelů služby nebo u služby financované pouze po část roku 2005 došlo k prolomení této hranice.
Důvodem stanovení maximální možné hranice zvýšení požadavků je skutečnost, že někteří poskytovatelé své požadavky navýšili oproti skutečnosti roku 2005 výrazněji a jiní méně výrazně. Ti, kteří své požadavky zvýšili výrazněji a v jejich projektech nejsou výrazné zbytné náklady, se při rozpočítání rozdělované částky pro jednotlivé poskytovatele dostávali do výhodnější pozice a vlivem své odvahy navýšit požadavky.
Proto bylo nutné pro každou skupinu služeb určit jednotný způsob stanovení maximální hranice požadavků s tím, že prostředky MPSV nepostačují jejich pokrytí, ale všichni mají rovné podmínky při přerozdělování dotace.
Od maximální hranice požadavků byly odečítány zbytné náklady, ale nebyly vyčíslovány jako celek ale jako poměrné číslo určené koeficientem, která odpovídal tomu, kolik procent činí maximální hranice požadavku z požadavku uvedeného v žádosti.
V případě stanovená výše dotace u domovů důchodců byly provedeno srovnání s domovy důchodců zřizovanými krajem, kde průměrná dotace na lůžko činila 101 tis. Kč. Nárůstem o 18% je tato částka 119 tis. Kč/ lůžko. Od této částky bylo odečteno 10 tis. Kč/lůžko, které jsou pro tyto poskytovatele schváleny v rozpočtu kraje. U domova důchodců v Myslibořicích byl podle tohoto kritéria požadavek snížen a u zbývajících domovů důchodců bylo možné akceptovat jejich požadavek v plném rozsahu, protože této hranice nedosahoval. K významnému navýšení dotací pro domovy důchodců došlo v rámci celkové ministerstvem stanovené částky na úkor možného navýšení pro ostatní služby.
K odlišné úpravě výpočtu výsledné dotace došlo dále u projektů, které byly zahájeny v roce 2005 a jejich činnost netrvala celých 12 měsíců, ale pouze část roku 2005 a dotace přiznaná MPSV byla tudíž přiměřená alikvotní části roku. Z tohoto důvodu muselo dojít k výpočtu tak, aby zohledňoval realizaci projektu po celý rok 2006.
Při přípravě návrhu bylo naším cílem zachovat současnou síť služeb v kraji a její dostupnost pro uživatele při plném využití zdrojů přidělených z MPSV.
Závěrem konstatujeme, že rozdělujeme objem stanovený MPSV. Celková potřeba po posouzení všech projektů byla odborem sociálních věcí a zdravotnictví vyhodnocena na částku 61 926 tis. Kč. Tato částka odpovídá nárůstu, který jsme pro poskytovatele limitovali výše uvedeným způsobem. Na dotace však bylo možné použít pouze zmíněný objem 56 654 tis. Kč. Rozdíl tedy činí 5 272 tis. Kč. Na tomto zvýšení nákladů se podílí jak výrazné navýšení nákladů např. u domovů důchodců, tak i rozšíření počtu uživatelů některých služeb. V tomto materiálu se problematikou tohoto rozdílu nezabýváme, protože se jedná čistě o rozdělení dotace MPSV. Poskytovatelé mohou požádat o dofinancování v rámci dotačního řízení z prostředků kraje Vysočina. V současné době probíhá sběr žádostí, které budou vyhodnoceny a návrh řešení zpracuje odbor sociálních věcí a zdravotnictví.
StanoviskaUsnesení rady 0387/08/2006/RK:
Rada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit
* zvýšení příjmové části rozpočtu kraje (pol. 4116 Ostatní neinvestiční přijaté dotace ze státního rozpočtu) a zvýšení výdajové části rozpočtu kraje (kapitola Sociální věc, § 43xx) o dotaci z MPSV ve výši 6 478 tis. Kč účelově určenou pro nestátní neziskové organizace poskytující sociální služby;
* rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci: rozpuštění nerozdělené rezervy z účelové dotace MPSV ve výši 35 384 740 Kč na § 4399, zvýšení § 4314 Pečovatelská služba o částku 6 970 607 Kč, § 4319 Ostatní sociální péče a pomoc zdravotně postiženým o částku 17 076 206 Kč a § 4316 Domovy důchodců o částku 17 815 927 Kč;
a
* rozhodnout o poskytnutí dotací nestátním neziskovým organizacím poskytujících sociální služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením dle materiálu ZK-02-2006-81, př. 1 v celkovém objemu 41 862 740,- Kč.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
* zvýšení příjmové části rozpočtu kraje (pol. 4116 Ostatní neinvestiční přijaté dotace ze státního rozpočtu) a zvýšení výdajové části rozpočtu kraje (kapitola Sociální věc, § 43xx) o dotaci z MPSV ve výši 6 478 tis. Kč účelově určenou pro nestátní neziskové organizace poskytující sociální služby;
* rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci: rozpuštění nerozdělené rezervy z účelové dotace MPSV ve výši 35 384 740 Kč na § 4399, zvýšení § 4314 Pečovatelská služba o částku 6 970 607 Kč, § 4319 Ostatní sociální péče a pomoc zdravotně postiženým o částku 17 076 206 Kč a § 4316 Domovy důchodců o částku 17 815 927 Kč a
rozhoduje
o poskytnutí dotací nestátním neziskovým organizacím poskytujících sociální služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením dle materiálu ZK-02-2006-81, př. 1 v celkovém zohledněném objemu 41 862 740,- Kč.
Odpovědnost OSVZ, OE
Termín 31. 12. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz