Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-02-2006-80

ZK-02-2006-80.doc  ZK-02-2006-80pr1.xls  ZK-02-2006-80pr2.doc  ZK-02-2006-80pr3.xls
Číslo materiálu80
Číslo jednacíZK-02-2006-80
NázevNávrh na změnu rozpočtového opatření u kapitoly sociální věci v souvislosti s nárůstem osobních nákladů u příspěvkových organizací
Zpracoval L. Hondlová, J. Bína
Předkládá J. Vondráček
Počet příloh
Popis problémuVýkon zřizovatelské působnosti na úseku sociálních služeb se v posledním období potýká s obtížemi souvisejícími s dotacemi nekrytým zvyšováním platových tarifů pracovníků v příspěvkových organizacích. Problémem však není jen samotný fakt zvyšování, ale také nerovný přístup platových předpisů k jednotlivým skupinám zaměstnanců, podílejících se v témže pracovním týmu na péči o uživatele. Vedle tohoto růstu výdajů dochází i k růstu dalších nákladových položek.
V rozpětí uplynulých dvou let došlo k těmto změnám:
* Zánik civilní služby k 31. 12. 2004 - ztráta několika desítek pracovníků, aniž by došlo k poskytnutí prostředků na zřízení náhradních pracovních míst (potrestán byl ten, kdo šetřil využíváním civilní služby; kraj tento dopad zmírnil částečným navýšením příspěvků na provoz).
* Plošné zvýšení platových tarifů, přeřazení sociálních pracovníků, pracovníků sociální péče a psychologů ze základní platové tabulky do pedagogické od 1. 1. 2005 - nekryté zvýšení výdajů na tarifní platy o 25 mil. Kč (kraj použil 10 mil. Kč z vlastního rozpočtu, zbytek hradily organizace snížením některých složek platu a z provozních úspor).
* Zvýšení platů zdravotnických pracovníků přesunem ze zdravotnické platové tabulky do tabulky, podle níž se odměňují úředníci, od 1. 9. 2005 - zvýšení výdajů o více než 8 mil. Kč na rok nekryté státní dotací. Pro poslední čtyři měsíce roku 2005 nebylo s výjimkou ÚSP Křižanov pokryto ze strany zřizovatele a pro rok 2006 bylo téměř celé zabezpečeno zvýšením příspěvku na provoz o 3% osobních nákladů roku 2005.
* Zvýšení cen plynu v průběhu roku 2005 a od 1. 1. 2006 v průměru alespoň o 30 %.
* Zvýšení cen elektrické energie od 1. 1. 2006 přibližně o 10 %.
* Plošné zvýšení platů všech pracovníků od 1. 1. 2006 o 5 % a přeřazení zdravotních sester do ze sedmé a osmé do deváté platové třídy, což pro organizace zřizované krajem Vysočina činí zvýšení osobních nákladů o více než 20 mil. Kč.
Část nákladů je pokrývána v rámci rozpočtového určení daní, které od 1. 1. 2002 zohlednilo převod DÚSP Černovice do zřizovatelské působnosti kraje.
Pro ilustraci je třeba uvést ještě tu skutečnost, že po většinu pracovní doby zdravotní sestry, které jsou nově zařazené v deváté platové třídě, vykonávají obdobnou činnost jako sanitáři zařazení ve čtvrté platové třídě ve zdravotnické tarifní tabulce (zvýšená o 25 %) a pracovníci sociální péče v přímé obslužné péči zařazení ve čtvrté platové třídě v pedagogické tarifní tabulce (zvýšená o 13 %). Technicko-hospodářští pracovníci, pracovníci v úklidu, v prádelně nebo v kuchyni jsou nadále odměňováni podle základní tarifní tabulky. Tato situace negativně ovlivňuje vztahy v organizacích a zejména v případě změn tarifů plně nekrytých dotačními zdroji se stává příčinou sociálního napětí. Některé rozdíly v odměňování se v praktickém provozu stávají těžko odůvodnitelnými a v současné době již nezbývají ani prostředky pro jejich zmírnění v nadtarifních složkách platu. Zdravotním sestrám od srpna 2005 tedy narostl plat o 26 %, nižšímu zdravotnickému personálu o 13 % a ostatním pracovníkům pouze o 5 %.
Nárůst osobních nákladů činí 20 282 tis. Kč a z části jej lze pokrýt úsporami na osobních příplatcích zdravotních sester, u kterých počítáme s jejich odejmutím v plné výši a z části zvýšenými výnosy z vlastní činnosti (především z úhrad klientů). Nekrytá část tohoto nárůstu činí 13 620 tis. Kč a byla by plně kompenzována navýšením závazného ukazatele "příspěvek na provoz" v důsledku navýšení osobních nákladů u příspěvkových organizací v odvětví sociální péče pro rok 2006 o tuto částku. Při 1 272 zaměstnancích to činí zvýšení 892 Kč na jednoho zaměstnance a měsíc v hrubé mzdě, což v čisté mzdě představuje 661 Kč měsíčně.
V příloze 2 materiálu ZK-02-2006-80 je uveden dopis, který byl zaslán předán ministru práce a sociálních věcí panu Škromachovi spolu s tabulkou, která ukazuje nárůsty u jednotlivých příspěvkových organizací v roce 2005 a v roce 2006. Tato tabulka je součástí přílohy 3 materiálu ZK-02-2006-80.
Návrh řešení Rozpočtová komise projednala materiál týkající se navýšení osobních nákladů a tím i závazného ukazatele příspěvek na provoz a doporučila radě kraje projednat řešení problému růstu nákladů v sociálních službách a přijmout návrh na zvýšení rozpočtu kraje k pokrytí popsaného nárůstu nákladů v rozsahu 13 620 tis. Kč.
V materiálu ZK-02-2006-80, př. 1 je vyčíslen návrh na navýšení příspěvku na provoz pro příspěvkové organizace v odvětví sociální péče s tím, že tato částka bude po schválení rozdělena mezi jednotlivé příspěvkové organizace při schvalování finančních plánů na rok 2006. U jednotlivých příspěvkových organizací byl jejich požadavek na nárůst osobních nákladů snížen o úsporu na osobních příplatcích pro zdravotní sestry a o nárůst vlastních výnosů příspěvkových organizací.
Pokud by nedošlo k navrhovanému navýšení příspěvku na provoz, musely by organizace snížit či stanovit nulové osobní ohodnocení i u ostatních pracovníků. Tím by docházelo ještě k větším neodůvodněným rozdílům v průměrných mzdách u SZP pracovníků, kteří měli v roce 2005 průměrný plat ve výši 17 819 Kč a ostatních pracovníků, kteří jej měli jen ve výši 13 325 Kč. Pracovníci SZP mají o 25% vyšší plat než ostatní pracovníci. Protože v roce 2006 došlo k dalšímu nárůstu platů SZP pracovníků, bude tento procentní rozdíl v tomto roce ještě větší. Předložené opatření se snaží alespoň o minimalizaci zvětšování rozdílů mezi zdravotními sestrami a ostatními pracovníky tím, že umožňuje zachování osobních příplatků těmto pracovníkům při 5% navýšení platových tarifů.
V organizacích byl také realizován test ošetřovatelské zátěže pracovníků ("personální audit"), který se provedl s ohledem na zdravotní stav a strukturu klientů. Jeho cílem bylo posouzení možností optimalizace počtu pracovníků a výše nákladů v příspěvkových organizacích.
StanoviskaRada kraje na svém zasedání dne 08. 03. 2006 usnesením č. 0385/08/2006/RK projednala předložený materiál a doporučila zastupitelstvu kraje navýšit závazný ukazatel příspěvek na provoz pro příspěvkové organizace v oblasti sociální péče o 13 620 tis. Kč.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
zvýšení výdajové části rozpočtu kapitoly Sociální věci, § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položka 5901 - Nespecifikované rezervy o 13 620 tis. Kč dle materiálu ZK-02-2006-80, př. 1, k pokrytí dopadů platových úprav k 1. 1. 2006 u příspěvkových organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o stejnou částku 13 620 tis. Kč.*
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 31. 3. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz