Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-24-2008-23

RK-24-2008-23.doc  RK-24-2008-23pr1.xls  RK-24-2008-23pr2.tif  RK-24-2008-23pr3.tif  RK-24-2008-23pr5.xls
Číslo materiálu23
Číslo jednacíRK-24-2008-23
NázevPřevod bytového fondu a související infrastruktury v obci Nové Město na Moravě a obci Sněžné
Zpracoval P. Dvořák
Předkládá P. Kolář
Počet příloh
Popis problémuJedná se o převod 12 bytových domů v Novém Městě na Moravě včetně infrastruktury a 2 bytových domů ve Sněžném včetně stavby komunikace a veřejného osvětlení.
Kraj Vysočina je mimo jiné i vlastníkem budov, staveb a pozemků, se kterými byla příslušná hospodařit státní příspěvková organizace Nemocnice Nové Město na Moravě ke dni 31. 12. 2002. Dle zákona č. 290/2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků České republiky na kraje a obce ..., ve znění pozdějších předpisů, přešly do vlastnictví kraje Vysočina i bytové domy, které Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvková organizace zřizovaná krajem Vysočina nepotřebuje k dosažení svého hlavního účelu a k výkonu doplňkové činnosti dle schválené zřizovací listiny nemocnice. Tento bytový fond včetně infrastruktury se nachází na území města Nového Města na Moravě a městyse Sněžné, soupis je obsahem materiálu RK-24-2008-23, př. 1. Dle Příkazní smlouvy uzavřené mezi krajem Vysočina (jako příkazcem) a zdravotnickým zařízením Nemocnicí Nové Město na Moravě (jako příkazníkem), která byla schválena radou kraje usnesením 586/19/2003/RK dne 3. 6. 2003, správu bytového fondu a s tím spojené infrastruktury zajišťuje Nemocnice Nové Město na Moravě.
Na území města Nového Města na Moravě se jedná o 70 bytových jednotek umístněných ve 12 bytových domech. Bytové domy byly vystavěny především v letech 1947 - 1960 a dva objekty v letech 1972 - 1975 panelovou technologií. Ve dvou bytových objektech se, krom bytových jednotek, nachází i 10 ubytovacích jednotek, které byly vyčleněny k dočasném ubytování zaměstnanců nemocnice. Ve vlastnictví kraje je i související infrastruktura s tímto bytovým fondem, tj. příjezdové komunikace, chodníky, zpevněné plochy, vodovodní a kanalizační řady, pozemky zastavěné obytnými budovami a pozemek, který plní funkci veřejného prostranství a veřejná zeleně. Uprostřed této bytové zástavby se nacházejí stavby garáží ve vlastnictví fyzických osob. Grafické znázornění bytových domů a stavby garáží je obsahem materiálu RK-24-2008-23, př. 2. Bytový fond vzhledem ke svému stáří, použité technologii výstavby a stavebních prvků, neprováděné systematické údržbě, vyžaduje zvýšené náklady na provoz, včetně postupné rekonstrukce vnitřních instalací, zateplení objektů, regulace a měření spotřeby tepla, apod. Příjmy z nájemného a náklady vynaložené na údržbu opravy, rekonstrukce bytových domů za období roku 2003 - 2007:
Rok
Příjmy
Výdaje
2007
1 691 000
206 000
2006
1 374 000
23 000
2005
1 373 000
54 000
2004
1 425 000
1 000
2003
1 392 000
223 000
SUM
7 255 000
507 000
Poznámka: informace uvedené v tabulce jsou souhrnnými údaji za bytový fond v Novém Městě na Moravě i ve Sněžném.

Bytové objekty jsou zásobovány teplem (teplovou vodou) z nemocniční kotelny. Stavebně technický stav infrastrukturního majetku vyžaduje nezbytné rekonstrukce, které vyplynuly z projednání s budoucími vlastníky a provozovateli tohoto majetku, provedeného monitoringu stávajících vodovodních a kanalizačních řadů, studie týkající se stavu technologie vytápění a s tím spojené budoucí rekonstrukce topných kanálů a instalace výměníkových stanic, technického posouzení kapacity komunikací, chodníků, odstavných ploch. Převod vlastnictví stavby vodovodního řadu, kanalizačního řadu, příjezdových komunikací, chodníků, je na základě projednání se zástupci Svazku vodovodů a kanalizací Žďársko, Vodárenské akciové společnosti a.s., divize Žďár nad Sázavou, města Nového Města na Moravě, podmíněn finančním krytím nákladů na jejich rekonstrukci z prostředků současného vlastníka, tj. kraje Vysočina. Použité materiály v době výstavby vodovodu a kanalizace, nedostatečná technologická kázeň při stavbě kanalizačních a vodovodních rozvodů, nepřesnosti mezi projektovým řešením v době realizace a skutečným provedením jednotlivých částí stavby vodovodu, kanalizace jsou příčinou, že z 807 m kanalizace je cca 300 m kanalizace ve velmi špatném až havarijním stavu, 280 m kanalizace vykazuje méně uspokojivý stav. Obdobný stav vykazují i kanalizační přípojky jednotlivých bytových domů v celkové délce 450 m.
Dopravní infrastruktura a parkovací plochy v lokalitě 12 bytových domů, které vytvářejí malé sídliště je odpovídající době, ve které byly jednotlivé domy stavěny. Komunikace nesplňují svojí šířkou dnešní standardy potřebné pro průjezdnost vozidel v této lokalitě, především pak při provádění zimní údržby, svozu domovního odpadu. Přístupové chodníky a parkovací plochy prakticky neexistují a jsou zcela kapacitně nedostatečné. Funkční odkanalizování zpevněných ploch včetně veřejného osvětlení, v této lokalitě zcela chybí.
Nemocnice jakožto provozovatel kotelny v areálu nemocnice, bude dle svého vyjádření nadále zajišťovat výrobu a dodávky tepla a teplé vody do těchto 12 bytových domů. Distribuční teplovodní síť (teplovodní rozvody) mezi zdrojem tepla (kotelnou v nemocnici) a odběrnými místy v jednotlivých bytových domech, zůstanou ve vlastnictví kraje Vysočina a správě nemocnice. Lze předpokládat na základě zpracované studie a technickém stavu teplovodní sítě, že i tato infrastruktura bude vyžadovat rozsáhlejší rekonstrukci včetně instalace výměníkových stanic v nákladu cca 6 000 000 Kč.
Předpokládané náklady spojené s rekonstrukcí a opravami infrastruktury do odpovídajícího stavebně technického stavu představují:
1) rekonstrukce vodovodního řadu v délce 50 m částku 100 000 Kč a nezbytná výměna části vodovodních přípojek v délce 230 m částku ve výši 460 000 Kč,
2) rekonstrukce kanalizačních řadů částku cca 2 000 000 Kč a kanalizačních přípojek ve výši 930 000 Kč,
3) rekonstrukce - rozšíření příjezdových komunikací, odstavných ploch, chodníků včetně odvodnění a veřejného osvětlení částku ve výši 5 350 000 Kč,
4) rozšíření veřejného osvětlení ve výši 400 000 Kč,
5) rekonstrukce topných kanálů včetně výměníkových stanic ve výši 6 000 000 Kč.
Finanční náklady dle bodu 1 - 4 představují náklady na veřejnou část infrastruktury částku 7 850 000 Kč. Zajištění rekonstrukce a oprav infrastruktury je základním předpokladem majetkového převodu z vlastnictví kraje Vysočina. Z pracovního jednání se zástupci Svazku vodovodů a kanalizací Žďársko, města Nového Města na Moravě, Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvková organizace, byly projednány dvě základní varianty řešení:
1) kraj Vysočina svým jménem a na svůj účet zajistí přípravu a vlastní realizaci rekonstrukce a opravy infrastruktury neboť se jedná o majetek ve vlastnictví kraje Vysočina a to v rozsahu a podmínek stanovených budoucími vlastníky této infrastruktury, tj. Svazku vodovodů a kanalizací Žďársko, města Nového Města na Moravě, a po dokončení stavebních prací následně jednotlivé stavby infrastruktury bezúplatně převede do vlastnictví Svazku vodovodů a kanalizací Žďársko, města Nového Města na Moravě,
2) kraj Vysočina stavby infrastruktury dle bodu 1 - 3 včetně pozemků zastavěných příjezdovými komunikacemi, chodníky, pozemku veřejné zeleně převede darem do vlastnictví města Nového Města na Moravě za současného poskytnutí finančního daru městu Nové Město na Moravě. Město Nové Město na Moravě zajistí svým jménem a na svůj účet veškeré přípravné a realizační práce spojené s rekonstrukcí a opravami infrastruktury.
Odbor majetkový zajistil v listopadu 2007 zpracování znaleckého posudku na ocenění 12 bytových domů v Novém Městě na Moravě včetně příslušenství a pozemků zastavěných bytovými domy. Dle zpracovaných znaleckých posudků jednotlivých bytových domů vyplývá souhrnná cena zjištěná 30 654 750 Kč a cena v místě a čase obvyklá 20 796 000 Kč. Při zpracování znaleckých posudků soudní znalce konstatoval, že vzhledem k nedostatečným podkladům týkající se nedostatečné a nejasné specifikace infrastruktury v této lokalitě, nelze stanovit cenu obvyklou souboru všech bytových domů. Po doplnění a upřesnění nezbytné infrastruktury a s tím spojených předpokládaných nákladů, byla znaleckým posudkem vypracovaným v květnu 2008, stanovena cena obvyklá souboru 12 bytových domů ve výši 16 300 000 Kč.
Na území obce Sněžné se jedná o 14 bytových jednotek ve 2 bytových domech které jsou umístněny v blízkosti areálu nemocnice - Léčebny TRN a LDN Buchtův kopec, dále jen léčebna, tj. cca 1,5 km mimo zastavěnou část obce Sněžné. Jedná se o bytové domy vystavěné v roce 1963 a 1973, každý se samostatnou plynovou kotelnou, dodávku vody zajišťuje léčebna z vodních zdrojů léčebny, odkanalizování bytových domů je řešeno prostřednictvím čistírny odpadních vod léčebny. Přístup a příjezd k bytovým domům je zajištěn ze zpevněné komunikace která je ve vlastnictví kraje Vysočina, letní a zimní údržbu komunikace zajišťuje léčebna. Dle znaleckých posudků jednotlivých bytových domů včetně příslušenství a pozemků zastavěných bytovými domy, zpracovaných v měsíci únoru 2008, vyplývá souhrnná cena zjištěná 2 974 480 Kč a cena v místě a čase obvyklá 2 868 000 Kč. Grafické znázornění bytových domů, příjezdové komunikace a pozemku tvořícího veřejnou zeleň, je obsahem materiálu RK-24-2008-23, př. 3.
Návrh řešení Bytové domy a s tím související infrastrukturní majetek je tzv. zbytným majetkem, který není třeba s ohledem na provozní potřeby Nemocnice Nové Město na Moravě, příspěvkové organizace držet ve vlastnictví kraje Vysočina. Jedná se o 12 bytových domů se 70 bytovými jednotkami a 10 pokoji ubytovny v obci Nové Město na Moravě a 2 bytové domy se 14 bytovými jednotkami v městysi Sněžné na Buchtově kopci. Rozhodnutí o způsobu a podmínkách převodu bytových domů do vlastnictví jiného vlastníka, věcně souvisí s rozhodnutím o podmínkách realizace a financování nedostatečné infrastruktury v Novém Městě na Moravě. Město Nové Město na Moravě na pracovních jednáních uskutečněných za účasti zástupců kraje Vysočina p. Houšky, člena rady kraje a pracovníků odboru majetkového, vyjádřilo ochotu převzetí bytového fondu a s tím související infrastruktury do vlastnictví města Nového Města na Moravě a to za rámcových podmínek:
1) úplatný převod souboru 12 bytových domů včetně příslušenství a pozemků zastavěných bytovými domy oceněný znaleckým posudkem vypracovaným v květnu 2008 ve výši ceny obvyklé tohoto souboru v částce 16 300 000 Kč za úplatu ve výši 11 800 000 Kč, tj. kupní cenu ve výši 72 % ceny obvyklé souboru bytových domů, resp. 57 % ceny obvyklé jednotlivých bytových domů,
2) převzetí infrastrukturního majetku tj. vodovodu, kanalizace, příjezdových komunikací, odstavných ploch, chodníků, veřejné zeleně, včetně pozemků na kterých se tento infrastrukturní majetek nachází a tyto pozemky jsou ve vlastnictví kraje Vysočina, darem do vlastnictví města Nového Města na Moravě,
3) poskytnutí finančního daru z prostředků kraje Vysočina ve výši 7 850 000 Kč na rekonstrukci a opravy darovaného infrastrukturního majetku tj. vodovodu, kanalizace, příjezdových komunikací, odstavných ploch, chodníků včetně nové výstavby veřejného osvětlení městu Novému Městu na Moravě.
Informace o stanovení kupní ceny, nákladech na chybějící infrastrukturu, bilanci příjmů a výdajů pro kraj a město je obsahem přílohy materiálu RK-24-2008-23 př. 4.
Městys Sněžné na základě projednání v zastupitelstvu městyse v měsíci dubnu 2008 souhlasí:
1) s úplatným převodem 2 bytových domů včetně příslušenství a pozemků zastavěných bytovými domy za cenu dohodou, cena obvyklá byla znaleckým posudkem stanovena ve výši 2 868 000 Kč a pověřilo starostku městyse k dalšímu jednání, dle pracovního projednání s městysem Sněžné byla výše úplaty navržena ve výši 1 250 000 Kč, tj. kupní cena ve výši 43 % ceny obvyklé stanovené znaleckým posudkem,
2) souhlasí s převodem infrastrukturního majetku tj. příjezdové komunikace, veřejného osvětlení včetně pozemků na kterých se tento infrastrukturní majetek nachází, darem do vlastnictví městyse Sněžné.
Návrh řešení spočívající v řešení úplatného převodu souboru bytových domů do vlastnictví města Nového Města na Moravě a úplatného převodu bytových domů do vlastnictví městyse Sněžné, za současného darování infrastrukturního majetku, který s bytovými domy věcně souvisí, lze považovat za komplexní řešení, které není v rozporu se zájmy kraje Vysočina a je z časového hlediska nejoptimálnější. Možný přímý prodej bytových domů do vlastnictví nájemců bytů je zpravidla realizován za kupní cenu ve výši cca 60 % ceny v místě a čase obvyklé. V této cenové relaci byly zpravidla realizovány prodeje jiných bytů z vlastnictví kraje. Dle projednání s městem Nové Město na Moravě, je v případě prodeje bytových domů z vlastnictví města, uplatňován způsob výpočtu kupní ceny, která se pohybuje v rozpětí 60 - 65 % z ceny obvyklé a to s ohledem na stáří domu, technologii výstavby, rozsah provedených oprav objektu, způsob prodeje, tj. prodej celého objektu právnické osobě založené nájemníky bytu nebo prodej jednotlivých bytových jednotek. Rozdělení bytových domů na samostatné bytové jednotky a jejich následný prodej krajem Vysočina lze předpokládat v časovém období do cca 2 let, bez jistoty 100 % prodeje všech bytových jednotek za současného vzniku výdajů na vlastní přípravu a realizaci prodeje. V průběhu tohoto období lze předpokládat provedení některých nezbytných oprav bytových domů, např. výměna vodovodních a kanalizačních přípojek v souvislosti s rekonstrukcí veřejné části vodovodu a kanalizace v nákladu cca 1 390 000 Kč.
Prodej bytových domů do vlastnictví města nebo obce bez nepodmíněného výběrového řízení za kupní cenu nižší než cenu určenou znaleckým posudkem, zakládá poskytnutí veřejné podpory. V daném případě se jedná o poskytnutí podpory malého rozsahu (de minimis) ve smyslu Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 ze dne 15. 12. 2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis a to ve výši:
Kupující - příjemce veřejné podpory
Cena obvyklá stanovená dle znaleckého posudku
Cena kupní
Rozdíl ceny = veřejná podpora
Město Nové Město na Moravě
16 300 000 Kč
11 800 000 Kč
4 500 000 Kč
Městys Sněžné
2 868 000 Kč
1 250 000 Kč
1 618 000 Kč

Příjemci takto poskytované veřejné podpory při pracovním projednání konstatovali, že splňují podmínky pro příjem veřejné podpory v režimu de minimis a pro tyto účely vystaví příslušné Čestné prohlášení o výši poskytnutých podpor malého rozsahu ve smyslu Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 ze dne 15. 12. 2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis a toto čestné prohlášení bude nedílnou přílohou kupní smlouvy.
Bezúplatný převod (darování) pozemků a infrastruktury, které tvoří tzv. občanskou vybavenost, do vlastnictví města nebo obce nezakládá poskytnutí veřejné podpory.
Pozemky dle soupisu RK-24-2008-23, př. 5, které se nacházejí uprostřed bytové zástavby v Novém Městě na Moravě a jsou zastavěny garážemi ve vlastnictví fyzických osob, budou nabídnuty k odprodeji jednotlivým vlastníkům garáží a to za cenu stanovenou znaleckým posudkem.
Návrh usnesení předpokládá rozhodnou zveřejnit záměr prodeje a darování nemovitého majetku a doporučení zastupitelstvu kraje rozhodnout o prodeji a darování nemovitého majetku dle materiálu RK-24-2008-23, př. 1, včetně dalších náležitostí týkající se poskytnutí finančního daru a s tím spojené rozpočtové opatření.
StanoviskaNemocnice Nové Město na Moravě, příspěvková organizace, odbor sociálních věcí a zdravotnictví souhlasí s převodem zbytného majetku tj. bytového fondu a s tím související infrastruktury do vlastnictví jiné právnické nebo fyzické osoby.
Ekonomický odbor souhlasí s návrhem rozpočtového opatření, aktuální stav položky Nespecifikovaná rezerva k 30. 7. 2008 činí 8 421 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
* zveřejnit záměr prodeje nemovitého majetku dle materiálu RK-24-2008-23, př. 1 do vlastnictví města Nové Město na Moravě, IČ 00294900;
* zveřejnit záměr darování nemovitého majetku dle materiálu RK-24-2008-23, př. 1 do vlastnictví města Nové Město na Moravě, IČ 00294900;
* zveřejnit záměr prodeje nemovitého majetku dle materiálu RK-24-2008-23, př. 1 do vlastnictví městyse Sněžné, IČ 00295451;
* zveřejnit záměr darování nemovitého majetku dle materiálu RK-24-2008-23, př. 1 do vlastnictví městyse Sněžné, IČ 00295451;
* zveřejnit záměr prodeje nemovitého majetku dle materiálu RK-24-2008-23, př. 5;
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* rozhodnout:
* úplatně převést nemovitý majetek dle materiálu RK-24-2008-23, př. 1 za kupní cenu 11 800 000 Kč z vlastnictví kraje Vysočina do vlastnictví města Nové Město na Moravě, IČ 00294900;
* úplatně převést nemovitý majetek dle materiálu RK-24-2008-23, př. 1 za kupní cenu 1 250 000 Kč z vlastnictví kraje Vysočina do vlastnictví městyse Sněžné, IČ 00295451;
* darovat z vlastnictví kraje Vysočina nemovitý majetek dle materiálu RK-24-2008-23, př. 1 do vlastnictví města Nové Město na Moravě, IČ 00294900;
* darovat z vlastnictví kraje Vysočina nemovitý majetek dle materiálu RK-24-2008-23, př. 1 do vlastnictví městyse Sněžné, IČ 00295451;
* poskytnout městu Nové Město na Moravě, IČ 00294900 finanční dar ve výši
7 850 000 Kč;
* schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení rozpočtu kapitoly Nemovitý majetek, § 3639 Komunální služby a územní rozvoj j.n. o částku 7 850 000 Kč snížením kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 Ostatní činnost j.n. položky Nespecifikovaná rezerva o tuto částku určenou na poskytnutí finančního daru městu Nové Město na Moravě.
Odpovědnost odbor majetkový
Termín 16. 9. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz