Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-22-2008-87

RK-22-2008-87.doc
Číslo materiálu87
Číslo jednacíRK-22-2008-87
NázevNávrh dalšího postupu při plnění úkolů definovaných v Krajském zdravotním plánu a návrh na rozpočtové opatření na kapitole Zdravotnictví pro rok 2008
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPředkládaný materiál řeší návrh OSVZ na další postup při plnění úkolů definovaných ve Zdravotním plánu kraje Vysočina, posunutí termínu pro předložení aktualizované verze zdravotního plánu a návrh na poskytnutí dotace pro Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci na úhradu nákladů pilotního projektu Informačního centra KOC Jihlava NOP on-line.

Zastupitelstvo kraje dne 18. 12. 2008 usnesením č. 0518/07/2007/ZK schválilo Zdravotní plán kraje Vysočina. Rada kraje usnesením č. 1676/35/2007/RK mimo jiné uložila odboru sociálních věcí a zdravotnictví a náměstkovi hejtmana kraje pro oblast zdravotnictví aktualizovat Zdravotní plán kraje Vysočina do 30. 9. 2008.

Zdravotní plán definoval strategické cíle a priority kraje v oblasti zdravotnictví, kterých chce kraj dosáhnout ve střednědobém horizontu.
Bylo doporučeno zahájit několik projektů zaměřených na zlepšování kvality a výkonnosti zdravotní péče (na národní úrovni bohužel v současné době chybí). Mezi tyto projekty patří i následující tři, které spolu více či méně souvisí:
* projekt zaměřený na zvýšení kvality datových zdrojů, sjednocení metodiky evidence výkonů a vykazování pro ÚZIS resp. i pro účetnictví a personalistiku. Současně je třeba sjednotit i data o neodkladné péči a vytvořit podmínky pro standardizované vyhodnocování efektivity neodkladné péče, která s akutní lůžkovou péčí úzce souvisí;
* projekt standardizace péče zaměřený na standardy lékařské a ošetřovatelské péče, indikace diagnostických vyšetření, operací a stanovení vstupních a výstupních kritérií pro jednotlivá oddělení;
* projekt zvyšování efektivity péče se zaměřením na vyhodnocování hospodářských ukazatelů jednotlivých oddělení.
Vyřešením této problematiky a důsledným následným dodržováním navržených sjednocených pravidel:
* se sníží riziko zkreslení informace zpracovávané formou dat;
* zpřesní se hodnocení výkonnosti, kvality a efektivity péče, benchmarkingu;
* dosáhne se takové úrovně kvality informací, aby bylo možné je využívat i pro veřejnou prezentaci a naplňování komunikačních strategií jednotlivých účastníků systému zdravotní péče (poskytovatelů, jejich zřizovatelů či vlastníků, plátců);
* aplikace v praxi napomůže exaktní formulaci cílů a úkolů v řízení a kontrole jejich naplňování.
Návrh řešení I) Zdravotní plán - projekty
Postup při návrhu řešení problematiky může být následující:
a. projekty kompletně vypracuje a dodá externí firma
b. práci na projektech zabezpečí pracovní skupina složená ze zástupců nemocnic v čele s krajským konzultantem a OSVZ.

Protože je celá problematika rozsáhlá a vyžaduje na jedné straně znalost místních poměrů a specifik a na druhé straně je nutné začlenění do obecně preferovaných postupů, odbor sociálních věcí a zdravotnictví navrhuje kombinaci obou možností.
Vzhledem k tomu, že náklady na tyto projekty nebyly zahrnuty do rozpočtu na rok 2008, OSVZ nemá na kapitole dostatek finančních prostředků na pokrytí nákladů. Radě kraje se navrhuje řešit problematiku z časového hlediska po blocích prostřednictvím samostatných zakázek malého rozsahu, které jsou v kompetenci vedoucího věcně příslušného odboru. Následně po vyhodnocení zakázky současně s informací o výběru nejvhodnější nabídky bude radě kraje předloženo k projednání i finanční krytí, tj. ještě před rozhodnutím o výběru nejvhodnější nabídky (vedoucí věcně příslušného odboru je oprávněn rozhodnout o výběru nabídky pouze v případě, že je finančně kryta položkou schváleného rozpočtu kraje).

Zakázky budou rozčleněny do skupin následovně:

Standardizace datových zdrojů
Jde především o vytvoření metodického návodu na vytvoření standardu pro sjednocení vykazování dat pro pojišťovny. Tato metodika nebyla nikdy vyložena zcela jednoznačně a připouští v některých případech alternativní přístup, který sice není na závadu z hlediska úhrad, ale při využívání těchto údajů pro řízení přinášejí tyto alternativní přístupy riziko omylů v interpretaci.
Metodika by samozřejmě před aplikací do praxe musela projít rozsáhlou diskusí v nemocnicích, zdravotní pojišťovny nevyjímaje.
Standardizace by kromě výkaznictví vůči zdravotním pojišťovnám měla dále řešit i stanovení pravidel v účetní evidenci (uspořádání účtové osnovy na úrovni analytických účtů s manažerskou agregací do skupin obratových druhů a s popisem pravidel účtování, např. správné rozlišení nákladů na léky, SZM, krev a krevní výrobky, ostatní materiál, stanovení jaké druhy nákladů patří k jednotlivým účtům, pravidla uspořádání nákladových středisek -středisek odpovědnosti, pravidla rozúčtování nepřímých - režijních nákladů, pravidla účtování výnosů od zdravotních pojišťoven, samoplátců a jiných plátců, pravidla alokace účetních položek apod.) a oblast evidence v personalistice (alokace odpracované práce na nákladová střediska apod.).

Standardizace kódování hlavních a vedlejších diagnóz
Vykazování výkonů a diagnóz je v našich podmínkách popsáno v několika platných metodických dokumentech:
* Metodika VZP
* soubor metodik vykazování ÚZIS
* Metodika MKN 10.
Metodiky nejsou navzájem konsistentní, nedochází ke kontrole jejich používání. Z hlediska sledování kvality péče zatím neexistuje ucelený soubor metodik v ČR, k dispozici jsou dílčí metodiky pro akreditaci, certifikaci atd.
Projekt by řešil vykazování hlavních a vedlejších diagnóz a celkově problematiku vykazování v systému DRG. Byly by definovány a zavedeny standardy a příslušné metodiky, zaškolení odpovědní pracovníci.
Projekt by měl taktéž pozitivní dopad i do hospodaření nemocnic, protože již např. v tomto roce budou nemocnice částečně financovány dle tohoto systému (vybrané diagnózy) - krátký popis základních principů DRG je uveden v příloze RK-22-2008-87, př. 1.

• Zhodnocení nemocnic podle Národních ukazatelů standardů kvality
Pro Ministerstvo zdravotnictví ČR byly vytvořeny národní ukazatele standardů kvality, některé výsledky byly prezentovány na poradě ředitelů nemocnic. Kraji byla nabídnuta možnost prověření dat nemocnic dle tohoto systému.

II) Zdravotní plán - posun termínu pro předložení aktualizované verze
Radě kraje se navrhuje schválit posunutí termínu aktualizace Zdravotního plánu kraje Vysočina do 31. 3. 2009.

III) Návrh na rozpočtového opatření.
Materiál dále řeší žádost o dotaci pro Nemocnici Jihlava, p. o. na úhradu nákladů pilotního projektu Informačního centra KOC Jihlava NOP on-line.
V rámci Národního onkologického programu, jehož garantem je Česká onkologická společnost vzniká celá řada projektů, jejichž hlavním cílem je zlepšení péče o nemocné s nádory. Tato onemocnění jsou jednou z hlavních příčin úmrtnosti a jejich vývoj vykazuje trendy ohrožující i budoucí populaci. Na léčbu těchto velmi závažných onemocnění je vynakládáno stále více prostředků a onkologové se proto stále více zabývají efektivitou poskytování této péče.
Z analýzy provedené nad daty benchmarkingového centra vyplývá, že roční náklady na léčbu pacientů s nádory v nemocnicích v kraji Vysočina stále stoupají, od roku 2005 došlo k nárůstu o 45 mil. Kč, což je téměř 15% výchozí hodnoty. V této částce navíc nejsou započítány náklady na předepisované léky a primární péči mimo nemocnice, takže hrubý odhad celkových nákladů se blíží hodnotě půl miliardy Kč za rok. Již z tohoto sdělení vyplývá, že tyto informace je třeba nadále zpřesňovat a zajistit jejich včasnou dostupnost.
Nemocnici Jihlava byla nabídnuta účast v pilotním projektu NOP on-line. Projekt bude v první etapě zaměřen na vstupní analýzu procesů onkologické péče a datových zdrojů v rámci KOC Jihlava včetně celé kooperativní skupiny Vysočina. Dále pak implementaci datového skladu, ve kterém budou v prvé etapě shromažďována data NOR propojená s vybranými výkazy pro zdravotní pojišťovny a ÚZIS. Data budou validována.
Management KOC, nemocnice a zřizovatel budou mít k dispozici aktuální výkazy zaměřené na
* výskyt nových nádorů v kraji a vývoj tohoto výskytu. Užitkem bude možnost včas reagovat na nepříznivé trendy nemocnosti;
* spektrum nádorů podle stadia (pokročilosti) a jeho vývoj. Užitkem bude rovněž včasná reakce na nepříznivé výsledky primárních záchytu nádorů ve vyšších stádiích se zlepšením výsledků péče a snížením nákladů;
* statistiky spotřeby zdrojů u jednotlivých typů nádorů, jednotlivých stádií nádorů a léčby. Užitkem bude postupné zlepšování léčebných postupů a jejich přiměřená volba s ohledem na spotřebu;
* výkazy určené pro sledování léčebných postupů a jejich kvality vůbec;
* speciální statistiky jako nezbytný podklad pro kontraktaci úhrady péče se zdravotními pojišťovnami,
V dalších etapách projektu pak bude rozšiřováno spektrum sbíraných dat o data účetní, personální a data o logistice zdravotnického materiálu, především léků.
Obdobné řešení je realizováno v Masarykově onkologickém ústavu, jsou v něm však zakomponovány některé speciality tohoto vysoce specializovaného pracoviště. Řešení pro Jihlavu by mělo být pilotním projektem regionálního typu, tedy projektem vysoce prestižním.
Předběžný rozpočet na první etapu činí 450 tis. Kč včetně nákladů na technologie, z toho nemocnice zaplatí pouze 250 tis. Kč.
V případě zahájení projektu do konce srpna 2008 lze předpokládat ukončení tříměsíčního zkušebního provozu první etapy do konce roku 2008. Po předběžných jednáních s vedením Nemocnice Jihlava by tato poskytla svoje technologické a personální zázemí pro provoz centra tak, aby mohlo sloužit i ostatním členům kooperativní skupiny Vysočina (dle předběžné domluvy by Nemocnice Jihlava do projektu vkládala především činnost odborného personálu ať již zdravotnického pro analýzy a jejich konzultace, tak pracovníků ICT - správa HW a SW.) Vedení KOC by pak spolu s dodavatelem zajišťovalo metodicky další rozvoj řešení a akceptaci jeho dalších přírůstků. Vlastní technickou realizaci nabízí k realizaci IBA (Institut biostatistiky a analýz Lékařské a Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity) což je pracoviště určené pro vědeckovýzkumnou činnost, řešení vědeckých projektů a poskytování souvisejících služeb, zejména v oblasti analýzy biologických a klinických dat, organizace a managementu klinických studií, vývoje softwaru a aplikace ICT.

Radě kraje se navrhuje schválit poskytnutí dotace pro Nemocnici Jihlava, p. o. na úhradu nákladů pilotního projektu Informačního centra KOC Jihlava NOP on-line.
StanoviskaEkonomický odbor nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření. Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje ke dni 2. 7. 2008 je 11 474 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
rozhoduje
poskytnout neinvestiční dotaci ve výši 250 tis. Kč pro Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci, IČ 00090638 na úhradu nákladů pilotního projektu Informačního centra KOC Jihlava NOP on-line;
schvaluje
* v rámci výdajové časti rozpočtu kraje a kapitoly Zdravotnictví zvýšení § 3522 - Ostatní nemocnice a položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 250 tis. Kč s určením pro Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje o stejnou částku 250 tis. Kč;
* navýšení závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" pro Nemocnici Jihlava, příspěvkovou organizaci o 250 tis. Kč na úhradu nákladů pilotního projektu Informačního centra KOC Jihlava NOP on-line;
ruší
usnesení č. 1676/35/2007/RK v části, kterou ukládá odboru sociálních věcí a zdravotnictví a náměstkovi hejtmana kraje pro oblast zdravotnictví aktualizovat Zdravotní plán kraje Vysočina do 30. 9. 2008;
ukládá
* odboru sociálních věcí a zdravotnictví zadat samostatné veřejné zakázky malého rozsahu dle rozpisu uvedeném v materiálu RK-22-2008-87;
* odboru sociálních věcí a zdravotnictví a náměstkovi hejtmana kraje pro oblast zdravotnictví aktualizovat Zdravotní plán kraje Vysočina do 31. 3. 2009.
Odpovědnost OSVZ, ekonomický odbor
Termín 31. 3. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz