Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-22-2008-43

RK-22-2008-43.doc  RK-22-2008-43pr1.doc  RK-22-2008-43pr2.doc  RK-22-2008-43pr3.doc  RK-22-2008-43pr4.doc
Číslo materiálu43
Číslo jednacíRK-22-2008-43
NázevZáměr na stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti kraje Vysočina pro rok 2009
Zpracoval Z. Navrkal
Předkládá L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuV měsíci listopadu připravuje odbor dopravy a silničního hospodářství (dále jen ODSH) s dopravci předběžné projednání dopravní obslužnosti území kraje Vysočina k uzavření dodatků smluv o závazku veřejné služby pro rok 2009. K vedení těchto jednání je nutné znát záměr kraje Vysočina na stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti (dále jen ZDO) vyjádřeného objemem finančních prostředků a počtem km na zajištění ZDO území kraje pro rok 2009.
Tomuto kroku musí předcházet stanovení objemu finančních prostředků v rozpočtu kraje Vysočina na rok 2009. Rozsah ZDO pro území kraje, stanoví v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, zastupitelstvo kraje.
Základní právní normou upravující oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou linkovou osobní dopravu je zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, (dále jen zákon o silniční dopravě), včetně prováděcích vyhlášek a pro oblast financování prokazatelných ztrát dopravců provozujících veřejnou drážní osobní dopravu je zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, (dále jen drážní zákon), včetně prováděcích vyhlášek.
Nástrojem je právní institut závazku veřejné služby, jehož použití je podmíněno existencí veřejného zájmu na zajištění dopravní obslužnosti území. Závazek veřejné služby je závazek, který dopravce přijal ve veřejném zájmu, a který by jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal nebo by jej přijal pouze zčásti. V roce 2008 zajišťuje ZDO ve veřejné linkové osobní dopravě (dále jen VLOD) 22 dopravců a ve veřejné drážní osobní dopravě (dále jen VDOD) 2 dopravci. Závazek veřejné služby sjednává s dopravcem kraj a hradí dopravci prokazatelnou ztrátu vzniklou jeho plněním. Tento závazek vzniká na základě písemné smlouvy uzavřené mezi krajem a dopravcem.
V rozpočtu pro rok 2008 jsou alokovány následující finanční prostředky pro úhradu prokazatelných ztrát dopravcům:
paragraf 2221- Provoz veřejné silniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 239 070 tis. Kč.
Paragraf 2221 - úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 23 230 tis. Kč. VLOD
paragraf 2242- Provoz veřejné železniční dopravy, tj. rozsah ZDO území kraje Vysočina v celkové částce 263 610 tis. Kč.
paragraf 2242- úhrada ztrát poskytováním slevy žákovského jízdného v celkové částce 7 000 tis. Kč. VDOD
V příloze (materiál RK-22-2008-43, př. 1) jsou uvedeny pro informaci údaje o rozsah ZDO za roky 2004 až 2008.
Podle stávajících ukazatelů lze předpokládat, že v roce 2008 budou finanční prostředky určené na krytí prokazatelných ztrát vzniklých z provozu veřejné silniční dopravy a provozu veřejné železniční dopravy vyčerpány.

Částky schválené pro letošní rok byly použity jako základ výpočtu pro záměr rozsahu ZDO na rok následující.
Kraj Vysočina má s dopravci uzavřené smlouvy o závazku veřejné služby na dobu neurčitou s tím, že na každý rok je uzavírán dodatek se specifikací rozsahu ZDO na příslušný rok.
Současně mají obce v kraji Vysočina v roce 2008 uzavřeny s dopravci smlouvy na ostatní dopravní obslužnost (ODO) v objemu přibližně 25 mil. Kč, a tím vázány vlastní finanční prostředky.
Návrh řešení A) Veřejná linková osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy VLOD se ukázal v roce 2008 jako odpovídající a přiměřený přepravním potřebám cestujících.

A1) Zkušební provozy:
V průběhu roku 2007 řešil ODSH 14 zkušebních provozů z toho bylo 9 do ZDO zahrnuto. Náklady byly finančně vyřešeny v rámci rozpočtu 2007. V letošním roce byly zatím zahájeny 3 zkušební provozy a odborný odhad prokazatelné ztráty je ve výši asi 67 tis. Kč. Lze předpokládat, že budou v letošním roce zavedeny ještě další zkušební provozy a to zejména po 1. 9. 2008 v souvislosti se změnami ve školské síti. Se zkušebními provozy bylo v návrhu rozsahu ZDO na rok 2008 počítáno v objemu 390 tis. Kč a 30 000 km. Z dosavadního vývoje můžeme předpokládat, že tento objem bude v letošním roce dostatečný. Stejnou částku navrhujeme povýšit rozsah ZDO na rok 2009.

A2) Vliv inflace:
Viz materiál RK-22-2008-43, př. 2.

A3) Vliv ceny pohonných hmot (PHM):
Vývoj ceny PHM a zejména nafty má dlouhodobě stoupající charakter. Současná ekonomická situace dopravců je velmi složitá.
Hladina spotřebitelských cen vzrostla v květnu o 0,5 procenta. Cena motorové nafty se zvýšila o 5,8 % a dosáhla tak svého historického maxima. Meziroční růst spotřebitelských cen dosáhl v květnu 6,8 %. V dopravě ceny pohonných hmot meziročně vzrostly o 7,6 %, z toho nárůst ceny nafty dosáhl 18,2 %.

Protože se může cena PHM v roce 2009 vyvíjet obdobně jako v roce 2008, navrhujeme tento problém řešit podle zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, § 19b Prokazatelná ztráta - odst. (3) "Povinnou součástí smlouvy o závazku veřejné služby je dopravcem předložený předběžný odborný odhad prokazatelné ztráty za celé období, na které se závazek veřejné služby uzavírá. Kraj uhradí prokazatelnou ztrátu nejvýše ve výši tohoto předběžného odborného odhadu zvýšeného pouze o nepředvídatelné prokazatelné náklady. Po ukončení účetního období k 31. 12. 2009 provedou dopravci vyčíslení nepředvídatelných nákladů, které bude řádně zdůvodněno a projednáno s ODSH a zástupci kraje. Tyto prokázané nepředvídatelné náklady pak uhradit z kapitoly Rezerva a rozvoj kraje. Toto řešení zakotvit do dodatku smlouvy o závazku veřejné služby na rok 2009.

Ostatní kraje řeší problém zvýšené ceny nafty různým způsobem. Ke zvýšení úhrady na jeden kilometr o 1,00 až 1,10 Kč přistoupily, nebo o tom jednají téměř všechny kraje. Některé i zpětně od 1. 1. 2008. V případě kraje Vysočina by to znamenalo uvolnění z rezervy asi 15,5 mil. Kč, dle odhadu ODSH za předpokladu účinnosti od 1. 1. 2008.

Podle smlouvy o závazku veřejné služby provádí ODSH ve spolupráci s externím kontrolorem finanční kontroly použití finančních prostředků poskytnutých dopravci na úhradu prokazatelné ztráty. V roce 2007 byly provedeny 4 kontroly a nebylo zjištěno neoprávněné použití finančních prostředků. V letošním roce budou provedeny dvě kontroly.


Navrhované varianty stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné linkové osobní dopravě pro rok 2009:

Varianta
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
Nárůst finančního objemu v %
varianta 1
Rozsah ZDO v úrovni roku 2008
Maximálně do 239 070 tis Kč a 14,7 mil. km
0
varianta 2
Rozsah ZDO v úrovni roku 2008 zvýšený o bod A1) a index všeobecné inflace 7% (materiál RK-22-2008-43, př. 2)
256 200 tis. Kč a 15,8 mil. km
7,2
varianta 3
Varianta 2 + vliv zvýšené ceny PHM
271 700 tis. Kč a 15,8 mil. km
13,6

Žákovské jízdné
23 230 tis. Kč
0

Varianta 1: Tato varianta zachovává stejné finanční prostředky na ZDO v úrovni roku 2008, ale nepostihuje index inflace a změny v dopravní obslužnosti uvedené pod body A1) až A3). Vzniká zde nebezpečí zvýšení tarifů v rámci výměru Ministerstva financí ČR o věcně usměrňovaných cenách, nebo snížení počtu ujetých km v rámci ZDO asi o 1 085 tis. km a tím i snížení počtu spojů.
Tato varianta v sobě skrývá riziko snížení rozsahu ZDO oproti stavu roku 2008. Zvýšené náklady vlivem inflace snižují dopravcům přiměřený zisk a nezabezpečuje obnovu vozového parku (v současné době je průměrné stáří autobusů zajišťujících ZDO v kraji Vysočina 10 let)

Varianta 2: tato varianta zohledňuje bod A1) a vliv všeobecné inflace, kterou ODSH odhaduje dle materiálu RK-22-2008-43, př. 2, ve výši 7%. Varianta by měla zabezpečovat zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu jako v roce 2008 a zajišťuje částečně tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku do budoucna. Pokrývá i změny v dopravní obslužnosti vyřešené v roce 2008 a přecházející do roku 2009.


Varianta 3: tato varianta vystihuje vliv inflace dle materiálu RK-22-2008-43, př. 2, ve výši 7% a ostatní změny v dopravní obslužnosti, dle bodu A1) až A3). Tato varianta by měla zabezpečovat zachování rozsahu ZDO ve stejném objemu jako v roce 2008 a zajišťuje částečnou tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku do budoucna. Pokrývá i změny v dopravní obslužnosti vyřešené v roce 2008 a přecházející do roku 2009.

Žákovské jízdné:
Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za leden až duben 2008 předpokládáme, že budou finanční prostředky roku 2008 vyčerpány. Předpokládáme, že pro rok 2009 bude postačovat stejný objem finančních prostředků, tj. 23 230 tis. Kč.

Poznámka: V roce 2009 se předpokládá zpoplatnění (mýto) na komunikacích I. tř. Podle současných propočtů je rozsah spojů VLOD zařazených do ZDO 2 783 000 km a při mýtu 1,10 Kč/km je objem finančních prostředků ve výši 3 061 tis. Kč.
Z toho pouze komunikace I/38 činí 971 000 km a 1 068 tis. Kč.
Tyto finanční prostředky se přímo promítnou do nákladů dopravců.

V příloze (materiál RK-22-2008-43, př. 3) jsou schematicky uvedeny počty spojů z obcí s rozšířenou působností do krajského města a zpět.
B) Veřejná drážní osobní doprava.
Současný systém a rozsah dopravní obsluhy veřejnou drážní osobní dopravou (dále VDOD) i přes optimalizaci k 3. 3. 2008 (snížení rozsahu o 70 000 vlkm), se ukázal v roce 2008 jako vyhovující a odpovídá přepravním potřebám obyvatel jednotlivých obcí. Tato skutečnost byla potvrzena i výsledkem dotazníkové ankety. V dubnu roku 2008 byly ODSH zorganizovány koordinační porady pro jednotlivé tratě za účasti zástupců obcí (většinou starostů), zástupců krajského centra Českých drah, a.s. pro kraj Vysočina, zástupců Jindřichohradeckých místních drah, a.s. a zástupce kraje Vysočina. Při těchto jednáních byly se zástupci obcí projednány požadavky na změny jízdních řádů a návrh jízdního řádu 2008/2009. Koncem srpna 2008 ODSH předpokládá uskutečnění koordinačních porad o návaznostech jízdních řádů VDOD a VLOD za účasti dopravců v drážní a linkové dopravě s cílem upřesnit návaznosti jízdních řádů.
Situace v drážní dopravě je komplikovanější než v linkové. Jedná se zejména o menší operativnost, která vyplývá z vázanosti na železniční dopravní cestu. Jízdní řád zpracovávají provozovatelé dráhy (pro kraj Vysočina to jsou vlaky kategorie osobní a spěšný) a dálkovou dopravu (rychlíky) má v gesci Ministerstvo dopravy ČR včetně časových poloh.
Po novele drážního zákona účinné od 1. 5. 2004, kraj již nepředkládá návrhy na změny jízdního řádu regionální dopravy, ale může pouze vznášet připomínky k návrhu jízdního řádu.

Vliv inflace:
ODSH i ve VDOD posuzoval vliv inflace na záměr rozsahu ZDO na rok 2009. Inflační vlivy uvedené v materiálu RK-22-2008-43, př. 2 je možné uplatnit i v této oblasti. Zvláště je třeba podtrhnout zvýšení cen elektrické energie o 7,9% v roce 2007 a trend zvyšování cen elektrické energie je možné pozorovat i v roce 2008. Vzhledem k tomu, že v kraji Vysočina je asi 50% tratí elektrifikováno, není možné tento vliv pominout a je zahrnut do celkové inflace.
Pro úvahu rozsahu ZDO 2009 navrhuje ODSH počítat s mírou všeobecné inflace 7% v roce 2008 (materiál RK-22-2008-43, př. 2).


Na jednání dopravní komise Rady Asociace krajů České republiky dne 12. 6. 2008 představili zástupci ČD, a.s. (náměstek Moravec, ředitelé odborů Hnulíková a Schmidt) mimo jiné i novou metodiku propočtu tržeb a nákladů, přehled nákladů a výnosů dle vlaků pro kraj Vysočina za I. čtvrtletí 2008 a předpoklad ztráty na rok 2009 pro kraj Vysočina (materiál RK-22-2008-43, př. 4). Tento předpoklad je uveden v tabulce níže jako varianta 4.

ODSH v současné době řeší zadávací podmínky veřejné zakázky malého rozsahu pro zadání zpracování studie, která bude řešit náhradu části drážní osobní dopravy linkovou osobní dopravou. Předběžně bylo osloveno 5 firem. K dnešnímu dni projevily předběžný zájem o zpracování studie 3 firmy.

Navrhované varianty stanovení objemu finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné drážní osobní dopravě pro rok 2009:


Varianta
Popis:
Celková úhrada prokazatelné ztráty ZDO
Nárůst finančního objemu v %
varianta 1
Rozsah ZDO ponechat v úrovni finančního objemu roku 2008
263 610 tis. Kč a 4,3 mil. vlkm
0
varianta 2
Rozsah ZDO předběžně oznámený ČD dopisem
271 830 tis. Kč a 4,6 mil. vlkm
3
varianta 3
Rozsah ZDO v úrovni roku 2008 zvýšený o index všeobecné inflace 7% (materiál RK-22-2008-43, př. 2)
282 063 tis. Kč a 4,6 mil. vlkm
7
Varianta 4
Podle materiálu RK-22-2008-43, př. 4 a JHMD
460 862 tis. Kč
a 4,6 mil. vlkm
74,8

Žákovské jízdné
7 000 tis. Kč
0

Varianta 1: tato varianta zachovává stejné finanční prostředky na ZDO v úrovni roku 2008, ale nepostihuje index inflace a zejména nárůst cen pohonných hmot a elektrické energie.
Z těchto důvodů by mohlo dojít ke snížení počtu ujetých vlkm v rámci ZDO asi o 322 000 vlkm.

Varianta 2: v této variantě je uvažován rozsah předběžně projednaný ve vedení kraje Vysočina a oznámený dopisem náměstka hejtmana ze dne 15. 4. 2008 Krajskému centru osobní dopravy ČD Jihlava ve výši 263 000 tis. Kč a částky 8 830 tis. Kč určené pro JHMD. V této variantě je uvažovaná všeobecná inflace ve výši 3%.

Varianta 3: v této variantě původně ODSH navrhuje zohlednění vlivu všeobecné inflace, která je dle materiálu RK-22-2008-43, př. 2, ve výši 7%. Pak by objem finančních prostředků byl 282 060 tis. Kč a nárůst finančního objemu 7%. Maximální snahou ODSH je zachování rozsahu VDOD co do počtu ujetých vlkm.

Varianta 4: tato varianta vychází z požadavku ČD, a.s. viz materiál RK-22-2008-43, př. 4, tj. 451 692 tis. Kč a částky 9 170 tis. Kč určené pro JHMD, a.s., která je povýšena o míru inflace 7%.

Vzhledem k finančnímu požadavku ČD na rok 2009 ve výši 451 692 tis. Kč bude v případě přijetí variant 1 - 3 nutno zahájit jednání s ČD o rozsahu ZDO ve VDOD na rok 2009. S ohledem na extrémní nárůst požadavku proti letošnímu roku bude pravděpodobně nutné přistoupit k redukci rozsahu co do počtu vlakokilometrů. V tomto případě je možno uvažovat o provedení následujících opatření:
- snížit rozsah o vlaky v sobotu, neděli a svátek
- v pracovních dnech o nejméně využité vlaky
- částečné náhrady drážní dopravy linkovou
- financování části rozsahu obcemi v rámci ostatní dopravní obslužnosti

Při současném zohlednění oběhů vlakových souprav a přesahů do sousedních krajů bude
zároveň nutno vyvolat jednání se sousedními kraji ve věci realizace těchto opatření.

Žákovské jízdné:
Poskytování žákovského jízdného se v předchozím období stabilizovalo, podle přehledu čerpání za leden až duben 2008 předpokládáme, že budou finanční prostředky na rok 2008 postačovat s rezervou. Z porovnání let 2008/2007 za období leden až duben, je zřejmý mírně rostoucí trend indexem 1,01. I přes tento mírný nárůst předpokládáme, že pro rok 2009 bude postačovat stejný objem finančních prostředků, tj. 7 000 tis. Kč.
StanoviskaODSH navrhuje pro VLOD variantu 2 z toho důvodu, že tato varianta vystihuje vliv inflace a další změny v dopravní obslužnosti, které nastaly v průběhu roku 2008, jsou řešeny ODSH, přičemž přecházejí do roku 2009 a generují tvorbu finančních prostředků na obnovu vozového parku
a
ve VDOD považuje ODSH pro zajištění základní dopravní obslužnosti za optimální stav 4,6 mil vlkm uvedených ve variantě.

Dopravní komise Rady kraje Vysočina projednala návrhy ODSH k financování dopravní obslužnosti v kraji Vysočina pro rok 2009 na svém zasedání č. 5/2008 konaném dne 27. 6. 2008 a přijala usnesení č. 006/05/2008/DK, kterým doporučuje poskytnout pro autobusovou linkovou dopravu finanční prostředky ve výši z roku 2008 navýšené o inflaci a pro drážní dopravu finanční prostředky ve výši z roku 2008 navýšené o inflaci, za současného objemu vlakokilometů.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
předložený materiál RK-22-2008-43;
ukládá
* odboru dopravy a silničního hospodářství v případě veřejné linkové osobní dopravy rozpracovat variantu 2;
* odboru dopravy a silničního hospodářství v případě veřejné drážní osobní dopravy rozpracovat variantu stávajícího rozsahu roku 2008 povýšeného o všeobecnou inflaci.
Odpovědnost ODSH
Termín 31. 12. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz