Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-18-2008-50

RK-18-2008-50.doc  RK-18-2008-50pr1.doc  RK-18-2008-50pr2.doc
Číslo materiálu50
Číslo jednacíRK-18-2008-50
NázevVětrný park Rešice (okr. Znojmo) - stanovisko kraje ke zjišťovacímu řízení dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí
Zpracoval J. Joneš
Předkládá P. Hájek
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina obdržel dne 21. 5. 2008 od Krajského úřadu Jihomoravského kraje oznámení záměru "Větrný park Rešice" v rámci zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o EIA").
Oznámení záměru je zpracováno pro větrné elektrárny typu GE WIND ENERGY GE 2,5 xl (výkon 1 větrné elektrárny 2,5 MW), a to ve dvou variantách lišících se počtem: variantě I pro 7-8 větrných elektráren, variantě II. pro 5-6 větrných elektráren. Obě varianty předpokládají umístění větrných elektráren mimo území kraje Vysočina, avšak při jeho hranici viz. materiál RK-18-2008-50, př. 1, RK-18-2008-50, př. 2. Od nejbližší zástavby obce Dukovany bude větrný park vzdálen cca 757 m. Území kraje Vysočina v nejbližším katastrálním území Dukovany nebude sice stavebně dotčeno, avšak nelze vyloučit jeho závažné ovlivnění v důsledku provozu větrných elektráren (hluk, stroboskopický efekt, problém námrazy, dopad na volně žijící živočichy apod.), což dokládá i zahrnutí kraje Vysočina mezi dotčené územní samosprávné celky Krajským úřadem Jihomoravského kraje.
Celková výška větrné elektrárny činí 150 m (100 m stožár, 100 m průměr rotoru), a v krajině se tak stavba svými parametry uplatní, avšak v případě navržené lokality se jedná o území již výrazně ovlivněné Jadernou elektrárnou Dukovany. Oznamovatelem záměru je ČEZ Obnovitelné zdroje, s.r.o., Křižíkova 788, 500 03 Hradec Králové, IČ 25938924. Text oznámení je k dispozici v elektronické formě v informačním systému http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=JHM623 a v tištěné formě na odboru životního prostředí. Účelem zjišťovacího řízení dle § 7 odst. 1 zákona o EIA je zejména stanovit, zda záměr má významný vliv na životní prostředí a bude dále posuzován ve smyslu zákona o EIA. Zákon o EIA stanoví, že k jednotlivým dokumentům zpracovávaným v průběhu procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) se může kromě veřejnosti, dotčených obcí a dotčených správních úřadů vyjádřit též kraj jako územní samosprávný celek. V rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je možno, aby kraj vyjádřil svůj postoj k popisovanému záměru výstavby větrných elektráren "Větrný park Rešice" vyjádřením Rady kraje Vysočina k oznámení záměru (na vyjádření k oznámení je lhůta 20 dní od 16.5.2008, kdy byla informace o oznámení zveřejněna na úřední desce Krajského úřadu Jihomoravského kraje).
Návrh řešení Z důvodů uvedených v popisu problému se navrhuje Radě kraje Vysočina v souladu s ustanovením § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, ve vyjádření k oznámení uvedeného záměru požadovat další posuzování záměru dle zákona o EIA. Z hlediska vlivu na krajinný ráz je záměr sice navržen v území již výrazně ovlivněném Jadernou elektrárnou Dukovany, avšak závažné ovlivnění životního prostředí a obyvatelstva v nejbližších katastrech Dukovany a Rouchovany nelze vyloučit.
StanoviskaOdbor majetkový nemá námitek k návrhu usnesení.
Odbor sekretariátu ředitele a krajského živnostenského úřadu nemá k návrhu usnesení připomínky.
Odbor lesního a vodního hospodářství a zemědělství nemá připomínek.
Odbor regionálního rozvoje nemá k materiálu připomínky.
Odbor sekretariátu hejtmana uvádí, že z dokumentace záměru "Větrný park Rešice" vyplývá, že výstavba jednotlivých větrných elektráren není sice plánována v těsné blízkosti obydlí (obytných staveb) a silniční sítě, přesto však jejich předpokládaná vzdálenost od silnic není dostatečná. Předpokládaná vzdálenost VTE1 od silnice činí 465 m, u VTE2 je to cca 410 m. Jde o větrné elektrárny s výškou stožáru 100 m a průměrem rotoru cca 100 m, celková výška zařízení tedy činí cca 150 m. V zimním období, kdy hrozí tvorba námrazy na lopatkách rotorů, nelze vyloučit negativní vliv na bezpečnost osob a silničního provozu. Na základě našich zkušeností s provozem VTE v jiných lokalitách kraje Vysočina doporučujeme, aby minimální vzdálenost stožáru VTE od veřejné komunikace činila čtyřnásobek celkové výšky zařízení, v daném případě tedy cca 600 m. Navíc doporučujeme, aby bylo v terénu dostatečně označeno pásmo, v němž hrozí zvýšené riziko zranění osob odlétávajícími segmenty námrazy, a to ve vzdálenosti trojnásobku celkové výšky VTE, tedy v daném případě ve vzdálenosti 450 m od stožáru. I takové pásmo by v případě VTE2 zasahovalo do silnice. Při využití technologie, která v zimním období spolehlivě nezamezí tvorbě námrazy na lopatkách rotorů větrných elektráren a její následné odlétávání, by provoz "Větrného parku Rešice" mohl představovat zvýšené bezpečnostní riziko a stát se potenciálním zdrojem ohrožení životů a zdraví osob a zvířat v katastrálním území obcí Dukovany a Rouchovany. Odbor sekretariátu hejtmana proto doporučuje radě kraje nepodporovat realizaci záměru, případně požadovat takovou změnu umístění jednotlivých staveb, aby byly příslušné, ze strany odboru sekretariátu hejtmana, doporučené odstupy dodrženy.
Odbor dopravy a silničního hospodářství upozorňuje na ochranná pásma silnic II. a III. tříd a povinnost napojení místních a účelových komunikací na silnice II. a III. tříd v souladu s povolením dle § 10 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Silničním správním úřadem v těchto věcech je obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Krajská správa a údržba silnic Vysočiny, příspěvková organizace uvádí, že z dostupných podkladů vyplývá, že se jedná o výstavbu 7-8 (variantně 5-6) větrných elektráren typu GE WIND ENERGY GE 2,5xl v katastru obce Rešice, kraj Jihomoravský. Větrné elektrárny by měly stát těsně u hranic mezi kraji Jihomoravským a Vysočinou. Vzdálenost nejbližší VTE1 od silnice III/15249 je cca 450 m. Vzhledem k umístění elektráren v blízkosti silnice III/15249 požadujeme zajistit, že v případě vznikající námrazy na soustrojí elektrárny nebudou odletující kousky ledu poškozovat povrch komunikace a nedojde tím ke zvýšení nákladů na zajišťování údržby komunikací.
Odbor územního plánování a stavebního řádu předpokládá, že výstavba větrných elektráren na hranici krajů se zejména svým vlivem na krajinný ráz a vlivem na životní prostředí dotýká více správních obvodů obcí s rozšířenou působností. Z hlediska územního plánování lze v tomto případě posuzovat vliv na zásady územního rozvoje sousedního kraje (ZÚR). Jelikož v současné době však nemá kraj Vysočina platnou celokrajskou územně plánovací dokumentaci (ZÚR) nemůže tento vliv posuzovat.
V roce 2004 byl zpracován a projednán, ale neschválen, koncept územního plánu velkého územního celku kraje Vysočina (koncept ÚP VÚC), který považujeme za územně plánovací podklad. Umisťování větrných elektráren je možno dle konceptu ÚP VÚC začlenit mezi nadmístní význam s posouzením hlediska narušení vzhledu krajiny. V konceptu ÚP VÚC nejsou řešeny konkrétní lokality umístění větrných elektráren. Pouze v textové části jsou větrné elektrárny zmíněny jako jeden z alternativních zdrojů a jsou pro ně stanoveny následující územně technické podmínky:
Větrné elektrárny:
neumisťovat v krajinné zóně přírodní
neumisťovat v urbanizované zóně
neumisťovat v území s vysokou péčí (CHKO, národní přírodní památky...)
síla větru musí dosahovat min. 5 m/s ve výšce 10 m
dostupnost distribuční sítě do 1 km
umístění podmínečně přípustné v území se zvýšenou péčí
Koncept ÚP VÚC lze brát jako jeden z podkladů při rozhodování stavebního úřadu.
Krajský úřad kraje Vysočina, odbor územního plánování je dle § 7 zákona č. 183/2006 Sb,. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění pozdějších předpisů pořizovatelem územně analytických podkladů (ÚAP) a zásad územního rozvoje (ZÚR). Krajský úřad kraje Vysočina, odbor územního plánování a stavebního řádu v letošním roce zahájil práce na ÚAP a ZÚR. Součástí ZÚR bude řešení problematiky větrných elektráren (mimo jiné i jejich vliv na krajinný ráz) na území kraje Vysočina. Jedním z podkladů bude Strategie ochrany krajinného rázu kraje Vysočina po jejím projednání Zastupitelstvem kraje Vysočina. V současné době se zpracovává.
Jelikož ani jeden z těchto dokumentů není dokončen, projednán a vydán, nelze s určitostí z hlediska územního plánování potvrdit ani vyloučit negativní vliv na ZÚR kraje Vysočina.
Ačkoliv lze předpokládat, že dojde k ovlivnění sousedního k.ú. Dukovany na území kraje Vysočina v důsledku provozu VE (zejména z hlediska hluku, stroboskopického efektu, problémů námrazy, dopadu na živočichy, apod.), není náš odbor kompetentní se k tomuto vyjadřovat.
Z hlediska územního plánování se lze k výstavbě VE vyjadřovat na základě vydaných ZÚR kraje Vysočina s regulativy pro jednotlivá území kraje Vysočina, které budou zohledňovat mimo jiné vliv na krajinný ráz, ochranu životního prostředí, pohodu bydlení apod. (zejména vliv na udržitelný rozvoj).
Dále konstatujeme, že umístění staveb v nezastavěném území podléhá územnímu řízení s využitím § 18 odst. 5 stavebního zákona. Záměr o umístění a výstavbě výše uvedených větrných elektráren se pravděpodobně právě nachází v nezastavěném území definovaném v ustanovení § 2 stavebního zákona. V souladu se stavebním zákonem a vzhledem k významu a rozsahu záměru výstavby VE, jeho dopadu na krajinný ráz a charakter území a širší vztahy v území a vzhledem k tomu, že výrobny elektřiny se nepovažují za veřejnou technickou infrastrukturu a tudíž je nelze umisťovat v nezastavěném území v souladu s jeho charakterem, je nutné zpracování územního plánu, který mimo jiné vyřeší i vymezení konkrétních vhodných ploch pro umístění větrných elektráren, příslušných staveb a zařízení z výše uvedených hledisek.
Posouzení záměru větrného parku v Rešici z výše uvedeného hlediska a případné jeho povolení k výstavbě je však v kompetenci příslušného stavebního úřadu metodicky řízeného Krajským úřadem Jihomoravského kraje.
Návrh usneseníRada kraje
dává
v souladu s § 6 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů jako orgán kraje příslušný dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů toto vyjádření:
"Vysočina, kraj se sídlem v Jihlavě, jako dotčený územní samosprávný celek nesouhlasí se záměrem "Větrný park Rešice" a požaduje další posuzování záměru podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a při dalším posuzování požaduje zohlednění tohoto nesouhlasu".
Odpovědnost P. Hájek
Termín 4. 6. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz